Jawa 360 karburaatori sättimine
#1

Küsin abi.
Kõigepealt Jawa 360 originaalkarburaator. Originaalnõelal oli ots kulunud ja see sai vahetatud remondikomplektist uue nõela vastu. Karburaatoril see probleem, et vahel jaob jõud ja tõmme ära - sõidad 4 käiguga, kiirus on 70 km/h ja gaasi lisamisel edasi ei lähe. Õli on bensiinis olemas, 1:20 suhe.
Mis võib viga olla ja mida ette võtta? Nõel on keskmises (kolmandas) sälgus.

Teine karburaator on uus 638 karburaator, vaheflantsiga käib Jawa 360 külge. Sellega on kõik tore, kui mootor käib.
Probleem on käivitamisega. Käivitamisel ei saa ta kütust kätte ja käima saamiseks tuleb bensiini kallata kas küünlaaugust sisse või siis gaasitrossi juurest kaan maha ja sealt. Mis võib viga olla, kuidas korda saada? Uputusnuppu sellel karburaatoril ei ole, peal oleva klappi asendist käivitumine ei sõltu. Tahaks seda 638 karburaatorit tegelikult kasutama hakata - sellega on rattal parem minek.
Selle karburaatoriga oli see lugu, et kui esimest korda peale sai, siis vändast käima ei läinud ja kuna oli õhtu, siis rohkem ei proovinud. Järgmisel päeval läks vändast ja sai natuke proovitud ka sõitmist ja reguleerimist ning ei õnnestunud mootorit tühikäigul tööle saada. Sai karburaator maha võetud ja alumine kaas maha ning avanes pilt, kus tühikäigu düüs (40) oli välja rappunud koos düüsitoruga, mis tal taga käib. Kui düüs tagasi sai kruvitud, siis tühikäigu sai tööle küll.
Kuidas käimalöömiseks kütuse kätte saaks? Midagi on veel valesti.
Vasta
#2

1:20 õli on muidugi paljuvõitu, aga mis bensiini kasutad? Praegu saada olevate solkidega võib igasugu üllatusi ette tulla...
Vasta
#3

No siis ei osata ilmselgelt 638 karburaatoriga käivitada.On ennegi ette tulnud.Selleks see külmkäivitus seal ongi et aparaat käima saada.
Vasta
#4

(22-04-2019, 01:48 AM)stretch Kirjutas:  1:20 õli on muidugi paljuvõitu, aga mis bensiini kasutad? Praegu saada olevate solkidega võib igasugu üllatusi ette tulla...

Bensiin on 98. Enne seda oli vene 92.
Vasta
#5

(22-04-2019, 08:45 AM)uko Kirjutas:  No siis ei osata ilmselgelt 638 karburaatoriga käivitada.On ennegi ette tulnud.Selleks see külmkäivitus seal ongi et aparaat käima saada.

Seda kangikest seal karpa peal ma taipasin üles tõsta proovimiseks küll. See ei mõjunud.

Võtan õhtul 638 karpa lahti ja vaatan üle, kas kõik düüsid ja avad lasevad õhku läbi.
Vasta
#6

Kui vana see bensiin on? 

Lihtsalt remargi korras, kaks aastat kuuris seisnud 360 käivitus laupäeva hommikul umbes kolmanda löögiga ja toimib. Eelmine aasta üks teine 360 seisis eelmisel kevadel (mais ostetud) bensiiniga septembrini ja siis ei käivitunud normaalselt, ei soovinud iseseisvalt tühikäigul töötada jne. Bensuvahetusega see mure kadus.
Vasta
#7

(22-04-2019, 10:49 AM)gruppen Kirjutas:  Kui vana see bensiin on? 

Lihtsalt remargi korras, kaks aastat kuuris seisnud 360 käivitus laupäeva hommikul umbes kolmanda löögiga ja toimib. Eelmine aasta üks teine 360 seisis eelmisel kevadel (mais ostetud) bensiiniga septembrini ja siis ei käivitunud normaalselt, ei soovinud iseseisvalt tühikäigul töötada jne. Bensuvahetusega see mure kadus.
Praegune bensiin paagis on 98 ja paar nädalat tagasi tanklast võetud. Vene 92 oli eelmise aasta suvest ja see on juba läbi sõidetud. Nii nagu vana karpa tagasi panin läks ratas vändast käima. Vana karpaga see muu teema.
Bensiini kvaliteeti ma 638 karpaga käivitamisel ei kahtlusta, pigem ei jõua ta sinna kuhu vaja. Kas on mingi sodi kuhugi ette sattunud või peab harjutama selle käivitusklapi kasutamist :-).
Vasta
#8

Mul on see JAWA karburaator "jänkujawa" peal ja samuti isegi praeguse sooja ilmaga külma mootorit käivitades ei saa hästi käima ülestõstetud hoovaga (alumises asendis samuti mitte).
Vasta
#9

(22-04-2019, 18:12 PM)veix__ Kirjutas:  Mul on see JAWA karburaator "jänkujawa" peal ja samuti isegi praeguse sooja ilmaga külma mootorit käivitades ei saa hästi käima ülestõstetud hoovaga (alumises asendis samuti mitte).

See ülestõstetud hoob toimib ainult siis, kui gaasirutskat ei puutu. Vänta lüües peab kostma kergelt susisev heli, kui süsteem korras. Külma mootoriga tõstad hoova üles ja lööd mõned korrad vaikselt ette, siis süüde sisse ja lööd käima. Gaasi endiselt ei puutu. Kui rikastus korras, siis peavad käima minnes olema pöörded veidi suuremad, kui tavaliselt tühikäigul. Lased niimoodi mootoril veidi soojeneda ja seejärel lükkad rikastuse hoova alla. Selline külmkäivitus pole mitte ainult "uuejawa" karbussile omane, vaid ka paljudel Keihinitel ja Micunidel on sama süsteem.




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#10

Siis võib viga olla tõesti ka gaasi näppimises, sest seda olen teinud. Sad
Vasta
#11

(22-04-2019, 18:25 PM)korvimees Kirjutas:  
(22-04-2019, 18:12 PM)veix__ Kirjutas:  Mul on see JAWA karburaator "jänkujawa" peal ja samuti isegi praeguse sooja ilmaga külma mootorit käivitades ei saa hästi käima ülestõstetud hoovaga (alumises asendis samuti mitte).

See ülestõstetud hoob toimib ainult siis, kui gaasirutskat ei puutu. Vänta lüües peab kostma kergelt susisev heli, kui süsteem korras. Külma mootoriga tõstad hoova üles ja lööd mõned korrad vaikselt ette, siis süüde sisse ja lööd käima. Gaasi endiselt ei puutu. Kui rikastus korras, siis peavad käima minnes olema pöörded veidi suuremad, kui tavaliselt tühikäigul. Lased niimoodi mootoril veidi soojeneda ja seejärel lükkad rikastuse hoova alla. Selline külmkäivitus pole mitte ainult "uuejawa" karbussile omane, vaid ka paljudel Keihinitel ja Micunidel on sama süsteem.
Tänan vastuste eest! See probleem mul ilmselt oligi (tihend rooli ja sadula vahel!). Õhtul panin uue karpa peale tagasi ja täna proovin järgi.
Gaasirutskat ma loomulikult keerasin varasemates katsetes üleval oleva hoovaga :-) !
Leidsin eile imelisest internetist sellise dokumendi: https://www.scribd.com/document/21874160...Carburetor
Peaaegu nagu minu karpa, vist pisut varasem. Väga asjalik lugemismaterjal koos piltidega!
Siin kirjas sama jutt: Enrichener Works Effectively Only when the Throttle Valve Is Down (Idle), Up to 0.5 mm
Vasta
#12

Ei ole see asi nii lihtne. Kuna käivitusprobleemid jätkusid, siis oli selge, et seguklapp oli liiga üleval. Keerasin siis tühikäigukruvi lahti selliselt, et seguklapp all kindlasti ja siis läks käima.
Võtsin karburaatori maha, et panna tühikäigukruvi selliselt, et oleks seguklapp 0.5mm avatud. Samuti kontrollisin üle tühikäigu düüsi (et poleks umbes midagi), mõõt 40.
Selliselt nüüd käivitub kenasti, aga gaasi maha keerates sureb mootor välja, s.t. tühikäigu jaoks ei saa piisavalt küttesegu.
Mis võiks olla lahendus? Suurema läbimõõduga tühikäigudüüs? Õhukruvi on 1.5 tiiru välja keeratud.
Kui keeran tühikäigu kruvi sissepoole (nii, et mootor jääb gaas mahakeeratult tühikäigul tööle), siis on seguklapp liiga üleval külmkäivituse jaoks ja ei tekita vaakumit, mis kütuse karburaatorist välja imeks.
Mis variandid veel on proovimiseks?
Muidu tore karpa, ratas läheb hästi edasi sellega.
Vasta
#13

Kohe rikasti kangi korval on mingisugune tuulutusava, pealt kinnivaltsitud plekitükiga kaetud, selle ava ettelöömise ajaks näpuotsaga kinnikatmisel  oli minu Jawa isegi miinuskraadidega matsupill.

Töötavat asja ei maksa remontida, läheb katki
Vasta
#14

Praegu Jawa 638 karburaatoriga sain reguleeritud nii, et tühikäigul mootor välja ei sure (külmkäivituse klapp kinni), aga seguklapp ei sulgu piisavalt (tühikäigu kruvi liiga sees), mistõttu ei teki piisavat vaakumit ja külmkäivitus ei ole nii hea, kui võiks. Külmkäivitamiseks löön 3x korda süüde väljas ja gaas maas ette ja siis süütega käima. Kas peaks proovima teises mõõdus düüse? Praegu on peadüüs 0.92mm, külmkäivituse düüs on 0.72mm ja tühikäigu düüs 0.40mm.
Peadüüs Jawa 640'l oli 1.00mm, külmkäivituse düüs alates aastast 1985 oli väidetavalt 0.85mm.
Vasta
#15

Lihtsalt võrdluseks kaks aastat tagasi aspen paagis seisma jäänud 634 käivitus (karburaator jikov 2802). Kraan lahti, uputamine, süüde sisse. Esimene vajutus, teine vajutus - käivitus.

Proovi mõne teise tankla värsket bensiini ka vahelduseks.
Vasta
#16

(19-05-2019, 22:27 PM)gruppen Kirjutas:  Lihtsalt võrdluseks kaks aastat tagasi aspen paagis seisma jäänud 634 käivitus (karburaator jikov 2802). Kraan lahti, uputamine, süüde sisse. Esimene vajutus, teine vajutus - käivitus.

Proovi mõne teise tankla värsket bensiini ka vahelduseks.

Jikov 2802 (vana Jawa) karburaatoriga käivitub hästi. 638/640 karburaatoril ei ole uputamist, on külmkäivitusklapp. Kui ma tühikäigu pöörete kruvi niipalju välja keeran, et seguklapp on täiesti all või 0.5mm avatud, siis on vaakum piisav ja läheb käima. Siis aga sureb jälle mootor välja tühikäigul.
On värske 98 bensiin. Tanklat vahetada pole muidugi proovinud. Ma kusagilt internetidokumendi pealt lugesin, et külmkäivituse düüs 0.72mm (nagu praegu on) oli tootmises vaid 1984-85 aastatel ja hiljem läks sinna 0.85mm mõõdus düüs. Ehk on selles asi ja võiks proovida suuremat külmkäivituse düüsi?
http://www.jawa.ee/oldpage/images/PC190060.JPG  selline karpa (jikov 2928 või 2855, ei tea kumb) on vaheflantsiga Jawa 360 peale pandud.
Vasta
#17

Oehh..tühikäigu pöörded reguleerid ikka siibri kruviga .Aga seda segu mis tühikäigul tarvitatakse reguleerid segukruviga .Ega seal muid kruvisid pole ka.Nüüd seda segukruvi kruvides on võimalik mootorit saada tööle erinevalt ,kas kargab kiirelt tühikäigust pöördesse (sellisel juhul ei taha tühikäik jälle hästi maha kukkuda ja tiksuma jääda) või vastupidi .Pöörded kukuvad hästi alla aga tuuri enam nii kergelt ei karga.Ehk siis tühikäik natuke rikas.Eks ta üks proovimise värk ole. Ja bensiinid võivad olla erinevad.
Vasta
#18

Ma vist sain pihta, mida ma valesti tegin. Homme külma mootoriga kontrollin järgi.
Tundub, et avatud külmkäivitusklapiga tuleb 2-3 korda süüde väljas ette lüüa. Siis klapp kinni, süüde sisse ja käima lüüa.
Vasta
#19

Ei pea süüde väljas olema ,lihtsalt löö niikaua kui käima läheb.Külmkäivitus tõmbab väga hästi peale.
Vasta
#20

(20-05-2019, 21:33 PM)JaanS Kirjutas:  Ma vist sain pihta, mida ma valesti tegin. Homme külma mootoriga kontrollin järgi.
Tundub, et avatud külmkäivitusklapiga tuleb 2-3 korda süüde väljas ette lüüa. Siis klapp kinni, süüde sisse ja käima lüüa.

Ei, ei toimi ikkagi, külmalt proovides. Uuesti, keeran tühikäigu kruvi lahti, et seguklapp läheks kinni - siis tekib piisav vaakum, mis kütuse üles imeb.
https://www.scribd.com/document/21874160...Carburetor
Lugesin seda dokumenti. Lk. 17 ütleb, et tühikäik toimib, kui seguklapp on suletud või kuni 0.5mm avatud.
Lk. 17 ütleb, et külmkäivitus toimib efektiivselt siis, kui seguklapp on all (tühikäigul), kuni 0.5mm avatud. Mida allpool on seguklapp, seda suurem on vaakum ja seda rikkam on küttesegu. Mis on ka loogiline. Siit võib järeldada, et tühikäigul seguklapp tohib olla maksimaalselt 0.5mm avatud ja mootor peab töötama. Mul ei tööta, sureb välja, kui seguklapp nii all on (järelikult ei saa piisavalt kütust kätte). Kui keeran tühikäigukruvi sissepoole, kuni mootor ei sure välja, siis on seguklapp üle 0.5mm lahti ja ei ole käima löömiseks piisavat vaakumit.
Külmkäivitamisel (külmkäivituse klapp lahti) ja seguklapp all, peab mootor saama kütuse tühikäigu düüsist 0.40mm ja külmkäivituse düüsist (keskmine) 0.72mm.  Lk. 2 ütleb, et külmkäivituse düüs algselt 1972 a. oli 0.65mm, siis 0.72mm ja alates 1985 a. 0.85mm.
Kas proovida hankida suurema avaga düüsid tühikäigu ja külmkäivituse jaoks? Tühikäigule näitas mingis netipoes 0.50 mm mõõtu, külmkäivitusele 0.85 mm mõõt? Karburaator on uus, mis saab seal valesti olla?
Võtan lähipäevadel uuesti maha, et uurida. Millegipärast pakub internet sellele karburaaotrile düüse kahe erineva keermesammuga, 0.75 ja 1,0.
Võtan uuesti karubaatori maha ja pulkadeks, et lähemalt uurida. Midagi peab karburaatoris valesti olema.
Aitähh, kes viitsib kaasa mõelda.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne