Mõistusevastased manöövrid liikluses

(15-09-2023, 11:00 AM)edvard Kirjutas:  Ma saan sellest situatsioonist aru : Pööre Vikerkaare tänavast vasakule Vabaduse puiesteele , seal on Vabaduse puiestee nii lai küll , et 2 sõiduautot kõrvuti ära mahuksid , küsimus on kas sõidukijuhid suvatsevad teiste liiklejatega arvestada , mõnel lihtsalt ego ei luba .
ei saa aru kuidas see asjasse puutub; foor ju seal selleks ongi, et Vikerkaarest saaks autod Vabakale keerata. Kujutad ette kui sealt tahab 5 autot pöörata ja esimene jääb foori alla seisma. Kuhu need ülejäänud peaks minema?
Vasta

(15-09-2023, 11:55 AM)Peeter2 Kirjutas:  
(15-09-2023, 11:00 AM)edvard Kirjutas:  Ma saan sellest situatsioonist aru : Pööre Vikerkaare tänavast vasakule Vabaduse puiesteele , seal on Vabaduse puiestee nii lai küll , et 2 sõiduautot kõrvuti ära mahuksid , küsimus on kas sõidukijuhid suvatsevad teiste liiklejatega arvestada , mõnel lihtsalt ego ei luba .
ei saa aru kuidas see asjasse puutub; foor ju seal selleks ongi, et Vikerkaarest saaks autod Vabakale keerata. Kujutad ette kui sealt tahab 5 autot pöörata ja esimene jääb foori alla seisma. Kuhu need ülejäänud peaks minema?
Kaks vale vastust. 

Esiteks tuleb selgeks teha, mis liiklusolukorraga on tegemist. Tallinnas, Vabaduse pst ja Vikerkaare tänava ristmik EI OLE reguleeritud ristmik, st foor ei reguleeri eesõigust sellel ristmikul. Reguleeritud ristmik on selline, kus liiklejate liikumise järjekorra määravad foorituled või reguleerija märguanded (LS § 2 p 68). Kuna Vikerkaare tänava suunast läheneva liikleja jaoks ei ole ühtegi foori, siis ei ole tegemist reguleeritud ristmikuga. Valgusfooriga on reguleeritud ristmiku kõrval olev ülekäigurada (LS § 2 p 100). Ristmiku läbilaskevõime parandamiseks ning LS § 56 lg 2 täitmiseks (ristmiku lõikumisalale ei tohi seisma jääda) on ühel pool stoppjoon nihutatud üle ristmiku piiri. Kuigi otse üle ülekäiguraja liikuda soovivad juhid stoppjoont ületada ei tohi, ei muuda see eesõigust ristmikul ning näiteks parem- ja vasakpööre sellises olukorras enne ülekäigurada ei ole keelatud. Seega ei ole Vikerkaare tänavalt välja sõitval juhil eesõigust ning see foor ei ole selleks ka sinna paigaldatud. Kas see on mõistlik lahendus või mitte, on iseküsimus. Ristmiku fooriga reguleerimise kõige olulisemad vastuargumendid on esiteks maksumus ning teiseks ei ole vaja vähese liiklusega kõrvaltänaval sundida autojuhte ootama punase tule taga, kui peateel parasjagu ei ole teisi autosid. Valgusfooriga reguleeritakse sellised ristmikud, kus valgusfoorita lahendus ehk samaliigiliste teede ristmiku või peatee-kõrvaltee lahendus ei taga ohutust või on liiklusvood nii suured, et tekivad ummikud. 

Küsimuse tekkepõhjus on aga LS § 35 lg 11 mittetundmine paljude liiklejate poolt. Nimelt olukorras, kus reguleritud ülekäigurada tuleb ületada kõrvalpöörde lõpul, on seisma jäämise kohustus vaid sellisel juhul, kui ülekäiguraja ees on stoppjoon (see stoppjoon peab siis jääma liikleja ette, mitte seljataha). Stoppjoone puudumisel võib reguleeritud ülekäiguraja ületada ka juhul, kui selle kõrval on sõidukitele keelav tuli ja jalakäijatele põleb samal ajal lubav tuli. Seejuures tuleb loomulikult anda teed kõigile ülekäigurada ületavatele liiklejatele -  lisaks jalakäijale ka jalgratturile, kergliikuri juhile, pisimopeedi juhile ning robotliikurile. Kahjuks ei saa foori ülekäiguraja kõrvalt ka tõsta stoppjoone juurde, kuna sellisel juhul muutuks Vabaduse pst-l liikuvate juhtide jaoks ristmik reguleeritud ristmikuks ja oleks keelatud ka pöörded sellel ristmikul. Olemasoleva liikluskorralduse kohaselt on aga näiteks tipptunnil see ainus võimalus ohutult vasakpööre teha. 

Liikluse korraldamine ja reguleerimine on keeruliste valikute kunst, kus ei ole alati ideaalset ja kõigile parimat lahendust. Enamasti tuleb otsida tasakaalupunkti selliselt, et ebamugavust oleks võimalikult vähe. Ei ole võimalik kõigile liiklusvoogudele luua rohelist lainet. Kusagil keegi peab ikka ootama ning esmapilgul hea lahendus ühe liiklejate kategooria jaoks võib olla väga ebamugav teiste jaoks.
Vasta

(15-09-2023, 10:06 AM)Peeter2 Kirjutas:  Mõned korrad olen näinud sellist manöövrit, täna jälle:
Nõmme ujula juures liitub kõrvaltee peateega vahetult enne foori. Tuleb kõrvalteelt auto, keerab Vabakale peateele, ja jääb poolviltu sinna foori punase tule alla seisma!
Selle peale ei mõtle, et kui tal taga oleks veel mõni auto, kuhu siis nemad peaks minema?
Seal on probleem sügavam  Big Grin Vikerkaarest tulev ja vasak/ parem pööret sooritav auto ei pea nende Vabakal olevate fooride tuledest üldse juhinduma - tema kohustus on jalakäiad sebral läbi kasta ja seejärel "täpiks ära" tõmmata kuniks Vabakal olev foor on punane.
Ise ma kasutasin reeglina parkla Pääsküla poolset väljasõitu - seal vähem võimalust selliste otsa sattuda.
Vasta

Seda ma jah ei suvatsenud endale selgeks teha, et foor sinna Vikerkaare poole midagi ei näitagi. Aga see ei muuda asja, Vikerkaarest tulles Vabaka foori alla passima jääda on igal juhul vale.
Vasta

(15-09-2023, 12:49 PM)maaks Kirjutas:  
(15-09-2023, 10:06 AM)Peeter2 Kirjutas:  Mõned korrad olen näinud sellist manöövrit, täna jälle:
Nõmme ujula juures liitub kõrvaltee peateega vahetult enne foori. Tuleb kõrvalteelt auto, keerab Vabakale peateele, ja jääb poolviltu sinna foori punase tule alla seisma!
Selle peale ei mõtle, et kui tal taga oleks veel mõni auto, kuhu siis nemad peaks minema?
Seal on probleem sügavam  Big Grin Vikerkaarest tulev ja vasak/ parem pööret sooritav auto ei pea nende Vabakal olevate fooride tuledest üldse juhinduma - tema kohustus on jalakäiad sebral läbi kasta ja seejärel "täpiks ära" tõmmata kuniks Vabakal olev foor on punane.
Ise ma kasutasin reeglina parkla Pääsküla poolset väljasõitu - seal vähem võimalust selliste otsa sattuda.
Küsimus on stopp-joone asukohas! Vabakal "võiks" neid jälgida aga mina nõmmekana seda ei tee Wink Mul on mitu väljasõidu kohta ja kõigil on ka foorid. Ühte kohta ma rikun alati: tulles Priist ja keerates Sidesse, siis seal on linnapoolt tuleval rajal stopp-joon Priist vasemal ehk ma PEAN seal tegelikult punase taga ootama ja ei tohi joonest üle sõita ka pöördel. Mitte kunagi ei oota - täiesti teadlik rikkumine Wink Ka neile, kes stadkalt tulevad ja maapoole lähevad - seal liiklust jagub. Samas Haava paremale või Lota vasemale Pässa poole, Side, Palli, Näituse etc vasemale linna poole jne on Vabaka stopp-jooned väljapöörajast kas vasemal või paremal ehk ainult jalakäijad peame läbi laskma. Ma kohe Vikerkaaaret ei mäleta, kuskoahs seal Stopp on? Üldiselt on Vabakas suhteliselt loogiliselt ikkagi lahendatud.

Ebakismaeluline ebahomost ebanaine ebaemana ebatütrest ebauustehnikafänni ebakasvatanud ebard... Muus osas täitsa normaalne, vist?
Vasta

Vabaduse pst ja Prii tänava ristmik on tõepoolest lahendatud teistmoodi, kui teised Vabaduse pst ristmikud. Seejuures minu esmase hinnangu kohaselt põhjendamatult ja ebaloogiliselt. Eks liikluse korraldajad on ka inimesed. Kui vaadata ajaloolisi pilte google maps tänavavaatest, siis näeb, et sellistel liigutatud asukohaga ristmikel (Ugala, Lemmiku, Sõbra jne) olidki alguses stoppjooned vahetult ülekäiguraja ees. Neid on hakatud järkjärgult liigutama eemale ning ilmselt Prii tänavani ei ole veel jõutud. Selline stoppjoone foorist kaugele nihutamine on autojuhi jaoks ka keeruline, kuna oodatakse ikka seismajäämise kohta foori kõrval ning stoppjoont tähele ei panda.
Vasta

(15-09-2023, 12:49 PM)maaks Kirjutas:  Seal on probleem sügavam  Big Grin Vikerkaarest tulev ja vasak/ parem pööret sooritav auto ei pea nende Vabakal olevate fooride tuledest üldse juhinduma - tema kohustus on jalakäiad sebral läbi kasta ja seejärel "täpiks ära" tõmmata kuniks Vabakal olev foor on punane. ...

[OT]See on vist päeva parim trükiviga: "...tema kohustus on jalakäiad sebral läbi kasta..."[/OT]
Vasta

Mina igatahes tänan põhjaliku selgituse eest !
Pole seda teed ammu sõitnud ja umbes nõuandeid / soovitusi jagada , häbi on .
Vasta

(15-09-2023, 13:39 PM)indreksirk Kirjutas:  Vabaduse pst ja Prii tänava ristmik on tõepoolest lahendatud teistmoodi, kui teised Vabaduse pst ristmikud. Seejuures minu esmase hinnangu kohaselt põhjendamatult ja ebaloogiliselt. Eks liikluse korraldajad on ka inimesed. Kui vaadata ajaloolisi pilte google maps tänavavaatest, siis näeb, et sellistel liigutatud asukohaga ristmikel (Ugala, Lemmiku, Sõbra jne) olidki alguses stoppjooned vahetult ülekäiguraja ees. Neid on hakatud järkjärgult liigutama eemale ning ilmselt Prii tänavani ei ole veel jõutud. Selline stoppjoone foorist kaugele nihutamine on autojuhi jaoks ka keeruline, kuna oodatakse ikka seismajäämise kohta foori kõrval ning stoppjoont tähele ei panda.


Selline nihutatud stopjoon peaks olema eraldi ( märgiga) või lisateatetahvliga  ehk tähistatud.   Oleks selgem võhikule ja ka võõrale kes ei oska joont oodata foorist kaugemal.
Sakslasel on selliste kaugemal asuvate stopjoonte jaoks kohe lisatahvel ja vahel ka kiri all, " Punase korral peatu siin".

Aquila captas non muscas.
Vasta

Kreutzwaldi tänav vaskpööre Narva mnt. Mingil põhjusel ka seal oli pidevalt äkkpeatumisi punast tuld nähes.
Vasta

(15-09-2023, 14:32 PM)Daff Kirjutas:  Selline nihutatud stopjoon peaks olema eraldi ( märgiga) või lisateatetahvliga  ehk tähistatud.   Oleks selgem võhikule ja ka võõrale kes ei oska joont oodata foorist kaugemal.
Sakslasel on selliste kaugemal asuvate stopjoonte jaoks kohe lisatahvel ja vahel ka kiri all, " Punase korral peatu siin".
Eestis kasutatakse (ja 99,9% juhtudel on paigas ilusti) valget tahvlit kirjaga [STOPPBig Grin  peatumiskoha tähistamiseks. Jooned on niikuinii informatiivsed, sest 1/3 aastast on sopa all.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 6 külali(st)ne