Projekt ''Diisel pihusti tester ''
#1

Teema sai alguse sellest, et mul oli/on vaja traktori pihusteid kontrollida ja paika seada. Vanasti oli pihustite kontrollimiseks seade iga nurga peal olemas, kuid tänase seisuga on enamus neist kuhugile ära antud/varastatud/kadunud ja ainus võimalus seda tööd teha, on kas lasta teha $$$ või osta näiteks selline tester.
Esimesel juhul ei saa ise kõrval olla, teisel juhul tulevad vahele rahalised probleemid. Mina aga tahan ise omi asju teha. Seega otsustasin testri ise valmis meisterdada. Panen ehituse ka siia üles, ehk on teistelegi abiks.

Enamus inimesi teevad endale kõigepealt plaani, võibolla isegi joonise. Löövad kokku vajaminevad detailid, arvutavad välja suurused ja muud tegurid. Minu puhul käib asi tavaliselt vastupidi. Mul tekib idee, seejärel hüppan autosse ja kihutan linna poole materjali muretsema, ise teadmata veel, mida täpselt vaja läheb, ning siis kui asjadega tagasi, hakkan improviseerima ja kiruma ennast Smile. Nii ka see kord (kuigi kokkuvõttes tuli päris hästi välja).

Kõigepealt lendasin linna tungraua järele. See ju hea odav asi, mis piisavalt survet annab Smile. Poes ( Mustamäe Fixus), seistes tungraudade riiuli ees, polnud mul õrna aimugi, millist neist kasutada. Kas 2, 5, või 12 tonnist. Ülejäänud läksid juba liiga kalliks ja jäid seega valikust välja. Igaks juhuks võtsin 12 tonnise.

   

Seejärel panin padavai HansaFlexi, kust ostsin manomeetri ja hunniku ühendusi. Kolmik sai valitud selline, et manomeeter istuks omadega spetsiaalse (täpselt manomeetri jaoks tehtud) ühendusega ühte otsa.
Loomulikult ostsin ka igasugu jublakaid kokku, mida arvasin vaja minevat, kuid mida tegelikult vaja ei läinud Smile

   

Üks hästi tähtis materjal on veel, mida ma ise ei pidanud ostma, kuna mul see riiulis olemas oli, kuid mida ma väga soovitan. Müüakse seda Hydroscandis. Kes oma raha peale vihane just ei ole, otsib selle ostmise jaoks teise koha.
Tegemist on keermete tihenduspastaga ( Loctite 577), mida võib kasutada ka hüdrosüsteemides. Kuid sellest ma räägin pärast.

   

Tagasi jõudes, hakkasin kohe lammutama. Tungraua otsas on suur mutter, mis tuleb lahti keerata.

   

Tungi korpus on lahtiselt mutri ja põhja vahel kinni. Kohe kui olete mutri eemaldanud ja õli alles korpuses on, leiate viimase mööda põrandat laiali voolamas. Kui teil puudub hilisem soov põrandat koristada, proovige õli eelnevalt välja saada. Selleks on korpuses üks kummist kork, mille eemaldamisel saate enamuse õli kätte.

   

Kui mutter käes on, saate laiali võtta ka ülejäänud süsteemi. Kolb (see mis pumbates autot tõstab Smile ) eraldub silindrist. Silinder ise on toru, millel on kahel pool otstes keere. Pildil on silinder veel alumist keeret pidi kinni.

   

Kolviga võite lutsu visata, või mõne teise projekti juures kasutada. Mutrit läheb vaja.

   

Mutri all, vastu korpust ja korpuse all, asetsevad tihendid. Need hoidke alles.

Enne, kui tung veel koos oli, läks õli pumbates mööda silindrit üles poole ja lükkas enese ees kolbi. Nüüd tuleb see õli (tulevikus diisel) suunata läbi pihusti. Selle jaoks on vaja mutrile orgunnida kolmik peale. Üks ots manomeetrisse, teine pihustisse.
Mina alustasin detailide puhtaks käiamisest, kuna tegemist on suurte survetega ja sitastele detailidele ei jää keevitus hea. Pisemgi auk lennutab õli mitme meetri kaugusele 150 bar juures. Otsisin mutrile otsa ka ühe seibi, mille külge oleks kolmikut hea keevitada

   
   

Seejärel siristasin kõik kokku

   

Igaks juhuks keevitasin ka seest poolt

   

Mutril on üks auk külje peal, mis tuleb samuti täis keevitada

   

Ma isegi jootsin üle selle augu peale keevitust, nii igaks juhuks

   

Nüüd pange hästi tähele. Silindri ülemise keerme sees on samuti üks auk. Need mõlemad augud, nii mutri kui silindri sees, on tungraua ülemise seisu ülevoolud. Sealt hakkab õli tungrauas tagasi jooksma, ning tung ei tõsta enam ja tungis ei tõuse ka surve loomulikult. Pihusti testri jaoks, tähendab see aga läbikukkumist esimeses faasis ja kogu tehtud töö laiali kiskumist. Auk ise on keerme sees ja hästi pisike.

   

12 tonnisel tungil sai julgelt mõlemalt poolt, auk kinni keevitatud. Keevituse kohani mutter ei ulatu, seega pole vaja karta ka keerme rikkumist.

   
   

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#2

Järgmiseks on mõttekas teha üks täiustus pilukate kätetööle. Minule tähendas selle tegemata jätmine kolm korda oma töö lõhkumist ja otsast alustamist, kuna survet ei saanud lihtsalt üles ja ma arvasin alguses, et tegemist on mõne ebatiheda liitega süsteemis.

Enivei, tungi põhjas asetseb üks kuulike, mis peaks hoidma survet süsteemis. Point ise on suht lihtne. Kui pumbata, surub õli kuuli augu eest minema, samas kuuli taga tekkiv õli surve ja gravitatsioon, viivad kuuli omale kohale tagasi, ning kuul sulgeb avause ja surve jääb silindrisse. Kuul ise on täiesti lahtine omas augus. Pealt stoperdab teda ainult pisike plastmassist jublakas, mis ei lase kuulil minema tuisata oma kaevikust. Kahjuks selline lahtine kuulike ei tööta diisliga, või juhul kui isegi töötab, ei pidanud ta sobilikuks minu tungrauas töötada.

   
   

Et eemaldada see pisiviga (kuradi kollasilmsed pilukad raisk) Tegin ma järgmise lükke. Võtsin esimese ettejuhtuva vedru omadustega metallist lehe. Minule sattus kätte üks kalibreerimiseks mõeldud tööriist

   

Sealt valisin vist 0,12 lehe ja lõikasin ning painutasin ta selliseks, et üks ots liibuks vastu kuulikest ja kuna teises otsas oli nagunii juba auk, siis polnudki rohkemaks vajadust. Tungi põhja puurisin augu ja neetisin vedru sinna kinni. Puurimise juures tuleb silmas pidada, et auku läbi põhja ei puuriks. Nii on kindlam, et süsteem survet ka tulevikus peab.

   

   

   

Nüüd hoolitseb vedru juba gravitatsiooni ning pilukate tujude eest.

Nüüd tuli hoolitseda anuma eest, kust diisel korpusesse saaks. Selleks ma leidsin sobiva roolivõimu paagi, mille sees oli juba olemas ka korralik filter. Juhul kui teil filtriga paaki ei leidu, on vaja filter siiski eraldi paigaldada. Selleks sobib ka tavaline ühe eurine diisli filter. Teate küll, selline läbipaistev jublakas, mida saab voolikule vahele toppida. Minu oma näeb välja selline:

   
   

Sellest potsikust peab diisel minema tungi korpusesse. Korpuse ja silindri vahel survet ei ole. Mina Kasutasin korpusesse sisenemise avaks, seda sama kummi korgiga kaetud ava, millest eespool juttu oli (õli välja laskmise juures). Augu puurisin üle 10mm peale ja tilaks kasutasin ratta ventiili, millele lõikasin alla veel ühe kummist tihendi. Ventiilil oli ka kinnitusmutter, millega sai ta korpuse külge kinni tõmmata. Väga vabalt võib tila sinna ka keevitada suvalisest toru jupist.

   

   

   

Korpuse külge keevitasin ka kinnitusvitsa diisli potsiku jaoks. Kasutasin selleks sumpsi klambrit, mis sobis oma raadiuse poolest nagu rusikas silmaauku.

   

Seejärel väänasin ühe põlve tavalisest vasktorust, ning ühendasin paagi korpusega, läbipaistvate voolikutega.

   

Kuna roolivõimu potsikul on algselt kaks toru, elimineerisin üleliigse isekahaneva rüüga.

   

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#3

Nüüd oli aeg kõik kokku lapata. Nagu ma juba ennist mainisin, võiks kasutada selle tegevuse jaoks Loctite pastat. Põhimõtteliselt saab asja pidama ka deflonteibiga, kuid hilisem tulemus võib närvidele hakata käima. Teibil on vastik komme keerme vahelt välja end suruda, ning need niidikesed võivad lõpuks ummistada süsteemi.

Deflonteip, kuid ei soovita
   

Ei soovita kuna ta käitub selliselt...
   

Tihenditest ka paar sõna. Korpuse all ja peal on kaks tihendit. Alumine on kummist ja ülemine plastikust. Mina suutsin nad mõlemad perse keerata. Ülemine sulas millegi pärast keevitades ära (kuradi pilukad raisk)
Alumine oli ka kuidagi närune.
Ülemise ma lõikasin õlikankust uue ja alumise tegin TH700 kasti sisemusest leiduvast tihendist. See oli täpselt õige kujuga

   

Lõikasin aga parajaks ja liimisin kokku. See kuju ei olegi tegelikult tähtis. Kõlbab ka tavaline O rõngas või kummi riba, kui ta täpselt paigaldada.

   

Edasi (peale korralikku puhastamist muidugi) määrisin silindri keermed pastaga (siin näete seda originaal kuuli hoidjat veel)

   

Kruttisin silindri oma kohale, peale mida peaks ära pühkima ka üleliigse pasta
   

Seejärel asetasin paika korpuse, ning kruttisin mutriga kogu kaadervärgi kokku.

Pihusti torudeks ma kasutasin BMW omasid. Kolmiku külge nad istuvad täpselt, kuid traktori pihusti on suurema keermega. Kergeim viis oli leida vastav mutter, mis istus traktori pihustile ja bemmi pihusti toru pooleks lõigata. Seejärel sai ilusasti mutter ära vahetatud, ning vastava ühendusega toru jälle terveks ravitud.

   

   

   

Toru jäi kuidagi pikk ja jube pika vinna otsa kõikuma. Et seda kõikumist vähendada, võtsin ja keevitasin kokku jupi ketti, ning tegin torule toe

   

   

Pihusti peaks ka kuhugile pihustama ilma, et kõik see ilm diislit täis oleks. Hädast aitas välja üks klaasist purk, mille kaanele ma augu puurisin.

   

   

   

Meisterdatud sai ka alus testrile, ning tungist puurisin ka augud kruvide jaoks läbi.

   

Alusele kruttisin kruve kohe hulgim, et nende vahel saaks hoida teist pihustitoru ja pulka pumpamiseks

   

Ja lõpuks kui hasart võimust võttis, siis tegelesin ka viimistlusega veits Big Grin

   

   

Lõpptulemus

   

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#4

Panen siia ka kulud üles:

Manomeeter koos jublakatega 16.-
Tungraud mingi ? 30.- (2t maksis 10+ ja 5t 20+)
Näpuotsaga pastat, 1cm jootmist ja muud mõtetud summad.
Kola hunnikust tavaari.
Tungraud võib ka vana olla, nüüd ma arvan, et ka 2 tonnine veab välja.
Suhteliselt soodne tehing Smile

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#5

Kõva vend oled ikka...
Vasta
#6

No kui töötab on raha läinud asja ette! No ei jõudnud hoiatada ka,et vanast küttepumbast oleks ka saanud.....Big Grin Odavamalt oleks küll saanud. Aga Sa nii kiiresti ehitasid,et ei saanud soovitusi andagi... Aga mis me siin ikka koonerdame eks? Wink Hoiatan veel ette,et topsikusse kuhu kütet kallad,peaks panema suure papifiltri,sest alati tekib mingit sodi ja kui pihustist juba läbikäinud kütus uuesti potsikusse kallata........läheb jälle torudest läbi.....ja üldse võib ka miskit puru tulla kust aga tahes.....talupoeg soovitab filtri panna. Nägin külapeal sellist moodust ja arvan,et igati hea mõte.....
Vasta
#7

Küttepump käis ka korra peast läbi, kuid jäi veits mõistusest puudu, kuidas seda survet sealt regullima hakata, sest mõned pihustid tahavad vähem, teised rohkem survet saada ja siis oleks hea, kui asi käiks manomeetri järgi.
20 euri siia sinna, sellise tööriista puhul ei ole määrav, 200 aga küll Smile

Topsikus on filter täiesti olemas, tegelikult kahekordne isegi (kahest sektsioonist koosnev, ning O tihend veel topsiku ja filtri vahel, et ühtegi puru mööda ei pääseks sealt. Filtri võrgusilm tundub olevat sama mis trehtlitel vee püüdmiseks ette pandud. Usun et sellest piisab.

E: Või pidasid silmas pihusti toru vahele filtri lisamist?

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#8

Projekteerimist/arvutamist ignoreerivale inimesele jookseb mu jutt ilmselt mööda külge maha, aga ikkagi: Tungraual on pumba kolvi läbimõõt näha hooba üles tõstes. Seega on võimalik poes olles ja oma kehakaalu teades kiire peastarvutusega võimalik määrata, millist survet see jurakas annab. Tonnid ei puutu asjasse. Ehk on kellelegi edaspidi abiks.
Ei taha norida, kõva töö.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#9

(20-11-2013, 19:43 PM)viplala Kirjutas:  Küttepump käis ka korra peast läbi, kuidas seda survet sealt regullima hakata, siis oleks hea, kui asi käiks manomeetri järgi.

Lõigatud kõrgsurvetorusse kolmik, oleks lahendus. Niikuinii lõikasid ju mutri jaoks.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#10

(20-11-2013, 19:58 PM)aavu Kirjutas:  
(20-11-2013, 19:43 PM)viplala Kirjutas:  Küttepump käis ka korra peast läbi, kuidas seda survet sealt regullima hakata, siis oleks hea, kui asi käiks manomeetri järgi.

Lõigatud kõrgsurvetorusse kolmik, oleks lahendus. Niikuinii lõikasid ju mutri jaoks.

Küsimus pigem selles, et pump annab ju välja mingi kindla surve. Kui aga vaja oleks vaadata millise surve alt mõni pihusti avaneb, või keerata surve 190 barini või hoopis 140 peale või kontrollida hoopis bensuka pihustit, siis kuidas seda teha pumbaga?

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#11

Teema autorile selline küsimus, et kui täpne see näidik ka on?

Olen neid "vene" aegseid pihustite stende vaadanud ja krt näidik pendeldab nagu nõia-ella-kepike.

Teine küsimus on see, et kui kiiresti rõhk üles tuleb - selles mõttes, et mitu matsu pead andma, et tekiks arvestatav (150 bar) rõhk pihusti torus.

Kui ikka vaja 10 pihustit üle tsekata ja iga pihusti stendimiseks pead 20-30 matsu andma, siis käsi väsib maru kippe ära Rolleyes.

Come to the dark side, we have cookies!
Vasta
#12

(20-11-2013, 20:11 PM)viplala Kirjutas:  ...
Küsimus pigem selles, et pump annab ju välja mingi kindla surve. Kui aga vaja oleks vaadata millise surve alt mõni pihusti avaneb, või keerata surve 190 barini või hoopis 140 peale või kontrollida hoopis bensuka pihustit, siis kuidas seda teha pumbaga?

Mis on pumba kolvi diameeter ja kui pikk on selel mõjutamiseks tarvitatav vars? Eeldan, et vajutajaks on tsentner jõudu ja ilu?

Pumbaga pead andma survet enam, kui pihusti avanemiseks vaja. Usun, et 300 peaks muretult tulema.

Kas maksimumnäidunõelaga manomeetrit ei pakutud? Oleks teinud elu veidi lihtsamaks.

Aga kõva töö igal juhulCool
Vasta
#13

(20-11-2013, 20:13 PM)phyl Kirjutas:  Teema autorile selline küsimus, et kui täpne see näidik ka on?

Olen neid "vene" aegseid pihustite stende vaadanud ja krt näidik pendeldab nagu nõia-ella-kepike.

Teine küsimus on see, et kui kiiresti rõhk üles tuleb - selles mõttes, et mitu matsu pead andma, et tekiks arvestatav (150 bar) rõhk pihusti torus.

Kui ikka vaja 10 pihustit üle tsekata ja iga pihusti stendimiseks pead 20-30 matsu andma, siis käsi väsib maru kippe ära Rolleyes.

Ma usun, et näidik on täpne. Tegemist siiski uue taadeldud manomeetriga, mida müüakse ka Hydroscandis näiteks.
Pihusti suudan lahti peksta nullist teise pauguga Smile 120 bar, paremat pihustit momendil võtta ei ole. Esimese litaka lõpuks on nõel 100 bari peal. Nõel ise asub glütseriini sees. Mingisugust nõela töllerdamist küll ei ole.
[/quote]

(20-11-2013, 20:26 PM)v6sa Kirjutas:  Mis on pumba kolvi diameeter ja kui pikk on selel mõjutamiseks tarvitatav vars? Eeldan, et vajutajaks on tsentner jõudu ja ilu?

Kas maksimumnäidunõelaga manomeetrit ei pakutud? Oleks teinud elu veidi lihtsamaks.

Kolvi käik 20mm ja diameeter 11mm. Mingit erilist jõudu vaja ei lähe alla vajutamiseks. Sama mis sõiduautot tungida vist.

Kõikide ülejäänud manomeetrite maksumused läksid juba kalliks. Näiteks maksab 100mm ekraaniga tavaline manomeeter 100 euri alla. Mina ostsin 60mm ekraaniga ja maksis 10 euri.
Aga hullu ei ole sellega ka midagi. Täiesti normaalselt vaadeldav ja toimetatav.

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#14

(20-11-2013, 19:43 PM)viplala Kirjutas:  E: Või pidasid silmas pihusti toru vahele filtri lisamist?
Ei,pidasin silmas ikka potsikusse.
Ja küsimus,kas tungi plunser on metallist üleni või mingi kummirõngastega polt....et nagu pisike hüdrosilinder... Kahtlustasin ennem teemat lugedes,et tungi töö käib ju õliga ja kuidas siis nüüd naftaga asi toimib. Uus asi annab muidugi hästi välja ja kui pihustile juba paari liigutusega 100 sisse said,no täitsa tore.
Vasta
#15

Olen ise kah ühe samasuguse pihustitestri ehitanud. Oma tähelepanekutest kasutamisel pean rõhutama, et pealevoolul peab olema korralik filter vahel, olen juba selle reha otsa astunud. Tungraua suurusel pole vahet, pigem võiks kõige väiksem olla. Viimane pihustite kalibreerimine andis ka tunnistust, et pumba kolvi tihend pole eriti vastupidav diiselkütusele. Nüüd asendasin selle Viton kummist isendiga, ehk peaks parem olema.
Vasta
#16

(20-11-2013, 21:00 PM)TALUPOEG TALUJA Kirjutas:  
(20-11-2013, 19:43 PM)viplala Kirjutas:  E: Või pidasid silmas pihusti toru vahele filtri lisamist?
Ei,pidasin silmas ikka potsikusse.
Ja küsimus,kas tungi plunser on metallist üleni või mingi kummirõngastega polt....et nagu pisike hüdrosilinder... Kahtlustasin ennem teemat lugedes,et tungi töö käib ju õliga ja kuidas siis nüüd naftaga asi toimib. Uus asi annab muidugi hästi välja ja kui pihustile juba paari liigutusega 100 sisse said,no täitsa tore.

Tegemist on põhimõtteliselt samasuguse süsteemiga nagu traktoril käsipump. Üks kummist O rõngas on ümber kolvi ja ülejäänud osad metallist.

Tegelikult tekkis täna hommikul väike tagasilöök. Kui ma pumpama hakkasin, ei võtnud jälle survet üles. Voolikust oli näha, et diisel liigub edasi tagasi voolikus. Kuna jäänud oli veel ainult üks koht, mida ma veel üle polnud käinud, siis võtsin ka selle ette.

Selle sama pumba all on veel üks kuul, mis istub lahtiselt oma augus, ning peaks takistama diisli liikumist tagasi korpusesse. Selleks, et kuulini pääseda, peab ära keerama nn. pumba korpuse, mille sees kolb liigub. Seejärel eemaldada seib põhjast ja siis saab ka kuuli kätte, kuna seib katab kuuli pesa pealt poolenisti.

Järgmiseks lammutasin laiali ühe pastaka ja võtsin sealt ära vedru, millelt ma lõikasin kasutusse kolm alumist keerdu. tegelikult veits rohkem, sest mingi osa vedrust ma väänasin konksuks, mis läks otsapidi seibi alla. Vedru vetruv pool aga kuuli peale. Kolvi korpuse keere sai tihendatud pastaga, ning keeratud tagasi vastu seibi. Seib hakkas nüüd ühtlasi ka vedru kinni hoidma.

Veits segane jutt aga ma loodan, et saite aru pointist. Pilte ei jõudnud teha. Asi käis lihtsalt nii kiiresti Big Grin

Jutt käib siis sellest kohast
   

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#17

Kas manomeetrit taadelda ka kuskil saab? Autotöökojalt pärit pihustistend mul 30 aastat vana, vast paarkümmend pihustit aastas teha. Aga täpne võiks ta ikka olla. Oksjonilt tõin kunagi ka ungarlase, näiduvahe neil 5 atti.
Vasta
#18

Pihusti testri peale ise korduvalt "ilastades" pean ütlema, et kuradi hästi tehtud. Endal kõik autod siiani diislid olnud ja traktoritel samuti vahest pihusteid vaja kontrollida, siis väga mööda ei saa. Ebayst vaadates on kuskil 120 eurost alates sarnase ehitusega (vähe kõhnemad) isendid müügis.

Almost Again
Vasta
#19

(20-11-2013, 20:49 PM)viplala Kirjutas:  ...
Kolvi käik 20mm ja diameeter 11mm. Mingit erilist jõudu vaja ei lähe alla vajutamiseks. Sama mis sõiduautot tungida vist.
...

Kui eeldame pildi järgi, et kasutusel on 40 cm pikkune hoob ja võimendustegur on 20 (ehk õlg pumbakangi toetuspunkti ja kolvi kinnituse vahel on 20 mm) tuleb maksimaalseks surveks 1 kN jõu (ehk sajakilose keha otsariputamisel):
(20*1000/(pii*0,011ruudus/4))/100 000 = 2000 bar. Ma ei viitsinud täpseks ajada - 1 bar pole täpselt 100 kPa, kuid praeguseks on hea küll.

Teoreetiliselt saad ka ühisanumpritse pihusteid stendida. Praktikas...Rolleyes

Ühe tsükliga pumpad lahja kaks kuupcm miinus lekked.
Vasta
#20

Väga tubli töö!
Väljanägemine on ka sama kui tehasetoodangul. See ka hea idee , et pihusti pandud purki pritsima.
Mul on selline riistapuu veel alles Smile
   

Kiirus pole oluline läbivus on põhiline !
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne