DIY murutraktori elektrifitseerimine
#41

(12-03-2020, 10:46 AM)v6sa Kirjutas:  Vaatame, kas juttudel starterakude sobimatusest pidevaks koormamiseks on alust.

Kuidas plaanid lahendada alapingekaitse, mis akusid säästaks? See peab ju nuuskima iga üksikut akut (purkide kaupa nüüdisaegsetel ju enam ei saaSad )

Ühel tuttaval on kahveltõstukile pandud tavalised akud, äkki mingi 6 tükki et saaks vajamineva laksu kätte, toimivad küll ja aastaid.
Vasta
#42

Pliiakudel pole see monitoorimine nii oluline. Laadides toimub balanseerumine iseenesest tänu sellele et kõrgema pingega akud hakkavad sooja eraldama. Seega ka tühjenedes on asi enamvähem kontrolli all seni, kuni monitoorida kõigi akude summaarset pinget ja ei koorma akusid eraldiseisvalt. Käivitusakul on aga mitmeid miinuseid. Esiteks, see vool, 700A on saada ainult väga täis akul. 70% laetusega aku arvatavasti annab juba vähem kui poole sellest (ehk siis põhjus miks kaitse enam ei pruugi rakenduda). Eks tänu sellele ka pole vaja nii väga monitoorida - kui aku hakkab tühjaks saama, kaob sõidukil lihtsalt jõud ära. Teine suur miinus on see, et käivitusaku nominaalmahtuvust mõõdetakse 0,1C voolu juures. See on siis 70Ah aku puhul 7 amprise vooluga. Sellise aku mahtuvus sõltub VÄGA PALJU voolutugevusest. Kui me räägime ~100A (1C ja rohkem) voolust, siis on kogust aku mahtuvusest kasutatav kindlast vähem kui pool. Mõlemad mured on natuke väiksemad spetsiaalsete süvatühjenemis pliiakude puhul. Aga eks sellest ka kõrgem hind. Headel liitumakudel pole kumbagi häda. Seepärast on võimalik valida liitumakud üsna täpselt vastavalt sellele, kui palju voolu reaalselt vaja on. Lühiajaline maksimaalvõimsuse võtmine liitumakule probleeme ei põhjusta. Eeldusel et temperatuur ja pinge on kontrollitud.
Vasta
#43

Kas see laadija võib olla sobiv 6x12V akudele? https://www.osta.ee/varta-akulaadija-v-p...97964.html
Vasta
#44

Liitiumaku tuleb lõppude lõpuks kordi odavam. Alguses jah maksad seal kõva summa aga see aku kestab tõstuki puhul väga kaua, sest laetakse harva.. 5a on tänapäeval miinimum eluiga sellistel akudel. Ka telefoni aku mis saab pidevalt kuuma ja laetakse 5a 2x päevas... Kestab 3-5a ilma erilise vaevata.
18650 30A/Cell pole mingi probleem tänapäeval aga kui võtta 0.25C/cell siis nad kestavad väga kaua.
Vasta
#45

(13-03-2020, 13:00 PM)Mihkus Kirjutas:  Liitiumaku tuleb lõppude lõpuks kordi odavam. Alguses jah maksad seal kõva summa aga see aku kestab tõstuki puhul väga kaua, sest laetakse harva.. 5a on tänapäeval miinimum eluiga sellistel akudel. Ka telefoni aku mis saab pidevalt kuuma ja laetakse 5a 2x päevas... Kestab 3-5a ilma erilise vaevata.
18650 30A/Cell pole mingi probleem tänapäeval aga kui võtta 0.25C/cell siis nad kestavad väga kaua.
Kas sellised elemendid sobiksid? https://www.osta.ee/liitiumakud-lithium-batterys-135530858.html?fbclid=IwAR2Y9T0r5-_DaK0otFm2KvawygT2RPDXC_yr-hdHWGd5KX46zYmdIycdEyA
2
0 jada ja 5 parraleelselt? 72v 100ah.
Ja kas eelpool viidatud laadija sobib selle laadimiseks?
Siis on ilmselt vaja ka BMS-i, milline see peaks olema?
Vasta
#46

Sellised akud peaks sobima. Konkreetse mudeli kohta ei tea, aga paljud sellised lapikud elemendid peavad normaalse töö jaoks olema survestatud õige rõhu alla. Ehk elemendid kindla jõuga omavahel kokku tõmmatud. Vastasel juhul hakkavad rutem punni minema. Soovitatav oleks see järele uurida või siis juba eelnevalt välja mõelda kuidas akud pakkidesse koostada. Üldiselt nii suurte pakkide puhul tehakse juba selline süsteem, kus mootori kontroller, bms ja laadija on kõik omavahel ühilduvad. Siis pole vaja suurt voolu läbi bms-i juhtida. Enamus bms-e ei suuda nii suuri voolusid sisse-välja lülitada. Seepärast peab bms ühilduma mootori kontrolleriga et talle öelda, millal on vaja seisma jääda. Samuti laadijaga, et otsustada kui palju voolu välja anda. Liitiumitel on oluline, et kui mõni element hakkab täis saama, tuleb laadimisvoolu vähendada. See tuleb aku elueale kasuks ning võimaldab ka tõhusamat balanseerimist bms-i poolel.
Vasta
#47

(20-03-2020, 12:58 PM)olli Kirjutas:  Sellised akud peaks sobima. Konkreetse mudeli kohta ei tea, aga paljud sellised lapikud elemendid peavad normaalse töö jaoks olema survestatud õige rõhu alla. Ehk elemendid kindla jõuga omavahel kokku tõmmatud. Vastasel juhul hakkavad rutem punni minema. Soovitatav oleks see järele uurida või siis juba eelnevalt välja mõelda kuidas akud pakkidesse koostada. Üldiselt nii suurte pakkide puhul tehakse juba selline süsteem, kus mootori kontroller, bms ja laadija on kõik omavahel ühilduvad. Siis pole vaja suurt voolu läbi bms-i juhtida. Enamus bms-e ei suuda nii suuri voolusid sisse-välja lülitada. Seepärast peab bms ühilduma mootori kontrolleriga et talle öelda, millal on vaja seisma jääda. Samuti laadijaga, et otsustada kui palju voolu välja anda. Liitiumitel on oluline, et kui mõni element hakkab täis saama, tuleb laadimisvoolu vähendada. See tuleb aku elueale kasuks ning võimaldab ka tõhusamat balanseerimist bms-i poolel.
Akude müüja väitel bms pole vaja.
Vasta
#48

Sel juhul tuleks otsida teine müüja.
Vasta
#49

Lisaks siia veel, et läbi tasuks mõelda akupaki jahutus. Olles tänaseks renoveerinud mõned hübriidide akupakid, siis ühiseks näitajaks oli neil kõikidel paki keskel asuvad elemendid, mis olid oluliselt kehvemate näitajatega, kui äärmised. Ilmselt sellest, et pakid ongi tõmmatud tihedalt kokku ja keskmiste elementide jahutus ei ole piisav. See kehtib siis eelmiste põlvkondade kohta, kus oli tavaline ventikaga õhkjahutus. Uutel enamuses jahutus läbi kliima ja seda mure pole täheldatud.
Vasta
#50

Oleks vaja abi.
Plaan enda masin ka elektrifitseerida. Sellel talvel sai tehtud kogu masin liivapritsiga üle, krunditud ja värvitud. Ühesönaga kapremont. Ajutiselt ka uuem ja võimsam mootor kuna vana oli pisut probleemne.
Järgmiseks siis plaan teha elektri peale.
Masin pisike Murray, hüdrokastiga, kahe teraga niiduosa. Niitmisaeg maks 3h.
Küsimused sellised siis:
Kui panna eraldi mootorid terade otsa, siis kui võimsad need peaksid olema. 1000W vöi saab vähemaga hakkama?
Kastiotsa mootori võimsus? Tagasild pisike peerless silent-track.
Millise voldi peale minna?
Plaan akupakk koostada 18650 akudest. Palju oleks vaja ampertunde.

Olen ise küll mehhaanik, aga see teema on pisut segane. Tänan väga kui keegi aitaks otsa peale.
Vasta
#51

1kW on paras 38cm niidulaiusega käsilükatavale niidukile. No tihedalt niita, siis saab vast laiemaga hakkama. Aga üldiselt meetrise niiduorgani puhul läheb teradele ikka rohkem vaja kui sõitmiseks. Pigem panna võimsam, kui lahjem. On kokkuvõttes tõhusam, ei kuumene üle. Harjavaba samuti annab julgelt 10-20% kestvust juurde, aga eeldab kontrollerit. Aku mahtuvuse osas võiks arvestada vähemalt 2 kWh ühe liitri bensiini kohta. Ehk kui 3h niitmiseks näiteks 5l bensiini kulus, siis räägime alates 10kWh akust, siis väga suurelt mööda ei pane. Ja elemente Hiinast ei telli, eks. Kui arvestada et poolega petta saad, oled liiga optimistlik. On isegi konkreetselt liiva täis elemendi mulaazi nähtud.
Vasta
#52

Tänud! Asi pisut selgem. Et siis 2x 1500W teradele ja 1000W söitmiseks.
Plaanis oli harjavaba jah.
See hiina jutt küll pisut üllatav. Peab siis mötlema hakkama? Aga iseenesest 48V oleks ok süsteem?
Ja mis värk selle AC mootoritega on ? Pidi veel jöulisem olema?
Vasta
#53

48V oleks okei lahendus, saaksid kasutada vanu Tesla mooduleid, need on 25V vist. Iseasi, mis see kõik maksma läheb.
Vasta
#54

Akudega on nii, et tuleb osta usalduväärse müüja käest. Küllap selliseid on ka hiina müüjate hulgas, aga siis tuleb kodutöö Vääääga põhjalikult ära teha. 90% Ali, ebay jms on täielik sõnnik. Ei vasta sellele, mis aku peal kirjas. Üks väga mõistlik akupood on https://www.nkon.nl/ saad seda, mida tellid (mitte ainult ilusad kirjad aku peal). Ning asub Euroopas, mis teeb logistika oluliselt sõbralikumaks. Sealt saab ka kuumakahaneva aku katte, elementide omavahel kinnitamiseks mõeldud raamid, nikkel ribad ühenduste tegemiseks jms (kuigi neid võib ka Hiinast tellida). BMS võib Hiinast võtta. Soovitan veekindlat. Akusid omavahel ühendades tuleb arvestada, et vaja on spets punktkeevitust (saab ka ise teha). Jootmine on nii ja naa.. mõned väidavad et on edukalt õnnestunud, aga üldine arvamus pigem on see, et risk elementi kahjustada on liiga suur. Ning seda ei pruugi ju saada enne aru kui alles paari aasta pärast. No hakka siis otsima seda vigast elementi. 
48V on üsna mõistlik kuni 10kW võimsuste jaoks. Aga peab arvestama, et ega seal eriti ruumi enam edasi areneda ei ole. Kui tahta "reservi", siis 72V on samuti üsna universaalne ja eriti keerukust ei lisa. Lihtsalt esimese hooga võiks kogu komplekti korraga välja mõelda, muidu pärast selgub, et midagi ikka ei sobi kokku vms. Iseenesest 72V süsteemis on täiesti OK ka 48V mootoreid kasutada (kui üle ei koorma), aga kontroller peab 72V toetama.
Mootor ikka kas DC (harjadega) või BLDC (harjavaba DC). AC ei ole sellisele rakendusele kuidagi mõistlik.
Kas mootori osas on mingi konkreetne mudel välja vaadatud juba? Näiteks MY1020 tüüpi mootori puhul vist on sama korpus 1500-3000W mudelitel. Nii et kui hind ka väga ei erine, siis pigem võtaks juba kõik ühesugused ning võimalikult võimsad. Näiteks 48V, 2000W.
Muidugi, kui ühest küljest tundub 3 eraldi mootorit väga hea ja tõhus, siis peab arvestama et vaja on ka 3 eraldi kontrollerit. Selles osas ma päris veendunud ei ole, kas see nii rahaliselt kui ehitusvaeva poolest ära tasub. Kui lihtne oleks üks mootor otse bensuka asemele panna. Ja veel kui võtta tavaline harjadega, siis pole isegi kontrollerit tarvis, ON-OFF ja kogu lugu. Kui piisava võimsusvaruga, siis vast kuumenemine ei ole probleem. Kindlasti liigub selliseid mootoreid igasuguste aku-kahveltõstukite peal, ehk leiaks päris kommiraha eest kui otsida. Kui ostma peaks siis midagi ME0909 sarnast ehk. See konkreetne päris hea, aga 48V juures umbes 4800rpm, mis on vist natuke palju et otse bensuka asemele panna. Brusless+kontroller oleks muidugi hulka etem, pöörete reguleerimine juba väga suur pluss. Aga head kontrollerid maksavad paraku head raha. Äkki ühe mootori puhul oleks jõukohasem ka üks hea kontroller osta (mitte 3 hiina e-ratta oma).. Kontrolleri võib alati võtta ka võimsama kui mootor. Näiteks mul lapse ATVl on MY1020 2000W mootor ja 48V-150A kontroller ning toimib väga hästi. Varem oli umbes sama suur harjadega mootor ja see läks karmimal sõitmisel nii kuumaks, et plastdetailid hakkasid tossama. Brushlessi puhul on vaevu aru saada, et üldse kuidagi leige on.
Vasta
#55

(20-05-2021, 22:28 PM)rehepapp Kirjutas:  hüdrokastiga

See on raiskamine, füüsiline ühendus oleks efektiivsem.
Vasta
#56

Tänan väga põhjaliku juhendi eest. Siiski on möned küsimused.
Akude asjus.
Paljudel akudel on väljundvöimsus märgitud. Alla mitme ampri ei ole mötet vaadata. Saan aru, et 30-35A oleks ok, aga need ikka kövasti kallimad. Ise olen möelnud, et 3000 mAh, aga eks maksumus seab ka piirid. Vaja ikkagi ca 330 tk kui teha 10kWh pakk. Samas, niidan iga nädal, kulu umbes 3,5L. Ehk hakkan vähemaga pihta. Aga ka 200 tk osta on päris kallis.
Siis veel see mootor.
Leidsin sellise lehe, leedukatel täitsa lähedal olemas
https://www.miromax.lt/en/m-6/c-39/c-45-...o_products
Et siis alustuseks üks mootor ja akupakid. 48v.
Oleks ok?
Vasta
#57

Ühikud sassisSad

Voolu tugevus - A.
Pinge - V.
Võimsus - W=U*I.

2000 W/ 48 V = 83,3 A ...

Mahutavus Ah, mis näitabki mitu tundi nii mitme ampriga voolu jätkub.  Ehk kui meil on vaja saada 84 A voolu kolmeks ja pooleks tunniks, siis peab akupaki mahutavus olema vähemalt 84*3,5= 294 Ah. Mis teeb umbes 14 kWh.

Arvesta, et need 83 A on väikese starteri vool - juhtmed peavad korralikud olema.

Iseküsimus muidugi, palju tegelikult tera keerutamiseks ikka vaja lähebWink Ka bensumootoriga niiduk ei käi kogu aeg põhjagaasiga.
Vasta
#58

Jah, võimsust on vaja pigem üksikute kohtade jaoks, kus muru või hein tihedam/kõrgem. Ainult golfimuru jaoks piisab vähemast, aga üldiselt taludes sellist luksust pole. Mu 10kW Briggs on ikka tihti päris piiri peal. 330 elementi ei anna kindlasti 10kWh välja kuna siis peaks üks element olema 30Wh. Reaalsuses on üks element aga pigem umbes 10Wh: 3,6V ja 2 - 3,5 Ah. 

48V aku saamiseks pannakse järjestikku 13 moodulit (igaühe nominaalpinge 3,6V). Nüüd selleks et voolutugevust ja mahtuvust suurendada, lisatakse igasse moodulisse rööbiti elemente. Niimoodi tähistatakse akusid näiteks 13s20p. Ehk järjestikku 13 moodulit, igas 20 rööbiti elementi. Kokku 260tk. Ütleme et iga element on 3Ah ja kuni 10A voolule. Kuna rööbiti on 20 elementi, siis aku kokku on kuni 200A voolule ja aku mahtuvus kokku 60Ah või 3,6V x 3Ah x 260tk = ~2,8 kWh.
Vasta
#59

Akuteema puhul ei alga küsimus tegelikult mitte sellest, mis mootorit vaja on vaid sellest, kui palju energiat on vaja kaasa võtta. Muu tuleb juba kergelt järgi ja on teisejärguline - elektrimootor muruniitjal on ju maailma kõige lihtsam asi. Kui talt aga juhe sabast kaotada, ei ole enam lihtne ja odav Smile

Kuna ksf rehepapp viitas juba akude soetamisega seoses, et eelarvel on piir, tasub alustada sellest teemast:
https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=64235

Ehk siis lisaks mootorile ja akupakkidele on süsteemis veel ka bms, mis laadimise ja tühjenemise eest hoolitseb. Akuelemendid ise on aku-terviku kõrval odav asi.
Nt 3kWh akuterviku hinnaklass on mu guugeldamise põhjal paar-kolm keur:
https://suministrosdelsol.com/en/lg-batt...ttery.html
10kWh hind on 6..7keur ja kui hiinlaste numbreid uskuda, siis 2keur.

Muidu 10kWh on "niitmisele kulub 3..3,5l bensiini" vastav energia küll: bensiinis on ca 3lx8,8kWh/l= ca 26kWh energiat. Arvestame sisepõlemismootori kasuteguriks 30% - niitmisele kulub energiat ca 8kWh jagu.

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#60

(21-05-2021, 08:58 AM)alfredo Kirjutas:  48V oleks okei lahendus, saaksid kasutada vanu Tesla mooduleid, need on 25V vist.
ei saa mõttest aru. Mis see annab? Pruugitud odavat kontrollerit ju mitte? Kui mitte, siis 18650, mis mingi ajani ka Teslal kasutusel, on odav asi. Miks neid pruugituna ja miks just Tesla poolt kokku pakituna tahtma peaks?

Ning ütleme, et mingil põhjusel osutubki pruugitud Tesla 18650 heaks mõtteks. Kust täpselt ja mis hinnaga neid soovitatud "Tesla elemente" osta saab?

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne