Sarvbelarussi velmamine

Lausa lust lugeda, et velmatud sarvbelarussid tulevad muudkui lups ja lups nagu konveierilt Smile 

Mina ei ole eriti kuhugi jõudnud, kuigi püssi päris põõsasse kah pole visanud. Just täna toimus üks selle teemaga seotud sündmus, millest tuleb lähemalt juttu kunagi edaspidi.

Hiina mootorite fännide õrritamiseks teatan, et mulle pakuti selle sama teemaga seonduvalt "althõlma" 9 HP elektristarteriga Subarut Hiina mootori hinnaga. Aga vedu ma siiski ei võtnud.

Vahepealsete pikkade aastate jooksul sai meisterdatud ja värvitud selline edev suretuslüliti:
   
Meisterdatud selles mõttes, et teada-tuntud kolmepositsioonilisel lülitil on üks asend blokeeritud, seega ON-OFF. Pildilt ka näha, mis juhtub kaasaegse käepidemekummiga aastate möödudes... Eespool tunti kah kummide koha pealt muret, aga hädast peaks päästma suvaline tsikli- või ka jalgrattapood, sest mõõduks on masslevinud 22mm. Kui juba värv püssis oli, sai ka punne võõbatud:
   
Minul juhtus kah selle punniga jama, kadus ära Sad  Treimismõtet (nagu eespool kirjeldati) pähe ei tulnud, uurisin kataloogi: КГ 3/8. Siis uurisin nelikveolise MTZi kataloogi ja kuskil esisilla küljes ta oligi. Vutt-vutt-vutt traktoripoodi, kopikad letile, ja oligi oma.

Aga enne neid "suuri vägitükke" põigakem tagasi aastasse 2018. Nimelt läksin siis peale koondamist ühe maa ja mere taha õnne otsima Smile  Ja leidsin ka! Prügikastist...
   
Eesti asotsiaal Soome prügikastisisu lahkamas Big Grin Ehk siis keegi oli ära visanud kahetaktilise mootoriga generaatori. Visanud koguni nii suure vihaga, et karbuss oli katki. Sädet ma kätte ei saanud, ilmselt selles asi oligi. Muist juppe läks prügikasti tagasi, aga väärtuslikuks osutus bentsupaak. Nimelt aitas see lahendada probleemi, et pööratud sarvede asendis ei saa tankida
Paak küll väiksem kui originaal, aga seni, kuni sarvikuga Petseris bensiini järel ei käi, ei oma see tähtsust.

Ühel 2018nda aasta kuumal augustipäeval jõudis minuni pakk kaugelt ookeani tagant. Tegin suure erutusega lahti ja pakis olid ameerikakeelsed ajalehed:
   
Big Grin Big Grin Big Grin
Vasta

Minu tegemised käesoleva teema raames on takerdunud muuhulgas ühe äärmiselt tobeda asjaolu taha. Nimelt ei ole ma oma mootorit peaaegu 5 (loe: viis) aastat, 2018nda aasta augustist peale näinud. Seisab treiali juures treipingi jala taga nagu paha poiss nurgas... Kahe augu puurimine ja keermestamine võttis aega "ainult" aasta ja neli kuud... Nii et lähema kümne aasta jooksul peaks asjad tehtud saama Smile Sad 

Ma saan mehest muidugi aru ka. Tal on palju lihtsam leib lauale saada rehve või piduriklotse vahetades, mitte mingite "kummaliste" asjadega mässates. Ja endalgi on raske tegelda asjadega, mis suurt vaimustust esile ei kutsu ja mille mõttest aru ei saa. Teisalt - kui ei viitsi või ei taha teha, oleks vist viisakas seda kohe öelda. Aga selle asemel käiab treial, et mis sa nende sarvikutega jamad, osta Põka. Loen aeg-ajalt seda teemat ja tegelikult asi ikka üsna kurb. Ehk ma ei tahaks Põkat isegi siis, kui tasuta saaks.

Selline olukord ongi asja arengut torpedeerinud. Näiteks teeks valmis tugijala ja lõpetaks ära elektrijuhtmestiku, aga kui mootorit käega katsuda ei saa, pole see võimalik. Samuti ei saa teha konkreetseid mootorit puudutavaid otsuseid, et milliseid juppe peaks varuma. Jama ka selles, et hakkab ununema, kuidas asjad mõeldud olid, kuhu ja kuidas mingi jupp käib, mõned peenikesed pudinad olen nii hästi ära peitnud, et ei leia enam üles Sad 

Vahepealne kõige suurem areng mootori vallas on see, et ostsin remondijuhendi. 13€ eest sain õiguse alla laadida 74 lk tarka juttu, kus kõik viimse poldini ära seletatud, toodud ära pingutusmomendid piirmõõtmed jne.
Vasta

Hommikust!

Tundub, et keegi on veel samasugust paaki kasutanud (nagu ma Soome prügikastist leidsin):
   
   
Ainult et teostuslik osa pole nagu kõige parem. Paak paistab olevat kinnitatud ainult kahe poldiga. Ei taha mõeldagi, mis saab, kui keegi sangast kinni haarab ja püüab mootorit tõsta. Samuti on bensiinikraan summutile liiga lähedal, kraaniga opereerides võib käe ära põletada. Ohutum lahendus on paaki 180 kraadi pöörata, siis jääb kraan mootori esiküljele. Ka esteetilisest/disainilisest vaatevinklist on viidatud paigutus viisakam.

Tegelikult oli paagile optimaalse asendi leidmine paras võimlemine. Paned liiga kõrgele, ei saa sarvi pöörata, paned madalale, ei pääse küünlale juurde jne.

Eespool hoiatati sõbralikult, et kooselu säärase mootoriga on paras katsumuste rada. Ja tõsi see on.
   
Selle küünla leidmiseks käisin läbi kõik Võru autovaruosade poed ja igal pool laiutati abitult käsi Sad  Mitmes kohas küsiti: "Mis autole?" Big Grin  Vaid Raunex
pakkus, et homme lõunaks tellime ja tegimegi diili ära. Au, kiitus ja tänu Raunexi meeskonnale!

Käesolevat postitust kirjutama ajendas mind aga rõõmustav fakt, et üleeile, peale peaaegu viie aasta pikkust ootamist sain ihutreiali käest oma mootori kätte. Tegelikult kulus vajalike tööde tegemiseks vähem kui tund... Mis ja kuidas, sellest põhjalikult millalgi edaspidi.
Vasta

Nüüd pikki heietusi sellest, miks mootor vahepeal treiali juures oli ja mis sellest värgist saama peab.

Ma ei ole kuhugi taganenud ideest panna mootori külge Honda murutraktori
elektri- ja süütesüsteem. Tsiteerin siitsmast teemast kaugelt eestpoolt üht sõbralikku hoiatust:


(28-08-2017, 22:57 PM)Gravity Kirjutas:  ...Ja mis esmatähtis . Ennem kui hakkad hullunult varuosi tellima ja aretama vaata kogu mootor üle ja pane kalkulatsioon kokku. Tuhni varuosa katalooge , et võid tõesti näiteks kasutada SAMA mootori plokki/väntvõlli  ja sinna tõsta teine elektrisüsteemi külge jne .

Muidu loobid Ebayst tellitud juppidega vareseid...

Jah, mootoriplokkide (tavaversioon ja traktoril kasutatu) koodid on erinevad. Paari meetri kauguselt vaadates on nagu siga ja kägu, pole nagu üldse sarnased, mitte ühtegi punast detaili ei paista:
   
Siin pildil näeme ka midagi punast ja starter oleks kah nagu "oma":
   
Aga ikka on maru imelik... Õhupuhasti paikneb hoopis teisiti ja küünal on otse püsti nagu noore mehe vemb Big Grin  Võrdluseks - G 400 tavaversioonil paikneb küünal nii, et bensiinipaagi alla ära mahtuda:
   

Vahemärkus: G400 perekonnas eksisteerib ka vertikaalvõlliga versioon GV 400 
millel on samasuguse püstise küünlaavaga silindripea nagu traktorivariandil, aga koodid on erinevad. GV 400 erineb horisontaalvõlliga versioonidest veel selle poolest, et tal on kaks balansiirvõlli ja õlipump, sest muidu hakkavad õlitasapinnast kõrgemale jäävad laagrid pahandama Smile  Huvitav on see, et GV 400 võimsus on suurem kui tava-G-l, vastavalt 11HP/8,4kW ja 10HP/7,4kW.

Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida Big Grin  Lühidalt: olen aastate jooksul G 400 erinevate versioonide kohta niipalju infot kogunud, et võiksin peaaegu kirjutada diplomitöö. Ja üsna hea ülevaade oli mul olemas juba aastal 2017.

Ehk siis: vaatamata suurtele välistele erinevustele on tavalise G 400 ja traktoriversiooni "raudosa", st plokk, vänt- ja nukkvõll, kolb, keps ja pööreteregulaator/balansiirvõll praktiliselt identsed. Muudes detailides on mõistagi hulgaliselt erinevusi. Näiteks ventilaatori katteplekk, tavalise G 400 elektristarteriga versioon:
   
Ja murutraktorimootoril kasutatav:
   
Traktoriversioonil pole sisemist vaheplekki vaja, vastupidi, ta jääb süütepoolile ette. Samas pole ületamatu raskus see plekk keevituspunktide lahtipuurimise teel eemaldada, et tavaversiooni ventilaatorikattest traktorimootorile sobiv teha.

Käsistarteriga variantidel on veel kolmas versioon, millel puuduvad nii vaheplekk kui ka elektristarteri otsa kattev kõrv (piltide allosas nähtav "poolkauss").

Pika ja segase jutu mõte: tavamootorile traktorimootori elektri- ja süütesüsteemi paigaldamiseks on vaja hankida traktoriversiooni

*hooratas
*generaatori poolid
*süütepool
*pingeregulaator
Vasta

Vahepalana natuke ka sellest, mis imeloom see Honda HT3810 murutraktor on. Väidetavalt on tegu üldse esimese Honda murutraktoriga ja toodeti teda 1985-1989. Tänases mõistes on tegemist üsna naljaka aparaadiga:
   

Kõigepealt muidugi horisontaalvõlliga mootori kasutamine. Väntvõlli "õigest" otsast võetakse jõud terade pööritamiseks ja hooratta poolt otsast lähtuv võll liigutab traktori veorattaid. Jõuülekandesse kuuluvad igasugused põnevad sidurid...

Huvitav, et ei võetud kasutusele vertikaalvõlliga mootoriversiooni, nagu me tänapäeval oleme harjunud murutraktoritel nägema. Võimalik, et GV 400 polnud veel tootmises või ei tuldud selle peale, et nii saama.

Kaasaegsete traktoritega võrreldes on omavahel kohad vahetanud ka bensiinipaak ja aku. Muide, bensiin pumbatakse karburaatorini elektrilise pumbaga. Isevoolu ei saakski kasutada, sest karbuss paikneb kõrgel ja paaki ei saa ju kuhugi toki otsa panna Smile 

Just elektrilise bentsupumba tõttu on G 400 traktoriversiooni mootorile paigaldatud võimsam "elektrijaam". Kui arvestame pumba võimsuseks tagasihoidlikult ainult 24W, siis tahab ta ikkagi saada pidevalt 2A voolu, mida tavamootori puhul pole võimalik pakkuda. (Eespool juttu, et generaatoriahelas on 1,5A kaitse). Tõenäoliselt on pumba voolutarve tunduvalt suurem, sest alaldi/pingeregulaator pakuvad 10A. Muidugi tahab laadimist ka aku ja põleda tuled, ka igasugu blokeerivad releed tahavad omajagu. Ja kapitalistlikus maailmas ei saa müüa pooletoobist toodet, mis võib suvalisel ajahetkel voolupuuduse tõttu maha lõppeda.
Vasta

Nüüd siis ükshaaval murutraktori elektrisüsteemi komponentide hankimisest/aretamisest.

Hooratas

Tuju tõstmiseks

Mõned postid eespool on pilt
et sain Ameerikast kastitäie ajalehti. Kui keegi arvas, et sain tünga, siis sai ta ise tünga Smile  Tegelikult oli seal ajalehtede sees peidus murutraktori hooratas, järgnevatel piltidel vasakpoolne:
   
   
Erinevused tavamootori hoorattast (piltidel paremal):

*välisküljel on magnet süütepooli tarbeks
*pardaelektri "pumpamiseks" on seespool 4 magnetit, mis kinnituvad poltidega, mitte needitud kinnitusklambritega.
*esiküljel 3 M8 tikkpolti, mille otsa kinnitub traktori jõuülekandevõll.

Seoses G400 traktoriversiooni tootmisse võtmisega unifitseeriti ventilaator, tekitades sinna 8-kujulised avad.

"Suhe" tavaversiooni hoorattaga, kuhu ventilaator kinnitatakse M6 poltidega:
   
Ja traktorivariant:
   
Minul tuleb tikkpoldid asendada tavaliste M8 poltidega.
Pildilt on puudu puksikesed, mis käivad ventilaatori ja kinnituspoltide vahele. Välismõõt on neil sama, traktorivariandi tarbeks tuli siseava suuremaks puurida. See oligi üks operatsioonidest, mille tõttu treialit tuli kiusata. Ja ühe töödeldud puksi oskasin juba ära kaotada Sad 

Mingit riski ega vareseloopimise teemat seoses selle hoorattaga ei olnud. Arvestamata GV 400 (mille kohta ei ole uurinud) on G400 mootoritel kokku 9 erinevat hooratast. Sõltuvalt sellest, kas kasutatakse elektristarterit või mitte ja milline on süüte- ja elektrisüsteem. Kas on lamp coil  või charging coil või pole neid üleüldse. CDI süüte korral näiteks paiknevad magnetid kiilusoone (ja seega ülemise surnud seisu) suhtes teisiti.

Aga arvata võis, et keegi ei hakanud väntvõlli otsa kinnitamiseks tegema 9t erinevat varianti koonusavasid või elektristarteri tarbeks erinevat hammasvööd - need on kõigil identsed. Ka praktika näitas, et väntvõlli otsa sobib, starteriga suhestub ja muud polegi nagu vaja...
Vasta

Heietan edasi...

Generaatori poolid

Vaat nende hankimisega oli rohkem spektaaklit. Aga loo moraal: kui miski ei õnnestu, ei maksa ahastada ja juukseid katkuda, sest küllap saabub millalgi parem võimalus.

2018 ja 2019 olid ühed kasutatud poolid pikalt eBays müügil. Hind 25USD, teist samapalju saatekulu. Aga ma ei tahtnud neid enne osta, kui süütepooli osas on selgus majas. See aga jäi toppama treiali taha. (Süütepoolist pikemalt hiljem). Pealegi elasin tol ajajärgul väga vaeselt, sõna otseses mõttes peost suhu. Ja 2019 märtsis ostis keegi need poolid ära... Vast sai hea asja.

Millalgi 2019 kevadel ilmusid need poolid ja ka süütepool kommiraha eest müügile ühes Prantsusmaa siseturu jaoks mõeldud veebipoes. Kuna puudus vähimgi vihje, et nad kaupa välismaale saadavad ja ka maksmise protseduur oli segane, siis sai ühendust võetud prantsuse keele õpetajaga. Koos kirjutasime, et oleks väga huvitatud, kas oleks võimalik saata Eestisse? Vastati et jah, vormistage tellimus. Koos "prantslannaga" tegime ka tellimuse ära ja jäin arvet ootama, õpetaja kinnitas, et kõik on Ok, edasisega peaksin ise hakkama saama. Aga arvet ootan siiamaani Sad Smile  Ei tihanud hiljem enam prantsuse keele õpetajat torkida kah...

Kuna akf! Janka on oma postitustes märku andnud, et on hinganud Prantsusmaa õhku, pöördusin tema poole, et asja teise nurga alt torkida. (Peale minupoolset tellimuse esitamist kadusid jupid veebipoest ära, aga millalgi ilmusid taas välja.) Janka tegi kõik endast oleneva (siinkohal ka avalik tänu!), kuid kahjuks ei viinud ka tema abi mingi tulemuseni. Mingil ajal kadusid need värgendused veebilehelt ära, ju siis oli kellelgi rohkem neid vaja ja sai loodetavasti head asjad.

Millalgi 2020 sügisepoole ilmusid kasutatud poolid eBaysse, aga klausliga, et Eestisse kaupa ei saadeta. Minul tol ajal veel eBay kontot ei olnud, pöördusin filoloogist tütre poole (tema tellis mulle ka hooratta) et ta müüjaga suhtleks - kas saaks ikka kuidagi läbi ussiemmi Eestisse saata? Tütreke ei tahtnud sugugi vedu võtta Sad 

Üks kaasfoorumlane kuulutab avalikult, et aitab eBayst tellida, pöördusin siis tema poole. Vastust pole tänaseni saanud...

Ja lõpuks 24.05.23, mil siia teemasse üle hulga aja kirjutasin, sain oma Ameerikast saabunud poolid kätte:
   
   
Kirjelduse järgi NOS open box, kuid tundub, et keegi on neid oma õlise käekesega näppinud ja koguni proovinud kuhugi mootori külge kruvida. Aga oommeeter näitas takistust ja seega asi hea.

Lõpp hea, kõik hea!
Vasta

Veel heietusi...

Aa, eelmises postituses jäi märkimata, et mingit vareseloopimise momenti ei olnud ega saanudki olla.

Hulludele mõtetele andis tõuke üks asjaolu. Nimelt seoses HT3810 tootmise algusega tabas kõiki G400 mootoreid valuvormi uuendus. Pildil vanakooli mootor, valmistatud enne aastat 1985, juhuslikult CDI süütega (komponendid punaste kastide sees). Asjatundja tunneb ära ka vanakooli starteri.
   
Võrdluseks 1987nda aasta survepesuril kasutatu:
   
Minu mootor samasugune, ehk siis silindri külge on valatud "nokud", millesse saab puurida/keermestada augud hoorattavälise süütepooli kinnitamiseks. Ja loomulikult on koodimajandus erinev, sest läänemaailmas käib asi bolt on põhimõttel, erinevalt vanadest kolhoosnikest kes väidavad, et UAZi ja Volga mootoril pole mingit vahet Smile

Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida, vaid süütepoolist. Tema ise (traktorimootori küljes):
   
Pildilt on loetav ka tootja markeering TEC FL833. Asja uurides selgus, et koguni nii hea süütepool, et sellega lennatakse sõna otseses mõttes taevastes kõrgustes
Muidugi ei pruugi murutraktori ja lennuki süütepool identsed olla. Markeering on poolikeha oma, aga pooluskingad käivad sinna eraldi otsa, seega suure tõenäosusega erinevad.

Asi igati uhke, ainult et selle süütepooli tootmine on lõpetatud. Kasutatuid aeg-ajalt siin-seal siiski vilksatab. Aga inimesed on ikkagi hädas. Olen leidnud paar inglisekeelset foorumiteemat, kus selle pooli üle arutletakse. Kõik on kole "targad", G400 mootor ju, mis jutt see on, et pole saada, ja loobivad linke sellisest kontaktsüüte poolist, nagu käesoleva postituse teisel pildil. Jah, eBay on neid (b-osana) täis. Sädeme saab sellega kätte küll, aga kust võtta voolu elektrisüsteemi pikaajaliseks toitmiseks?

Üks härra väitis, et on 35 aastat väikemootoritega tegelenud ja soovitas CDI süüdet (selle posti esimesel pildil), mida on lihtsam hankida. Taas tekib vooluprobleem ning tuleb ette võtta hooratta vahetus/ümbertegemine (kuna see pole antud kontekstis oluline, ei hakka pikemalt kirjeldama).

Kõige radikaalsem soovitus oli traktorile paigaldada mingi teine mootor Smile  Põhimõtteliselt võimalik, aga sellega on tohutult jama.

Võibolla kõige valutum oleks traktori puhul hankida kontaktid (vastav nukk peaks kõigil väntvõllidel olemas olema) ja suvaline 12V süütepool. Ka see variant eeldab muudatusi elektrisüsteemis/juhtmestikus.

...järgneb...
Vasta

Kuigi ma ei ole kaotanud lootust leida kõnealust süütepooli kasutatu või isegi uuena, veeres mõttepallike vahepeal teise auku.

Ja vaat nüüd läheb küll vareste loopimiseks Big Grin 

Uurides väiksma venna G200 kataloogi jäi silma, et ka seal kasutatakse hoorattavälist süütepooli. (G400 puhul kohtab neid ainult tratorivariandil.) Mööda koodimajandust ekseldes jõudsin sinna, et G200 süütepool on sama mis GX160l. Muidugi juba G200l on 4 erineva koodiga pooli, rääkimata uuemate mootorite kümnetest variantidest. Samas võib erinev kood olla tingitud kõrgepingejuhtme pikkusesest, teisest piibust ja mõne elektroonikakomponendi asendamisest teisega.

Igatahes viis uurimine sinna, et GX-seerial on kaks ehituslikku rühma süütepoole. GX120...200, millel kinnitusaukude tsentrite vahe on 58mm ja sealt edasi kuni GX390, mille "hargivahe" on 10mm suurem.

Mõõtsin ära oma G400 "nokude" tsentrivahe, sain tulemuseks 58mm ja tellisin AN Tehnika süütepooli
Muidugi arvestasin, et hoorattad on erineva raadiusega ega pruugi perfektselt pooluskingadega sobituda. Pole küll GX hoorattaid käes hoidnud ega mõõtnud, aga hammasvöö järgi peaks GX160 hooratta läbimõõt olema 170mm ja GX390 erinevatel andmetel 192...199mm. G400l on 221mm.

Juba pooli käes hoides ja mootorit keerutades sain sädeme kätte, kuigi oli tüütu: nagu magnet poolini jõudis, tõmbas ta pooli kõvasti enda vastu. Siis saigi mootor treialile viidud, et ta lihviks pooli pooluskingad hoorattaga vastavaks ja puuriks pooli jaoks kinnitusaugud (viimane operatsioon võttis aega aasta ja neli kuud Sad Smile )

Kui treial lõpuks vägiteod tehtud sai, tekkis ülipõnev küsimus: kas vares saab millegagi vastu pead või mitte?

Säde oli olemas, aga kas ka õiges kohas? Selle kindlakstegemiseks oleks paslik kasutada stroboskoopi, aga see eeldab, et mootor pöörleb kas bensiini või vähemalt elektristarteri jõul. Jäi ära, sest starter on veel pooles vinnas.

Proovisin üheaegselt mootorit keerutada ja filmida, aga sellest ei tulnud midagi välja. Siis panin väimehe filmima ja ise ajasin mootorit ringi. (Vahemärkus: väimees on ikkagi mu tütremees, mitte pojamees.)

Aeglustusega filmitult ja aeglustusega vaadatult tabasin järgmise kaadri:
   
Süüde on ühe hamba võrra vajalikust varasem. Hambaid on 120. 360:120=3 kraadi.

Lolli külamehe hullu idee kohta pole see ju üldse halb tulemus! Ja mis peamine: asja saab parandada. Nagunii tuleb süütepooli (originaaliga võrreldes) teistsuguse kuju tõttu ploki ja pooli vahele panna mingid distantsdetailid. Miks mitte 2 plaati, mida saab üksteise suhtes veidi nihutada ja sellega süüte täpseks timmida.

Kokkuvõtteks: meiekandis on asjade kohta, mis lihtsalt peavad toimima, säärane ütlemine: "Mis jutt tuu om, et lats ei süü sitta!"

Tänan tähelepanu eest!
Vasta

Täitsa huvitav oli lugeda. Ega see vanatehnika elule aitamine lihtne ei ole.
Vasta

Käesoleva teema raames sai kodo taritud selline asi:
   
Et mis seos on sellel Sarvbelarussiga? Vastus peitub antud teema postituses #2
Enne sihipärast kasutamist ootab silda muidugi remont ja kastratsioon.
Silla pööritamiseks sai varutud selline vidin:
   
Olen korduvalt hüdromootori kasutamise üle avalikult mõtisklenud, keegi lugupeetud kaasfoorumlastest pole päris lolliks sõimanud Big Grin 

Tõsi, läbi sai töötatud ka mehhaaniline variant. Ei midagi ilmvõimatut: pöörlemine tuleb tuua läbi pöördepunkti kas kahe kardaanliigendiga või kasutada mõnd auto poolteljeotsa. Kasutada saaks originaalset laagripukki ja poolteljeotsa külge kruvida rummu, aga sealt edasi kisub pooletoobiseks, vähemalt kui tahta, et rummu saaks pooltelje otsa mutriga kinni tõmmata. Kasutades UAZ 469B 5,125 peaülekandega silda  (13" veljed sinna ikka kuidagi külge kompunnib) ja sama auto käigukasti, saavutame olukorra, kus sarviku III käik ja UAZi I käik annavad rattavõllidele praktiliselt võrdse pöörlemiskiiruse. Tagasikäiguga nii hästi ei lähe, erinevus oli mingi 5...7%. Lahendada jääks veel mõned kitsaskohad: kuidas eemaldatud vahekasti korral viia "loomajõud" käigukastist tagasillani, kuidas toestada "hiidpikka" sidurivõlli ja kuidas lahendada pidurivärk. Kui koerast on üle saadud, jääb veel "saba": nimelt pöörleb sarviku jõuvõtuvõll (mis kogu seda kremplit ringi peaks ajama) vales suunas...

Seega hüdrovärk tundub palju mõistlikum ja vähem töömahukam. Samas: kui tehaseinsenerid pakuksid jõuvõtule sünkroonset lülitusvarianti, oleks asi palju lihtsam.

Veel sai varutud üks asjandus, millel sarvtraktori ja sarvedega kohe mitte mingisugust pistmist ei ole:
   
Inspiratsiooni sain nendest piltidest:
   
   
Nii tehnilist kui ka ergonoomilist klapitamist saab olema küllaga, aga see-eest saab sarvede väänamise asemel rooli keerata ja laulda:

Autojuht see keerab rooli.
äkki keerab mulle ka Big Grin

Loodan, et kaasfoorumlased ei pahanda, kui hakkan kõige selle eelpresenteerituga seoses lolle küsimusi esitama Big Grin
Vasta

Kukesammu võrra jälle edasi. Petserist tulid sellised asjad:
   
Puht huvi pärast küsin: kas Eestis kah kuskil VAZi malmtrumleid müüakse? Vaieldamatud eelised odavus võrreldes alumiiniumiga ja vähem jeblat demonteerimisel. Originaaltrummel on vist tõesti analooge mitteomav. Või kasutasid kapitalistid ka?
Vasta

Möödunud aasta lõppes ja käesolev algas minu jaoks selle teema raames vapustavalt hästi. Täna jõudis kaugelt ookeani tagant minuni selline Brežnevi pakike:
   
Ja järjekordselt sain tünga, ehk ameerikakeelse ajalehe Big Grin
   
Hee, hee, tegelikult oli paki sees lisaks ajalehele ka selline asi:
   
Ehk siis Honda HT 3810 kasutatud originaalsüütepool. Lõpuks ometi! 5...6 aastat olen seda otsinud, nad on mulle ekraani pealt näkku irvitanud, aga kätte ei ole saanud Sad  Nüüd siis sain!

Müüja ei väitnud kategooriliselt, et Eestisse ei saada, aga siiski pidi talle kirjutama, et ta Eesti valikusse lisas.
   
Tegelikult tuli asi kätte küllaltki kallilt, aga kust teda ikka võtta on. Ja mis teha, kui inimesel käivad peal zajoobid Sad Smile

Ühes Saksamaa veebipoes (ja tegelikult mujalgi) pakutakse ka tuttuut süütepooli. Küsimus on selles, kas see pakkumine on reaalne. Võibolla on mingist vanast ajast hinnakirja jäänud. Keegi ei tee ju igapäevaselt tehastesse/keskladudesse kümnete tuhandete detailide kohta päringuid, asja hakatakse uurima siis, kui keegi konkreetset huvi tunneb. Kui nüüd asi ostukorvi laduda ja raha ära maksta, võib selguda, et vabandage, aga seda asja meil pakkuda ei ole. Mõistlikum ja vähem tülikam oleks eelnevalt kirjutada ja küsida. On ju võimalik, et asi on laos päriselt olemas.

Kas keegi oskab kirjalikult saksa keelt ja saab sellega aidata?

Tegelikult hakkas ookeani tagant ujuma veel üks vidin, aga sellest lähemalt siis, kui kui kohale jõuab.
Vasta

Tsitaat:Tegelikult tuli asi kätte küllaltki kallilt, aga kust teda ikka võtta on. Ja mis teha, kui inimesel käivad peal zajoobid Sad Smile
Tegelt ma usun, et sa oleks tavalise kolmepoolese briggs and strattoni muruka pooliga selle tööle saanud. Ma muidugi ei tea palju hondal poolijuures ruumi on aga kunagi sai neva motoplokile plekist vahetükiga peale pandud, neva hooratas on suurem muidugi kui briggsil aga käiapeal sai kumerus enamvähem, säde oli ja toimis aastaid kui kepsu tänavale viskas.
Vasta

(17-01-2024, 20:58 PM)lauren Kirjutas:  
Tsitaat:Tegelikult tuli asi kätte küllaltki kallilt, aga kust teda ikka võtta on. Ja mis teha, kui inimesel käivad peal zajoobid Sad Smile
Tegelt ma usun, et sa oleks tavalise kolmepoolese briggs and strattoni muruka pooliga selle tööle saanud. Ma muidugi ei tea palju hondal poolijuures ruumi on aga kunagi sai neva motoplokile plekist vahetükiga peale pandud, neva hooratas on suurem muidugi kui briggsil aga käiapeal sai kumerus enamvähem, säde oli ja toimis aastaid kui kepsu tänavale viskas.

Kõik õige. Aga keerame nüüd sedasama lehekülge veidi ülespoole ja näeme, et mul on varuvariant täitsa olemas. Tõsi, vajab veidi kohendamist.

Muide, põgus uurimine näitas, et originaalpooli pooluskingade "hargivahe" on võrreldes GX 160 Hiina kloonpooliga 2mm väiksem, see tingibki veidi varasema süütemomendi.

Selle mootoriga mässamisel ei ole prioriteediks odavus, muidu võinuks ju ammu mingisuguse Hiina mootori osta. Esialgu läheb mootor elektri- ja süütesüsteemi testimiseks ajutiselt kokku ja seejärel molekulideks. Siis toimuvad mõõtmised ja otsustamised, et millised detailid tuleb välja vahetada. Kokku läheb asi mõistagi uute laagrite ja tihenditega, pluss väline viisakustamine (tsinkimine, klaaskuuliprits, värvimine.)

Nii et ülehomme sõitu ei saa.
Vasta

Rõõm tõdeda, et süütepool töötab ehk annab rõõmuga sädet.

Aga selgus, et jaapanlased on ikkagi parajad vimkameistrid Smile  Vaatame siitsamast veidi eestpoolt ühte pilti

Ja võrdluseks:
   

Et süütepool enam-vähem õiges kohas oleks, pruukisin M8 mutrit, aga tegelikult peaks veel mõned mm-d midagi juurde panema (pool on vastu silindri ribisid), ehk siis distantspuksid tekitama.

Tuleb välja, et traktorimootorid valati ikkagi spetsiaalselt ja tavamootorite puhul pandi valuvormi mingi "kork". (Noh, piltlikult, ma ei tunne alumiiniumivalu spetsiifikat.) Arvestades jaapanlaste kokkuhoidlikkust, siis täitsa jumekas idee, milleks alumiiniumi raisata.

Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida Big Grin  Vaid VAZi pooltelgede lühendamisest. Juutuub on muidugi venekeelseid õpetusi täis, tavaliselt lühendatakse sild minitraktorite tarbeks 70cm rööpmele. (Minul hakkab olema 90cm.) Aga venelaste õpetustega on üks häda: olgu nad pottsepad, puuraidurid või pooltelgede kastreerijad, pigem sobivad need õpetused rubriiki "ära niimoodi tee!".

Mõni on nii kõva mees, et lõikab poolteljel otsa maha ja teeb relakaga uued nuudid...

Mõni teeb nii:
   
Ehk siis lõikab punase osa välja ja keevitab ülejäänu kokku. Uhke veel pealegi: bez tokarnõh rabot! (Kas külas pole mitte kellelgi treipinki???) Ja selleks tarbeks on genereeritud (minu jaoks küsitava täpsusega) abirakis. Rakise tegemine nõuab kah aega ja materjali, võibolla oleks mõistlikum isegi 100 km kaugusel treiali juures käia? Ja samas on kostnud hääli, et poolteljed ei pea vastu...

Mõni lõikab rummu maha, puurib augu, treib pooltelge ja keevitab kokku:
   
Mõni isegi ei keevita, vaid teeb asjad piisava pinguga, ajab kuumaks ja pressib kokku.

Teatud point sellel meetodil isegi on: kui rumm jääb "väntama", siis ei koorma see laagreid. Samas: kui tuleb tahtmine asja õgvendada, siis ju problemaatiline...?

Kaasfoorumlasest Juutuubihunt tegi aga nii:
   
Eeliseks, et "noku" pikkust saab (erinevalt rummu ette antud laiusest) vabalt valida. Ja kui tõmbabki keevitades kõveraks, siis on õgvendamine lihtsam kui eelmisel variandil. Samas on absoluutne sirgus vajalik, kui laagreid tappa ei taha.

Et milline oleks mõistlikum, kas variant 2 või 3?

Tänan tähelepanu eest!
Vasta

(20-01-2024, 10:43 AM)oltsberg Kirjutas:  Et milline oleks mõistlikum, kas variant 2 või 3?

Tänan tähelepanu eest!
Oleneb sellest, kas pooltelg on otsast teiseni silindriline, kui ei, kuidas siis variant 2-he puhul laagrile õige istu tagad. Variant kolm kisub nii ehk naa keevitamisel pisut vildakaks, lahendus võib olla ka kaherealine ujuv laager, sõltub telje kõverusest.

Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Vasta

Ega sa sellega ringrajale ei lähe kiiruskatseid tegema.Madalal kiirusel nagu see põkats on ilmselt toimivad igasugu lahenused ja ka relaga nuudi lõikus.
Vasta

(20-01-2024, 16:05 PM)metsakohin Kirjutas:  
(20-01-2024, 10:43 AM)oltsberg Kirjutas:  Et milline oleks mõistlikum, kas variant 2 või 3?

Tänan tähelepanu eest!
Oleneb sellest, kas pooltelg on otsast teiseni silindriline, kui ei, kuidas siis variant 2-he puhul laagrile õige istu tagad...

Loomulikult pole pooltelg otsast otsani silindriline, sest muidu oleks laagri ja fikseerimispuksi paigaldamine problemaatiline. Ja tunnistan eksimust: tegelikult peaks variant 2 välja nägema hoopis selline. Üritasin ka pooltelje õige kuju edasi anda:
   
Päriselus näeb rummu/laagripoolne ots välja selline:
   
Ehk siis variant 2 puhul lõigatakse kusagilt laagri istepinna lõppemise kohalt värgendus maha ja uuristatakse 15...20mm läbimõõduga ava (laagri istepind on 30mm). Ülejäänud jupile antakse vastav pikkus, treitakse ava järgi sobivaks ja keevitatakse rummu välisküljelt (nagu mainisin, mõni ei keevitagi, vaid pressib). Iseasi, kui mugav on sellises "pommiaugus" keevitada:
   
Aga tegelikult tundub selline variant veel kõige mõistlikum.

(20-01-2024, 19:25 PM)muska71 Kirjutas:  Ega sa sellega ringrajale ei lähe kiiruskatseid tegema.Madalal kiirusel nagu see põkats on ilmselt toimivad igasugu lahenused ja ka relaga nuudi lõikus.

Olen nõus! Aga relakaga nuutide tegemine tuleb kõne alla 70cm-ni lühendatud silla juures, 90cm puhul ei jätku vajalikus kohas poolteljel selleks jämedust (vt. joonist).
Vasta

Ma olen suht kindel et flantsi läbi puurides ja sinna telge sisse pressides ei jätku tal jämedust et laagri pind tekitada.
Ma olen seni pooltelgi suutnud lühendada keskelt jupi väljavõtmise teel ja siiani on kõik ka pidama jäänud.
Isiklik meetod on selline, et lõikan teljel paraja jupi vahelt, faasin otsad ära et keskele jääb umbes 5mm ots millega nad omavahel toetuvad.
Siis treipingis flantsist kinni ja rihin ära et laagripind ei viska ning teine ots tsentriga toetades kokku.
Kui kõik sobib siis üks jäigem rauatükk kuhu keevitan mingid pikendused et viia ta võllist kaugemale et keevitamist ei takista.
Nüüd see pooltelje külge punktida ja võib telje pingist ära võtta ning suure vooluga keevitada.
Kui niimoodi koos rakisega maha jahtuda lasta siis viskama ei ole ükski tsentrite vahel laagripinnast mõõtes jäänud üle 5 sajandiku ning flantsi olen ka pärast üle treinud.
Kui veel treipinki polnud sai ka aiatraktoreid ehitatud ja niisama silmajärgi ära rihitud peale punktimist ja samamoodi rauatükk kõrvale punktitud.
Toimis ka nii.
Tagantjärgi kohe imestan et Volga sillale said Uaziku suure klotsiga rehvid alla millele peale ülekande ketid millel teravad servad ja sai ikka sikutatud et nina oli taevapoole...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne