Katkise hammasratta saamine SolidWorksi...
#1

Tere,
Vajan abi hammasratta joonestamisel SolidWorksiga.

Nimelt oleks vaja katkine hammasratas kuidagi nüüd programmi saada.
Mõõdud mis ma saaks oleks välismõõt, paksus, hammaste arv. Lugeisn välja, et PA, ehk PressureAngle on tavaliselt standart ning see on kas 20kraadi või 14,5 kraadi (aga millest see oleneb ?).

Leidsin lehe, kus on kirjas vajalikud andmed joonestamiseks:
http://www.cartertools.com/involute.html

Siit tulebki esimene probleem, milleks on näitajad Diametral Pitch. Lugesin, et see on põhiline näitaja mis antakse joonistajatele ning mille abil hakatakse mudelit looma.

Probleemiks aga ongi sellise väiksel rattal selle DP leidmine (ratta diameeter on 44mm) ning tal on 60 hammast.

Lugesin, et DP leidmiseks kasutatakse mingeid šabloone, et mitu hammast mahub ühele tollile – et nagu mis ? Kindlasti ei käi see ümara ratta pealt ja millistest šabloonidest jutt käib – kus neid müüakse ?
Siis lugesin, et on olemas ka mm süsteemis näitaja Modul mis siis peaks olema = Ratta välisdiameeter / hammaste arv + 2.

Oma kinnituseks kasutasin ka seda:
http://scriptasylum.com/rc_speed/gear_calc.html

Olles oma arust saanud kätte selle õige MOODULI leidsin võimaluse Modulist arvutada DP, ehk 25,4/Mooduliga.
http://www.micro-machine-shop.com/module_gear_data.pdf

Ma küll ei tea mis see 25,4 on aga ma „usaldasin“ seda.
Hakkasin siis ülemise lehe järgi omal näitajaid otsima ja arvutama..
Valides PA-ks 14,5
http://www.youtube.com/watch?v=1M3i7RhUkFg
Tuli mu ratas ikkagi kuidagi vääääga vales mõõdus. Vähemalt originaaliga võrreldes ja 0,01 mm täpsusklassi digi-nikuga mõõtes (hamba paksused, kõrgused – kõik olid nihkes).

Seega, järeldus – PA sai valesti võetud. Moodul 0,75, ehk 0,7 on liiga palju ümmardatud kui tegemist on nii suure (väikese) rattaga.
Seega – kuidas õieti käituda, kätte saada see neetud PA ?

Kas on olemas täpsemaid Moodul tabeleid mis aitaks mul selle õige hamba välja joonistada.
Kas on olemas hammasrataste hambašabloone ? Ning kus neid leida võiks.
Kas on olemas võimalus hammaste käisitsi mõõtmieks – et ei peaks arvutama, et vigu vähem tekiks.

Paljundasin hammasratta seal saaks nagu neid… jooni tõmmata aga kahjuks see plastik ratas on liiga kulunud.

Las ma pusin… aga õiget suunda oleks vaja !
Tänud juba ette !
Vasta
#2

Kirjuta firmasse Cadon, koduleht on cadon.fi või http://plmgroup.fi/ ostad sealt vajaliku programmi, paned lähteandmed sisse ja programm teeb ise CNC pingile sobiva programmijupi või faili valmis. No ei ole see Cadoni programm just odav, aga üks lihtsamaid lahendusi minu meelest. 2D on neil vist tasuta. Aga see on ka suhteliselt äpu 3D-ga võrreldes.
Vasta
#3

Tere,

Esiteks ei ole moodul suvaline nr, vaid moodulid on standardiseeritud.
jaotusringjoone läbimõõt jagatud hammaste arvuga. Vaata mis tuleb ja siis tabelist otsima lähim õige.

Jaotsuringjoone läbimõõt on hammasratta välisringjoone läbimõõt - hamba kõrgus.

See millega proovitakse hammaste hambumist on mõõteetalon, olen koolis kasutanud analoogi keerme jaoks. Üldiselt seda ei ole vaja.

Sul on vaja õige moodul leida, sellejärgi saad hamba parameetrid kätte.

Joonestada pole patterniga keeruline.

Jõudu pusima!

Indrek

PS!
Tee basic selgeks, siis ei ole keeruline. Väga hea eestikeelne raamat peaks saama TTÜ raamatukogust ka osta. Päris palju kasulikku eestikeelset infot seal ja endal on sageli vaja läinud(esialgu küll kooliga seotud).

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#4

Aga kuidas ma seda jaoturingjoont mõõdan ?
Sest see ongi tegelikuses ju see DP.

Jaotusringjooned - ringjooned, milledel on hammasratta ja hambaidlõikava instrumendi sammud võrdsed.

Aga kuna tegemist ei ole ju lihtsalt hammas / 2 vaid Addendum ja nn Dedendum on kaks erinevat mõõtu.

Ma olengi raskuses selle DP või jaotusringjoone mõõtmisega. Ma ei tea, kuida seda mõõta.

Ja kas milleski oleneb ka, kas hammas on 20 või 14,5 kraadi ?

Ning... kas selle TÜ raamatul on ka kindel nimi - või otsingi tehniline joonestamine ?
Vasta
#5

Link raamatule konkreetselt: http://www.kriso.ee/mehaanikainseneri-ka...d=v37SQd9B

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#6

Tere.

Mul on mõned küsimused, enne kui midagi edasi seletan. Misjaoks seda hammasratast vaja on? Mis materjalist ta on? Kas teine hammasratas on korras? Kui õigesti aru sain siis on tegemist sirghammastega silinderhammasrattaga?
Hammasülekande konstrueerimiseks on vaja palju rohkem teadmisi kui lihtsalt Solid Worksi kasutamise oskus.

Hammasrattad vahetatakse alati välja paarina mitte ühekaupa. Ma tean, et nüüd "teadjamad mehed" tulevad siinkohal targutama, et see on täielik jama aga mingu õppigu koolis hammasrataste teooriat ja saavad targemaks.

See 25,4 on täpselt üks toll teisendatuna millimeetritesse. Sa oled kasutanud diametraalpitši arvutusvalemit.

Indrekule ka teadmiseks, et ("Jaotsuringjoone läbimõõt on hammasratta välisringjoone läbimõõt - hamba kõrgus") niimoodi küll jaotusringjoont kätte ei saa. Jaotusringjoon on ringjoon, millel hamba vahe ja hamba paksus on võrdsed ning see ei pruugi olla hamba kõrguse suhtes keskpunktis.

See nurk 20 kraadi on hambumisnurk mida mööda mõjuvad jõud.

On olemas standardsed moodulid. Standardsed moodulid on: 0,3; 0,4; 0,5; 0,8; 1; 1,25; 1,5; 2; 2,5; 3; 4; 5; 6; 8; 10; 12; 16; 20; 25. Mulle kahjuks tundub, et Sinu hammasratas on ebastandardse mooduliga.

Hammasülekanete kohta ivõid nfot emakeeles leida siit. Hammasülekanded

Jaotusringjoont Sa mõõta ei saagi. See tuleb arvutada olemasoleva info põhjal. Võid kirjutada privasse kui tahad abi. Aitan hea meelega. Mul oleks lisaandmeid vaja arvutuste tegemiseks.

Lugupidamisega
Marko

(26-04-2013, 15:13 PM)Aspelund Kirjutas:  Link raamatule konkreetselt: http://www.kriso.ee/mehaanikainseneri-ka...d=v37SQd9B

A.

Olen selle raamatu muretsenud aga seal kahjuks hammasülekannete kohta infot ei ole kuid muidu väga asjalik raamat on küll. Ja arvestades seda, et viimane korralik emakeelne kirjandus inseneridele oli vana hea kadunud Lepiksoni "Masinaehitaja käsiraamat" 1970-te algusest, on see päris suur saavutus.

Lugupidamisega
Marko

Lõplike olenditena võime me olla eksituses ka siis kui me oleme endas täiesti kindlad ning meie mõistmisvõimaluste avardumine sõltub sellest, kuivõrd avatud me oleme teiste vaatekohtadele.
Vasta
#7

(26-04-2013, 15:13 PM)Baracus Kirjutas:  Indrekule ka teadmiseks, et ("Jaotsuringjoone läbimõõt on hammasratta välisringjoone läbimõõt - hamba kõrgus") niimoodi küll jaotusringjoont kätte ei saa. Jaotusringjoon on ringjoon, millel hamba vahe ja hamba paksus on võrdsed ning see ei pruugi olla hamba kõrguse suhtes keskpunktis.

Tänud infot jagamast. Minul oli teadmine siiani veidi teisiti siis.

Kui on standartne hammasratas(mis teemaalgatajal ilmselt ei ole), siis tootjad/edasimüüjad pakuvad kodulehtedel ka cad jooniseid toodetest.

Ma olen ise näiteks SKF-i kodukalt endale laagrite jooniseid tirinud.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#8

Reaalne "Eesti tase" on sinnakanti, et hammasrataste tegemiseks kasutatakse nõukogude aegseid "rohelisi" hambalõikepinke, kus pole vaja mingeid arvuti jooniseid: ehk hambalõikepingi operaator paneb seadistus-hammasrataste muutmise abil paika hammaste arvu (6-150), kinnitab õige mooduliga tigufreesi (0.5-5), ning asetab hambalõike pinki eelnevalt treipingis väljatreitud tooriku, mille peale lastakse hambalõike pingi abil tigufreesiga hammasratta hambad.

Isegi kui mõnes kohas peaks olema need "mitmeteljelised ja aktiivse tööriistaga" töötlemiskeskused, siis need teevad pidevalt mingit "spetsiifilist vidinat" ekspordiks, ning keegi ei viitsi/julge/oska selliseid pinke mingi 1 hammasratta pärast ümber seadistama hakata, ning 1001 ühesugust hammasratast veavalt keegi kohalikest vajab.

Jooniste koostamise oskus ja insenertehniline mõtlemine on vajalik ja tore, kuid nende joonistega pole mõtet ka "täitsa hulluks minna".
Ehk kui on vaja vaid 1 purunenud hammasratta asendamist, siis võiks "jooniste koostamisse" asemel üles otsida mõne "õlise ninaga" treiali ja lasta tal hammasratas ära teha.
Kui aga hakatakse ise mingit masinat looma ning valmistama, alles siis oleks mõtet CAD'i abil hakata hammasrataste ja muude detailide jooniseid koostama: eelkõige tugevusarvutuste ja sisemiste vastuolude kõrvaldamise eesmärgil, mille järel on lihtne muuta joonised reaalseteks masina osadeks.
Vasta
#9

(01-05-2013, 10:56 AM)xyzwt Kirjutas:  Reaalne "Eesti tase" on sinnakanti, et hammasrataste tegemiseks kasutatakse nõukogude aegseid "rohelisi" hambalõikepinke, ...

Jooniste koostamise oskus ja insenertehniline mõtlemine on vajalik ja tore, kuid nende joonistega pole mõtet ka "täitsa hulluks minna".
Ehk kui on vaja vaid 1 purunenud hammasratta asendamist, siis võiks "jooniste koostamisse" asemel üles otsida mõne "õlise ninaga" treiali ja lasta tal hammasratas ära teha.

Ma julgen, olles külastanud ca kümmet Eestis metallitöid (ekspordiks) tegevat ettevõtet (el. automaatikat hooldamas/parandamas/ehitamas), väita täiesti vastupidist.
Kui mul on olnud vaja erinevaid rauast detaile kusagil valmistada lasta, siis see väljanägemiselt "õlise ninaga" treial just joonise küsimisest alustab, ja joonise puudumisel tööd ette ei võta.
Paar korda on töödejuhataja teatanud, et kui on soovi detaili kaks korda teha (st. esialgu seletamise peale valesti, ja hiljem joonise järgi õigesti), võib ju üritada ka midagi käsitsi tehtud joonise järgi teha lasta.

Kui peres on GAZ-52, ei ole 4x4 autot (ka Talveralliks) vaja
Vasta
#10

Väike näide erineva mooduliga hammasratastest, kõigil võrdne arv hambaid.
   

Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne