Palun abi jalgratta tuvastamisel
#1

Tere!

Palun abi ühe jalgratta margi ja orienteeruva tootmisaasta määramisel. Antud rattal on küljes küll ohtralt NSVL toodangut, kuid mulle tundub, et raam, pakiraam ja juhtraud võiksid olla ehk originaalid ja pigem mitte vene päritolu. Võib-olla ka ketikaitse ja esihark?

Iseloomulikud tunnused: 
  • Raami nr 163334; löödud sadulakinnitusele paremale küljele, lugemissuund ülalt alla. Numbrifont pigem vanaaegne.
  • Juhtraud joodetud? kinnitustoru külge.
  • Esihargi kinnitusmutril puudub kontramutter, kas vale hark? Esihargi kinnitustoru pikkus 18cm.
  • Pakiraamil kahepoolsed pakikinnitused.
  • Pakiraami püstvardad kinnituvad tagaratta võlli külge rattamutritega.
  • Jalgratas on algselt olnud musta värvi, kunagi kellegi poolt ülevärvitud. Mingeid kirju vms ei ole leidnud. Embleemi avasid samuti mitte.
  • Raami horisontaaltorul kummaline auk/ava esihargi kinnitustoru juures.


[Pilt: 82JF5-tIzn8XTYH2hYibjUC2yLOp6JkTwHQNX1-K...83-h662-no]

[Pilt: Mje-3G-rPMfwPO1aMcEzH31xTKs8sD6ndf4Lmm7g...08-h306-no]
[Pilt: vb4hvCVCc2mKt1ELcbbokCtnD-0oVOJjVMf-6eZt...08-h306-no]

[Pilt: 7ILQgyJxMvmRhe3oDDxI8Eklc_LqrZC5ye3TFEMG...83-h662-no]
[Pilt: sZM6kvvzVSKEo5ieU3xOg_mzFzhrxVumpnATxJbY...83-h662-no]

[Pilt: 29oIC6LSKMvxsXqTK3liRVjQuh5Wr3p8v2BppROh...83-h662-no]
[Pilt: LIzTVZ6EyaWa-VuV3K9_ZO4bYTi4k_lQSyfeFwa0...83-h662-no]
[Pilt: BltKOXADNVsmnQgJpJ9sahVDfq0DE-Z2YSIgGc35...83-h662-no]
Vasta
#2

Selleks, et teema autor ennast puudutatuna ei tunneks ja ei arvaks, et kogu foorum mingitsorti vimma peab jalgrata teemadele, siis proovime midagi vastata. Lühidalt võib öelda, et nii on! Täpsemalt siis on nii nagu teema autor juba kirjutanud on. Lenks, kahvel, raam ja pakiraam on vanad. Imelik auk on olnud lenksupiduri jaoks. Ülemise kaelakausi juurest on pudinaid puudu aga kahvel on ehk ikkagi õige. Tuvastada pole siin suurt midagi peale selle, et tegemist on mingi 30ndate saksa päritolu asjaga suure tõenäosusega. Võib ju nimekirja ette võtta ja hakata raaminumbrite suurusjärke ja šrifte võrdlema aga..
Vasta
#3

Tänan vastuse eest.

Ega jah, tundub, et tegemist on küllaltki tüüpse rattaga, mis on valmistatud enne sõda. Lisaks veel tõsiasi, et ka säilivus ja kompletksus pole kiita.

Minu jaoks on antud ratta puhul kõige imelikum ehk raaminumber. Täpsemalt see, kui väikese arvuga see on. Oma üldkujult tundub ratas tõepoolest 30-ndate teise poolde langevat, kuid raaminumbrite graafikuid uurides, on pea kõigil tuntud tootjatel suuremad tootmisarvud. See tähendab, et tegemist on tõenäoliselt mõne väiksema tootjaga. Kui see tõepoolest nii on, siis ilma logode, siltide ja kirjadega ratast võibki olla võimatu tuvastada.

Leidsin siitsamast foorumist teema, kus otsiti identiteeti sarnasele rattale.

http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=58763

ja

http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=59982

Seal teemaks oleval rattal on väga sarnane pakiraam. Nimelt on sel kaks vastastikku olevat klmabrit ja pakiraam ise on tagaosas ümar. Enamasti on selle aja ratastel ühe klambriga pakiraam ja plaanis on nad tavaliselt küll ümarate nurkadega, aga siiski pigem nelinurksed, mitte ovaalsed. Teine sarnasus on esihargi torude ühendusmuhvide kuju (ilma mingite väljalõigete vms-ta) ning embleemiaukude puudumine.

Suured erinevused puudutavad aga raaminumbrit. Seal on mimelt raaminumber ~890 000, samas kui mul on ~160 000.
Lisaks on seal number löödud teisele poole sadulakinnitusel ning ka šrift tundub kuidagi moodsam. Samuti puuduvad seal käsitletud rattal leistangi pidur ja õlitusnippel keskjooksul.

Kõnealuse võrldusratta võiks rummu järgi paigutada 1938. aastasse.

Küll ebatõenäoline, aga pakun välja hüpoteesi, et tegemist võib olla sama tootja ratastega, lihtsalt üks on vanem ja teine noorem. Võib-olla oli algne mudel lenksupiduriga, kuid hilisematel mudelitel sellset loobuti? Samuti võidi aja jooksul raaminubri šrifti ja asukohta vahetada?

See, et hüpotees paika peab ,on muidugi väga ebatõenäoline. Lihtsalt internetist otsides ei leia eriti sarnast ratast. Just pakiraam ja esimuhv kipuvad ikka erinevad olema. Raaminumbrite suurusjärkudest rääkimata.
Vasta
#4

Tore, et entusiasmi jagub ja ma ei pea monoloogi pidama nagu tavaliselt viimasel ajal. Alustame algusest, raaminumber on tõesti imelik, ilmselt täpselt sama numbrikombinatsioniga oli kõigil suurematel tootjatel ainult üks raam, seega peaaegu unikaalne ja ainulaadne! Eks neid suuremaid ja väiksemaid tootjaid oli saksamaal ja mujal euroopas sadu kui mitte tuhandeid ja numbri arvulises suuruses midagi eriskummalist tegelikult ei ole. Väga väike tehas see muidugi nüüd ka ei olnud kui toodeti  vähemalt 160000 jalgratast aga ega see ei tähenda ka ilmtingimata seda, et selline tehas peaks meile teadatuntud olema. Eesti kohalikud said ainult igaüks ca 10000-dega hakkama.

Need sarnased rattad on tõesti sarnased aga samas on enamik selle ajastu jalgrattaid sarnased. Raam, kaks ratast, lenks jne. Mina välistaks täielikult  sama tehase eri aegade toodangu teooria. Pakiraami põhjal ei tasu ka midagi järeldada, need olid enamasti lisavarustus ja valiti kataloogist juurde selline nagu parasjagu soov oli. Lisaks varustasid ilmselt samad pakiraami ja muude lisavidinate tehased erinevaid tootjaid jne.

Interneti kohta võib öelda, et see on üks essuauk, seal on kole palju asju aga enamasti mitte seda tarvilikku ja eriti just vanaratta seisukohast. Kui ikka on mingi eriti haiglane huvi seda raami tuvastada, siis tasub panna saksa altesradi foorumisse piltidena üles ja ehk seal trehvab.
Vasta
#5

Ahjaa, niipalju veel, et need sildiaugud on ühed pagana sindrinahad ja teinekord neid palja silmaga ei tuvastagai nagu kirpe või puuke. Seepärast tasub kanda alati kaasas kirburihma, luupi ja terasharja. Kuigi jutt läheb juba perversseks kätte ära siis ikkagi mainin, et mõnikord ei ole ka sellisest tööriistavalikust kasu ja tasub näpuga kaelatoru seestpoolt katsuda ja taskulambiga piiluda, et õigeid punkte tuvastada!!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne