must nr
#1

Tere kust peaks alustama,kelle poole pöörduma ,et saaks oma rattale musti nr.Muravei 1975,peale vaadates on 98 prossu originaal.
Vasta
#2

(05-10-2015, 21:27 PM)kaido6 Kirjutas:  Tere kust peaks alustama,kelle poole pöörduma ,et saaks oma rattale musti nr.Muravei 1975,peale vaadates on 98 prossu originaal.

Eestis peab arvestama, et sõiduk/asi peab välja nägema kui uus !!! Ja mida suurem on originaalsus % seda parem.
Sul võib olla 100% originaal, aga kui see ei näe välja selline, nagu tehasest tulles siis pole lootustki !
Edu soovides.
Vasta
#3

Vabandust, härra Q, aga mis ajast Te tegelete musta numbri ekspertiisiga?

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#4

(05-10-2015, 21:53 PM)Aspelund Kirjutas:  Vabandust, härra Q, aga mis ajast Te tegelete musta numbri ekspertiisiga?

A.

Sellest ajast kui proovisin enda ühele sõidukile musta nr saada. (loobusin) !!!
Samas olen näinud kuidas mõni kodanik on ehitanud autot, et seda ülimat "staatust" oma autole saada! 
Siinkohal ütlen, et antud kodanik on teinud väga mittu musta nr. autot klientidele.
(kui tehases oli poldi peal kiri, siis peab olema ka see kiri seal ja kui oli kollane tsink siis peab olema sama värvi kollane tsink jne).
Samas kui Soomest ostan musta nr. sõiduki, ei ole see Eestis musta nr. vääriline nii lihtne see ongi !!!

Samas küsin mis ajast Hr. Aspelund uurib millega kegi tegeleb ?
Vasta
#5

Ksf! Aspelund ei uurigi, millega keegi tegeleb, vaid tahtis lihtsalt juhtida ksf! Quuntsi tähelepanu sellele, et Eestis on "musta numbri" saamiseks olemas täiesti kindlad reeglid ja piisav ekspertteadmine, mistõttu ei ole vaja täiesti asjalikule küsimusele vastamiseks hakata suvalist iba ajama.
Võhikuna (ja olles arvamusel, et minu sõidukid musta numbri väärilised ei ole) võin teemaalgatajale soovitada hakatuseks tutvuda kas või teemaga

http://www.vanatehnika.ee/foorum/viewforum.php?f=7

millest muuhulgas leiab ka asjaomaste isikute andmed:

http://unic.ee/eksperdid/
Vasta
#6

(05-10-2015, 22:21 PM)olevtoom Kirjutas:  Ksf! Aspelund ei uurigi, millega keegi tegeleb, vaid tahtis lihtsalt juhtida ksf! Quuntsi tähelepanu sellele, et Eestis on "musta numbri" saamiseks olemas täiesti kindlad reeglid ja piisav ekspertteadmine, mistõttu ei ole vaja täiesti asjalikule küsimusele vastamiseks hakata suvalist iba ajama.
Võhikuna (ja olles arvamusel, et minu sõidukid musta numbri väärilised ei ole) võin teemaalgatajale soovitada hakatuseks tutvuda kas või teemaga

http://www.vanatehnika.ee/foorum/viewforum.php?f=7

millest muuhulgas leiab ka asjaomaste isikute andmed:

http://unic.ee/eksperdid/
Kindlad reeglid? Ja kas need eksperdid on piisavalt pädevad hindama kõiki sõidukeid ? (jagrattad, võrrid, mootorattad, autod , traktorid, kombainid, tankid, jne.)
Suvalist iba ajad sina, kas sul on mõni musta nr. sõiduk? või oled selle taasatanud ?
Võhikuna too palun soomest mõni auto mis seal on muuseomi registris musta numbriga. Ja võtta see siin musta nr. arvele ja siis hakkaka oma arvamust avaldama.
Peaks olema nagu Euroopa liit kus kõik on võrdsematest võrdsemad.
Teema algatajale soovitan natuke ennem lugeda ja siis mõelda sellele mustale nr."le !
Vasta
#7

Mind huvitab juba aastaid,et mille alusel sinna eksprtide loetellu saab? Taastatud sõidukite arv, liikmelisus klubis,muud kriteeriumid? Järsku vajaks see hoopis selgitamist? 


Vasta
#8

Huvitav mitmekümnendat (või suisa mitmesajandat?) korda tuuakse kõikide foorumite peale kokku Soome musta numbri näide, mis on täiesti asjasse puutumatu? Või noh, okei, on asjassepuutuv küll, sest Eesti must number on musta värv ja Soome must number on musta värvi ja muide, Kaitseväe must number on ka musta värvi Smile 

Kui ühte lausesse võtta, siis Soome must number ei näita originaalsusprotsenti, Eesti oma vähemalt peaks näitama ning, usaldades endast targemaid, ka näitab. Soomlane saab musta numbri siis, kui tal on "ajalooline" sõiduk, eestlane siis, kui on originaalne või taastatud võimalikult originaalilähedaseks.

Ma ei näe põhjust väga kõvasti kaagutada, et "eisaapolevõimalik", sest kuipaljukest meil neid musti numbreid nüüd kokku juba on? Äkki ikka on siis kuidagi võimalik?

41 @ valge taust ja mustad numbrid
Vasta
#9

Qunts - Soome museorekisteri (=vana sõiduk) ja Eesti musta numbri (=kvaliteedimärk) võrdlemine on kohatu: need on erinevad asjad. Jäägu igaühele oma arvamus, aga minu arvates ei peaks meie musta numbri latti põlvekõrgusele laskma.
"õiguse taganõudmine": kui tõesti muidu ei saa, siis tee seda palun mujal. Foorum ei ole selleks õige kanal.

teemaalgatajale: ülal on unic-klubi ekspertidele viidatud. Enne konkreetsete inimeste poole pöördumist loe veel ka kriitilise pilguga see läbi: http://unic.ee/must-number/

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#10

Kolmeteistkümnel on õigus. Samas tahaks küsida kas neid reegleid kuidagi selle eurostandardiseerimise juures kuidagi ühtlustama ei peaks?

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#11

Musta numbri teemal veel niipalju, et selle saamiseks peab olema tahtmine kas

a) pääseda tehnoülevaatusest kolmel aastal neljast või
b) endale või maailmale näidata, et "sain hakkama".

Üsna lihtsad, põhikooli matemaatikale tuginevad hinnangud näitavad, et variant a) mingit kasu endaga ei too.
Variant b) eeldab tugevat enesehinnangut. Kuid ka seda, et kui esimene katse ei õnnestu, ei maksa hakata kogu maailma süüdistama vandenõus, mille eesmärgiks oleks konkreetse sõiduki mustast numbrist ilmajätmine.

Nüüd võidakse öelda, et ma mulisen niisama. Päris nii see siiski ei ole. Minu peres on kaks autot, mille puhul must number üldse kõne alla tuleks. Ühe nendest võiks pärast korralikku puhtakspesemist komisjonile esitada. Teisel tuleks vahelduvvoolugeneraator vahetada originaalse alalisvoolugeneraatori vastu, Žiguli esilaternate asemel tagasi kruvida mittehalliginäitavad ameerika tuled ja veel mõnda säärast. Poolt- ja vastuargumente kaalunud, leian, et autod on pigem sõitmiseks...

Kuid muidugi on igal inimesel erinevad prioriteedid ja ma ei mõtlegi neid halvustada. Kordan siiski, et kui eesmärk on võetud, tuleb selle saavutamatajäämises eeskätt süüdistada peeglitagust subjekti.
Vasta
#12

(05-10-2015, 22:55 PM)mellpoiss Kirjutas:  
(05-10-2015, 22:45 PM)MAZ Kirjutas:  Mind huvitab juba aastaid,et mille alusel sinna eksprtide loetellu saab? Taastatud sõidukite arv, liikmelisus klubis,muud kriteeriumid? Järsku vajaks see hoopis selgitamist? 

Aastaid huvitab, aga Unicust küsida pole tihanud? Kontaktid ju avalikud.

Ärge nüüd leili minge kodanik mellpoiss. Ma olen küsinud paarilt tegelaselt,kes tegeleb otseselt siis hindamisega,mis on kriteeriumid aga mõlema vastusest sain aru vaid ühte,et pean olema tunnustatud vanatehnika klubi liige esmalt. Kuid segaseks jäi siis see,et peaks nagu punkt,et kas peab olema ettenäidata ka prillikiviks taastatud masin Big Grin 


Vasta
#13

Ma võiks sellest teemast kohe PIKALT kirjutada, sest olin klubi juhina kogu asja absoluutse alguse juures ja ka kunagi USA-rauale ekspert.  Aga pikalt ei viitsi.

Esiteks: kogu see "Musta Numbri" temaatika oli juba siis ja on ka täna seotud mistahes võimalike riigipoolsete rahaliste "karistustega", mis on ju kogu arenenud Maailmas tavalised. Kasvõi automaks aga ka praegu see ülevaatus! Konkreetselt on ju praegu igal kvaliteedimärgiga masinal isegi tuliuuest autost pikem aeg vabalt sõita! Ja Eestis ei ole sõitmise aeg PIIRATUD, nagu Soomes! 

Teiseks: kuna kogu selle süsteemi mõtlesid välja ja suutsid lõpuks igati legaliseerida suhteliselt kindel grupp inimesi, siis on loogiline ja paratamatu, et sealtsamast on välja kasvanud ka eksperdid. See on isegi nende moraalne õigus seda teha! Miks arvatakse, et seesamune "Must Number" seadusandlusena välja mõelda ja läbi suruda riigis, kus tahetakse tegelikult ka sitahais ja puhas õhk maksustada, on LIHTNE ja kerge töö? Ei ole, võite kindlasti Indrek Sirgilt küsida.... Tema oli selles asjas restauraator-jurist-liiklus(ohutus)spetsialist vaat et ühes isikus, keda ka Riik KUULAB! Suvaline lambi-endel ei ole Riigi jaoks tõsiseltvõetav partner arutama kõrgendatud ohu allikatega (mida on kõik liiklusvahendid!!!) seotud seadusemuudatusi!!! 
Jah, on tulnud juurde nooremaid spetsialiste, osad vanakesed on taandunud, surnud jne, see on Elu osa. Ja eks neid peab veel juurde tulema, seega tuleb ka ISE ponnistada, kui tahta...

Aga mis on peamiseim: see on ühiskondlik "töö", millele kulutatakse omaenda VABA AEGA ja ka raha. Et saada allkirjaõiguslikuks eksperdiks peab tahtja olema teatud ringkonnale tuttav, käima nii üritustel kui just antud teemaga kokku kutsutavatel koosviibimistel Eesti eri paigus, olema aktiivne arvamus avaldama, kaasa mõtlema, midagi prendama jne. Ehk esiteks peavad olema piisavad eelteadmised kasvõi ühest konkreetsest tootjamargist ja selle mudelitest, laiapõhjalisemad teadmised tehnikast üldisemalt, siis peab olema ekspert MEELDIV kaaslane - kamraad, siis peab olema TAHE hobi korras vabast ajast asjaga tegeleda jne. Ja mis kõige tähtsam - USALDATAVUS: kui me oleme kokku leppinud teatud mängureeglites, siis neid täidetakse ja "korruptsiooniga" ei tegeleta!!! 

Jah, praegused Musta Numbri reeglid on väga karmid, aga nii see on ja hetkel nii ka jääb. 
Võta või Jäta!!!
Vasta
#14

Mind huvitab ainult see kas eksperdid teavad siis vapsee iga pilli kohta iga mutri ja poldi kuju,asetust jne jne.Näiteks kui tahan 40 aasta vanusele mingi Jaapani vähetoodetud mudelile eestis musta nr. kas siis on nad nii pädevad seda hindama? Jutt mõeldud küsimusena mitte mölinana.

Opel Manta B 2x 1980:Toyota Celica Supra 1983
Vasta
#15

kas selleks peaab teadam just igat autot aga ma arvan et ka jaapanis oli asi nii et autotootja ise polte/mutreid ei tootnud vaid tarnis kellegi käest. Ehk sama ajajärgu jaapani autodel on sarnased poldid.  
Vasta
#16

No ma toon väikese näite elust enesest ehk kui minu Ford veokale silm peale lasta siis isegi mitte-eksperti häiriksid kahtlased ja läikivad pudinad..... Kohe torkaksid silma vene poldid ja mutrid. Need on tollmõõdus asjadest ikka silmnähtavalt erinevad. Seega piisab,kui keegi lihtsalt peale vaatab. Jääksin kohe vahele.. Big Grin

Mõne uuema masina mutikate puhul on võimalik ka nii teha,et keegi midagi ei märka ja vaja on tõelist spetsialisti. Ma võin niipalju öelda veel,et eks oma masinat tunneb kõige paremini selle taastaja ja omanik. Kes aastaid asjaga tegeleb,kõik taastamisprotsessi oma kerest läbi laseb,see teab ja tunneb asja. Ehk siis kõige parem ekspert on see,kes ise midagi teinud. On ka kindlasti neid,kes midagi teinud pole aga teavad asjast rohkem,kui isegi taastaja. Wink
Vasta
#17

ma iskilikut ei saa aru miks mingi margi spets peab ilmtingimatta olema taastanud midagi, piisab ju ka margi heast tundmisest ning tänapäeval ka guugeldamis oskusest, marke ja mudelid on lugematta palju ja väljamaa masinatega puutub meil ajalooline kogemus
eesti must nr on piisavalt ränk, ja las nii jääbki
Vasta
#18

Head sõbrad ja hobikaaslased

 
Soovin rohkem heatahtlikkust ja mõistmist. „Must number“ on tänasel päeval ilusasti seadustes lahti kirjutatud – olulisem osa liiklusseaduse § 83 ning määruse „Mootorsõiduki ja selle haagise tehnonõuded ning nõuded varustusele“ Lisa 4. Väiksemaid õiguslikke detaile reguleerivad ka mitmed muud õigusaktid, kuid tehnilise seisukorra ja üldjuriidilised põhimõtted saab nendest kahest õigusaktist kätte.
 
Asjatundjate ja sõidukiomanike tegevuse lihtsustamiseks ning selgemaks arusaamiseks reeglitest on koostatud „Vanatehnika tunnustamise käsiraamat“, mida vastavalt vajadusele uuendatakse. Viimati aastal 2012 ning vastav link on ülalpool esitatud vanatehnika.ee lehele.
 
Nüüd vastused küsimustele:
1.     Asjatundja ei pea olema ühegi klubi liige, kuid ta peab olema tuntud ja hinnatud vanatehnikat tundev inimene ning asjatundjate nimekirja saamiseks peab vähemalt 5 vanatehnikaklubi tema kandidatuuri toetama. Ka praegu on nimekirjas selliseid asjatundjaid, kes ei ole ühegi klubi liikmed. Nimekiri on avatud.
2.     Asjatundja ei pea olema ise taastanud ühtegi vanasõidukit ega olema ühegi vanasõiduki omanik. Selliseid asjatundjaid on nimekirjas ka praegu. Kõige suurem asjatundja on eeldatavasti siiski inimene, kes ise on konkreetse sõiduki taastanud. Eesti on liiga väike ja hobi liiga väikese kandepinnaga, et oleks võimalik väga häid spetsialiste iga margi ja mudeli kohta leida. See ei ole ega peagi olema eesmärk. Kuigi teatud sõidukite osas on meie meeste teadmised ikka väga head. Selleks, et hindamine ikka õnnestuks, on kehtestatud sõiduki hindamisele esitajale kohustus tõendada sõiduki originaalsust (kirjanduse, originaalosade või muu teabe abil). See on ikkagi ühine hobi ja pettus tuleb lõpuks ikkagi välja. Isegi kui numbrit hiljem ära ei võeta, siis piinlik on ju ikka. Oma kätega taastamine ei ole asjatundjaks saamise eeltingimus – geograafiaõpetaja ei pea õpilaste teadmiste hindamiseks kõigis maailma riikides käima. Originaalsuse ja tehnilise seisukorra hindamiseks on olulisemad teadmised ja oskus näha nii üksikuid detaile kui suurt pilti. Ka isikuomadused on olulised, asjatundja peab oskama suhelda ja olema oma suhtlemisstiililt soliidne.
3.     Soome museoajoneuvo süsteem oli Eesti süsteemi loomisel väga suureks eeskujuks, kuid meie süsteem ei ole koopia, vaid Soome reeglite täpsem ja karmim versioon. Oleme soomlastele läbi isiklike kontaktide ja klubide kaudu tutvustanud meie nõudeid ning tagasiside on olnud positiivne. Kuid nagu juba meie esivanemad ütlesid  - maassa maan tavalla. Eesti reeglid on loodud töögrupi poolt, kuhu kuulusid EVKL klubide esindajad ja enamus ekspertidest. Ekspertide õppepäevadel on põhimõtted korduvalt läbi vaieldud ning lahti kirjutatud käsiraamatusse. Need vaidlused ei ole alati olnud konsensuslikud, kuid oleme püüdnud leida tasakaalu võimalikult kõrge kvaliteedi ning laia kandepinna vahel. Eestis on tunnustuse saanud ligi 400 autot ja mootorratast alates 2007. aastast.
4.     Kõrge latt ja usaldus asjatundjate vastu on võimaldanud saada vanasõidukile ülevaatusperioodi 4 aastat. See on rohkem, kui täiesti uuel autol. Loomulikult on võimalik nõudeid leevendada, aga see tähendab vastavat kokkulepet vanatehnikahuviliste seas ning ilmselt ka loobumist sellisest ülevaatuse perioodist. Riik ei pea läbirääkimisi üksikharrastajatega, huvigrupi esindajad peavad suutma näidata, kui suurt hulka inimesi nad esindavad.
5.     Numbrimärgi värvus ei anna tegelikult muud, kui sõiduki omanikule kiituse, et tema sõiduk on heal tasemel taastatud. Must number on mõeldud ikkagi liikluses osalemiseks, mistõttu ei pruugi ega peagi iga sõiduk olema uuevääriline. Aga täna on seatud eesmärgiks, et musta numbriga sõiduk oleks selline, mida ei oleks häbi eksponeerida kui killukest autentset ajalugu. Ülepaisutatud on hinnangud, et sõiduk peab olema uus ja viimase poldini originaalne. Iga sõidukit hinnatakse eraldi ning on tulnud ette ka vaidlusi, kuid lõpuks saab ikkagi käsiraamatu abil ning originaalsust kasvõi detailikaupa hinnates ikkagi selgeks, kas nõutav originaalsusprotsent on olemas. Ei ole keelatud panna üles näiteks pildid, millisele sõidukile keelduti musta numbrit andmast või viidata sõidukitele, mis ei ole seda väärt. Arutame siis, kas ja miks selline otsus langetati. Umbisikuline süüdistamine konkreetsete sõidukite äranäitamiseta ei võimalda ka konstruktiivset arutelu.
6.     Mustal numbril ei ole midagi pistmist Euroopa Liidu õigusega. Teadaolevalt ei ole ka sellist plaani kellelgi. Üldised tehnilised nõuded on loomulikult kehtestatud, kuid need on miinimumnõuded kõigile sõidukitele, sh vanadele sõidukitele. Iga riik võib oma sees kehtestada täiendavaid regulatsioone ja Eesti on seda teinud. Iga vana sõiduki omanik võib sõiduki registreerida ja sellega sõita, kus see vastab tehnonõuetele. Kui on soov saada musta värvi taustaga number, peab sõiduk vastama täiendavatele nõuetele. Ja need täiendavad nõuded ei ole teiste riikidega kuidagi seotud ega ilmselt saagi olema. Rahvusvaheline vanasõidukite organisatsioon FIVA on koostanud oma reeglid, aga need ei ole lahti kirjutatud seadustes ega ilmselt saagi lahti kirjutatud.
7.     Must number on vabatahtlik, see ei piira mitte mingil viisil sõidukite kasutamist. Minu hinnangul ei diskrimineeri see ka kedagi. Eriti arvestades seda, et must number ei anna mingit käegakatsutavat kasu. Õigus teha ülevaatust iga 4 aasta tagant annab rahalises mõttes naeruväärse kokkuhoiu arvestades seda kulutust, mis on vaja teha sõiduki vanasõiduki väärilisse seisukorda viimiseks.
 
Iga asjatundja ei oska kindlasti vastata kõigile küsimustele. Tunnustamisega seotud üldküsimustes on kõige mõistlikum pöörduda otse EVKL juhatuse poole – Mati Kits (klubi Unic, aktide registri pidaja), Tõnu Piibur (Unic-Moto), Tiit Talts (Pärnumaa Vanatehnika klubi). Aga võib ka minult küsida. Unic-Moto restaureerimisseminaridel on see temaatika ka alati saanud kajastatud. Ja rohkem rahulikku meelt ning heasoovlikkust. See on ikkagi hobi.
 
Indrek Sirk
 
 
 
Vasta
#19

Ja kuidas on lood orininaalsena säilinud nt. mootorrattaga? Peab ikka läikima lööma nagu pühademuna? Mõned aastad tagasi oli mõte musta numbri suunas, kuid peale reeglite lugemist ma isegi ei vaevunud enam. Mõni täpp roostet ja oksüdeerunud aluiminium ja musta numbri võib ära unustada. Isegi kui masin on algselt säilinud kogu oma ilus.
Vasta
#20

Saksa autosaates kajastati just hiljuti vastupidist seisukohta. Kui auto on üle värvitud või istmed vahetatud või kõik mis ei ole kulu osa vahetatud siis tehemist ei ole enam orginaal autoga. auto selle usulauhu eestkõneleja kasutuses nägi kas vastav välja Big Grin
Siin saab küll siukse nr mis annab teatavaid soodustusi ainult vanuse järgi (30a.)
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne