Projekt "Makromuruniiduk"
#1

Kuna trimmerdamisest on villand ja käedki sellest haiged, olen mõlgutanud mõtet ehitada üks käredam järelveetav niiduk ATV-le. Hirmsasti tahaks sellega väiksemat võsa hekseldada, kuid samas soovin, et sel säiliks murupügamisvõime.

Asjad, mis on minu jaoks niiduki juures olulised ning mida loodan käesoleva projektiga saavutada:
  • täisujuvus (kolm ratast)
  • lihtne kõrguse reguleerimise võimalus
  • kaugjuhtimise pult (nagu DR niidukil)
  • küljepeal vedamise võimalus (vastav tiisel)
  • suurtel kallakutel töötamise võimalus (2T mootor)
  • lendterad


Alustuseks oli olemas üks vahva rublaajast pärit pneumaatiline vaalutaja. Või noh, selle nimega seda riistapuud kutsuti. Heina sellega igaljuhul vaalu ei saanud. Esivanema sõnul tegi aparaat aga kuratlikku tuult ning sellega õnnestus naistel ainult kleit nii ihu ligi puhuda, et kõik vormid näha olid.
[Pilt: IMG_20130524_111728.jpg]

Siis lõin asjale küüneviha sisse ning ehitus sai sellega ka ametliku alguse:
[Pilt: IMG_20130524_122631.jpg]

Asjad, mida vaalutaja küljest vajasin, olid keskmine laagripukk koos üüratu neljarealise rihmaseibiga ning ühe tiiviku korpus:
[Pilt: IMG_20130524_122640.jpg]
[Pilt: IMG_20130527_205622.jpg]

Esimene mockup:
[Pilt: IMG_20130527_210155.jpg]

Üsna ruttu sain aru, et korpuse gabariidust väljaspool asuvad rattad pole minu jaoks ning alustasin teistsuguse põhimõttega niiduki planeerimisega. Kuid planeerimine planeerimiseks. Vaja oli esmalt sobivat mootorit.

Talve lõpus sai soetatud endale üks vana mootorsaan, millel oli peal katkise variaatoriga Rotax 377 mootor. Kuigi aparaat tegi häält, sai südamerahustuseks (ja õigustatult!) väntvõlli simmerid ära vahetatud. Vaja oli ka pisut aretada, sest originaaltihendikomplektile, mis maksis 24 EUR + post, ma raha kulutada ei tahtnud. Seevastu läksid peale paari euro eest põllumajanduslikust poest ostetud simmerlingid:
[Pilt: IMG_20130529_115948.jpg]

Tihendid muidugi ei sobinud üks-ühele, sest ühele poole pidin tegema vahetüki:
[Pilt: IMG_20130529_122430.jpg]
[Pilt: IMG_20130529_123304.jpg]
[Pilt: IMG_20130529_123323.jpg]

Kui tihendimure oli möödas, sai alustada mootori koostamist:
[Pilt: IMG_20130529_115904.jpg]
[Pilt: IMG_20130529_152708.jpg]
[Pilt: IMG_20130529_155206.jpg]

Kokku sai selline 35HP relv:
[Pilt: IMG_20130531_120654.jpg]
[Pilt: IMG_20130531_120724.jpg]



Kui tekib küsims, miks raisata see mootor praeguse eesmärgi täitmiseks, siis vastata võib lihtsalt: olemas on käivitusmehhanism, korralik süütesüsteem ja väljalase. Esialgu oli plaan Jupiteri mootorile kahe väljundiga magneeto peale aretada, aga soov oleks juba sellel suvel niita, mitte kunagi tulevikus.

Järgnev pilt annab aimu, kuidas on planeeritud ülekanne horisontaalselt vertikaalsele võllile:
[Pilt: IMG_20130604_191719.jpg]

Selleks, et neid käredaid roheliste velgedega rattaid alla kruvida, oli vaja valmistada kaks järgnevat detaili:
[Pilt: IMG_20130606_202343.jpg]
[Pilt: IMG_20130606_203121.jpg]
[Pilt: IMG_20130606_202510.jpg]

Esisilla kokkukeevitamisest pildid puuduvad, aga hetkeseis on niidukil selline:
[Pilt: IMG_20130608_091642.jpg]
[Pilt: IMG_20130608_091654.jpg]

Esisillal tuleb külje peale reguleerimishoob. Tagarattaks saab olema piltidel nähtav oranži veljega rolleriratas, mis kinnitub hargi vahele ning on kinnitatud nii, et sel oleks järeljooks. Esisilla ja tagaratta reguleerimiseks kasutan sama keermega keermelatti, et reguleerimine ühtlane oleks ning käepidemega tehtavate ringide järgi aru saaks, kui palju niiduk maast tõusis.

Kaugjuhtimispult peaks sisaldama endas vähemalt suretusnuppu ja gaasi reguleerimise võimalust. Ülekande siduri juhtpuldist rakendamise võimalikkust näitab tulevik.

Eelarvet ei ole. Enamus asjad on vanaraud, poolmuidu või tasuta saadud.
Vasta
#2

kurat!!!! kui nii võib öelda.. siit on tulemas suuremat sorti julm heina ja peenema võsa hekseldi. See vist imeb juba juurtega heina välja.
Nali naljaks aga edu ja jõudu selle projektiga. Soovitusi ega märkusi ei oskagi anda, ehk pärastpoole.

Veel pole maha löödud
Vasta
#3

Tõotab tulla midagi jõulist ja huvitavat. Ootan lõpptulemust Cool
Vasta
#4

Nagu öeldakse, vanem mees, ise teab...Järelveetav (loo alguses ju nii kirjas ? ) niiduk või lumepuhur ei lähe kohe mitte. See vaid minu arvamus asjast. Tööorgan peaks ikka masina ees asuma, et siis niidetud- koristatud pinnal sõita, mitte aga koristatavat maha- kinni tallata. Elementaarne ?

Tervitab Veteran.
Vasta
#5

Nurkreduktor kuluks ära siin, sest viltuse rihmaseibi peal rihm ei püsi. Küll aga soovitaks mõelda teradele, sest selleks,et see suudaks paksu rohi ära hakkida on vaja see asetada vastavale kõrgusele ja tera nurk peab ka olema teatud kaldega.


Vasta
#6

(11-06-2013, 08:29 AM)Veteran Kirjutas:  ...Järelveetav (loo alguses ju nii kirjas ? ) niiduk või lumepuhur ei lähe kohe mitte. See vaid minu arvamus asjast.... Tööorgan peaks ikka masina ees asuma, et siis niidetud- koristatud pinnal sõita, mitte aga koristatavat maha- kinni tallata. Elementaarne ?
Eks eesasuv vist parem on, aga reaalses elus olulist vahet pole. Mul pisitrakatsi taga jõuvõtuvõllilt käitatav tehase muruniiduk http://www.agrotehnika.ee/index.php?page...roup_id=25 ja korjab kõik rataste alt läbikäinu üles ja teeb ilusa muru. Kõrgemat heina peab kahekordselt niitma, algul kõrgemalt ja siis korralik niide üle. Muidugi päris iga põõsa ümber ei saa manööverdada, see puuduseks.

Rain Rikas
Eesti Maanteemuuseumi peavarahoidja
rain.rikas@mnt.ee
Vasta
#7

(11-06-2013, 00:37 AM)donn Kirjutas:  Järgnev pilt annab aimu, kuidas on planeeritud ülekanne horisontaalselt vertikaalsele võllile:
[Pilt: IMG_20130604_191719.jpg]

Kas nii lühikese rihmaga see tööle hakkab? 1. Viskab rihma maha. 2. kulutab rihma servad kiirelt läbi.
Siia kuluks paari meetrine rihm, et asi enam-vähem otse jookseks või siis lisa pingutusrull, mis ka eriti hästi ei sob, sest rihm just selle rulli kohal peab end keerama ja tulemus võib olla mõne töötunni pärast ümarprofiiliga rihm.

Инвалид информационной воины.
Vasta
#8

(11-06-2013, 08:29 AM)Veteran Kirjutas:  Nagu öeldakse, vanem mees, ise teab...
Kui tohib küsida, siis millest järeldate minu vanust? Smile Profiilis näitab mu sünnikuupäev aiateibaid.

(11-06-2013, 08:29 AM)Veteran Kirjutas:  Tööorgan peaks ikka masina ees asuma, ...
Siin on erandeid, koristamiseks või purustamiseks, tööorgan võib ka taga asuda. Lõpetasin just ühe pikaajalisema projekti:
[Pilt: IMG_20130611_101019.jpg]
Tiisliga lükkad tööorgani lihtsalt tagant küljele.
(11-06-2013, 00:37 AM)donn Kirjutas:  
  • küljepeal vedamise võimalus (vastav tiisel)

Ja ärge rihma pärast nii hullusti muretsege - ma ju ütlesin, et see pilt annab ainult aimu. Smile Mul on juba laagrid tugirullikute jaoks töölaual ootamas ning varsti trein sinna ka rullikud valmis, millest üks hoiab nurga all rihma maha tulemast, teine toimib sidurina.
Vasta
#9

Heinadraakon siit tuleb, ma ütlen... Ees võiks veel riistapuu olla, mis mullahunnikud laiali viskab Big Grin ...


Vasta
#10

Pöördega rihm töötab kui pealejooksud on 90 kraadi all võlliga.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#11

Täna läks külge kolmas ratas. Pöörleb 360 kraadi ja on kõrguses reguleeritav 15 cm jagu. Niiduki korpuse madalaim kõrgus sõltuvalt ratastest on kuni 2,5 cm.
[Pilt: IMG_20130611_200823.jpg]

Esisild on veel täiesti lahti. Tarvis on teha pesad, kuhu sild sisse asetub ning kuhu on võimalik seda kinnitusaasadega fikseerida. Kõrguse regull on ka tarvis aretada.
[Pilt: IMG_20130611_200854.jpg]

Siis jäävad veel ülekande rullikud, tiisel, korpuse katted, bensiinipaak, terad ja nende kinnitus võllile. Mõni määrdenippel siia-sinna ei teeks ka paha.
Vasta
#12

Widowmaker...Rolleyes
Mulle teeb muret see rihmülekanne. Rotaxil on pöördeid nii mis kole. Mõlemad on suured rihmarattad ja veel 90° nurga all.... Meie Terri Rotax 500-le pandud lisageneka rihma kipub sööma ja on juba ühe maha visanud, sest teljed on mõne mm suhtes nihkes. Genekas on olemuselt suurtel pööretel suht väikese takistusega töötav vidin, mida lõiketera ju pole, lisaks see 90 kraadine pööre. Ka selle saani käigukasti ei ole möelnud kasutada? Nurkreduktorit oleks siis ikkagi vaja.

Kas keegi on proovinud sedatüüpi mootorit verikaalsena tööle panna? Teoreetiliselt on see ehk isegi võimalik. Karpad tuleks ära pöörata, iseasi, kas teineteise alla mahuvad. Eee, aga sel 377-l ju üks karpa, seega, kui vändalaagrite telglõtkud ok, siis seda lihtsam. Ega ta muidugi õige pole, aga ehk keegi omab kogemusi

Terv, IP
Vasta
#13

(12-06-2013, 09:29 AM)Isapull Kirjutas:  Widowmaker...Rolleyes

...

Terv, IP

Nõustun kõigega. Pildil nähtav rihmaseib, mis asetseb väntvõlli otsas, on tegelikult juba väiksemaks tehtud. Kas aga piisavalt, seda on näha. Kui ei, tuleb veel teha.

Saani käigukasti kasutamise peale pole mõelnud ja nurkreduktorit ei tahaks kaalu pärast, sest seda hakkab vedama üsna väikese töömahuga kolmerattaline.

Ja mootori püstitõstmise peale mõtlesin ka. Kui aga mootori lahti võtsin, siis vaatasid vastu väntvõlli laagrite kohal õlitusavad, mis algavad kausjate õnarustega ning mis vertikaalasendis kindlasti ei töötaks. Siis jätsin need plaanid katki. Jupiteri mootoriga oli ka sarnane plaan.

Jään lootma, et saan vaherullikud nii täpselt paika, et rihm kenasti jooksma hakkab.

EDIT: Täna sai esisild ja selle kõrguse reguleerimise süsteem paika:
[Pilt: IMG_20130612_175531.jpg]
Vasta
#14

Kas teraga tehakse ka midagi huvitavamat või läheb suvaline murutraktori oma?
Vasta
#15

Murutraktori juppe pole võtta, seepärast peab terad ka ise tegema. Esimeses postituses mainisin lendterasid - hetkel veel see plaan jõus.

Minu idee ülekandest ja selle toimimise võimalikkusest:
[Pilt: IMG_20130613_172116.jpg]

See savitellistel asuv rullik hakkab sidurina toimima.
Vasta
#16

Mis selle tera raadius tuleb? Soovitan ketast, mil 4 lendtera küljes. Igasugu mätaste, kivide ja mutihunnikute peal proovitud töökindel lahendus. Raamsae lehest sai ka kunagi teri lõigatud ja pidasid needki hästi, aga kettad lendteradega on minu arvates paremad.
Tervitades, IP
Vasta
#17

(11-06-2013, 08:34 AM)MAZ Kirjutas:  Nurkreduktor kuluks ära siin, sest viltuse rihmaseibi peal rihm ei püsi. Küll aga soovitaks mõelda teradele, sest selleks,et see suudaks paksu rohi ära hakkida on vaja see asetada vastavale kõrgusele ja tera nurk peab ka olema teatud kaldega.

Sellise nurga all püsib rihm peal küll, mul on kombainil (Sampo) mitmes kohas rihmad isegi veel rohkem sõlmes ja toimib!

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#18

Alves rootorniiduki lendterad mitmes varjandis saadaval.
Vasta
#19

(13-06-2013, 23:43 PM)Isapull Kirjutas:  Mis selle tera raadius ...

Raadius on pool meetrit, ehk siis kogu lõikelaius on meetrijagu. Ma kaalun seda kettavarianti. Siin vedeleb üks vana randaali taldrik. See piisavalt paksust materjalist, et taluks retsimist ja pokudel skalpide võtmist.

Ma omapäi mõtlesin esimesest ettejuhtuvast latist terad valmis teha. Meil siin Belarusi taga on tasandusniiduk - tegemist siis põhimõtteliselt suure muruniidukiga. Selle vanu terasid vaadates (ei sobi mõõtmete poolest minu projektile) tundusid need ka üsna pehmest metallist olema. Idee oli karpraud kinnitada olemasoleva laagripukast väljuva võlli flantsi külge - keegi on selle kunagi sinna otsa nii suure istuga pannud, et ka hüdrotungraua abil raamis pressides ei tulnud raip lahti. Karpraua külge lähevad siis omakorda terad.

(14-06-2013, 18:08 PM)muska71 Kirjutas:  Alves rootorniiduki lendterad mitmes varjandis saadaval.
Ma väljendasin end valesti - mitte, et üldse poleks kuskilt saada, vaid lihtsalt kodus ei vedele. Smile Ma ei tahaks oma mõnekümne eurosele projektile samapalju eest terasid külge osta. Aga kui tulevik näitab, et peab, siis teen ära.

Siin liikuv pilt toimivast sidurisüsteemist:
Vasta
#20

Lendterasi hakkab juba alates (+/-) 0,30 eur/tk saama. Sellise hinnaga pole küll mõtet ise teha.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne