Noortele \"tuunijatele\"
#1

Teeks natuke juttu iseehitamise võimalustest. Noorel tehnikahuvilisel inimesel on maailmas muidki võimalusi kui vaid mootorratas. On olemas ka neljarattaline alternatiiv. Eestis põle sihkest asja kohand, ent põhjamaades, näit. Rootsis, on võrdlemisi levinud traktoriehitus(A-Traktor e.EPA). ”Traktor” on see asi siinkohal liiklusseaduse antud tähenduses. Tegelikult leiame selle nime tagant iseehitatud ja A kategooria traktorina registreeritud sõiduriista, Eestis siis vist ”R” kategooria
Põhilised tehnilised nõudmised sellisele sõidukile on järgmised:
1. Kinnine, max. kahekohaline kabiin
2. Kabiinist vaheseinaga eraldatud veokast
3. Max kiirus ei tohi ületada 30 km/h
Muus osas on nõuded nagu traktoril ikka, ta peab olema registreeritud, läbima tehnoülevaatuse, teedel liigeldes peab olema varustet aeglase sõiduki tunnusmärgiga. Kuna traktoristipaberid on ka võimalik saada 16 a. vanuselt, on nende aparaatide ehitamine sääl Rootsimaal võrdlemisi populaarne.
Ehitamise objektiks saab sealkandis kõige sagedamini mõni Volvo mudel, ent on neid tehtud Isuzust, Mazdast, millest iganes. Määravaks saab asja odavus, tuleb ju algmaterjalid ise osta.
EPA ehitamisel visatakse autost kõigepealt välja tagumised istmed (kui on), seejärel ehitatakse kere tagumine osa ümber veokastiks, sisuliselt saab sellest pikapkere. Sageli kasutatakse ka EPA puhul choppingut (katuse madalamaks laskmine) ja muid teada-tuntud customi ehitamise nippe.
Tehnilisest küljest piirdub EPA ehitus romu remontimise (ent sageli on objekt romu) kõrval käigukasti ümbertegemisega. Siin kasutatakse üsna mitmesuguseid võtteid. Küll liidetakse külge teine käigukast, millel vaid esimene käik sees, küll jäetakse töösolevale kastile vaid esimene käik alles, või lisatakse aeglane vahekast. Võimalusi on mitmeid, peaasi, et kiirus üle 30 km/h ei tõuseks, siis saavad ülevaatuseonud pahaseks.
Kuivõrd tänu piirangutele ei saa masinat kiiruses arendada (tõsi, kiirendus on vinge), tuleb leppida masina välisilme ”tuunimisega”. Seetõttu näevad need aga ka väga uhked välja. Aga vaadake pilte, need räägivad enda eest.
http://www.geocities.com/bingoperra/index.html
http://www.mds.mdh.se/~mas95jed/duett.htm
http://www.fastenbelts.com/saabcarsonlin...saab42.htm



Ei tea küll kuidas Eesti ARK sellisesse projekti suhtub, ent teoorias võiks see ju võimalik olla. Liigub ju meilgi iseehitatud põllutraktoreid, miks mitte siis selliseid ”transpordivariantegi.”

Terv. Ivar

loll on loll olla.
Vasta
#2

Seda asja olen isegi mõelnud uurida ja siia kirja panna. Soomes nooremad isikud sõidavad küll ümberkohandatud - ehitatud üsnagi kenade sõidukitega ringi, kuna traktoriload saab nooremalt kätte.

Siin ehk ka annab mõndagi nuputada.
Vasta
#3

Nii palju kui mina aru olen saanud, siis on see A-traktorite (EPA- ja A-traktor ei ole muidu päris üks ja seesama - erinevused on kirjas nt siin (på svenska)) ehitamine rootslaste (rahvus)hobi. Mujal neid minu teada registrisse ei saa.

Huvitav, mismoodi see max kiiruse määramine käib neil? Teoreetiliselt või vajutatakse igal ülevaatusel stendi peal punn põhja Wink ?
Vasta
#4

Kmm NB kuidas hetkel iseehitatud aiatraktoritesse ARK suhtub ja mis nõuded nendel on?
Minu infi järgi nii mõnigi mees lappis omale \"Jeepi\" kokku ja võttis arvele iseehitatud traktorina.Big Grin
Vasta
#5

kas traktorid puutuvad üldse ARKi? Nendega jageleb ju muidu põllumajandusministeerium. Kuidas nende teel liikumine reguleeritud on? Piisab traktoristipaberitest?

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#6

Kuidas nende teel liikumine reguleeritud on? Piisab traktoristipaberitest? [/quote]
***************************
Ärge nüüd kividega loopima hakake aga just oli hiljuti juttu traktori omanikuga (mul oli tema riista vaja: traktorit nimelt)
ja kuna sõit kulges ka tiheda liiklusega teel ja tänu julgestuspolitsei vilkale tegevusele natu põnnasin siis ta ütles,et
autoload asendavad juba traktori lube.
Kes täpsemalt teab andke teada ka iseehitatud traktoritega liiklemise suhtes.
Vasta
#7

Enne kui jutu siia öösel üles riputasin, vaatasin netist järele, et mis kategooria ja kuidas. Eestis peaks kõnealune asjandus väikese ratastraktoriga ühte punti käima, siis \"R\" kategooria ja autojuhiluba \"B\" või kangem, käib selle juhtimiseks ka. Seda \"R\" kategooria luba üksi võib saada aga juba 16 aastaselt ja sama asja piiratud juhtimisõigusega 15 a. vanuses. Teeliiklus käib tervenisti liiklusseaduse alla, sõidad sa autoga või ajad karja, ükspuha. \"Juhiks liiklusseaduse tähenduses, loetakse ka karja ajav isik muuseas. See, mida sa trakatsiga põllu peal teed, ei tohiks seaduse järgi vähemalt liikluspolitseisse puutuda.
Aga tehnojärelevalve ja registreerimiseni ei jõund veel, kell sai natuke palju. Uurin täna järele. Vähemalt vanasti see küll ARK-i ei puutund.
Terv. Ivar
edit, ei näe küll põhjust, miks ei peaks registrisse saama, vaja vaid pretsedent luua.
Vasta
#8

20) ratastraktor (TR-kategooria) on mootorsõiduk, millel on rattad ja vähemalt kaks telge ja mille suurim valmistajakiirus ületab 6 km/h, kuid ei ületa 40 km/h. Ratastraktori põhifunktsiooniks on sellel paikneva või sellega haakes oleva masina või riistaga töötamine, paikse masina käitamine või haagise vedamine;
http://trip.rk.ee/cgi-bin/thw?${BASE}=akt&${OOHTML}=rtd&TA=2001&TO=5&AN=657
Tuuseldasin mina nüid mõne tunni netti mööda. Põlluministeeriumi kodulehel pold tehnikas essupeetigi. Jäljed viisid ikka ARK-i poole. Igasugu riiklikke määrusi uurides leidsin eelpool näidatud tehnonõudmised ja ülevaatuse korra. Isetegemise erinõuded olid ARK-i lehel mootorsõidukite kohal vaid auto, mootorratta ja haagiste kohal. Traktori kohta mitte sittagi.
Sedamööda, teemat käsitlevaid riigi seadusi ja määrusi jäigalt järgides, võiks käsitada, et traktori ehitamiseks selliseid erinõudeid pole,asja ära keeland pole ka keegi. Järelikult võib väita, et piisab ülaltoodud lingil olevate tehnonõuete täitmisest ja omavalmistatud sõiduki registreerimiskorra järgimisest. ARK-i lehele panin ka küsimuse üles, mitte kas ja kuidas, vaid kes registreerimiseelse tehnoekspertiisi omavalmistatud traktorile sooritab. Täna kahjuks reede, vastust peab vist ootama. Eks näis.
Tervisid. IvarSmile

loll on loll olla.
Vasta
#9

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: pppp
Nii palju kui mina aru olen saanud, siis on see A-traktorite (EPA- ja A-traktor ei ole muidu päris üks ja seesama - erinevused on kirjas nt siin (på svenska)) ehitamine rootslaste (rahvus)hobi. Mujal neid minu teada registrisse ei saa.

Huvitav, mismoodi see max kiiruse määramine käib neil? Teoreetiliselt või vajutatakse igal ülevaatusel stendi peal punn põhja Wink ?
Sihke lugu oli neil veel, et arvutuslik max on 30km/h, kuid teeliikluses lubatud +/- 10%, kuigi, ega seegi suurt erine. Kui nüüd Eesti määruste järgi 40km/h lubatakse, oleks asi palju kihvtim ju.
edit: erinevus on küll jah, EPA oli tegelt sõjajärgne transportabinõu ja kiirused suuremad ja nõuded lahjemad, aga nigu ülaltoodud lingi all kirjaski 1975a-st enam registreerida ei saa. Seaduse silmis on need, millest meil juttu A-Traktorid aga rahvas kutsub noid ikka EPAks. A-traktor, nigu svensk bilprovning seletab, on autost teatud tehnilistel tingimustel ümberehitatud sõiduk. Meil nii karmi reeglistikku pole Big Grin See aga ei keela veel ehitamist!!

loll on loll olla.
Vasta
#10

Meil nii karmi reeglistikku pole Big Grin See aga ei keela veel ehitamist!! [/quote]
*******************************
OK Seleta siis ka lahti millise reeglistiku järgi isetehtud traktorit ehitada?(Kasvõi vihje kust vaadata) ja kellele valmistehtud \"monstrum\" esitada ülevaatuseks?(dokumentide saamiseks).
Eelnevas oli mainitud et traktor oli ka selline asi millega ja mille järgi veetavate
asjadega saab tööd teha.(Seoses eelnevaga ostan hobuniidumasina mida saab vanale Fordile sappa panna ja ongi TRAKTOR olemas:lol)
NB Häid ideid jätkub alati.
Vasta
#11

Sellestsamast lingist siin
http://trip.rk.ee/cgi-bin/thw?${BASE}=akt&${OOHTML}=rtd&TA=2001&TO=5&AN=657

Lisaks loe veelkord definitsioon:
20) ratastraktor (TR-kategooria) on mootorsõiduk, millel on rattad ja vähemalt kaks telge ja mille suurim valmistajakiirus ületab 6 km/h, kuid ei ületa 40 km/h. Ratastraktori põhifunktsiooniks on sellel paikneva või sellega haakes oleva masina või riistaga töötamine, paikse masina käitamine või HAAGISE VEDAMINE;
Ka tavaline kärukonks ON haakeseade ja kas ma temaga pärast registreerimist iga päe haagiseid vean, pole ARK-i meeste asi.
Terv. Ivar
(ilge tähenärija):bounce
edit: pane tähele, pole isegi öeldud mitu ratast peab olema,piisab kui on \"rattad\"

loll on loll olla.
Vasta
#12

Tsitaat:pane tähele, pole isegi öeldud mitu ratast peab olema,piisab kui on \"rattad\"

...vähemalt 2 telge. Siis võiks ju vabalt mingi 3-4 teljelise monstrumi ehitada ja traktorina registreerida... Päris huvitav pilt võiks olla, kui keegi (eriti veel keegi alaealine) sellisega linnas ringi sõidab - mis siis, et 40km/h :lol

Igatahes peaks iseehitatud traktori registreerimine lihtsam olema, kui sõiduauto arvele saamine!
Vasta
#13

OK.Selgus see et isetehtud traktor tuleb esitada ARKi büroole.Vist tuleks mingi avaldus ka teha ennem ehitama asumist.
Arvele saab kergemini mis selgus ehitusnõudeid lugedes.Big Grin Nii et tuld.
Hobuniiduki ostusoov endiselt jõusBig GrinBig GrinBig Grin
NB Kui lugesite ehitusnõudeid siis
\"............tagasillast ei tohi õli lekkida.\"
Esisilla kohta seda pole öeldud:eureka.
Nii et kui mul on õli otsepealevalgumisega esisild ......... pole kellelgi mulle miskit öelda(peale keskkonnaameti kelele seletan et looduslikult häviv õli bla bla jne)
Ei näri tähti. Mulle meeldib kuu.:lol
Vasta
#14

seda asja hakkan ma nüüd uurima. selles suhtes tuli küsimus, ütlege kõige odavam auto, mis on ehitatud põhjale, mitte kandva kerega. tean et enne sõjaaegsed sakslased olid sellised, aga neid lõhkuda ei tahaks ja nati kallid on nad ka enamus
Vasta
#15

R--juhitava esisillaga ratastraktor või liikurmasin haagisega või haagiseta. Ratastraktoriks loetakse ka nimetatud tingimustele vastavat mootorsõidukit, mille põhifunktsioon on veose vedamine ja mille valmistajakiirus ei ületa 50 km/h.

R-kategooria mootorsõidukit võib juhtida ka isik, kellel on T-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigus või B-, C- või D-kategooria või C1- või D1-alamkategooria auto juhtimise õigus.

Piiratud juhtimisõigus
Piiratud juhtimisõiguse võib B-kategooria auto juhtimiseks anda 16 kuni 17-aastasele isikule tingimusel, et mootorsõidukis on tema kõrval lapsevanem (seaduslik eestkostja) või lapsevanema (seadusliku eestkostja) poolt selleks volitatud isik. Nimetatud isikutel peab olema B-kategooria auto juhiluba vähemalt kaks aastat.
Piiratud juhtimisõiguse võib R-kategooria mootorsõiduki juhtimiseks anda vähemalt 15-aastasele isikule tingimusel, et ta ei vea veoseid teedel ja juhtimine toimub lapsevanema (seadusliku eestkostja) või lapsevanema (seadusliku eestkostja) poolt selleks volitatud isiku vahetu järelevalve all. Nimetatud isikutel peab olema R- või T-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigust tõendav juhiluba vähemalt kaks aastat.
Piiratud juhtimisõigus annab õiguse juhtida mootorsõidukit üksnes Eestis.
Vasta
#16

Näädsa nüid, ongi siin traktorifoorum olemas :rull oli kuskil topicus selle tegemisest juttu...

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: khan
R--juhitava esisillaga ratastraktor või liikurmasin haagisega või haagiseta. Ratastraktoriks loetakse ka nimetatud tingimustele vastavat mootorsõidukit, mille põhifunktsioon on veose vedamine ja mille valmistajakiirus ei ületa 50 km/h.

Kustkohast see lause pärit? Tahan ka uuridaaa:yes
Terv. Ivar
Vasta
#17

teemaväline küll, aga uurisin otse traktoristilt, mis lubasid vaja (kehtib siis \"päris-traktorite\" kohta):

-põllul müttamiseks pole mingit luba vaja (nagu autode-mootorrataste-ATV-degi puhul)
-OMA traktoriga võib teel SÕITA, kui olemas B või kangem kategooria
-teel TÖÖTAMINE (siia alla käib ilmselt ka võõra/firma masinaga liikumine) nõuab traktoristipabereid (lisaks juhiloale)

PS! Taolised regulatsioonid võeti vastu paar aastat tagasi - enne olid reeglid karmimad (lihtsustati, et põllumehed saaksid rahus oma tööd-toimetamised tehtud)

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#18

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: IIIFFFAR
Näädsa nüid, ongi siin traktorifoorum olemas :rull oli kuskil topicus selle tegemisest juttu...

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: khan
R--juhitava esisillaga ratastraktor või liikurmasin haagisega või haagiseta. Ratastraktoriks loetakse ka nimetatud tingimustele vastavat mootorsõidukit, mille põhifunktsioon on veose vedamine ja mille valmistajakiirus ei ületa 50 km/h.

Kustkohast see lause pärit? Tahan ka uuridaaa:yes
Terv. Ivar

http://www.ark.ee/atp/index.html?id=273

EDIT: tekkis mõte, et kui seal peab see kast olema, kas see kast peab ikkagi tagaosas olema. võiks ju lihtsalt sapparilt võtta ära tagumised istmed ja ette kast panna. pmst ega sapparit palju modima ka ei pea, et ta üle 50ne ei sõidaks.
Vasta
#19

[Huvitav mõttemull?:???Hakkas huvitama uurisin mõnd paragrahvi äkki maastiku sõiduk registrisse (mõned nõuded peavad olema täidetud) ka ATV peab olema registris (kui liigud maavaldusest väljas)§ 1. Liiklusregistrisse peab olema kantud maastikusõidukitena:

(1) mootorsaan, mis on jalaste ja roomikuga varustatud mootori jõul jääl või lumel liikumiseks ette nähtud maastikusõiduk, mille sisepõlemismootori töömaht on üle 120 cm3 , millel peale juhi istekoha pole rohkem kui kaks istekohta ja mille tühimass ei ületa 500 kg;

(2) ratasmaastikusõiduk, millel on vähemalt kolm ratast, mille sisepõlemismootori töömaht on üle 90 cm3 ja mis on valmistaja poolt ette nähtud maastikul liikumiseks. Ratasmaastikusõidukiks ei loeta mootorsõidukit, mis on valmistaja poolt lisaks maastikul liikumiseks ette nähtud ka teel liikumiseks.

Ja traktorile esitatavad nõuded on siin seaduses:Ratastraktori, liikurmasina ja nende haagiste tehnoseisundi kontrollimise eeskiri ning nende tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 12. detsembri 2002. a määrus nr 43
P.S Traktori ülevaatus teevad TÜV punktid .Olen sunnitud neid seadusi täitma
Sad aga töö on töö.Uurin rohkem kui tööpostile lähen.Aga teema on huvitavBig Grin
Vasta
#20

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: khan
R--juhitava esisillaga ratastraktor või liikurmasin haagisega või haagiseta. Ratastraktoriks loetakse ka nimetatud tingimustele vastavat mootorsõidukit, mille põhifunktsioon on veose vedamine ja mille valmistajakiirus ei ületa 50 km/h.
Tjah, see siin http://www.ark.ee/atp/index.html?id=273
kategooriate seletuses kirjas küll sedasi aga ehitamisel tuleb lähtuda ikkagi neist \"tehnonõuetest\" ja seal lubatud 40km/h. Aga on seegi 10km/h rohkem kui rootslastel:bounce

Kod. \"piiluja\", kas Sa oled äkist kuidagi ARK-iga lähedalt seotud inime või mis?

Terv. Ivar

loll on loll olla.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne