Autokülmikule lisatoite tagamine
#21

Tänud kõigele, kes võtsid vaevaks arutleda ja lahendusi pakkuda. 

Võibolla väljendasin end halvasti oma esimeses postituses... minu esimene eesmärk pole isegi lisaakule laadimist saavutada vaid lihtsalt saavutada lahendus, kus süüte väljas olemisel tuleks toide lisaakult ja kui autol süüde sees (sellisel juhul enamus ajast auto ka sõidab), siis toimub tarbimine auto genekalt.  Minu enda kahtlus oli lihtsalt selles, et kui ühendan voolupesast otse lisaakule ja sealt edasi külmik, et kas siis sõidu ajal on see tagatud, et külmik veel samal ajal lisaakut ei tühjenda ja kogu tarbimiseks vajamineva voolu võtab voolupesa kaudu ainult genekalt. Laadimine oleks muidugi hea boonus, aga mõistan, et selleks on vaja toekamat süsteemi, lisaks küsimus, kas genekas ära toidab ja auto enda aku laadimine selle all ei kannata.

Auto ise on Volvo xc90 2016, diisel. Pagasiruumi voolupesa puhul lubatakse 120w ja kaitse tundub olevat 15A.  Pagasiruumi voolupesast saab ju akuni viia sobiva ristlõikega juhtmed. Sigaretisüütajasse mõeldud pistikut ja pesa olen näinud müügil 15A.

Dioodi variant oleks iseenesest hea lihtne. See väike pingelangus külmiku enda tööd vist kuidagi mõjutada ei tohiks, sest mõõtsin auto käima pannes sealt peast 15V?

Üks asi jääb veel segaseks. Et kui külmik on lisaakut üksjagu  tühjendanud ja nüüd auto käivitada, et kuidas siis see 14,5-15V sellisel juhul ohtlikum on võrreldes sellega, kui see sama 14,5V läheb otse külmikusse või muusse lisaseadmesse?
Vasta
#22

Tühi aku küsib alguses rohkem voolu. Selle vastu aitab pirn järjestikku.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#23

Kui pesa kaitse on 15 A ja lubatud maksimaalne võimsus on 120 W (ka minu pereuniversaalil on samad numbrid), siis 120/12 = 10 A kannatab see pesa muretult.

Külmiku tarve on 3 A, seega 7 jääks üle. 7 A on voolutugevus, mida selle auto generaator ei tunnegi. Selles osas pole muret.

Ainule murekoht on see, et 120W pirni autol ei kasutata ja isegi kui säärane oleks, siis see kuuumeneks ropult. Seega ei ole aku vahelepanek hea mõte.

Kui tahta odavalt teha, siis üks "viiejalaline" NC relee peaks kenasti asja ära ajama, nagu mainiti.

Lülituse võtad näiteks sõidutuledest, NC klemmile tood lisaaku plussi, NO klemmile tood pistikupesa plussi ja kõik miinused ühendad pistikupesa miinusesse kokku. Külmiku plussi võtad liikuvalt kontaktilt. Kuniks tuled ei põle, toidab külmikut lisaaku. Kui tuled süüdata, lülib relee toite ümber pistukupesale. Veel ehvem oleks lisalüliti muidugi.

Sama asja kirjutati klemminumbritega ka eelmisel lehel.

Kui nüüd tahta, siis saab "sõidu ajal" (õigemini tulede põlemise ajal) lisaakut ka laadida. Selleks tuleb pistiku plussist viia lisaharu läbi dioodi ja jadasse ühendatud 21 W pirni (saab näitejs suunatulest varastada) aku plussile. 1,midagi A on küll väike laadimisvool, aga seegi lükkab lisalaadimise vajadust edasi. Või osta iipeist voolupiirik, mis piiraks pistikupesast akule jaotatavat voolu <7 A.

Pealegi sõltub tegelik "seisuajal" ära tarvitatud voolu hulk sellest, kui palju külmiku kallal käiakse. 3A on töötava külmiku voolutarve. Jahtunud ja rahulik külmik ilmselt kogu aeg seda 3 A ei nosi.
Vasta
#24

Lisaks pakun et sellele xc -le tuleb ka selgeks õpetada et tuppa on ilmunud lisaaku - muidu võivad tekkida igasugu anomaaliad laadimisega ja veateated.

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta
#25

(28-02-2019, 13:40 PM)Walter Kirjutas:  Lisaks pakun et sellele xc -le tuleb ka selgeks õpetada et tuppa on ilmunud lisaaku - muidu võivad tekkida igasugu anomaaliad laadimisega ja veateated.

Miks? Kui see lisaaku saab kuni 7 A pistikust, siis miks peaks see erinema suvalisest teisest muutuva voolutarbega kuni 7 A söövast tarbijast, näiteks läpaka laadijast? Seda ju ei pea autole ütlema.

Kui lisaaku on süsteemi ühendatud nii, et see pidevalt on põhiskeemis osaline, siis võib-olla on vaja.
Vasta
#26

(28-02-2019, 12:04 PM)Laurts Kirjutas:  Mis mõtet on osta huippu kallist geelakut et seda siis läbi mingisuguse pirni ettevaatlikult laadida? Kas see aku läbi lisatakistuse laadides kunagi täiesti täis ka saab? ...

"Lisatakistuse" takistus on seda suurem, mida suurem on koormus. Kui aku hakkab täis saama, siis kustub pirn ära ja takistus muutub pea olematuks. Nii laadib ka aku täis. 
Pirn on muidugi kõikse lihtsam/labasem viis koormustakistit teha. Edasi sealt võiks näiteks võtta Lada soojenduse mootori lisatakisti ja sealt edasi juba mingi ostetud koormustakisti.
Muidugi on sinu pakutud jämedad juhtmed ka tegijad, aga genekale lööb kõva koormuse otsa. Saab ka seal nipitada, aga kas teemaalgataja ka viitsib/oskab.
Koormustakisti värk on läbi proovitud ja mul mitmes kohas toimib. Üks on Iveco süsteemis
https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=46374&pid=434869#pid434869
 ja teine hetkel Evasionil käigus. Seal nimelt on Webasto ja pikalt ei saanud lasta - tõmbas aku tühjaks. Panin taha ühe 100A/h lisa geelaku ja elu läks lihtsamaks.
Manuaalne kongi laadimise toimetus on pandud suvilabussile.
 https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=25154&pid=228249#pid228249
Nii, et saama igatepidi. Kaasa arvatud need elektroonilised juhtmoodulid.
Vasta
#27

Kõigepealt võiks tühja aku sinna soovitud kohta ühendada (läbi dioodi) ja mõõta kui suureks see vool üldse kasvab.
Väiksema aku sisetakistus võib olla juba piisavalt piisavalt suur, et voolu mitte üleliia suureks ajada.
Lisaks on generaatori ja selle pesa vahel teadmata arv meetreid peenikest juhet, milles tekkiv pingelang hoiab voolu kontrolli all.


kui mõõtmise tulemused käes, saab edasi mõelda (kui enam vaja).
Vasta
#28

(28-02-2019, 15:09 PM)virks Kirjutas:  ...Väiksema aku sisetakistus võib olla juba piisavalt suur, et voolu mitte üleliia suureks ajada.
Lisaks on generaatori ja selle pesa vahel teadmata arv meetreid peenikest juhet, milles tekkiv pingelang hoiab voolu kontrolli all...
Need on küll väga imelikud mõtted, mida mina ei soovita arvestada - enamgi veel, olen vastu.
Vasta
#29

Tänud igal juhul kõigile, kes viitsisid kaasa mõelda. Mul esialgne plaan selge... teen esmase lahenduse ilma lisaaku laadimiseta. Lahendan selle nii nagu soovitati releega. Selle relee lahenduse puhul katkestatakse lisaaku ahel auto käivitumisel ära, seega ei tohiks tekkida laadimisega seotud anomaaliaid. Edaspidi saab siis vaadata/mõelda, et kui tihti lisaaku laadimist vajab ja kas tekib vajadus genekalt laadimise järele.

Kas kogu sellele ahelale oleks vaja ka kaitse igaks juhuks vahele panna? Kui jah, siis külmiku toiteks minevale plussile?
Vasta
#30

(28-02-2019, 15:44 PM)motamees Kirjutas:  
(28-02-2019, 15:09 PM)virks Kirjutas:  ...Väiksema aku sisetakistus võib olla juba piisavalt suur, et voolu mitte üleliia suureks ajada.
Lisaks on generaatori ja selle pesa vahel teadmata arv meetreid peenikest juhet, milles tekkiv pingelang hoiab voolu kontrolli all...
Need on küll väga imelikud mõtted, mida mina ei soovita arvestada - enamgi veel, olen vastu.
Kui vastad, siis ikka tervele postile.
Mõte oli kõike seda arvesse võttes reaalne vool ära mõõta! Halvim mis saab juhtuda on see, et kaitse põleb läbi ja on vaja asendada.

Väikese aku puhul võib see vabalt ainult 5-6A olla ja polegi mitte midagi rohkem mõelda vaja.
Vasta
#31

Kui on tarvis pingelangu tekitada, olen kasutanud kõige lihtsamat viisi- põrandaküttekaablit a`3 oomi meeter. Näiteks soojenduse lüliti? liugur? aju? ei toiminud enam. Sain vurri mootori otsad kätte. Kahepoolne lüliti. Üks: täisvungiga otse, kaks: läbi 1,5 m põrndakaabli u neli oomi, vaikselt suhiseb. Muuseas päriselektrikult ostetud auto ja tema süsteem: tuli jaheda toa pärast tee äärde sõita. Kinnikruvimata armatuuriraam  eest tõsta, selle taga kaks juhet pistikuga ühendada ja küttis täisvungiga. Sõidu lõpetamisel jälle raam sülle, pistik lahti jne...
Vasta
#32

(28-02-2019, 17:14 PM)relee Kirjutas:  Kas kogu sellele ahelale oleks vaja ka kaitse igaks juhuks vahele panna? Kui jah, siis külmiku toiteks minevale plussile?

Lisaaku pluss klemmi ja selle dubleeritud voolupesa vahele, kuhu ühendad külmiku oleks turvaline kaitse panna küll. Juhuks kui midagi voolu juhtivat näiteks külmiku toitejuhtmesse tungib vms.
Akust relee poole minevale juhtmele siis, ja võimalikult akuklemmi poolsesse otsa. Teist vooluahelat peaks edukalt kaitsma auto enda voolupistiku kaitse.
Vasta
#33

Pea kõigil matkabussidel on 2 akut, millest 1. on autole ja teine lisaseadmetele. Müstiline, tikutopsi suurune, must karbike kapoti all laeb sõidu ajal mõlemat akut, seisu ajal laseb lisaseadmetele mõeldud aku tühjaks tõmmata, aga mootori akut ei puutu.
 Võiks küsida nõu matkabussi foorumist või pöörduda matkabussidega hangeldavasse firmasse.
Minu info. FORD Transit Nugget 1986 a.
 Lisaaku toitis raadiomakki, külmikut, segistit, seisusoojendust "Eberspächer" Lisakaitsmed olid paremal pool, kunde jalgade juures, plastiku taga.
Vasta
#34

Kahe aku süsteem ka mõnedel peenematel sõiduautodel peal. Näiteks VW Phaeton. Veokatel paljudel. Tasub ehk küsida mõnest kompetentsemast servisest.

Aquila captas non muscas.
Vasta
#35

(28-02-2019, 23:09 PM)Daff Kirjutas:  Kahe aku süsteem ka mõnedel peenematel sõiduautodel peal. Näiteks VW Phaeton. Veokatel paljudel. Tasub ehk küsida mõnest kompetentsemast servisest.

Lisaaku paigaldus masinale, mille generaatori juhtimine ainult laadimispingel põhineb ei ole eriline väljakutse.
Kui masinal tark laadimine ja masin arvestab õpetatud aju mahtuvuse ,tüübi ja vanusega, siis nii kerge pole.
Vanal tööautol oli originaalaku ja lisaaku(mõlemad 110Ah ) vahel pm selline asi - https://www.12voltplanet.co.uk/voltage-s...-140a.html
Uuele pole veel jõudnud ehitada.
Vasta
#36

Igasuguseid asju on tehtud jha saab teha. Aga palun, lugege teemaalgataja postitust mõttega. Ilmselgelt ei ole tegemist inimesega, kes hakkab jootekolviga mingeid trükkplaate tinutama. Vasi kodanik ootab selgeid juhiseid stiilis: must juhe klemmile A2. Vabandan, kui ülekohut tegin, aga elu on õpetanud ettevaatlik olema.

Paljudel autodel on mitu akut. Aga nende vaheline balanseerimine poel mitte kõigil mõistusega tehtud. Ning viimases postituses viidatud 40+€ "tark relee" on siiski tükk raha...

Lisakaitse pole muidugi paha, aga kui pesal endal on ees 15A kaitse, siis pole seda hädasti vaja. Minu pereuniversaalil läheb kaitsmepesast juhe otse pistikupesasse ja ma küll ei näe vajadust sellest toituvale tegelasele lisakaitset leitama hakata. Hea praktika muidugi oleks kõik omaalgatuslikud installatsioonid kaistmega alustadaWink
Vasta
#37

nb. Sigareti süütaja pesa ei kannata pikaajalist koormust. Oli kunagi veekeetja, 150w küljele kirjutatud, kannutäis 0,7l läks keema päris kaua ja kolmanda korraga oli pesast suits väljas. Tegu oli 24V kannuga, st napp 6-7A. hiljem on ka üks teadmata võimsusega inverter pesa üles sulatanud. Mingit asisemat ühendust soovitaks.


Vasta
#38

Niisama vaheküsimus. 
Mis tüübilise külmikuga üldse tegu.
Vasta
#39

(01-03-2019, 10:36 AM)hulgus Kirjutas:  nb. Sigareti süütaja pesa ei kannata pikaajalist koormust. Oli kunagi veekeetja, 150w küljele kirjutatud, kannutäis 0,7l läks keema päris kaua ja kolmanda korraga oli pesast suits väljas. Tegu oli 24V kannuga, st napp 6-7A. hiljem on ka üks teadmata võimsusega inverter pesa üles sulatanud. Mingit asisemat ühendust soovitaks.

Märkus õige, aga kui teemaalgataja info 3 A tarbimisest õige on, siis me räägime < 40W koormusest. Ei tasu üle mõelda...
Vasta
#40

Pole küll täisautomaatne süsteem, nagu teemaalgataja vist soovib, aga mina oma labase talupojamõistusega paneksin lihtsalt lisaaku ja auto enda süsteemi vahele massilüliti. Kui mass ühendatud, siis sõidu ajal laeb, pikemaks ajaks ära parkides lülitad massi välja, ning külmik imeb vaid lisaakut tühjaks. Rolleyes
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne