Jawa Style (640/1) Oilmaster
#1
Video 

Tere,

Sain uhkeks Jawa omanikuks, õlipumbaga versioon aastast 2001. Mudelinimetus oli vist 640/1 ja siis veel mingid numbrid.
Peal on tal Mikuni Oilmaster õlipump. Mis õli peaks selle süsteemiga kasutama, eeldusel, et ka Eestist on seda võimalik osta.
Samuti mis oleks mõistlik käigukasti, esiamortidesse ja tagumistesse amortidesse panna.
Manualis oli märgitud käigukasti õli jaoks kaks kogust 1+0,1l. Kuhu see väiksem osa õli panna tuleb?

Küsimus on tegelikult suunatud Argo1974 kasutajale kuna tema oskab siinkohal vist kõige täpsemat infot anda.

Aga kõik teised teadjamehed ärge hoidke ennast tagasi. 

Ise ma rohkem Ishi mees.

terv.

Ermo

EDIT: olin Argo kogemata aasta vanemaks mõelnud.


PS 84', 83', 82', 80', 79', 77', 76', 75', K-15, K-16, M-15; M-16
Vasta
#2

Lubrication with Oil–master system For whole year riding use prediluted or synteticoil for two stroke engines according to recommendation of individual oil producers.For riding in temperatures over 0°C can be used oil for two strokes engines ofviscosity class SAE 30-40 and with classification according to API-TC.

Amortidesse: API SD/CB or API SF/CC SAE 15W/40

Piduritesse DOT 4

Käigukastis siis 1L läheb kuni kontrollavani (käiguvahetushoova juures on tasemekontroll ava, mis poldiga suletud, kus saad teada kas õli piisavalt...) ja kui kork suletud siis +0,1 peaks veel lisaks panema - aga ega ma nüüd väga täpselt teagi.


ehk on abiks: 
https://www.manualslib.com/manual/805552...e=6#manual

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le korras osasid.
Vasta
#3

Esmalt tsiteerime 638-640 manuaali aastast 2004: käigukasti Mogul Trans 90 API GL4 ja Oilmasterisse 2-taktiõli normiga API-TC. Amortidesse Mogul Super 15W40.
90-ndate lõpu 638-640 manuaal annab suurema valiku käigukastiõlisid (Castrol ST 90, Shell Spirax EP 90 jne), 2-taktiliõlisid (Castrol TT, Mobil Two Stroke Super jne) ja amordiõlisid (Shell Donax A, Mobil DTE L3 jne). Enamikke neist õlidest pole enam tootmises.

Üldistades võib öelda, et tehase sõnul sobivad käigukasti kõik 80W90 käigukastiõlid normiga GL4. Tänapäeval on olemas ka normivahesed õlid tähistusega GL4/5 (sama GL4/GL5 või GL4+), mis nö libedusomadustelt (märgsiduri jaoks oluline) vastavad normile GL4 ja määrimisomadustelt (erisurve taluvus) kõrgemale normile GL5. Näiteks Addinol GX 80W90 GL4/GL5. GL4/5 käigukastiõlid on parem valik kui GL4 ja nö kindla peale minek.

Kuigi manuaalides pole mainitud, kannatab kasutada ka enamikke GL5 õlisid. Ainuke oht nendega on siduri libisemine, aga seda juhtub harva. Paljud GL5 õlid ületavad tegelikult GL5 normi nõudeid (vahepeal avaldati ka GL6 norm, aga võeti jälle tagasi). Seega kvaliteetsemad GL5 õlid suudavad pakkuda paremaid määrimisomadusi kui GL4/5.

Eraldi võib veel mainida spetsiaalseid 2-taktilistele toodetud käigukastiõlisid, nt Castrol MTX 75W-140 GL5 (täissünt). Üks parimaid, mis turul saada on, aga kallis. See õli käib mul näiteks vanade Jaapani 2-taktiliste käigukastidesse, milledest mõned on suht õrnakesed ja kipuvad nö tavaõlidega hammasrattaid või käigukahvleid rauapuruks jahvatama.

Jawade mure on juba aegade algusest nõrgad käigukastid ja nõrgad primaarülekakande ketid, seega tasub õli kvaliteedile panustada. Minimaalselt GL4/5.
Sinu mainitud kogus tähendabki 1,1L õli käigukasti. Ilmselt on paigaldatud tehasest 634 tüüpi sidur, mis on veidi väiksema läbimõõduga, mistõttu kulub 0,1L rohkem õli.

2-taktiõlidest sobivad praktiliselt kõik laiatarbe 2-taktiõlid, alla API-TC normi õlisid polegi praktiliselt saada (kui vene omad vms eksoodid välja arvata).

Välistatud on ka mõned rinkaõlid, millel märge, et ei sobi 2T-õlipumbale. Lisaks on mõttekas välistada eriotstarbelised õlid nagu mootorsaeõlid, paadimootoriõlid jms.

Praktikas võiks kasutada minimaalselt poolsünteetilisi õlisid. Ise olen tarbinud Jawades nt Addinol MZ406 poolsünti, mida ostan 20L kanistriga esindusest. 638-640 mootori tüüpprobleemiks on väntvõlli keskmiste laagrite kiire kulumine peamiselt vaegõlituse tõttu. Nagu praktika näitab, aitavad poolsünt- ja täissüntõlid nende eluiga 1/3 kuni 1/2 läbisõidu võrra pikendada. Kui on plaan mootor lahti võtta, siis tasub teha karteri keskvaheseina sisse samasugused õlitusrennid nagu on karteripooltes välimiste väntvõllilaagrite jaoks. Siis kestavad ka keskmised laagrid sarnaselt välimistele.

Amortidesse kannatab panna tänapäevaseid amordiõlisid 10W ja 15W, isikliku eelistuse küsimus.
Vasta
#4

Kuskil oli pikk teema GL4 ja GL5 käigukastiõlidest, kokkuvõte oli selline et pronksjunnidega kasti GL5 ei sobi, klassikalisel Jawa mootoril on ju kastis osad võllid pronkspuksidel?

Töötavat asja ei maksa remontida, läheb katki
Vasta
#5

(17-04-2019, 00:52 AM)Laurts Kirjutas:  Kuskil oli pikk teema GL4 ja GL5 käigukastiõlidest, kokkuvõte oli selline et pronksjunnidega kasti GL5 ei sobi, klassikalisel Jawa mootoril on ju kastis osad võllid pronkspuksidel?

Vaseühendite korrosiooni test on ASTM D130. Enamikel kvaliteetsetel GL5 õlidel on tulemus 1A või 1B ehk olematu. Minevikus oli see probleem, täna pigem mitte. Nt ise pole kohanud ühelgi Castroli või Mobili GL5 käigukastiõlil halvemat näitu kui 1B.
Vasta
#6

Tänud vastajatele, rattast pilt kah.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   


PS 84', 83', 82', 80', 79', 77', 76', 75', K-15, K-16, M-15; M-16
Vasta
#7

Kui Jawaga sõidu ära proovid siis Iz... jääb pühapäeva pilliks.
Vasta
#8

mineraal 2t õli mootorisse:
http://www.yacco.ee/toode/yacco-mvx-100-2t/
JASO FB
API TC

poolsünt. märgsiduriga koostööd tegev õli käigukasti:
http://www.yacco.ee/toode/yacco-gearbox-2t-sae-10w30/
API GL4
SAE 10W30

....
Vasta
#9

Kättesaadavad õlid olid Motuli omad.
Käigukasti läks motyl gear sae75w90 API GL4 GL5

Ja seguõli paaki Motul 2T 710 syntetic API TC.

Käiguvahetus j siduritöö paranes märgatavalt. Mootor ka ei suitse enam niipalju kui enne.

 100km/h annab täitsa normaalselt kulgeda. 
Esiamordi, tagaamortide ja ketihooldus on järgmised.


PS 84', 83', 82', 80', 79', 77', 76', 75', K-15, K-16, M-15; M-16
Vasta
#10

Panid segu 1:30?
Ma olen vene 2T rattale seganud Husqvarna LS+ õli kuna see on koguaeg olemas trimmeri ja sae jaoks.
Vasta
#11

Ei seganud bensiinipaaki, seguõlipaaki lisasin.
Mul eraldi õlitussüsteem sellel rattal. See peaks ise segama 1/60 vist.


PS 84', 83', 82', 80', 79', 77', 76', 75', K-15, K-16, M-15; M-16
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne