Autokülmikule lisatoite tagamine
#1

Olen auto elektri teemal suheliselt tummine, seega oleks hea kuulda targemate nõu.... Olemas on autokülmik, mida reisidel ja suvel hea kasutada. Aga sooviks tekitada talle auto enda akust sõltumatu toite. Muidu võtan toite pagasiruumist olevast sigaretisüütaja pesast, mis süüte välja keeramisel toidet enam ei anna. 
Ragistan siin välja mõelda, et kuidas saaks kõige parema lahenduse selliselt, et auto käimise ajal võtab külmik voolu sigaretisüütajast ja seistes kasutab eraldi külmiku jaoks mõeldud akut (mingi süvatsükli geel vms). Külmiku voolutarve on u 3 amp tunnis.

Mõtlesin esialgu sellist lahendust, et panen lisaaku releega vahele, kus auto käivitades sigaretisüütajast tulev toide ühendab lisaaku relee abil lahti. Aga ei saanud asja toimima, kuna lõpuks ühte sigaretisüütaja pesasse nii aku kui sigaretisüütja toite kokku ühendamisel lühistab relee.  Ühesõnaga nõu oleks vaja... Mis juhtuks sellisel juhul, kui ühendaks süsteemi lihtsalt tuimalt jadasse... ehk sigaretisüütajast tulev toitejuhe ja massijuhe läheks vastavalt otse lisaaku pluss ja miinus klemmile ja aku pealt läheks edasi külmikule. Aga kuidas siis auto süüte sees olemise ajal külmik tegelikkuses lisaakut koormab? Eesmärk oleks, et auto sõidu ajal lisaaku ei tühjeneks.
Vasta
#2

(27-02-2019, 22:54 PM)relee Kirjutas:  Olen auto elektri teemal suheliselt tummine, seega oleks hea kuulda targemate nõu.... Olemas on autokülmik, mida reisidel ja suvel hea kasutada. Aga sooviks tekitada talle auto enda akust sõltumatu toite. Muidu võtan toite pagasiruumist olevast sigaretisüütaja pesast, mis süüte välja keeramisel toidet enam ei anna. 
Ragistan siin välja mõelda, et kuidas saaks kõige parema lahenduse selliselt, et auto käimise ajal võtab külmik voolu sigaretisüütajast ja seistes kasutab eraldi külmiku jaoks mõeldud akut (mingi süvatsükli geel vms). Külmiku voolutarve on u 3 amp tunnis.

Mõtlesin esialgu sellist lahendust, et panen lisaaku releega vahele, kus auto käivitades sigaretisüütajast tulev toide ühendab lisaaku relee abil lahti. Aga ei saanud asja toimima, kuna lõpuks ühte sigaretisüütaja pesasse nii aku kui sigaretisüütja toite kokku ühendamisel lühistab relee.  Ühesõnaga nõu oleks vaja... Mis juhtuks sellisel juhul, kui ühendaks süsteemi lihtsalt tuimalt jadasse... ehk sigaretisüütajast tulev toitejuhe ja massijuhe läheks vastavalt otse lisaaku pluss ja miinus klemmile ja aku pealt läheks edasi külmikule. Aga kuidas siis auto süüte sees olemise ajal külmik tegelikkuses lisaakut koormab? Eesmärk oleks, et auto sõidu ajal lisaaku ei tühjeneks.

Relee ühendamine nii et lisaaku toimiks toitena siis kui sigaretisüütajast peale ei tule on imelihtne.
Viie jalaga autorelee. Lisaaku pluss klemmi 87a, sigaretisüütajast tulev pluss klemmidesse 86 ja 87, külmiku toite + klemmi 30. Klemm 85 massi ja lisaaku mass ehk miinus ka massi. Sigaretisüütaja toide lahutab lisaaku ja lülitab väljundi sigaretisüütajale.
Teine pool soovist, ehk siis et lisaaku ei tühjeneks sõidu ajal, või lausa toimuks aku laadimine läbi sigaretisüütaja päris nii lihtne pole.
Sigaretisüütaja ahelale ei pruugi olla jõukohane kurnatud lisaaku tekitatud koormus. Eeldusel et generaatorile on jõukohane kahe aku laadimine, siis ühte lisareleed, kaitset ja põhiakult toodud + juhet kasutades oleks seegi võimalik.
Vasta
#3

(27-02-2019, 22:54 PM)relee Kirjutas:  Olen auto elektri teemal suheliselt tummine, seega oleks hea kuulda targemate nõu.... Olemas on autokülmik, mida reisidel ja suvel hea kasutada. Aga sooviks tekitada talle auto enda akust sõltumatu toite. Muidu võtan toite pagasiruumist olevast sigaretisüütaja pesast, mis süüte välja keeramisel toidet enam ei anna. 
Ragistan siin välja mõelda, et kuidas saaks kõige parema lahenduse selliselt, et auto käimise ajal võtab külmik voolu sigaretisüütajast ja seistes kasutab eraldi külmiku jaoks mõeldud akut (mingi süvatsükli geel vms). Külmiku voolutarve on u 3 amp tunnis.

Mõtlesin esialgu sellist lahendust, et panen lisaaku releega vahele, kus auto käivitades sigaretisüütajast tulev toide ühendab lisaaku relee abil lahti. Aga ei saanud asja toimima, kuna lõpuks ühte sigaretisüütaja pesasse nii aku kui sigaretisüütja toite kokku ühendamisel lühistab relee.  Ühesõnaga nõu oleks vaja... Mis juhtuks sellisel juhul, kui ühendaks süsteemi lihtsalt tuimalt jadasse... ehk sigaretisüütajast tulev toitejuhe ja massijuhe läheks vastavalt otse lisaaku pluss ja miinus klemmile ja aku pealt läheks edasi külmikule. Aga kuidas siis auto süüte sees olemise ajal külmik tegelikkuses lisaakut koormab? Eesmärk oleks, et auto sõidu ajal lisaaku ei tühjeneks.

Minu loogika ütleb, et autopoolse toite ja lisaaku vahele relee, mis katkestab ühenduse kui toide kaob. Külmik otse lisaakule.

Sel juhul peaks sõidu ajal toimuma lisaaku laadimine, seisu ajal tarbimine lisaakult.

Ühendamiseks tuleb toitepistiku plussilt vedada juhtmed relee sisendplussile ja initsiaatorplussile. 

Nii peaks asi talupojaloogika kohaselt toimima, päriselektrikud võivad muidugi täpsustada.
Vasta
#4

(27-02-2019, 22:54 PM)relee Kirjutas:  Olen auto elektri teemal suheliselt tummine, seega oleks hea kuulda targemate nõu.... Olemas on autokülmik, mida reisidel ja suvel hea kasutada. Aga sooviks tekitada talle auto enda akust sõltumatu toite. Muidu võtan toite pagasiruumist olevast sigaretisüütaja pesast, mis süüte välja keeramisel toidet enam ei anna. 
Ragistan siin välja mõelda, et kuidas saaks kõige parema lahenduse selliselt, et auto käimise ajal võtab külmik voolu sigaretisüütajast ja seistes kasutab eraldi külmiku jaoks mõeldud akut (mingi süvatsükli geel vms). Külmiku voolutarve on u 3 amp tunnis.

Mõtlesin esialgu sellist lahendust, et panen lisaaku releega vahele, kus auto käivitades sigaretisüütajast tulev toide ühendab lisaaku relee abil lahti. Aga ei saanud asja toimima, kuna lõpuks ühte sigaretisüütaja pesasse nii aku kui sigaretisüütja toite kokku ühendamisel lühistab relee.  Ühesõnaga nõu oleks vaja... Mis juhtuks sellisel juhul, kui ühendaks süsteemi lihtsalt tuimalt jadasse... ehk sigaretisüütajast tulev toitejuhe ja massijuhe läheks vastavalt otse lisaaku pluss ja miinus klemmile ja aku pealt läheks edasi külmikule. Aga kuidas siis auto süüte sees olemise ajal külmik tegelikkuses lisaakut koormab? Eesmärk oleks, et auto sõidu ajal lisaaku ei tühjeneks.
Esiteks natuke virisen: sihukest asja nagu voolutarve "3 A tunnis" pole olemas. Kas on voolutarve 3 A või on energiatarve 3 Ah tunnis?
TEiseks Sinu kirjeldatud ühendus on paralleel-, mitte järjestikühendus.
Aga need nendeks.
Ma ühendaksin külmiku aku külmikuga ning selle komplekti plussile tooksin autoaku plussilt ühenduse läbi dioodi (päripidi autoaku poolt vaadatuna). Miinused läheksid kõigil kolmel omavahel kokku.
Siis mootori töötamise ajal käitab generaator külmikut ja laeb külmiku akut. Seisva mootoriga aga käitab külmikut külmiku aku.
Superhästi külmiku akut ei laeta, sest dioodil tekib pingelang, aga see on kindlasti alla 1 V.

(Vabandust, et skeemi ei anna, pole millegagi joonistada).
Vasta
#5

(27-02-2019, 23:22 PM)olevtoom Kirjutas:  Ma ühendaksin külmiku aku külmikuga ning selle komplekti plussile tooksin autoaku plussilt ühenduse läbi dioodi (päripidi autoaku poolt vaadatuna). Miinused läheksid kõigil kolmel omavahel kokku.

Sel moel kurnab ju lisaaku pikemal peatusel põhiaku ka kuivale?
 Et teise aku peamine eelis, et lisatarviti käivitusakut ei kurna jääks kasutamata?
 Ehk siis sama hea lahendus oleks otsejuhe läbi kaitsme otse põhiakult?
Kui kahe aku kogu amperaaz, mis ilmselt suurem kui põhiakul, kõrvale jätta...
Vasta
#6

(27-02-2019, 23:22 PM)olevtoom Kirjutas:  
(27-02-2019, 22:54 PM)relee Kirjutas:  Olen auto elektri teemal suheliselt tummine, seega oleks hea kuulda targemate nõu.... Olemas on autokülmik, mida reisidel ja suvel hea kasutada. Aga sooviks tekitada talle auto enda akust sõltumatu toite. Muidu võtan toite pagasiruumist olevast sigaretisüütaja pesast, mis süüte välja keeramisel toidet enam ei anna. 
Ragistan siin välja mõelda, et kuidas saaks kõige parema lahenduse selliselt, et auto käimise ajal võtab külmik voolu sigaretisüütajast ja seistes kasutab eraldi külmiku jaoks mõeldud akut (mingi süvatsükli geel vms). Külmiku voolutarve on u 3 amp tunnis.

Mõtlesin esialgu sellist lahendust, et panen lisaaku releega vahele, kus auto käivitades sigaretisüütajast tulev toide ühendab lisaaku relee abil lahti. Aga ei saanud asja toimima, kuna lõpuks ühte sigaretisüütaja pesasse nii aku kui sigaretisüütja toite kokku ühendamisel lühistab relee.  Ühesõnaga nõu oleks vaja... Mis juhtuks sellisel juhul, kui ühendaks süsteemi lihtsalt tuimalt jadasse... ehk sigaretisüütajast tulev toitejuhe ja massijuhe läheks vastavalt otse lisaaku pluss ja miinus klemmile ja aku pealt läheks edasi külmikule. Aga kuidas siis auto süüte sees olemise ajal külmik tegelikkuses lisaakut koormab? Eesmärk oleks, et auto sõidu ajal lisaaku ei tühjeneks.
Esiteks natuke virisen: sihukest asja nagu voolutarve "3 A tunnis" pole olemas. Kas on voolutarve 3 A või on energiatarve 3 Ah tunnis?
TEiseks Sinu kirjeldatud ühendus on paralleel-, mitte järjestikühendus.
Aga need nendeks.
Ma ühendaksin külmiku aku külmikuga ning selle komplekti plussile tooksin autoaku plussilt ühenduse läbi dioodi (päripidi autoaku poolt vaadatuna). Miinused läheksid kõigil kolmel omavahel kokku.
Siis mootori töötamise ajal käitab generaator külmikut ja laeb külmiku akut. Seisva mootoriga aga käitab külmikut külmiku aku.
Superhästi külmiku akut ei laeta, sest dioodil tekib pingelang, aga see on kindlasti alla 1 V.

(Vabandust, et skeemi ei anna, pole millegagi joonistada).
Dioodiga oleks hea lihtne, aga isegi 0,7 voldine pingelang tekitab olukorra kus külmiku akut päris täis ei laeta.
Sügavtühjeneva aku mahtuvuse "magusam" osa jääb kasutamata.
Ikka peab releega mängima (ja vaatama et lisaaku ahel oleks ka katkestatud starteri andmise ajal. muidu võib peened juhtmed maha põletada)
Vasta
#7

(27-02-2019, 23:32 PM)CORRADOg60 Kirjutas:  
(27-02-2019, 23:22 PM)olevtoom Kirjutas:  Ma ühendaksin külmiku aku külmikuga ning selle komplekti plussile tooksin autoaku plussilt ühenduse läbi dioodi (päripidi autoaku poolt vaadatuna). Miinused läheksid kõigil kolmel omavahel kokku.

Sel moel kurnab ju lisaaku pikemal peatusel põhiaku ka kuivale?
 Et teise aku peamine eelis, et lisatarviti käivitusakut ei kurna jääks kasutamata?
 Ehk siis sama hea lahendus oleks otsejuhe läbi kaitsme otse põhiakult?
Kui kahe aku kogu amperaaz, mis ilmselt suurem kui põhiakul, kõrvale jätta...
Teemaalgataja üks mure oli see, et süüte väljalülitamine katkestab sigaretisüütaja toite ära.

A' releega on universaalsem kindlasti.
Vasta
#8

Ei tea küll teemaalgataja autost midagi aga tänapäeval pole ime kui sigaretisüütaja ees juhe 1 ruutmillimeeter. Sinna külmiku 3A ja lisaks aku laadimisvool? Ei ole eriti hea mõte...
Lisarelee juhtimine näiteks generaatori signaallambi ahelaga kõrvaldaks suure tõenäosusega ohu et starteri andmise ajal  vool põhiaku poole tagasi liikuma hakkaks.
Vasta
#9

Sellise asja jaoks on olemas relee mida inglise keeles kutsutakse "Split charge relay", Eesti keeles vist lahklaadimise relee vms. See laeb kõigepealt täis auto aku ja seejärel lülitab laadimise teisele akule. Saab kaks teineteisest täielikult eraldatud elektrisüsteemi.
Vasta
#10

(27-02-2019, 23:37 PM)olevtoom Kirjutas:  Teemaalgataja üks mure oli see, et süüte väljalülitamine katkestab sigaretisüütaja toite ära.

A' releega on universaalsem kindlasti.

Kui ainuke mure on see, et sigaretisüütaja toide läheb välja ilma süüteta, siis kõikse lihtsam oleks leida pädev elektrik kes selle ahela ümber tõstab püsivale toitele.
Eeldusel et põhiaku koormamine 3A-ga liiga kaua ei kesta(ja enam käima ei saa) siis see ilmselt ka kordades odavam kui lisaaku jm.
Vasta
#11

(27-02-2019, 23:45 PM)Mart Laanelepp Kirjutas:  Sellise asja jaoks on olemas relee mida inglise keeles kutsutakse "Split charge relay", Eesti keeles vist lahklaadimise relee vms. See laeb kõigepealt täis auto aku ja seejärel lülitab laadimise teisele akule. Saab kaks teineteisest täielikult eraldatud elektrisüsteemi.

Täiesti nõus. Või siis "Voltage sensing relay". 
Ainult et teemaalgataja postitus vihjab et ta väga seal lisajuhtmeid vedama ei kipu...
Vasta
#12

(27-02-2019, 23:46 PM)CORRADOg60 Kirjutas:  
(27-02-2019, 23:37 PM)olevtoom Kirjutas:  Teemaalgataja üks mure oli see, et süüte väljalülitamine katkestab sigaretisüütaja toite ära.

A' releega on universaalsem kindlasti.

Kui ainuke mure on see, et sigaretisüütaja toide läheb välja ilma süüteta, siis kõikse lihtsam oleks leida pädev elektrik kes selle ahela ümber tõstab püsivale toitele.
Eeldusel et põhiaku koormamine 3A-ga liiga kaua ei kesta(ja enam käima ei saa) siis see ilmselt ka kordades odavam kui lisaaku jm.

Ilmselt parima hinna-kvaliteedi suhtega soovitus.

Igasugused lisalülitused on seni lahedad, kuni toimivad. Veaotsing mustade juhtmetega süsteemides on PITA.

Mitu A on lubatud koormus konkreetsele pesale? 5? 7? 10?

Oma autos paneks külmiku lisaakult, mida laadiks ülalmainitud pesast läbi voolutugevust piirava jadas pirni pesa nominaalist väiksema vooluga. Tõenäoliselt vajab lisaaku peale x-päevast reisu korralikku laadimist hea välise laadijaga. Diood plussjuhtmes kindlustab, et "väljalülitatud vooluga" autot ei hakkaks toitma seesinane lisaaku. Me ju ei tea, milline auto ja milline elektrisüsteem on kõne all. Poleks ime, kui pistikust valepidi sisse antav pluss poolt autot pinge all hoiaks...
Vasta
#13

Kas autol 13 klemmiga haagisepistikut pole, seal standardi järgi pin 9 all pidev toide olemas, kui veab siis on ehk kuskil polstri taga pistik ka.

Töötavat asja ei maksa remontida, läheb katki
Vasta
#14

(27-02-2019, 22:54 PM)relee Kirjutas:  Mõtlesin esialgu sellist lahendust, et panen lisaaku releega vahele, kus auto käivitades sigaretisüütajast tulev toide ühendab lisaaku relee abil lahti. Aga ei saanud asja toimima, kuna lõpuks ühte sigaretisüütaja pesasse nii aku kui sigaretisüütja toite kokku ühendamisel lühistab relee. 

Ma usun, et sul oleks vaja kedagi kes oskab taolist asja ühendada. Muidu me võime ju siin rääkida igast tarka juttu aga lõpuks paned oma auto lihtsalt põlema.

Parem varblane käes, kui kajakas pea kohal!
Vasta
#15

Nii palju häid vastuseid headelt spetsialistidelt, aga kõik on üle mõelnud seekord. Midagi muud ei olegi tarvis kui lisaaku külmikuga paralleeli ja sihker. Kui jääb kripeldama, siis üks diood ka. Kas lisaaku eraldi laadimist vajab, selgub loomkatsetel.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#16

Mis juhtub kui päev otsa rannas päikese käes õllesid jahutanud külmkapi akut hakata läbi sigaretisüütaja peenikeste juhtmete 14,5V pardapingega laadima? Big Grin

Töötavat asja ei maksa remontida, läheb katki
Vasta
#17

On tegelikult kaks täiesti eraldi asja teemaalgataja auto küljes. Üks on jah sigaretisüütaja, mis asub kuskil juhi käeulatuses ja teine on tegelikult spetsiaalne voolu võtmise pesa pakiruumis. Rumal on seda teist sigaretisüütajaks nimetada, aga keelekasutusega on sageli nagu on. No kes see loll ikka sinna taha ronib, et suitsule tuld võtta? Liiatigi puudub üleüldse tol tagumisel spiraal, mida kuumaks ajada. Ja üleüldse on tol tagumisel võrreldes salongis asuvaga juba tehasest hulka jämmemad kaablid järel. Seepärast säält hääd lisavoolu saabki Smile. Külmikule või kompressorile või mõnele muule matkal kaasasolevale lisavahendile... ...läpakale särtsu andmisele ntx... Vähemasti Galaxyl on need asjad sedaviisi säetud ja mul näiteks ei tule mõttessegi hakata seda õiget sigaretisüütaja pesa muul moel kasutama, kui telefoni või naviseadme laadimiseks.
Samas on elust leida juhus, kus tutikal Lada Vestal klõpsas korduvalt sellesama haleda sigaretisüütaja kaitse läbi, kui tüüp (mittesuitsetaja päälekauba Big Grin  )  oma telefoni laadida üritas. Läks garantiiservisesse ja talle tehti selgeks, et see auk pole telefoni laadimiseks ette nähtudki ning pika vaidluse lõpuks veeti sinnasamma salongi jämedamate juhtmetega lisapistik, millest äifuuni laadida saaks Toungue.
Vasta
#18

(28-02-2019, 01:40 AM)Laurts Kirjutas:  Mis juhtub kui päev otsa rannas päikese käes õllesid jahutanud külmkapi akut hakata läbi sigaretisüütaja peenikeste juhtmete 14,5V pardapingega laadima? Big Grin

Selle jaoks andis herr Võsa juba hää soovituse pirni näol.
Vasta
#19

(28-02-2019, 01:40 AM)Laurts Kirjutas:  Mis juhtub kui päev otsa rannas päikese käes õllesid jahutanud külmkapi akut hakata läbi sigaretisüütaja peenikeste juhtmete 14,5V pardapingega laadima? Big Grin

Sõltuvalt paigalduse läbimõeldusest põleb läbi kaitse või juhtmetaoline kiud või maha auto, kui laadimisvoolu ei piirata. Pirn pole küll e-legantne ega e-fektiivne, kuid takistab seda efektiivselt.
Vasta
#20

(28-02-2019, 08:26 AM)v6sa Kirjutas:  
(28-02-2019, 01:40 AM)Laurts Kirjutas:  Mis juhtub kui päev otsa rannas päikese käes õllesid jahutanud külmkapi akut hakata läbi sigaretisüütaja peenikeste juhtmete 14,5V pardapingega laadima? Big Grin

Sõltuvalt paigalduse läbimõeldusest põleb läbi kaitse või juhtmetaoline kiud või maha auto, kui laadimisvoolu ei piirata. Pirn pole küll e-legantne ega e-fektiivne, kuid takistab seda efektiivselt.

Mis mõtet on osta huippu kallist geelakut et seda siis läbi mingisuguse pirni ettevaatlikult laadida? Kas see aku läbi lisatakistuse laadides kunagi täiesti täis ka saab? Endale teeks siis install algaks esimese aku juurest 50A kaitsme, relee ja 16ruutu juhtmega teisele akule. Releed juhiks töötava mootori signaaliga (61)


Vastab ksf Marko

(28-02-2019, 01:09 AM)Marko Kirjutas:  Nii palju häid vastuseid headelt spetsialistidelt, aga kõik on üle mõelnud seekord. Midagi muud ei olegi tarvis kui lisaaku külmikuga paralleeli ja sihker. Kui jääb kripeldama, siis üks diood ka. Kas lisaaku eraldi laadimist vajab, selgub loomkatsetel.
(28-02-2019, 01:40 AM)Laurts Kirjutas:  Mis juhtub kui päev otsa rannas päikese käes õllesid jahutanud külmkapi akut hakata läbi sigaretisüütaja peenikeste juhtmete 14,5V pardapingega laadima? Big Grin

Töötavat asja ei maksa remontida, läheb katki
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne