Sisepõlemismootoriga varustet liikuril on korraliku kiiruse saamisel ja
üldse igasuguse normaalse ekspluatatsiooni vajalikuks eelduseks käigukasti olemasolu. Vaid punnvõrrid ei oma seda, kuid neid vändatakse teatud kiiruseni nagu jalgratast ning nad on mõeldud kasutamiseks ainult teatud kiirusediapasooni vahemikus, millest aeglasemalt nad sõita ei saa. Samuti koormab paigaltvõtt liigselt liikurit.
Kui vaadata (enamikus kahekäigulise kastiga) varustatud 50 ccm mopeede, siis need arendavad ilma mootorit piinamata reeglina 40-50 km/h kiirust. Druzhba mootori töömaht peaks (mälu järgi) olema ca 80 ccm juures, seega võiks selle mootoriga varustatud liikur arendada teoreetiliselt kiirust 60-70 km/h; kui hästi teha, siis vahel alla mäge ja alla tuult ehk veidi enamgi. Jälle oleneb see käigukastist ja selle ülekandearvudest... kiire ülekande korral saab viimast käiku kasutada vaid allamäge ja allatuult.
Aga... seda kõike vaid juhul, kui asjale installeeritakse korralik jõuülekanne, st mootorisõidukile sobiv sidur/käigukast või mingi toimiv variaatorülekanne. Just see on osutunud Druzhba mootoriga isendite juures suurimaks takistuseks, sest sael ei ole ju kumbagi. Need aretised, mida mina elu jooksul näinud olen, on kasutanud rattale suunduva ülekande jaoks sae ülekannet, mistõttu on olnud äärmiselt ebamugav sõidu alustamine ja esimese otsa kiirendamine. Ilma siduri/käigukastita sellest mootorist korralikult kasutatava kaherattalise terasüdant ei saa!
Nii et - jõudu tööle mootorile siduri ja käigukasti otsaehitamisel ja/või mingi teise liikuri siduri/kasti sobitamisel Druzhba mootori ja tagaratta vahele. Pluss veel käivitusseadme valmistamisel
P.S. Ma tean meesterahvast, kes ehitas 1943. aastal ise mootorratta - st valas ise kolvi/rõngad, freesis hammasrattad jne. Miskit silindritoorikut, karteripoolte jäänuseid, velgi jm väheseid osi kasutas vaid.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel