Raudteelatern...
#1

Mõne aja eest soetasin endale nokitsemiseks ühe petrooliumlambi, mis oma teguviisi poolest raudteel toimetanud härrade varustusse kuulus. Minu kätte jõudis ta sellises seisus:
(fotod osta.ee-st)
[Pilt: 1_9_23942112.jpg]

[Pilt: 1_9_23942119.jpg]

[Pilt: 1_9_23942131.jpg]
[Pilt: 1_9_24011100.jpg]
 Tegemist on siis 1954. aastal toodetud petrooliumlaternaga, nagu tempel väidab. Kui juba teha, siis korralikult- hakkasin uurima ja puurima, et kuidas see asi täpselt välja peaks nägema.
Esimese asjana leidsin e-bayst sellise idabloki õnneküti pakkumise: http://www.ebay.com/itm/Russian-CCCP-RAI...2edabb50b7
Konkreetne latern on 1957. aastast ning nagu näha, tulevad juba mõned erinevused- minu laternal on petroolianum kandiline ning tinaga kokku joodetud (ehk isegi hilisem käsitöö?), e-bay lambil on tahi viltu vajumist ennetavad "kõrvad", samuti on tehtud "lisaaken", mis minu silma järgi on kellegi näputöö. Siis aga jällegi tekkis küsimus- milleks on lambi klaaside kõrval plekist aasad?
[Pilt: 149.25%20Latern%20Rail%20road%202.JPG]

Vastuse sain Eesti muuseumite veebivärva kaudu: http://www.muis.ee/museaalview/1220685
[Pilt: ImageServlet?id=155150&thumb=false&museaal=false]
Nagu näha, siis käivad klaaside ette plekist katted (pildil oleval lambil on mõlemad olemas- kõigi eelduste kohaselt on vasakpoolselt kattel pikem traadist konks, mille abil saab ta lahtises asendis fikseerida laterna "kinnituse" poolsel küljel oleva aasa külge ning parempoolne kate on täies tükis ja liigub nurgas oleva hingega emmale-kummale poole). Tundub, et müsteerium on lahenemas. Oot-oot, seal on midagi veel! Üks külg on ju hoopis kollane! Nii ka minu lambil:
[Pilt: 1_9_24011098.jpg]

Tähendab- kollane markeeris midagi. Või kas see ikkagi on kollane? Ehk on pleekinud valge? Küsimusi tekib juurde- milleks neid klaase ükshaaval katta? Loogiline oleks, et need olid eri värvi ning tähistasid luba liikuda või vastupidi. Kas roheline ja punane klaas on vahetatud läbipaistavate vastu?
Tulles tagasi kolmanda pildi juure- ümmargune asi peaks toimima reflektorina ja suunatud on ta siis "parempoolse klaasi peale". Kas seetõttu, et punasest klaasist läbi surutaval valgusel rohkem võimu oleks?
Küsimused-küsimused...
Ühesõnaga- vastused on teretulnud ning kaasamõtlemine on kiiduväärt!
Teeme ühe õige asja!
Vasta
#2

http://ay.by/lot/zheleznodorozhnyj-fonar...70986.html
53 a oma netis.
http://ay.by/lot/zheleznodorozhnyj-svech...49209.html
Ja veel üks värviliste klaasidega.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#3

Aitäh info eest! Nüüd on mingi ülevaade olemas. Oskab keegi ka seletada täpsemalt sellise lambi otstarvet ja värilahenduse eemärke? Samuti jääb küsimus, et kas üks külg oli ikkagi siis valge või kollane. Heleda külje "kaane" tahaks koduselt valmis toota, kuid teine (süvistatud) kaas on ilmselt koduste vahenditega veidi liig. Või mitte? Tuleb vanad tööõpetuse õpikud välja kaevata ja asja kallale asuda?
Jutt siis sellest punasest kaanest:
[Pilt: 5012649209_3.jpg]


[Pilt: 5012649209_6.jpg]
Ärge selles osas käega lööge, et minusuguse videomängupõlvkonna esindaja jaoks on paljud ehk vanakooli meestele tühised tööd üsna võõrad väljakutsed. Aga kuskilt ju peab kõigega algust tegema, küll ta siis tulema hakkab.
Vahepeal jõudsin olemasoleva pulkadeks võtta. Nagu näha, siis on lamp mitmefunktsiooniline, ehk saab kasutada nii küünla kui petrooliga. Viimasest andis märku vahakiht alumiste õhutusavade vahel. Lähipäevil katsun puhastamise kallale asuda.
Vasta
#4

Uks näeb välja koostatud, see teeb ülesande oluliselt lihtsamaks. Olgu siis keevitatud või joodetud, täismõõdus stantsi või isegi kolkimisaluse tegemine pole vajalik.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#5

Eks ta auruvedurite ajastu märgulatern ole. Jaamakorraldaja või pöörmeseadja varustus. Tol ajal käis varustuse hulka selline traadist raam, üleval ca 40 cm läbimõõduga rõngas sealt alla kaks traati jätkusid ja allosas oli kirja jaoks miski sahtel. Visati vedurilt liikumise pealt jaamakorraldajale käevangu ja vastupidi ka vedurijuhile.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#6

(27-01-2015, 23:27 PM)AddressUnknown Kirjutas:  ...kuid teine (süvistatud) kaas on ilmselt koduste vahenditega veidi liig. Või mitte? .....

Ei ole liig Smile  Tegin kunagi tahmaluugi--tükk vineeri,plekk ja tavaline mahlapress ning tulemus on siin
http://engine.koduleht.net/templates/ple...maluuk.JPG
Vasta
#7

Muidugi on ka minul paar sellist kohustuslikku raudteelaternat olemas. Ühte on juba ratsitud, sealt erilist infot ei saa, teine kannab aastanumbrit 1954 ja seal on tõesti üks külg (2-osalise luugiga kaetav) kollane olnud ja ka kollane klaas sellel aknal ees. Peegeldi-reflektori vastasküljel on valge/värvitu klaas ja hingel pööratavas raamis punane klaas, mille saab värvitu ette keerata ja fikseerida.
Ratsitud laternal tootjatemplit pole, valge klaasi asemele on pandud olekist "pime" ja kollase klaasi asemele punane klaas, seega 2-s küljes punased klaasid ja esikülg kinni. Vb kasutatud fotopimiku lambina? (iroonia !!!)
Türi raudteejaama ootesaalis peaks olema väike raudtee teemaline väljapanek, (mõned rautteelasete topised ja mannekeenid, muide, kas keegi on viimasel ajal ksf! Sooblit näinud?), seal on vist ka üks selline latern ekspositsioonis... teema autor on ka vist Järvamaa mehi.
Ah jaa, mõlemad laternad on millalgi tuletõrje-punaseks üle värvitud.
Vasta
#8

Oijah, oleks vast kõvasti rohkem tehtud kui sõiduautoks poleks Opel, mille kinnisidee on meeldiv õhtupoolik garaažis selgitamaks välja, mis küll armatuuris need tulukesed põlema ajas...
Igatahes, võtsin mütsi esimesena ette. Kohati on see rooste ikka päris sügavale läinud, aga kui juba teha, siis korralikult.
[Pilt: latern1_zps2592cd03.jpg]
Ainuüksi selle detaili puhul jagub nühkimist küll ja veel, kõige hullem on muidugi seest poolt ligi saada, sest soojus ja tahm on siina paraja segaduse tekitanud. Sanga painutasin ühte ja teisti pidi ja ilmselt paigutan veel, aga mingil määral see müts viltu jääbki, sest tehasest on ta nii tulnud- eh, eks see ole vana asja eripära. Väike asi aga sellega mässamine on üsna hea vaheldus, eriti veel seetõttu, et mida rohkem seda värvi ja roostet maha saad, seda enam kujuneb pähe pilt, kuidas ja mil viisil N. Sergevski nimelised tehases homo sovieticus-e toorikud seda tootsid.
Tegelikult oleks eriti tore see pritsiga üle lasta, aga ega vaesel pole valida. Jätkub.
Vasta
#9

Eilne külaskäik kaasfoorumlase juurde lõppes sellega, et minu kätte jõudis ka laterna väikevend! Aitäh!
[Pilt: up1_zps45f7ba42.jpg]
Vasta
#10

Lamp läks pritsi alla ja samal ajal tuli üks veel juurde (lisaks ühele elektrilisele, mille seotus raudteega mulle veel teadamata on). Seekord siis Saksa päritolu lamp, mida ma kuidagi dateerida ei suuda. Kohati väidetakse internetis, et 30ndatest pärit ese, kohati aga jällegi väidetakse uuem olevat. Mine sa tea. Igatahes on see teistest oma kaks korda suurem. Endine peremees on elektrile ümber teinud, seega saab tulevikuplaaniks leida sinna sisse sobiv petrooliumlamp või siis see ise valmis teha.
[Pilt: SDC12428_zpsx8dcxszy.jpg]

[Pilt: SDC12429_zpsdssmddgu.jpg]

[Pilt: SDC12430_zpsdfu56lej.jpg]
Jätkub.
Vasta
#11

https://www.riigiteataja.ee/akt/12944100...a/12944132
Äkki sobib sinna.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne