3. seeria Pobi pruun rool
#1

Tere,

ma olen senini teadnud, et pruune roole valmistati vaid 2. seeria Pobide jaoks.

Aga nüüd leidsin foto, mis näitab pruuni rooli olemasolu veel
3. seeria Pobil ja seda ülejäänud kollase plastsisu korral:

http://www.republika.pl/fso_warszawa/Gra.../pob03.jpg

Isend on oma elu elanud Poolas, nagu veebilehestki näha.



Parimat,

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Üks võimalus et on vanema tüübi roolist uus ehtud. Taha puuritud 3 auku ja uus signaalinupp peale.
Aga võibolla tõesti toodeti ka 3 põlvkonna masinatele pruune roole.

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta
#3

Kahtlen väga III seeria eri värvi roolides. Ma pole küll suurem silmaarst, aga see rool on vist ise pruuniks värvitud ja kodarate otstest pahasti värvitud või lihtsalt valge plast välja kulunud.

Muuseas Leivategija V12 Pobi rool sai tehtud järgmiselt: II seeria südamik ja mingi imeliku südamikuga Pobi kujuline ratas said kodarate keskelt keevituse teel ühendatud. Sellel imeliku kujuga südamikul oli 2 mm paksuse nuudi koht ja puudusid Pobilt tuttavad peened sälgud. Sellise ristamise on ehk mõni teinegi meister ette võtnud.

Minu mälu järgi, mida mul ei ole kahjuks millegagi tõestada, valmistati pruuni plastikut ka M72 nimelise 4x4 auto tarbeks. Nimetatud autot ei loetud tehase andmetel Pobedadena väljastatud kindla arvu hulka. Arv kahjuks ei ole meeles, küll aga kuskil kindlas kohas kirjas.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#4

Niipalju, kui ma Vene avarustelt (veeb + foorumid + kirjavahetus + kirjandus) olen suutnud välja uurida, ei hakatud 4x4 M72 jaoks palju spetsiaaldetaile välja töötama. 72d valmisid nii, et osadel valmistatud Pobi kerdedel tehti mõned sõlmed teistmoodi ning lisaks 69 tükkidele valmistati ka mõned spets-agregaadid, jällegi 69 tükke maksimaalselt ära kasutades. Ning salong polsterdati tekstiili asemel dermatiiniga. Siia juurde arvata M72 kirju kandvad sildid. Tootmismaht oli ju M-20B (3. seeria) kõrval ülitühine - Pobide maht saavutas just 1955 ju oma lae.

Plastsisu (sh rool) võeti 72 jaoks vast küll traditsiooniline 3. seeria Pobi oma, mida oli arvatavasti kusagil masskogustena Pobide liinilk kokkupanemiseks toodetud. Ka ajaliselt valmistati 72 ju Pobi 3. seeria ajal.

(Kollakas)valge sodi pruuni rooli peal võib vabalt olla mitte algne, hilisema värvkatte alt väljavahtiv värvus, vaid \"õitsema\" läinud koht (ka minu pruunil roolil on ühel kohal olnud probleeme õitsemisega ja see koht on säärane kollane).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Poolakad olla ka oma Warszawadele paigaldanud eri värvi plastikuid. Kuna Warszawa sai alguse ju ikkagi alles Pobeda III seeriast, ja nende algsed roolid olid silumiinvõruga, siis jääb üles küsimus: kas nad valmistasid ise plastikuid või ostsid mingi nõukogude karboliidivabriku käest?
Järelikult võib siis pildil olla miski Poolakate autos kasutatud rool.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#6

Warszawa sai alguse siiski mitte Pobide 3. seeriast, vaid 2. seeria uuest variandist. 1951 vuras konveierilt esimene Warszawa (tähisega M-20), st täpselt aasta hiljem, kui seoses ZIMi ilmumisega vahetati Pobil ära kast ja käigukang ilmus rooli juurde (siit saigi alguse 2. seeria uus variant).

Esialgu toodeti Pobiga peaaegu identset autot (v.a embleemid), algul tarniti isegi mootorid Gorkist. 1956-57 aga hakati autot moderniseerima, mil ilmusid uus rool, iluvõre ja hiljem ka muud detailid - siit said alguse mudelid 200, 201, 202 jne.

1955 alguse saanud Pobide 3. seeria muudatused sellisel kujul Poola aga ei jõudnudki, vähemalt mitte kere ja rooli osas.

Kuni 1956-57. aastani oli minu andmetel Warszawadel peal traditsiooniline 2. seeria Pobi rooliga sarnane rool. Vt http://www.republika.pl/fso_warszawa/Gra...us/G79.jpg

Siis aga rool muutus ja tootma hakati 2 jämeda veidi \"kaldus\" kodaraga roole, mis monteeriti Warszawadele kuni tootmise lõpetamiseni 1973. aastal. Minu andmetel (ma võin ka eksida) ei ole \"poolakatel\" kunagi 3. seeria rooliga sarnast asja peal olnud.
Kahe kodaraga rooli vt nt http://www.republika.pl/fso_warszawa/Gra...vc-004.jpg

Aadressil http://www.republika.pl/fso_warszawa/ on sellest kõigest pikemalt juttu, aga segavaks faktoriks on minu olematu poola keele oskus. Vaid vene keele oskus ja poola keele sarnanemine vene keelele on lubanud mul sellelt lehelt siiski Warszawade ajaloo üsna detailideni välja lugeda.

Seega ei saa minu poolt saadetud fotol olla autol peal Poola rool; seda vähemalt minu arvates.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Leidsin netist ühe III põlvkonna pobeda, millel on ka pruun rool, kuid mulle tundub et see on värvitud (ei ole see algne toon):

[Pilt: TN_M20_i_CZ_1956.jpg]

Üks väga hästi taastaud Pobeda

Muidugi kui ajalugu uurida siis väidetakse et III põlvkonnal ei olnud pruuni värvi rooli.

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta
#8

> http://sweb.cz/m.mazaj/cz/prodam_pobedu.htm

See auto on tõepoolest taastatud väga perfektselt. Kuid mitte täiesti ilma pisipuudusteta:

1. Tagastange \"kihvadel\" ei olnud algselt helkureid. Arvatavasti on taastaja võtnud snitti 1950te lõpu Warszawadelt, kus sellised asjad juba tehases külge pandi ja monteerinud need vääralt ka 3. seeria Pobile külge.

2. Tuhatoos (süütaja all) ei olnud esiistme juures algses komplektis (on hilisem lisand), tehase paigaldati toos vaid tagaistme jaoks esiistme seljatoe sisse ja seda juba alates 1. seeriast.

3. Kojamehe lülitinupu asemel paistab fotodelt vastu miski suur lame asi, mis kohe mitte ei ole paigaldatud autole tehases.

4. Tagumisel numbrikinnitusel on horisontaalne \"planka\" puudu.

5. Tagumised porilapid näivad olevat omalooming.

6. Valgedete külgedega rehvid on kahtlemata väga ilusad ja pilkupüüdvad, aga tehases selliseid Pobidele ei paigaldatud.

Rooli osas jään siiki kahevahele. Sinine plastsisu lubab ühest küljest arvata, et ka rool võis olla sinine. Samas on pruunid ka akende siseraamid, mistõttu võis rool olla ka nendega ühetooniliselt pruun.

Mina ei ole senini näinud ühtki sinist rooli.

Samas... huvitab mind, kust sai taastaja vanatüübilise, st eboniitkorpusega aku? Kas tõesti keegi maailmas neid veel toodab? Või on vanale korpusele uued plaadid sisse laotud?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

Tegelikult saaks vist ka 10 erinevust kokku!
Minu arvuti näitab nimetatud isendil halli plasti. Olen näinud Tagadi laada külalisel tervenisti halli plastiga Pobi ja sinise rooliga Pobeda on minu nimekaimul, kelle II seeria autole on antud ka Kirsi aegne Unicu number.
Antud näidisel on aknaraamid aadeldatud mati värvi asemel läikivaga, ilmselt on sama meetodiga ka kehvake rool üle tõmmatud. Aadelduse asemel olen näinud ka alumiiniumi mustrit, midagi sellist nagu vanad kassaaparaadid.
Venemaa parimates garaazides paigaldati autode rehvidele lahtisi valgeid kummi ringe. Nõukogudes kasutatud valgete rantide päritolus ei või kindel olla, aga saksa analooge saate tellida http://www.weisswandringe.de ja vanu akusid samalt lehelt edasi minnes http://www.hartgummibatterie.com/

PS Poritiivad on ka kerega kokku pahteldatud, nii et kogu auto täielikus originaalsuses tasub kahelda.


Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#10

mõnikord aitab lagunenud rooli vigu peita ümber rooliratta mässitud lint või muu roolikate
http://www.aqua.altai.ru/~fedorov/files/0008.jpg

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#11

Üks võimalus on lasta Tepingus rool nahaga katta (see muidugi viimases hädas). Olen näinud ühte eksemplari mis nägi väga ilus välja. Nende meeste töö on ülihea.

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta
#12

Nahk ei oleks algne asi. Kuigi jah - loomulikult pilkupüüdev.

Kui ajada originaalsust taga, siis... mina eelistaksin nahale 1950-70te roolikatet. Neid peaks siin-seal veel liikuma

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#13

Pobi 2. seeria (kuni 1955) ja 3. seeria (1955-58) roolide erinevustest ja sarnasustest.

Sarnasused:

1. Raadius.

2. Kodarate asetus (ei ole 120 tagant, vaid otseasendis on kahe ülemise vahel veidi suurem nurk).

3. Roolipöia plastkatte profiil, v.a pisiasi, et 3. seerial on \"plastnagad ca 1,5 mm lühemad.

4. Nuutkinnitus roolisambale.

Erisused - keskmine osa paljudes detailides:

1. 3. seerial on signaalinupu (rõnga) kinnitamiseks 3 ava, 2. seerial keeratakse nupp \"nagade\" taha. Seega ei saa 3. seeria rooli keskosast 2. seeria oma, kuna signaalinupu kinnitus on keskosa sisemuses erinev.

2. 2. seerial on signalinupu ümber (pressitud) kroomvõru, ca 2 mm lai, 3. seerial puudub.

3. 2. seeria rooli kordarate keskmise osa poolsel otsal on odarate peal koonilised kroompuksid, 3. seerial pole. Need puksid on paigaldatud roolikodarate rummu sisse neetimisel ja pole hiljem (ilma kodaraid lõhkumata) vahetatavad.

4. Keskosa paksus on 3. seerial ca 5 mm õhem kui 2. seerial.

Järeldused:

1. Kui kodarad libasi läbi lõigata ja hiljem kokku keevitada, saab hävinud plaskattega 2. seeria rooli pöiaosa asendada 3. seeria omaga. 1,5 mm lühemad plastnagad ei jää domineerima. Ja ka vastupidi

2. 3. seeria rooli rummu ümberehitamine 2. seeria rooli tarbeks on üliproblemaatiline. Kui sissepressitava kroomringi saab veel ise teha ja tagaosa augud kinni pahteldada, siis jääb suureks probleemiks signaalinupu kinnitus ja kodarate kroompukside asetamine.



Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#14

Kui muud üle ei jää pean vist kasutama lõikamise meetodit, sest 2 põlvkonna roll on olemas, kuid kehva plastiga.

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta
#15

Tooge mulle ometi üks Zim-i rool ja jäävad ära need ponnistused!

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#16

Selge on see, et ZIMe valmistati palju vähem kui Pobisid. Seega on ka ZIMi rool palju haruldasem kui Pobi oma.

Kui www.autogallery.org.ru on õige ZIMi rool, siis aadressil pilt.ee/jrrr on ZIMi signaalirõngas küll.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#17

valdo Kirjutas:Selge on see, et ZIMe valmistati palju vähem kui Pobisid. Seega on ka ZIMi rool palju haruldasem kui Pobi oma.
Kokkuvõttes toodeti Zimme muidugi vähem kui Pobedasid aga Pobeda I ja II seeria ja Zimi tootmismahud peaksid vast mitte nii drastiliselt erinema. Või eksin ma?
Kui www.autogallery.org.ru on õige ZIMi rool, siis aadressil pilt.ee/jrrr on ZIMi signaalirõngas küll.
Hr. JR-l varakambris paistis küll vist Volga signaalirõngas olema. Õige rool ja rõngas näevad sellised välja:
http://www.album.ee/?o=500050068

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#18

http://www.pilt.ee/photo/16440/798143/

selline rool on mul varsti üle koos nikkelvõruga (hetkel maha kruvitud). Loodan ikkagi leida originaali sest kokkuehitamine ei ole päris õige.

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta
#19

Sel juhul on Bogomolovi galeriis ZIMil vale signaali rõngas.

Muide - mis materjalist 3. seeria Pobi/Vana Volga signaalirõngas on? Kui teras, siis saab kuldsete käte, keevituse, lihvimise ja uue kroomimise teel teha ise sellest ZIMi oma ju ümber?

Ja veel - kas ZIMi rooli pöiaosa koos kodarate asetuse ja nurkadega on Vana Volgaga identne (näib olema igatahes) ja erinevus puudutab vaid keskosa kuju?

Sel juhul annab Volga roolist (epo)plastide jms abil teha ilusasti ZIMi rooli - tuleb üles kasvatada/parajaks lihvida vaid uus keskosa. Seal on seda ka seetõttu kergem teha, et erinevalt roolipöiast keskosa ei nühita/näpita auto ekspluatatsioonis.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#20

Sel juhul on Bogomolovi galeriis ZIMil vale signaali rõngas.

Täpselt nii

Muide - mis materjalist 3. seeria Pobi/Vana Volga signaalirõngas on? Kui teras, siis saab kuldsete käte, keevituse, lihvimise ja uue kroomimise teel teha ise sellest ZIMi oma ju ümber?


Rõngas peaks silumiinist olema ja eks viimases hädas tulebki ohverdada paar vana \"Volga\" rõngast. Asja teeb lihtsamaks see, et mul on Zim signaalirõnga keskosa olemas, millest turritavad kolme ilmakaarde ca 1cm pikkused kodaraköndid. (Keegi hull oli kunagi rõngaosa eemaldanud).

Ja veel - kas ZIMi rooli pöiaosa koos kodarate asetuse ja nurkadega on Vana Volgaga identne (näib olema igatahes) ja erinevus puudutab vaid keskosa kuju?

Ei ole identne

Sel juhul annab Volga roolist (epo)plastide jms abil teha ilusasti ZIMi rooli - tuleb üles kasvatada/parajaks lihvida vaid uus keskosa. Seal on seda ka seetõttu kergem teha, et erinevalt roolipöiast keskosa ei nühita/näpita auto ekspluatatsioonis.


roolikodarad peavad olema kroomitud, ja ehisrõngastega. Selleks et tekitada midagi Zim rooliga sarnast tuleks \"hukata\" vähemalt 3 Volga rooli, et saada kätte vajalik algmaterjal!

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne