1926 Witte 3hj maamootor viisakaks
#1

Tervist.

Juhuslikilt sattus minu kätte vana maamootor. Tegu on 1926 aastal Ameerikas toodetud 3hj mootoriga. Kaalub umbes 150kg. Seega maamootorite mõistes on tegu väikse mootoriga.

[Pilt: Screenshot-20210808-215445-Gallery.jpg]

[Pilt: 20210802-202015.jpg]

[Pilt: 20210802-202024.jpg]

[Pilt: 20210802-202041.jpg]


Olen neid varem kaa koju vedanud ja nende seisukord on enamasti kurb. Ei lootnud sellest kaa midagi erilist. Aga üllatavalt heas korras oli. Kuna magneeto säde on tugev(3mm hüppab üle vabas õhus) siis mõtlesin et ohverdan paar õhtut et ta ikkagi ilusaks jälle teha. Paarist õhtust sai paar nädalat. Nagu ikka.
Vasta
#2

Originaal värvi oli omajagu peal, aga mitte piisavalt et seda säilitada. Sai otsustatud et tuleb ikkagi täielikult läikima lüüa. Selliste põllumajandus seadmete puhul pole eriti kahju originaal värvi liivapritsiga maha lasta.

Sai siis pulkadeks kistud ja pritsima hakatud...

[Pilt: 20210804-205635.jpg]

[Pilt: 20210806-225326.jpg]

[Pilt: 20210804-222358.jpg]

Sealt edasi sai juba värvima hakata...

[Pilt: 20210806-004611.jpg]

[Pilt: 20210806-154020.jpg]

Pirka sai kaa läikima löödud

[Pilt: 20210806-151602.jpg]
Vasta
#3

Juba nägi päris kena välja. Ise olin väga rahul ja ei kahetsenud üldse et üle sai värvitud. Igasugu pisividinad said ka üle pritsitud ja värvitud. Vaikselt võis hakata kokku kruvima...

Õlitaja sai läikima löödud.

[Pilt: 20210807-004353.jpg]

[Pilt: 20210807-004408.jpg]

Hoorattaga koos nägi juba ülbem välja

[Pilt: 20210807-012540.jpg]

Sahtlist sai ka ajastukohane süüteküünal leitud...

[Pilt: 20210807-191044.jpg]

[Pilt: 20210808-191833.jpg]

Igasugu hammasrattaid sai tagasi kruvitud

[Pilt: 20210808-161126.jpg]

Karburaator ja magneeto läksid külge peale kosmeetikat

[Pilt: 20210808-214656.jpg]
Vasta
#4

Magneeto pirka on üle pikkade aastate taas loetav

[Pilt: 20210808-214814.jpg]

[Pilt: 20210808-214717.jpg]

Natuke on veel nokitsemist, ja siis proovib käima. Aga mure on selles et paar asja on puudu. Äkki kellelgi vedeleb kuuris. Puudu on petrooleumi paak, väntvõlli kaitseplekk ja summuti...

Paak on kõige suurem mure. Peab vist ise värviämbri põhjast tegema...

[Pilt: witte1.gif]
Vasta
#5

Meie pere kunagise mootori, mis viljapeksu masinat ringi ajas panid punased pihta. Kahjuks pole sellest ühtegi pilti ka säilinud ja pole kedagi, kes mäletaks milline see välja nägi. Viimati oli see vanaisal 75 aastat tagasi. 1949-ndal saadeti kõik Siberisse ja tagasi tulles oli maja koost lahti võetud ja Võrru uuesti üles pandud. Muidugi uued asukad sees. Kuhu jäi kogu pere pildialbumid teab ainult Vanajumal ise. Isa jutu järgi oli tegu kuumpea mootoriga. Onu, kes Sinimägedel haavata sai ja pärast otsaga USA-sse jõudis rääkis, et tänu sellise mootori tundmisele sai ta USA-s esimese töökoha Pensylvania nafta väljadel, kus samasuguseid mootoreid kasutati nafta pumpamisel. Teenis terve $ päevas + prii ülalpidamise. Annaks palju, kui sellise mootori perre tagasi saaks aga kahjuks nagu mainisin pole mark teada.
Vasta
#6

Kahju jah et ühtegi fotot pole säilinud. Aga arvatavasti mingi karmim mootor oli kui rehepeksu masinat jõudis ringi ajada. Meid kuumpeasid toodeti siin Eestis kaa päris mitme firma poolt. Äkki isegi ligi 10 erineva nimega firmat tegi neid siin?
Vasta
#7

(12-08-2021, 23:43 PM)Taaviw126 Kirjutas:  Kahju jah et ühtegi fotot pole säilinud. Aga arvatavasti mingi karmim mootor oli kui rehepeksu masinat jõudis ringi ajada. Meid kuumpeasid toodeti siin Eestis kaa päris mitme firma poolt. Äkki isegi ligi 10 erineva nimega firmat tegi neid siin?

See on laialt levinud komme kõiki maa- ehk statsionaarmootoreid "kuumpeadeks" sõimata. Mis iseenesest pole ju ka vale, sest töötades lähevad neil kõigil "pead" usna tuliseks....
Eestis toodetud mootorite kohta saab jällegi kugeda lgp. kdf! Manicu lehelt

http://eag.vanatehnika.ee/ewmtr.html
Vasta
#8

Meilgi talus oli samasugune mootor, mille 90ndate lõpul metallikratid ära virutasid. 2 magneetot õnnetus seisus on veel säilinud sellest mootorist. Meie omal oli vasakpoolsele hoorattale veel lisana lai nö. rihmaratas paigaldatud.
Vasta
#9

(13-08-2021, 08:42 AM)kass Kirjutas:  
(12-08-2021, 23:43 PM)Taaviw126 Kirjutas:  Kahju jah et ühtegi fotot pole säilinud. Aga arvatavasti mingi karmim mootor oli kui rehepeksu masinat jõudis ringi ajada. Meid kuumpeasid toodeti siin Eestis kaa päris mitme firma poolt. Äkki isegi ligi 10 erineva nimega firmat tegi neid siin?

See on laialt levinud komme kõiki maa- ehk statsionaarmootoreid "kuumpeadeks" sõimata. Mis iseenesest pole ju ka vale, sest töötades lähevad neil kõigil "pead" usna tuliseks....
Eestis toodetud mootorite kohta saab jällegi kugeda lgp. kdf! Manicu lehelt

http://eag.vanatehnika.ee/ewmtr.html

Mul on sama lugu Gaziga. Ise olen kaa teda juba Gaz AAks hakanud nimetama, sest 90% inimesed ei saa aru millest jutt käib kui Gaz MMist rääginSmile Maamootoritega sama lugu. Ei koida inimestel millest jutt. Aga kuumpead teavad enamus. Vahest on lihtsam vooluga kaasa minna.

Witte sai eile käima pandud. Sai väike video kaa tehtud asitõendiks. Aga peab veel natu näppima, siis teen parema video...
Vasta
#10

Aitäh teema eest, mõnus vaheldus muudele masinatele aga MM on siiski üks lemmik teemasid- leida metsast roostes autojupid (taastamis viirusega saastunud!) ja teha sellest üks päris asi ka valmis. 
Igatahes andis inspiratsiooni nüüd üks Seiler üle vaadata.
Vasta
#11

Mul on ses suhtes vedanud et on hea koht olemas kus teha. Kõik tarvilikud riistad on olemas. Niimoodi on lausa lust teha. Kuigi sellegi poolest, motivatsioonist ja inspiratsioonist jääb mulle väheks, sest need kipuvad üle minema ruttu. Distsipliin on igasugu taastamiste puhul kõige suurem abimees. Mul see distsipliini värk lonkab aga hambad ristis iga õhtu töökotta. Kui sinna juba kohale ennast veetud on, siis edasi läheb autopiloodiga...
Vasta
#12

Päris valmis veel pole aga väike "enne ja pärast" pilt...

[Pilt: Screenshot-20210808-215445-Gallery.jpg]

[Pilt: 20210813-190312.jpg]

Sai täna käitatud õhtu otsa aga päris normaalselt veel käia ei taha. Asjad mida kahtlustan on igasugu vedrud. Neid on seal palju, ja kõik peavad oma vahel toimima nagu orkester, seega paras horror käima saada. Kuskil on mingi kala sees.
Samamoodi on magneeto ajamiga mingi kala. Kui süüde panna hilisesse asendisse ja regullida piiri peale et oleks veel võimalik käivitada, ilma et tagasi lööks, siis läheb käima aga jube tuli käib välja sumpast. Siis keeran süüte varajasse asendisse, aga ikkagi on nagu natu hiline. Segane jutt, aga tahaks nagu suuremat vahemiku nende kahe asendi vahele. Kolmandat pole kahjuksSmile
Pöörete regulaator on kaa liiga tundlik. Seda mõjutab kokku 4 vedru, mõni neist on nõrgaks jäänud.

Ja siis on veel karbussi otsas klapp, mis aitab kaasa hõrenduse tekkimisele. Selle klapi vedru oli puru. Sai uus pandud, aga jällegi, kas liiga tugev liiga nõrk. Ei tea....

Sellist nokitsemist veel jagub ühesõnaga.

Kena vee väljalaskmis kraan sai kaa leitud...

[Pilt: 20210813-190049.jpg]
Vasta
#13

Siin on väike video jupp ka sellest kuidas ta käis, või õigemini ei käinud. Süüteajastuse muutmise vahemik oli natuke liiga väike ja tänu sellele ei saanud peale käivitumist piisavalt palju varajaseks keerata enam...

Vasta
#14

Üht kaunis sarnast mootorit olen ma kunagi ammu näinud. Oli omal ajal kasutusel saeveski miniraudtee vedurimootorina.

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne