Eesti jalgrattatehaste toodangu statistika 1940-1941
#1

Eesti jalgrattatehaste toodanguaruanded ja -plaanid ENSV-perioodist 1940-1941.
Allikad: Riigiarhiiv ERA.R-10.1.106, ERA.R-10.1.110, ERA.R-10.1.111, ERA.R-10.1.115, ERA.R-10.1.136, ERA.R-10.1.138, ERA.R-10.1.139, ERA.R-10.1.141, ERA.R-10.1.161, ERA.R-10.1.162, ERA.R-10.1.169.

1940. aasta.
1940. aasta andmed on mõnevõrra puudulikud. ETK-l puudub novembri, teistel tehastel oktoobri aruanne. Oktoobrist varasemat perioodi ei ole kuude lõikes üldse kajastatud.

ENSV tööstusettevõtete 1940. a. toodangu venekeelse kokkuvõttetabeli järgi toodeti Eestis 1940. aastal kokku 5455 jalgratast, sellest Kergetööstuse RK alluvuses 4974 (sh enne nats-imist 1584), Kohaliku tööstuse RK alluvuses 389 (sh enne nats-imist 157), Kaubanduse RK alluvuses 32 (sh enne nats-imist 18) ja eraettevõtetes 60. (ERA.R-10.1.141)
Tegelike aruannete järgi on raske mõista, kust tuleb number üle 3600 jalgratta pärast natsionaliseerimist (st sisuliselt viimane kvartal)? Võib-olla mingi arusaamatus. Aga toodangu üldnumbrit võiks eeldatavalt usaldada.

[Pilt: stat1940-1941_1940.jpg]
Algsuuruses fail: http://eag.vanatehnika.ee/Rattad/stat1940-1941_1940.jpg

„Säde“: novembris 1940 valm. ka 1 mootorratas 98 ccm; jalgrattaosi 16 649,54 rbl väärtuses; dets 1940 jalgrattaosi 15 649,15 rbl väärtuses

AS Kapsi & Ko töökoda: jaan-sept 1940 monteeris ka 18 mootorratast
„Tempo“: novembris 1940 valmistas jalgrattaosadest veel: jr-raamid 15, sadula sp. vedrud 1x 908, voolikuta pumbad mustad 1106, BSA keskmised kausid 206, juhtraua poldid 800, sadula koonusp. vedrud 570, BSA kesk assid 173, vändalaagri parandusassid 200, sadula tag. sp. vedru 3x 183, vända kiilud 528, I assid koonusteta 295, I ratta kahvlid 38, BSA vasakp. vändad 60, keskmised ketirattad 83, I assi koonused 1155, porilauad 150 (ERA.R-10.1.106).
„Tempo“: detsembris 1940 valmistas jalgrattaosadest veel: jr-raamid 15, sadula tag. sp. vedrud 183, BSA kesk kausid 206, BSA kesk assid 34, kroomporilauad 100, BSA paremp. vändad 243, keskmised hammasrattad 50, juhtraua poldid 621, pumbad 1355 (1940 kokku 4955, 1939 kokku 3200), juhtraua poldi sheibid 3250 (ERA.R-10.1.111).

Märkused:
Oktoober 1940. „Säde“ jalgrattatööstuses toimunud tootmisplaani erakordne ületäitmine on tingitud ühelt poolt elavast nõudmisest ja teiselt poolt tehase tegeliku tootmisvõime alahindamisest plaani koostamisel. (ERA.R-10.1.162)


1941. aasta.
Üks plaan (pole kindel, kas lõplik, esialgne või mingi vaheplaan) nägi ette ENSV-s 1941. aastal kokku 4500 jalgratta tootmist, sellest „Säde“ 1700, „Kiir“ 1400, „Tempo“ 400, ETK Kopli Metallitehased 1000. (ERA.R-10.1.136)
Oli ka teisi plaane. Näiteks nägi üks plaan nats. K. G. Reinholdi „Niagarale“ („Tempo“) ette 1941. a-l 620 jalgratta (sellest 300 meeste- ja 320 naisteratast) ning 120 jalgrattaraami tootmist (ERA.R-10.1.115). Oktoobris 1940 märkis nats. E. Are („Kiir“) 1941. a. plaanina 3000 jalgratast (ERA.R-10.1.115). Oktoobris 1940 nägi nats. AS Kapsi & Ko töökoja 1941. a. plaan ette 380 jalgratta ja 15 mootorratta monteerimist ning 300 jalgrattaraami valmistamist (ERA.R-10.1.115).

[Pilt: stat1940-1941_1941.jpg]
Algsuuruses fail: http://eag.vanatehnika.ee/Rattad/stat1940-1941_1941.jpg

*I kvartalis jalgrattaosi „Säde“ 72,9, „Kiir“ 7,7, „Tempo“ 9,3 ja ETK Kopli Metallitehased 16,0 tuh rbl väärtuses.

Jaanuari aruandeid ei leidnud, numbrid on arvutatud (kvartali kogutoodang miinus veebruari-märtsi toodang).

1941. a. juuni I dekaad:
„Säde“ toodang 60 jr (juunikuu plaan 150 jr)
„Kiir“ toodang 73 jr (juunikuu plaan 110 jr)
„Tempo“ toodang 10 jr (juunikuu plaan 33 jr)
Kokku toodang 143 jr (juunikuu plaan 332 jr)

Märkused:
Märts 1941. Ulatusliku plaani ületamise põhjustajaks jalgrataste alal ETK Kopli Metallitehastes on asjaolu, et käitis toodab jalgrattaid seeriate viisi, märtsile langes ühe seeria valmimine, mille tõttu toodang märtsis kujunes erakordselt suureks. „Säde“ ja „Kiir“ täitsid I kvartaali plaani juba enne kvartaali lõppu, mille tõttu nad märtsis enam jalgrataste tootmisele rõhku ei pannud, vaid selle asemel hakkasid jalgrattaosi ette tootma järgmise kvartaali plaani täitmise kindlustamiseks. (ERA.R-10.1.161)
Aprill 1941. Suurem ületäitmine jalgrataste osas esineb end. ETK Kopli Metallitehastes, mis on tingitud soovist kasutada enne käitise kolimist suurt osade varu. Ulatuslikum plaani ületamine esineb ka „Tempo“ juures, mis on võimaldanud asjaolu, et „Tempo’l“ on tulnud aprillis teostada vähem remonttööd kui tavaliselt. (ERA.R-10.1.161)
Mai 1941. „Säde“ ei täitnud plaani põhjusel, et vabajooksu mehhanism, mida seni imporditi, ei osutunud kohapeal valmistatuna vastupidavaks ja tuli ümber töötada. Kuna see töö on nüüd tehtud, samuti muud osad valmis, monteeritakse mais monteerimata jäänud jalgrattad juunis kokku. Ulatuslikult ületas (260,5%) plaani end. „ETK Kopli Metallitehased“, püüdest kasutada olevaid osi, kuna III kv. likvideeritakse jalgrataste osakond. (ERA.R-10.1.161)
Vasta
#2

Võrdluseks ka jalgrataste sissevedu Eestisse 1940 (ERA.R-10.1.318):
Saksamaalt - 6813 tk
Inglismaalt - 76 tk
Lätist - 35 tk
Rootsist - 8 tk
Taanist - 4 tk
USAst - 2 tk (neist üks 40 kg, hind 180.- kr)
Kokku - 6938 tk
Vasta
#3

Väike täiendus, leidusid 1941. a. juuni I dekaadi toodangu andmed ja ETK 1940. a. oktoobri ja detsembri aruanded, lisasin esimesse postitusse ja 1940. a. tabelisse.

Detsembri aruandes on toodud ka ETK Kopli Metallitehaste jalgrattaosakonna kogu 1940. a. ja võrdluseks kogu 1939. a. tähtsamate kaupade toodang:

[Pilt: stat1939-1940_etk.jpg]

http://eag.vanatehnika.ee/Rattad/stat1939-1940_etk.jpg
Vasta
#4

Nagi ikka, kus on statistika, seal on kohe platsis ka lahknevused ja vasturääkivused.

1941. aastal korraldatud tööstusloenduse järgi (ERA.R-10.1.178, ERA.R-10.1.179, ERA.R-10.1.175, ERA.R-10.1.200):
ETK Kopli Metallitehases toodeti 1940 hoopis 3041 jalgratast.
"Säde" number klapib kuuaruannetega enam-vähem - 1940 toodeti 1358 jalgratast (sh enne nats-imist 860 tk / peale nats-imist (22.07.1940) 498 tk) ja 7 mootorratast (4/3).
"Tempo" number klapib täpselt - 1940 toodeti 409 jalgratast (sh enne nats-imist 300 tk / peale nats-imist (1.08.1940) 109 tk).
Tallinna Tööstuskaubastu Elektrotehnika-töökoda a.-k. nr 12 ehk endine AS Kapsi & Ko valmistas loenduse järgi 1940. a-l 32 jalgratast (enne nats-imist 18 ja peale nats-imist 14). Monteerimisest, raamidest jm jalgrattaosadest pole miskipärast juttugi...
August Küttimi ühe töölisega lukussepatööstuses valmistati 1940. a-l 6 jalgratast.
Tartus Riia 15 asunud mehaanika- ja sporditarvetetööstus Georg Lill valmistas 1940 muuhulgas 15 lastejalgratast.
Tallinnas Kopli 10 asunud Tallinna Raudvooditööstus valmistas 1940 muuhulgas 389 lastejalgratast (enne nats-imist 157 ja peale nats-imist 232). See oli endine Ed. Möllersoni raudvoodi- ja traatvõrgutööstus, aga ei tea, kas kõik need rattad olid just seal valmistatud - 1940 võidi sellega teisi töökodasid ühendada.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne