Kuidas saada salongipuhurile mitu kiirust?
#1

Aretasin Gaz veoautole originaal salongipuhuri asemele Mitsubishi puhuri. Sellel kahjuks vaid üks kiirus (2 juhet, + ja -). Nüüd puhub umbes 10x paremini. Kasutan Gazi lüliti esimest asendit, aga võiks olla lisaks ka üks või mitu aeglasemat kiirust. 
Originaalil mootor kahe kiirusega, lülitil ka kaks asendit. Kasu muidugi sellest suurt polnud, rohkem urises kui puhus. Teises asendis võis vaid aimata, et mingi õhk liigub vist, esimesest rääkimata.  Talvel pidi jalgadele mineva ava ja akna keskmise ning parempoolse pilu kinni toppima, et mingigi hädine õhk juhi vaatevälja akent sulatama/kuivatama jõuaks. 
Kuidas nüüd saada sellele japsi puhurile vaiksemaid tuure? Ainult mõnest sõiduauto soojenduse lülitist vist ei piisa? Ideaalis oleks muidugi sujuv pöörete reguleerimine. 
Kellegi ideid?

   

 
Vasta
#2

tal salongis reostaadiga lüliti,nupp. Mõne vana pilli armatuurist kakud nupu ära. Sinna lähebki vooluahel vahele ning vastavalt nupu asendile on kiirus. Mul sapakale mitsu soojendus pandud ja toimis sama nupuga



Vasta
#3

neil masinail, millega mina sel sajandil olen kokku puutunud, on regull käinud takistitega.
edit: näedsa, jossu teab täpsemini. vagi asjadel on takistijunn ventika juures kopsiku sees ja ilusti sellesama õhuvoolu jahutada.
Vasta
#4

See, et Sa külma õhu läbivoolu läbi GAZ´i hõreda radika suurendad, ei lähe see väike kabiin mitte soojemaks. 

Tegelikult on alati kõige ohtlikumad inimesed ühiskonnas truualamlikud käsutäitjad kelle ainuke soov on
                                           OLLA KEEGI JA SILMA PAISTA
Vasta
#5

Poest/lammutusest selline asi võtta ja lasta üks kiirus läbi selle viguri.
http://www.carsmart.eu/soendus-jahutus/1...kisti.html
Väga kasulik on see süvistada sinnasamasse soojendusmootori juurde õhuvoolu jahutada.
Kaval on ka panna siis juba lüliti, mis toetaks 4 kiirust.
Vasta
#6

(06-09-2015, 21:09 PM)diesel Kirjutas:  neil masinail, millega mina sel sajandil olen kokku puutunud, on regull käinud takistitega.
edit: näedsa, jossu teab täpsemini. vagi asjadel on takistijunn ventika juures kopsiku sees ja ilusti sellesama õhuvoolu jahutada.

Neil masinatel, mida mina olen näppinud, on samuti kõigil kiiruste astmed takistitega lahendatud olnud. Sujuvat muutmist ei mäleta  et oleks kohanud. Astmelist elektroonilist + ja - nuppude korduva litsumisega, on voolu piiravaks detailiks elektroonika järel ikkagi labane takisti.
Takistijunn ei ole mitte ainult VAG grupi masinatel ventika kopsiku sees, vaid lausa kõigil masinatel paigaldatud tuulekanalisse. Vastasel korral sulaks see nobedalt ära.
Nii, et - ise otsiks mingi utiilse masina takistiploki. Sorteeriks sealt endale vajaliku aeglasema käigu ja ühendaks Gaz-i enda lülitiga. Saab kaks käiku, aga tavaliselt sellest piisab. Jääb muidugi oht, et Gaz-i lüliti (ei ole aimugi, kui tugevat voolu uus tiivik nõuab) ära kõrbeb. Aitaks võimsam lüliti, või kaks releed.
Näh tuli meelde seik elust enesest. Bussikerega UAZ-idel, mille tagumine osa oli ette nähtud elusate inimeste, mitte kauba veoks, oli kongisoojendusel vanemas ajaloos kaks kiirust (mitte takistiga, vaid mootori enda mähiste ümberkombineerimisega).  Hiljem nõukogude insenerid paigaldasid sinna uuemad ja moderniseeritud mootorid, millel oli ainult üks kiirus. Sellel oli ühe klõpsuga lüliti, mis sulas lühiajalise ekspluatatsiooni käigus ära. Uus lüliti parandas olukorda vaid mõneks ajaks. Mingil hetkel avastas üks kohalik kulibin, et lüliti oli jälle töötamise lõpetanud ja elektripliidi kolme/nelja-astmeline pööratav lüliti võiks sinna hädakorral ajutiselt sobida. Tekitatud lahendus levis kulutulena ja paari aasta pärast võis kõigis masinates taolise lüliti leida. Ennem mädanes liikurmasin maha, aga lüliti otsa ei saanud. See kogemata sündinud projekt oli nii kõva sõna, et minul ei olnud võimalustki süsteemi muidu parendada, kui lisasin ühe aeglasema käigu, kasutades VAZ-klassiku takistit.

Tarkus ei tule alati aastatega, mõnikord tulevad aastad üksi ka.
Vasta
#7

Aga kui läheneks asjale stiilsemalt, unustada elektroonika ja koostada pigem mehaaniline vahekast 3-4 käiguline... Mudelite konstruktoreid nii lennunduse kui autonduse alaseid meil siin mitmeid, kes vast viitsiks mõne väiksema käigukasti valmis treida-freesida....    Toungue

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta
#8

Sellised regulaatorid on tänapäeval täiesti olemas, millega saab reguleerida sujuvalt pöördeid 0-max. Töötavad PWM põhimõttel, mitte takistina nagu ennemuiste.




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#9

Mootori mähistele väga ei meeldi kui PWM õkva selga lastakse. Kiunub nagu siga aia vahel, võtab palju voolu ja läheb soojaks. PWM-i sigin tuleks vähemalt ära siluda. Lihtsad PWM regulaatorid on valgustuse ja kütteelementide jaoks. Neil suht ükspuha. Küllap on ka mootorite jaoks midagi tehtud, pole aega olnud süveneda. Seal ikka mingi kiip vahel, mis PWM sigina vastavaks alalispingeks "tõlgib". Paremal asjal võiks olla veel lühisekaitse ja termokaitse juhuks kui mootor kinni jookseb vms.
Pean ise lähiajal sama teemaga tegelema hakkama(päikesekütte vent), aga nagu öeldud pole aega olnud.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta
#10

Ebatraditsiooniline lähenemine.Räägin lihtsalt populaarteaduslikel kaalutlustel,järgi teha pole mõtet aga vene ajal MAZ-500 panin mosse soojenduse lisaks ja aeglase käigu tegin väga lihtsalt. Kahe positsiooniga lüliti, üks juhe otse ja teisest positsioonist minevale juhtmele pistsin esitulede pirni vahele. Toimis. Ja armatuuri äärte vahelt paistis öösel kaval sexikas valgus.

Aquila captas non muscas.
Vasta
#11

Esitule pirnis on ju 2 niiti ehk 2 takistit. Saab kohe 3 astmelise regulaatori.
Vasta
#12

Ja ega midagi kaduma lähe - kõik mis läbi niidi käib, on elektriküte Smile Tõhususe suurendamisesks pane pirn õhukanalisse Smile
Vasta
#13

(07-09-2015, 09:58 AM)Mahno Kirjutas:   Tõhususe suurendamisesks pane pirn õhukanalisse Smile

Põhja alla ikka, popp ja noortepärane...  Big Grin

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta
#14

Pirn tuleb paigaldada hoopis peegli klaasi taha, saab soojendusega peeglid.

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#15

(07-09-2015, 08:31 AM)Basilio Kirjutas:  Mootori mähistele väga ei meeldi kui PWM õkva selga lastakse...

Kui õkva selga, siis võib-olla küll, kui aga kasutada DC mootorile mõeldud regulaatorit, on kõik OK. Järgiproovitud mitme mootori peal.




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#16

Mis on mootori võimsus? Mul peaks kuskil paar tükki selliseid alalisvoolumootori kiiruseregulaatoreid üle nagu siin pildil: http://www.vajalik.ee/shop.php?more=62
Kui liialt undab, võib silumiseks kondeka vahele panna.

Maasturite hankimist Ukraina sõjaväele ja nende remonti meie Põhja-Tallinna töökojas saad toetada läbi Toeta Ukrainat MTÜ a/a EE387700771008885941. Selgitusse maastur Ukraina sõjaväele.
Vasta
#17

(07-09-2015, 12:09 PM)viplala Kirjutas:  Pirn tuleb paigaldada hoopis peegli klaasi taha, saab soojendusega peeglid.
Tegin ka kunagi niimoodi peeglisoojendusi. Odavatel hiina peeglitel oli üks paha häda - kui pirn süttis, hakkas peegel läbi paistma justkui polekski klaasi ees. Tuli pirn fooliumisse keerata. See tõmbas jälle soojakiirguse maha, nii et pirne tuli panna rohkem.
Isandpaugu regulaator paistab täitsa OK olevat kui ainult amprid kannatavad. Endal on päikesekütte ventikaks hangitud Volvo kütteagregaat, mille mootor küsib õkva ühendades 16A. Samas ei ole mulgi vaja, et asi täie pasaga huilgaks. Paneelid ei anna mul nii palju elektrit väljagi.

Füüsika on valus ja matemaatika teeb vaeseks, kui sa nende sõber ei ole.
Vasta
#18

    vag grupi kliimaga autodel selline jupstükk teeb soojendus mootorile kiirused(BTS240A),endal on keevitusele tehtud selle junni ja potekaga sujuv traadi etteanne...toimib mingi 5+ aastat kindlasti.NB! tahab head jahutust.
Vasta
#19

Pane Gaz-51/69 soojenduse lüliti,seal on takisti küljes ja seega väga lihtsalt kaks kiirust.
Vasta
#20

Eks takistid pea vastama ka mootori võimsusele......
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne