Pobi muudatused oktoobris 1950
#1

Sirvisin Pobi rooli mudeleid uurides hetk tagasi Antoni 1951. aastal ilmunud \"Amatöörautojuhi käsiraamatu\" 1. trükki ja leidsin sealt ühe huvitava asja.

Nimelt olen ma senini arvanud, et 1950. aasta oktoobris toimus Pobeda juures korraga kaks olulist muutust - muutus käigukast koos kangi asukohaga ja teise kohta (mootoriruumi seinale) nihkus õli peenfilter. Sellele viitab ka 1950 ilmunud Liphardt-Wassermanni raamat, kus need muudatused on kirjeldatud lisas ja koos.

Leian mina Antoni raamatust aga sellise Pobi fotod, kus käigukang on veel rõõmsalt põrandal, aga filter paikneb juba uues kohas, mootoriruumi seinal.
Mootoriruumi mitmete (ülekattega tehtud) fotode põhjal võib arvata, et läbivalt kogu raamatus on Anton pildistanud ühte autot, mis on tegelikult ka väga loogiline - miks ta pidi mitut sama marki autot oma raamatu jaoks pildistama minema?

Seega jääb mul üle vaid eeldada, et peenfilter vahetas oma asukohta VAREM kui oktoobris 1950, sest käigukasti muutus on paljudes allikates täpselt dateeritud esimese ZIMi konveierilt mahavuramisega. Ja Anton sattus pildistama sellise vahevariandi autot.

Igatahes minu 1949. aasta autol kinnitub õlifilter veel kindlalt mootoriplokile, karburaatorist veidi ettepoole.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

valdo Kirjutas:Seega jääb mul üle vaid eeldada, et peenfilter vahetas oma asukohta VAREM kui oktoobris 1950, sest käigukasti muutus on paljudes allikates täpselt dateeritud esimese ZIMi konveierilt mahavuramisega.
Lihtsalt repliigina sekkudes: Kuna valmistun \"ristama\" uut Pobi kkasti ja päevinäinud \"Zim\" kasti, siis olen kirjandust lugedes leidnud väite (näiteks 1952 a Zim käsiraamat), et Pobi kkasti osad ei ole Zim käigukastis olevate osadega asendatavad, kuna Pobeda käigukasti detailid ei ole sellise tugevusvaruga karastatud nagu Zim käigukasti osad. Sellised erinevused siis lisaks vedavatele võllidele ja spido ülekannetele Pobi ja Zim käigukastide vahel.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#3

Pobi kasti sobivusest ZIMile.

Pobi kast pärineb algselt 1933. aasta Ford V8-40 -lt, mis võeti \"emka\" prototüübiks. Sealt rändas ta (pisimuudatustega) uuele \"emkale\" ehk GAZ 11-le, sealt Pobile ja 1950. aastal veidi jälle muudetuna (sünkronisaatorid + külgkaas ülemise kaane asemel) ZIMile. Ja sama kast teenis veel hiljem GAZ M-21 ehk Vana Volgat.

Ford V8/40 -l (1933) oli peal V8 3,6 liitrine mootor, mis arendas 90 hobust. ZIMil oli GAZ 51 3,5 l mootorist saadud forsseerimise teel kätte ka 90 hj. Seega on nende autode võimsused võrreldavad ja ma ei näe tegelikult põhjust, miks kast ei peaks tugevusvaru poolest sobima.

Võib-olla tõesti tehti ZIMi kasti sisule (hammasratastele) veidi tugevam karastus kui Pobi omadele, aga ma isiklikult arvan, et see võib rolli mängida alles pikaajalise ekspluatatsiooni (100 000 km ja enam) vältel. Ma ei usu, et Sa oma restaureeritud ZIMiga hakkad selliseid läbisõite plaanima, ma usun et mõnekümne tuhande km juures ei tee Pobi kast veel midagi. Oli ju Pobiremontijate hulgas (nt Taksopargis 1950tel) see kast tuntud kui tugev ja vastupidav asi, mis ei lagunenud eriti.

Mis sel peetud ZIMi kastil muidu häda on? Laagrites loks? Hammasrattad liigselt kulunud? Vms? Kui laagrid kulunud, aga hammasrattad head, võib ju kaht kasti ristata nii, et hammasrattad tõsta Pobi kastist ZIMi omasse ja muu jätta varuosadena tagavaraks. Ja pruukida ZIMi kindlas teadmises, et kasti sisu on tagavarana olemas.

Ning lõpuks - kui on taastatud uunikumiga plaan sõita vähegi normaalsemaid teid, mida saab teha reeglina otsekäiguga (3. käiguga), siis sel korral kuluvad kastis ju ainult vedava-veetava võlli laagrid, hammasrattad puhkavad. Ja kui 1.-2. käigu juures äkilisi järske kiirendusi mitte kasutada (limusiin assotsieerub minu mõtetes alati sellega, mis liigub rahulikult, sujuvalt ja väärikalt), siis ei juhtu ka hammasratastega midagi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Ma leidsin mingi sellise jutu kuskilt !

1946. aastal tootmisesse jõudnud autot toodeti mõned tuhanded kuni 1948 aastani. See oli Pobeda esimene põlvkond. Teise põlvkonna algust loetakse 1948. aasta sügisest kuni 1950. aastani. 1949. aasta tõi kaasa kütteseadme. Kolmas põlvkond sai alguse 1950. aastal. See tõi ka mitmeid muudatusi. Esiteks oli tal teine käigukast, mille kaas ja lülitushargid asusid kõrval mitte peal. Kast oli nüüd ka sünkronisaatoriga. Ennem asus kaksikkõver käigukang põrandal, nüüd rooli juures. Teiseks paiknes õli peenfilter varem mootoriploki kohal, nüüd salongi seinal. Muudatuseks oli veel teise kujuga termostaat ja erinevused käsipidurihoovastikus , elektrisüsteemis ja spidomeetris. Sellisena toodeti autot 1955. aastani.
Teise ja kolmanda põlvkonna autosi toodeti ka kabriolettidena (14220 eksemplari). Autol oli presentkatus ja maksimaalne kiirus 10 km/h väiksem kui tavavariandil. Neid autosid on säilinud vähe.
1955. aastal tuli välja Pobeda neljas ja viimane põlvkond (tehasetähis Pobeda M20B). Nüüd aga juba väliselt suuremate muutustega. Radiaatorivõre muudeti massiivsemaks ja salongis muudeti armatuurlauas kellad ja näidikuteplokk. Autole pandi peale ka uus õhufilter ja mootori võimsust suurendati 55 hj-ni. Nii toodeti Pobedat Gorki Autotehases 1958 aastani.
Pobeda M20 tehti ka kahesillaveolisena mille tehasetähis on M72. Pobeda kere väikeste muudatustega oli tõstetud GAZ 69 veermikule ja ülekandele. Autol oli veidi suurem küttekulu, kuid väiksem maksimaalne kiirus.
Vasta
#5

See tekst on võetud pobeda kodulehelt ja on veidi muudetult ümber kirjutatud raamatust \"100 autot\" minu poolt u. 2,5 aastat tagasi.
http://www.zone.ee/pobeda/?id=pobedast
Täpsem tekst pobi ajaloo ja tehnika kohta on kirjutatud Valdo Prausti poolt ning võib leida samalt kodulehelt:
http://www.zone.ee/pobeda/?id=ajalugu
http://www.zone.ee/pobeda/?id=tech

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne