(15-09-2015, 11:47 AM)roosakummik Kirjutas: Tekkis küsimus, et kas värvitud kodarveljed koostatakse ennem ja siis värvitakse või värvitakse kodarad pöid ja rumm eraldi, ning siis värvitakse. Kui nüüd mõelda sellele, et kui kodaranippel on värvitud ja seda nüüd pingutada, siis on oht, et värv tuleb maha. samas pulbervärviga värvitud peaks olema hea pinnakattega.
Eks maailmas on kasutatud eri aegadel ja eri tootjate poolt nii üht- kui ka teistpidi tava.
Tsiviilratastel on tavaliselt velg enne kodarate sissepanekut värvitud ning kodarad-niplid mingi galvaanika all - kroom, nikkel, tsink, kaadmium vms. Aga nt sõjaväejalgratastel (mul on mitmeid Rootsi, Saksa ja Soome sõjaväejalgrattaid) on tihti tehtud nii, et on kodarad sise pandud ja siis kogu krempel üle värvitud vastavasse matti värvi.
Viimase võtte puuduseks on asjaolu, et kodaranipli augu koht (nipli või nipliseibi alt) jääb värvimata ja hakkab roostetama.
Kui mina olen restaureerinud tsiviilrattaid, olen teikud kogu galvaanika, värvimine jms ikka kodarad väljas olekus. Ka velje ilutriibu parandamiseks olen tavaliselt kodarad välja ladunud. Sõjaväe-jalgrataste restaureerimisel olen tavaliselt pannud kruntvärvi detailidele ja lõpliku (matt)värvi aga juba kokkulaotud kodarrattale tervikuna. Nt see Narva pataljoni käsutuses olnud Saksa sõjaväejalgratas, mis mul on neljaks aastaks Eesti Ajaloomuuseumisse Maarjamäele deponeeritud, on mul niiviisi tehtud.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel