26-09-2016, 21:55 PM
Enne kui pöördesse läheme arvan, et igas tehnika foorumis on olnud pajatamist erinevatest arvutustest.
Tean ka seda, et kiiruse võidus kaotab jõus...
studeerisin ka seda teksti: http://www.tqhq.ee/dir.php?id=30 ning Kokkuvõtvalt on kõige kiirem selline masin, mille mootoril on kõige rohkem pöördemomenti selles pööretevahemikus, milles teda peamiselt kasutatakse.
Nüüd miks ma seda asja puudutan (loomulikult igavusest õhtuti mediteerimisest + tehnika asjad kaugel + jooma ei viitsi minna + mune ei laku + jne...), nimelt lappan ringi vana minski M1M mootorit ja algosadeks lammutamisel märkasin, et siduri küljes olev hammasratta puks on praguline... nagu naksti oli käepärast "sarnane" komplektne sidurikorv võtta. Istus teine ilusti aga tuli rellakaga natuke madalamaks võtta aga keti ja käimalöömise hammakate hambumine, asukoht mootoris, istumine puksidele oli OK. Kuigi tean, et see ei kuulu sinna mootorisse oli ta väliselt sobilik. Tõde selgus, kui panin ka keti väntvõlli otsa hammaka ja sidurikorvi hammasratta peale - kett oli väga lõtv... mida katkise sidurikorviga polnud.
Võtsin siis mõõteriistad kätte ja tulem oli see, et asendusel olev veoketihammaka diameeter 90,75mm, originaalil 100,2mm )seda siis keti lülide keskelt mõõdetuna.
Peas välgatas mõte - väiksem ülekanne = suurem lõppkiirus rattal (njah muidugi ka väiksem jõud...)
Teades, et ratas veab minu raskust - mis on 70kg juures... siis erilist suurt raskust pole tal vaja ületada... tundus mõte hea.
Nüüd asja juurde - puht tehniline arvutamine, ilma vastujõudu/mootori korrasolekut+ muud tuuningut arvestamata.
Loodan, et kasutasin õigeid valemeid - kui viitsite võite üle arvutada ja anda mulle teada mis nihu läks. Isiklikult tundub asi õige olevat
Originaal raamatud annavad masina (M1M/M103) lõppkiiruseks mitte vähem, kui 75km/h
Maksimaalseks jõuks 5000-5200 p/min 5hp
Tagaratta diameeter on 630mm ja ümbermõõt 1,97m
Mootori hammasratas diameeter 36,44mm
Siduri ülekande hammasratta diameeter originaal 100,2mm ja asendatav 90,75mm
Suhe väntvõllilt sidurile originaal 2,75, asendatav 2,49
1 käigu suhe sidur - veohammakas 3,24
2 käigu suhe sidur - veohammakas 1,56
3 käigu suhe sidur - veohammakas 1
veohammaka suhe tagarattaga 2,67
Kogu suhtarvu väntvõllist rattani suhte saamiseks tuleb siis korrutada: Väntvõll-Sidur x vastava käigu suhe x veohammaka-tagaratta suhe
Kui võtta aluseks 5000 p/min siis rattal oleva kiiruse arvutamiseks kasutasin valemit: Väntvõlli pöörded (p/min) jagasin kogu ülekande suhtarvuga korrutasin ratta ümbermõõduga (m), jagasin 1000 (teisendasin km) ja korrutasin 60-ga (pöörded min- pöörded tundideks)
Originaal sätetes on rattal kiiruseks:
1 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 23,75) 25 km/h
2 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 11,71) 51 km/h
3 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 7,33) 81/km/h
Asendatava sidurikorviga oleks rattal kiiruseks:
1 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 21,54) 28 km/h
2 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 10,613) 56 km/h
3 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 6,65) 89/km/h
Seega võit on ainult tehniliselt arvutades 8-9 km/h - aga asi seegi...
No kes viitsis kaasa mõelda siis oli hea ajugümnastika õhtuks...
Eks näis kas ja kuidas asi tegelikult käiku läheb.
Tean ka seda, et kiiruse võidus kaotab jõus...
studeerisin ka seda teksti: http://www.tqhq.ee/dir.php?id=30 ning Kokkuvõtvalt on kõige kiirem selline masin, mille mootoril on kõige rohkem pöördemomenti selles pööretevahemikus, milles teda peamiselt kasutatakse.
Nüüd miks ma seda asja puudutan (loomulikult igavusest õhtuti mediteerimisest + tehnika asjad kaugel + jooma ei viitsi minna + mune ei laku + jne...), nimelt lappan ringi vana minski M1M mootorit ja algosadeks lammutamisel märkasin, et siduri küljes olev hammasratta puks on praguline... nagu naksti oli käepärast "sarnane" komplektne sidurikorv võtta. Istus teine ilusti aga tuli rellakaga natuke madalamaks võtta aga keti ja käimalöömise hammakate hambumine, asukoht mootoris, istumine puksidele oli OK. Kuigi tean, et see ei kuulu sinna mootorisse oli ta väliselt sobilik. Tõde selgus, kui panin ka keti väntvõlli otsa hammaka ja sidurikorvi hammasratta peale - kett oli väga lõtv... mida katkise sidurikorviga polnud.
Võtsin siis mõõteriistad kätte ja tulem oli see, et asendusel olev veoketihammaka diameeter 90,75mm, originaalil 100,2mm )seda siis keti lülide keskelt mõõdetuna.
Peas välgatas mõte - väiksem ülekanne = suurem lõppkiirus rattal (njah muidugi ka väiksem jõud...)
Teades, et ratas veab minu raskust - mis on 70kg juures... siis erilist suurt raskust pole tal vaja ületada... tundus mõte hea.
Nüüd asja juurde - puht tehniline arvutamine, ilma vastujõudu/mootori korrasolekut+ muud tuuningut arvestamata.
Loodan, et kasutasin õigeid valemeid - kui viitsite võite üle arvutada ja anda mulle teada mis nihu läks. Isiklikult tundub asi õige olevat
Originaal raamatud annavad masina (M1M/M103) lõppkiiruseks mitte vähem, kui 75km/h
Maksimaalseks jõuks 5000-5200 p/min 5hp
Tagaratta diameeter on 630mm ja ümbermõõt 1,97m
Mootori hammasratas diameeter 36,44mm
Siduri ülekande hammasratta diameeter originaal 100,2mm ja asendatav 90,75mm
Suhe väntvõllilt sidurile originaal 2,75, asendatav 2,49
1 käigu suhe sidur - veohammakas 3,24
2 käigu suhe sidur - veohammakas 1,56
3 käigu suhe sidur - veohammakas 1
veohammaka suhe tagarattaga 2,67
Kogu suhtarvu väntvõllist rattani suhte saamiseks tuleb siis korrutada: Väntvõll-Sidur x vastava käigu suhe x veohammaka-tagaratta suhe
Kui võtta aluseks 5000 p/min siis rattal oleva kiiruse arvutamiseks kasutasin valemit: Väntvõlli pöörded (p/min) jagasin kogu ülekande suhtarvuga korrutasin ratta ümbermõõduga (m), jagasin 1000 (teisendasin km) ja korrutasin 60-ga (pöörded min- pöörded tundideks)
Originaal sätetes on rattal kiiruseks:
1 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 23,75) 25 km/h
2 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 11,71) 51 km/h
3 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 7,33) 81/km/h
Asendatava sidurikorviga oleks rattal kiiruseks:
1 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 21,54) 28 km/h
2 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 10,613) 56 km/h
3 käiguga (suhe väntvõll vs ratas 6,65) 89/km/h
Seega võit on ainult tehniliselt arvutades 8-9 km/h - aga asi seegi...
No kes viitsis kaasa mõelda siis oli hea ajugümnastika õhtuks...
Eks näis kas ja kuidas asi tegelikult käiku läheb.
Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)
50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima": https://www.facebook.com/groups/471167806998913