Eesti Nokia ehk Volga/Pobi/mosse rool
#1

Uurisin huvipärast erinevatelt Eesti plastmassi tootjatelt kui palju kulub vahendeid, et alustada valgest plastmassist nõukogude autode sisustuse taastootmist. Parima pakkumise sain Volga roolile Hiiumaalt, kus olenemata kogusest tehakse asi umbes 300000 krooniga ära, st spetsiaalsest metallist tehakse matriits, sinna sisse pannakse puhastatud originaal võru ja valatakse uuema ning paremini säiliva plastiga rool valmis.
Spidomeetri roheliste klaaside tootmist on juba Venemaal alustatud ja neid müüakse Volga poes, värvitoon on kahjuks vale.

Kas siin leidub noori keemiahuvilisi, kes põhjendaks, miks see protsess nii kallis on ja kas seda tööõpetuse tunnis ei saaks teha?


Otsides Eesti NOKIAT!

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#2

Arvestades Venemaal aina kasvavat huvi Vanade Volgade ja Pobide taastamise järele, võiks replika-plastjubinatel isegi ehk turgu olla. Pobi tegijana tean, et defkad on kolm armatuurlaua plastkatet ning rool, Volgal/ZIMil samuti rool. Nende detailidega maadlevad kõik taastajad ja ainus kõlanud soovitus on hankida hästisäilinud isend, kus need detailid terved on...

Vaadates Lääne poole, on paljude vanasõidukite ja kultusautode kuludetaile reeglina siiski keegi tootma hakanud. Miks peaks Vene sõidukitega teistsugune lugu olema? Olles Vene Pobi-foorumi pidev lugeja, on see teema seal korduvalt tõstatunud, kuid ei ole jõudnud idee tasemest kaugemale, st ei ole keegi seal maininud, et tema paneks tootmise püsti/korraldaks seda.

Äkki on siiski turumaht liig väike?


Parimat,

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: valdo
Olles Vene Pobi-foorumi pidev lugeja, on see teema seal korduvalt tõstatunud, kuid ei ole jõudnud idee tasemest kaugemale, st ei ole keegi seal maininud, et tema paneks tootmise püsti/korraldaks seda.

Äkki on siiski turumaht liig väike?


Parimat,

Valdo

Turumaht on kindlasti väike arvestades seda milliseks võiksid nende vidinate omahinnad kujuneda.Plastmassi survevalu vormid ju hirmkallid ning kui keegi need vormid ka raatsiks teha siis ilmselt oleks võimalik ühe päevaga toota mitmekümmnekordne kogus nii Eesti kui Venemaa ja Skandinaavia tarbeks.Iseasi kui leiutks mingi tehnoloogia,et saaks ise kodus valada ja vormid käiksid külakorda:???
Vasta
#4

Pobeda, volga ja zimi tootmismahud olid ikka suht tühised võrreldes jankide või mõne euroopa mudeliga . Üks paha asi vene autode juures oli ka madal roostekindlus ning ebakvaliteetne toodang. sailinud on neid autosid ikka suht vähe. Eks ka seepärast ei ole keegi veel hakanud tootma neid detaile. Kuid eks aeg näitab.:eureka

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta
#5

Tööstuslikult oleks vaja ehk toota minimaalselt 100 volga rooli, et hind jääks mõistlikuks. ZIMi ja Pobi roolide turuga on muidugi asi keerulisem, Sapaka ja Mosse ühisroole tasuks vast rohkemgi teha.
Tootmise alustamiseks puudub ilmselt hetkel investor, kes võtaks riskid enda kanda. Enne industrialiseerimist olid ju ikkagi käsitöölised. Oleks vaja leida kaks käsitöölist - metallikunstnik ja keemik, kes võtaksid esialgsed äririskid enda kanda, ise mina registreeruks esimeseks ostjaks ja pakuks ka reklaamiteenust meedias. Matriitside tegemiseks saaksin anda Volga ja Muhu uued roolid, lisaks veel kõikvõimalikke nuppe. Umbes-täpne turuuuring Eestis oleks autokomplektide osas järgmine:

Volga - 50 tk
Pobeda I ja II - 5 tk (eri toonid)
Pobeda III - 10 tk
ZIM - 5 tk
GAZ 13 - 5 tk
ZAZ 965 - 20 tk
Moskvich - 30 tk

Lisanduvad veel Soome enamasti Volgadega ja muud naaberriigid ja kaugemad.

EESTI ROOLIB!!!

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#6

Probleem rohkem selles, et inimesed ei viitsi tööd teha ... ja kui teevad, siis hindavad oma tööd nii kalliks, et odavam tuleb töö tellida poolast, saksast või taivanist ... masendav.
Iseenesest meerikas müüdavad Ford-T üüed varuosad on enamuses pärit just taivanist.

Dad.
Vasta
#7

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Piibur
Tööstuslikult oleks vaja ehk toota minimaalselt 100 volga rooli, et hind jääks mõistlikuks. ZIMi ja Pobi roolide turuga on muidugi asi keerulisem, Sapaka ja Mosse ühisroole tasuks vast rohkemgi teha.
Tootmise alustamiseks puudub ilmselt hetkel investor, kes võtaks riskid enda kanda. Enne industrialiseerimist olid ju ikkagi käsitöölised. Oleks vaja leida kaks käsitöölist - metallikunstnik ja keemik, kes võtaksid esialgsed äririskid enda kanda, ise mina registreeruks esimeseks ostjaks ja pakuks ka reklaamiteenust meedias. Matriitside tegemiseks saaksin anda Volga ja Muhu uued roolid, lisaks veel kõikvõimalikke nuppe. Umbes-täpne turuuuring Eestis oleks autokomplektide osas järgmine:

Volga - 50 tk
Pobeda I ja II - 5 tk (eri toonid)
Pobeda III - 10 tk
ZIM - 5 tk
GAZ 13 - 5 tk
ZAZ 965 - 20 tk
Moskvich - 30 tk

Lisanduvad veel Soome enamasti Volgadega ja muud naaberriigid ja kaugemad.

EESTI ROOLIB!!!
Hr Piiburi mõte väga hea, kuid...Rooli plastosa taastamise teenuse hinna ja investeeringu tasuvuse kalkuleerimisel tuleb arvestada, et ehtne hästisäilinud vana rool või taastatud rool ei ole ega saagi olla ühes hinnas. Taastatud, tänapäeva uue plastiga rool on alati originaalist odavam, sest ta pole enam eht. See tähendab, et niikaua kuni veel kuskil liigub enamvähem talutava kvaliteediga originaalroole pole tööstuslikul teel roolide lappimine otstarbekas. Mis puutub konkreetselt \"Volga\" rooli, siis sellel annaks seadmes asendada üksnes rooliratta plasti, keskosa plasti taastamine on aga väga keeruline küsimus. Pealegi kuidas mõjub keskmisele osale kõrge temperatuur ja rooli metallkarkassis tekkivad pinged? Ses mõttes oleks Pobi /Zim rooli plasti taastamine ehk hõlpsamgi, kuna plast on ainult roolirattal. Nende masinate roolidele on nõudlus jällegi sedavõrd väike, et igasugune \"tööstuslik\" remont kaotab mõtte. Sestap arutagem parem variante kuidas koduste vahenditega roole paigata ja millised on siin edusammud ja rahvusvaheline kogemus.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#8

Härrased!
Ainult austusest eelkõnelejate vastu ei väida ma, et see va rooliprobleem ju pisut nagu pseudoprobleemi maiguline on.
Minuarust just see, et üks või teine asi mõnel automargil just selline nn. defitsiit on nagu ta on, teebki nendest üksikutest säilinud eksemplaridest tõelised rariteedid. Mis ju tegelikult määrabki asja väärtuse ja mis seal salata ka hinna. Pealegi, kui kõike seda poest saada oleks, kuhu jääb siis jahi- ja leiurõõm. Lisaks uhkus selle üle mida sinul on ja paljudel pole.
Ja teiseks mitte vähemtähtsamaks faktoriks ju see, et mis originaal see kõik siis enam on. Kõigest mingi halvamaiguline kooperatiivi rool.
Kellele aga ainult asja asja pärast vaja on ja originaalsus mitte niiväga tähtsaks faktoriks, siis väikese vihjena väidan, et musti roole Volgale, mis teadupärast küll täpselt sama kujuga aga mitte enam nii orgaanilisest materjalist on, veel parasjagu piisavalt saadaval. Jääb vaid üle sellele, mõne tuttava värvimeistri abiga näiteks, sobiv värvi- ja värvimistehnoloogia leida ja uskuge mind, tulemus jahmatavalt identne originaaliga. Maksab mitukümmemd korda vähem, kui Teie poolt pakutud variandid ja kättesaadav absoluutselt kõigile.

Soovides parimat,

Alar Hermanson
Vasta
#9

Minu mõningane rahvusvaheline kogemus ütleb, et nõukogude \"kohupiima\" plastmass oli masendava kvaliteediga ja seda suudab terves maailmas ainult Valdo venitada, mis puudutab plasti ilma metallkarkassita. Ühe ameeriklasega vesteldes pidin tõdema, et tema sissetulekute juures ei ole keeruline pöörduda vastava firma poole, kes talle vajalikud asjad valmistab ja ta on restaureerimise eelarvet tehes sellega juba arvestanud. Kusjuures on tal valida erinevate pakkumiste vahel. Meie probleemiks jääb ilmselt siiski vist asja hind.
Lätlased, kurinahad, on ju juhtmekomplektide valmistamise monopoli saavutanud. Nõukogude tsikli juhtmekomplekt alla 500 krooni ja seejuures veel kvaliteetne ja õigetes värvides.
Olen veel näinud EPOst ja puidust Volga roole, mis küll head muljet ei jätnud, samuti on musti Volga kujuga Eraz-i roole valgeks värvitud, kuid kvaliteet ei ole arvestatav.
Aga viimsepäeva laupäeval on ka kõik originaal roolid ja uste käepidemed hapuks pulbriks muutunud, olenemata nende säilitamise viisist. Seega on ilmselt ainus võimalus kasutada kaasaegseid plaste.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#10

Küsimus Tõnule:

> Pobeda I ja II - 5 tk (eri toonid)

Kas Sa tead Eestis mõnda I seeria vähegi
arvestataval kujul säilinud Pobi?
Tunnusmärgid - radiaatorivõre kaks alumist
liistu pikemad; tagasilla ülekanne teine;
kütteradiaator puudub; lukuga on varustatud
vaid üks esiuks; suunatuled ei vilgu, vaid
põlevad; summuti mitte põhja keskel, vaid
taga.

Tark kirjandus (Liphardt, Wassermann,
Litvinov, Chugurov etc) sellise auto
olemasolule viitab ja säilinud on mõned
fotodki, kuid autot ennast ma ei tea.
Vene avarusis ringleb kaks autot, kuid
minu andmetel on need replikad. Juba
kerenumbrit 2000 kandev auto selliseid
sõlmi enam ei omanud, seega lahterdub ta
II põlvkonda. Ja II põlvkond ei alanud
mitte 1949. aastal (nagu kirjanduses on
ekslikult väidetud ja hiljem väide
võimendunud), vaid 1948. aastal.
Hinnanguliselt valmistati vaid mõnisada I
põlvkonna Pobedat.

> Lätlased, kurinahad, on ju
> juhtmekomplektide valmistamise monopoli
> saavutanud.

Kust nad tekstiilkattega juhtmeid hangivad?
Ja kas kootud kimbukatted valmistatakse ise?
Tegelikult on mul nii juhet kui katteid
olemas (juhet sisse ajada sellesse ja
otsi joota oskan ma ka ise), aga eluliselt
huvitab mind ennast hoopis kolmas juhtmestu
probleem.

Nimelt tuledest, tagaluugist jm väljuvad
juhtmekimbud olid uputet presendilaadse
valge veekindlaks immutatud riide
torukestesse (alles 1970tel asendus see
plast-toruga). Vaat niisugusest riidest
torust ei ütleks küll ära, koguni 5 meetrit
kuluks seda mul Pobi peale.


Parimat,

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

küsiks veel selle teema juurde:
milliste Moskvichide roolidest puudust tuntakse: kas need on m402/403 või sellest vanemad uuemad mudelid?

Ega lätlased juhuslikult ka autode juhtmekimpe ei tee?

tervitades,
E

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#12

Olen kuulnud et Volga rooli koostisosaks ka suhkur pidavat olema, Juba uutel masinatel mis tehasest väljusid sulasid roolid ca 6 kuu möödudes, midagi pole teha koostis lihtsalt selline.
Huvitav on see, et Mosse ja Sapaka roolid on tehtud küll samavärvi kuid minuarvates erinevast materjalist.
Minu nähtud kogemuste põhjal on just Volgadel alati roolid läbi, väga veider kusjuures.
Endal õnneks muhk ja seda muret enam ei ole, rool nagu uus.:bounce
krt kõik (st 4) nuppu ka nagu uued, volgadel need ka alati läbi.
Vasta
#13

Mitte ainult Volgade (21) roolid, vaid Volgade/Pobide plastosad.

Vähemalt Pobi osad on valmistatud karboliidist (suuremate tükkide taga on kiri \"Zavod Karbolit\") ja venelaste foorumites on korduvalt väidetud, et ei saa parandada, sirutada, liimida jne.

\"Õitsema\" läinud tükkidel vast tõesti ei anna protsessi seisma panna. Samas ma usun, et ma olen suutnud evitada sirutamise ja liimimise protsessi. Vähemalt pooleteise kuuga ei ole varem totaalselt kõver olnud Pobi raadioribistus tagasi kõveraks läinud.

Aga materjal on siiski üli-kapriisne.


Parimat,

Valdo


P.S. Ehk mõni keemik seletab, mis asi karboliit on, kuidas taastada, parandada jne? Minu tegemised põhinevad katse-eksituse meetodil ja said alguse lootusetult hävinud osade jäänustega katseid tehes.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#14

need plastosad, millest jutt, on just see materjal. sama värvi toodetakse näiteks nuge-kahvleid. kogu maailmas on toimiv printsiip, et autoosa, eriti vanaautoosa on kallim, kui sama töömahukusega muu kaup. need roolid, mida saab tellida, maksavad mingi suva volga või pobi hinna.
uunikautod on vabas maailmas rikaste kollektsionääride, mitte huviliste maa. eesti on sinna juba pika sammu astunud.:???
Vasta
#15

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: eberhard
küsiks veel selle teema juurde:
milliste Moskvichide roolidest puudust tuntakse: kas need on m402/403 või sellest vanemad uuemad mudelid?
Mossede puhul on puudus kõikidest teistest roolidest, peale 412 ja uuemad. Endal oleks hädasti vaja 408 Elite oma, aga mida pole. seda poleSad Välimise ratta veel leiab vabalt, kuid keskmist, kirjaga osa, kohe pole leidnud.
Samas on ka nendel musta värvi Mossede roolidel, mis enne 80-dat tehtud, omadus UV-kiirguses otseses mõttes ära sulada. On neid seismajäänud Mossesid vaadatud, korralikku rooli-armatuuri pole ühelgi olnud.
402-407 on suur häda armatuur. Seda ei saa ei venitada ega painutada, kuid õnneks on võimalik seda pruuni plöga suure tahtmise juures ise teha ja siis uus kindalaeka luuk ise valada-viilida-lihvida. Ka roolidest on puudus, need samast idiootsest materjalist, mis Volgadel. Ja 403Export rool kah juba haruldus.

Priit@ ühte M-402 ja ühte M-408Elite rooli vajab.
Vasta
#16




Priit@ ühte M-402 ja ühte M-408Elite rooli vajab. [/quote]
rooli m-402-le pole, aga raadio on. kui huvi siis u2u-s

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#17

Valdole!

I seeria Pobi tean ainult kahjuks Sul olevat, aga I ja II seeria Pobedade plastosad peaksid minu teadmises samad olema, rooli keskmine osa muutus ju alles III seeriaga. Ma ei ole küll väga kindel, aga hallid, pruunid ja tumesinised plastid olid vist ainult I ja II seeria autodel.
Sain ka huvitava asja teada, nimelt ekspordiks tehtud muhkudele - \"Jaltadele\", pandi peale M 408 kujuga aga valget värvi roolid. Kogu nõukogude plastmassi probleem jääb ilmselt aastates Pobeda ja Moskvich 408 vahele ja tegelikult on nende säilivus sõltunud õhuniiskuse ja temperatuuri muutustest. Mul on ka kodus voodi all ilusad ja korralikud roolid mustadeks päevadeks aga auto peal pudenevad aastate jooksul kõik, olenemata masina margist.

Läti vanatehnikute ametlik asjur Eestis on Urmas Teearu (5087150 või Urmas.Teearu@mail.ee). Tema käest võib küsida juhtmeid, mootorite restaureerimist või muud huvitavat, enamasti muidugi tsiklite alal.

Vähemalt tore on kogeda, et varsti saame \"UUS SALVO\" aktsionäride koosoleku teha aga häid meistreid pole veel ikka leidnud!

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#18

Tõnule!

Jalta rool oli siiski täiesti erisugune. Otsest seost 408 rooliga ei olnud, kui siis ainult oma põhiolemuselt - kaks pulka signaalivõru. Ja tundub, et ka see plastmaterjal oli kuidagi teistsugusem kui näit. Volgal. Need üksikud Jalta roolid, mida üldse näinud olen on erandlitult kõik kuidagi ebaloomulikult kahtlaselt hästi säilinud olnud. Sealt siis ka see mõte/järeldus.
Aga mis UUS SALVOSSE puutub siis käsi igal juhul. Ja kui mitte kui aktsionär, siis kui klient igal juhul.

Alar
Vasta
#19

Asusin meeldivatesse eelläbirääkimistesse sellise toreda asutusega, nagu OÜ Tööstusplast. Plastide survevaluga nad ei tegele, küll aga lähenevad nad plastidele nagu puidule või metallile. Kokkuvõttes: Volga sigaretisüütaja nupu treimine on lihtne asi, hind jääks alla 100 krooni. Pobeda raadioümbrise freesimine oleks juba pisut keerukam ja juhul kui tellimusi oleks rohkem saaks automaatpingi seadistada vastavale programmile ja sellega hinda alandada. Roole oleks võimalik valmistada puitroolidele omase tehnoloogiaga, ehk siis tükkidest kokku liimimisega. Konkreetsed hinnad selguvad läbirääkimiste käigus ja alles siis kui on selgunud materjalide valikud ja operatsioonide arvud. Hinda määrab ka see, kas toota valmis roole või rooliparandamise komplekte (st. liimi ise). Uuringud võtavad veidi aega.
Loomulikult ei hakka üks tehas tegelema üksiküritustega, küll aga saame me moodustada huvigruppe konkreetsete tellimustega.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#20

Meeldivad uudised Tööstusplastilt. Tegelikult ei ole plasti treimine/lihvimine/poleerimine keerukas tegevus (vähemalt nuppude puhul), minu jaoks on keerukam vastava kuju ja suurusega tooriku leidmine ja seda ei saa kohe mitte kuidagi muudmoodi teha kui valamise/pressimisega.

St kui mul oleks kollasest plastist 2x2x2 cm suurune toorik, siis on vaid aja/töö küsimus, et mul on olemas ka koonilise vms pöördkujuga Pobeda/Volga nupp.

Pobi raadiovõre korral treimise/freesimise tehnoloogia aga ei tööta - seal on kandilise kujuga õnarusi, mida ei saa kohe mitte kuidagfi välja freesida. Teatavasti on iga freesitud isendi õnaruse minimaalne raadius alati (kahjuks) võrdne freesi ehk tööorgani läbimõõduga... Pobi näidikuplasti ja laekakaane plasti korral võib freesimine ehk isegi õnnestuda, seal selliseid järske umb-õnarusi pole. Aga selleks on vaja valmistada keeruline sakiline frees... kes on Pobi vastavaid osi näinud, kujutab selle profiili ja selle keerulisust ette.

Rooli korral.... ma kardan et oleks siiski vaja plast ümber terasrõnga valada, miski valmis plast-tükkide mehaaniline töötlemine ei tule siin kõne alla.


Parimat,

Valdo

oleks ikka eluliselt huvitet 2x2x2 cm suurusest kollase plasti tükkidest, mille saaks töö ja vaeva tulemusena nuppudeks lõigata Smile


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne