Kopplaadur JCB 3c MK1 1964
#41

Kuna kõrgsurvepumba teema on siiski mootori töötamise juures olulise tähtsusega ja asi on saanud ka veidi selgemaks siis otsustasin nädalavahetusel asja uurida. Võtsin küljekaane maja ja selgus, et plunserite reguleerimisvarras on luu mis luu ja ei liikunud üldse. Selle asja sai aga võrdlemisi lihtsalt WD40-ga korda ja liikuma.
   


Samuti paistavad mootorit keerates plunserid kenasti üles-alla liikuvat


Membraani päris lahti ei võtnud aga nihutasin selle kopsiku natuke eemale. Täit ülevaadet ei saanud aga niipalju kui paistis siis see paistis küll täitsa korralik olevat. Ühe sõnaga tundub, et selle pumba põhiosad liiguvad ja mootori võiks testimiseks peale tõsta.

Selle pumba kohta leidsin ka päris hea juhendmaterjali foorumi teema näol siit: http://fordsontractorpages.nl/phpbb3/vie...f=2&t=7050
Esimese postitusena kohe pump osandatuna:
   
Vasta
#42

Ja kopp möirgab jälle! Ja mitte ainult ei möirga vaid purskab ka tuld! Peab küll ütlema, et tuld ei tule välja mitte suust nagu iidsele loomale kohane oleks vaid hoopis taguotsast ehk tänapäevases keeles korstnast.


Hea selle asja juures on see, et suurem toss kadus mootori töötamise juures ära. Aga räägiks tegevustest järjekorras.
Esmalt sai teise kopagaga kaasa tulnud ja algselt päris kinni olnud "uus" mootor peale tõstetud


Väga suuri lootusi selle mootori tööle saamise osas ei olnud, sest kõik asjad, mida ma selle juures puutusin nagu kõrgsurvepumba reguleeimisvarras olid kinni paakunud ja tahtsid enne liikuma hakkamist õlitamist ja meelitamist.
Kui mootor peal siis käiasime natuke ilma pihusteid peale keeramata ringi, et suurem sodi silindritest välja saada ja tuli kena naftaelementide dušš küll peamiselt petroolist ja õlist, mida ma ise lahti leotamiseks sinna valanud olin


Seejärel sai küttesüsteem puhastatud ja veendutud, et kõigile pihustitele tuleb kütust peale


Ja siis külge pandud pihustid, klapikambri kaas kinni ja proovitud käivitada. Ega ta käima minna ei tahtnud niisama ei hea ega halvaga aga kui natuke eetrit sisselaskesse lasta siis läks küll. Alguses muidugi tossas mehiselt aga see kadus ära. Hea asi on veel see, et reageerib õhuklapi liigutamisele väga hästi pöörete muutmisega. Nii et see natuke kummaline membraaniga kõrgsurvepumba pöörete reguleerimine paistab täitsa töötavat. Halb uudis on muidugi see, et leek on korstmas, mis viitab, et kõik ei ole korras süütenurgaga.

Juhend räägib selle reguleerimise kohta nii:

 INJECTION PUMP TUNING
The injection pump timing will vary depending on
the type of engine, i.e. Mark I engines prior to engine
No.  1308977-290 B.T.D.C. (indicated by lining up
the notch on the crankshaft pulley with the fixed
pointer on the engine front  cover) and Mark H
engines after engine No. 1308978-26' B.T.D.C.,
Mark II engines-19" B.T.D.C. (when fitted with
steel cylinder head gasket) and 23° B.T.D.C.                          
(when fitted with copper-Permanite-rubber asbestos cylin-
der  head  gasket).  and  Mark  III  engines-
All engines after approximate engine No. 1308978
have graduated marks on the tlyvvheel that can be
lined up with a notch in the sump aperture to give
the  correct degree  markings  for injection pump
timing (see Fig. .5).
   

1_  Move the inspection cover on the right-hand
       side of the sump flywheel housing to one side
       and turn the engine until with No. I piston on
       its compression stroke (this can be checked by
       removing the oil filler cap and observing the
       operation  of the  valves),  the  correct  degree
       marking for the type of engine is in line with the
       index notch on the side of the inspection aperture
       (see Fig. 5).
2_ 
If correctly timed the injection pump driven
coupling timing mark should be in line with the
timing plate fitted to the front of the pump (see

Fig. 6). If this is not so, slacken the two claw
bolts on  the driving coupling and move the
driven coupling until the timing marks coincide.
Tighten the claw bolts securely.

   

Selge on see, et see nurk on tugevalt paigast ära ja üldse ime, et ta niimoodi tööle läks. 26 kraadi juures on märgid üksteisest täiesti mööda
       

Reguleeriks õigeks aga nüüd väike probleem ka. Nimelt peab Fordson Super Majori mootoril olema seitsmekohaline seerianumber. Väljaloetavalt on pressitud aga ainult 6 kohta
       
Kuna originaalmootoril on samuti ainult 6 kohta loetavad siis ma kardan, et ma ei oska seda seerianumbrit õigesti lugeda.
Samas ei sobi see seerianumber aga kuidagi juhendis kirjeldatud loogikaga, kus numbrid algavad 13-ga ja käivad ilmselt Fordson Major ja Fordson Power Major mootorite kohta.
Kui keegi oskab selle koha pealt nõu anda või juhatada kelle käest küsida siis oleksin tänulik.
Vasta
#43

Kraadide koha pealt ei oska aidata, aga tuubi lingid on nähtamatud. Ega sa unustanud, et enne ja pärast linki peab tühik või veel kindlam, tühi rida olema?

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#44

Kaldun arvama, et see ploki pildil olev number ei ole mootorinumber (paistab valuvormi nr moodi)
Kui ta koos birkaga kaduma pole läinud, siis on ta hoopis tagasihoidlikumalt kuskile löödud (ennem peaks selgeks tegema, kust kandist seda otsida, vahest ei paista isegi ühekordse värvi alt välja)
Vasta
#45

Vanal Fordsonil on seerianr kollektori kohal, jaotushammaarataste pool bloki otsas n.ö. (esimese silindri kohal, kui tänapäevast loogikat kasutada) tavaliselt katab neil isetehtud kollektori tihend osa numbrit ära jms. Majoris ei tea muidugi suurt sedasamustki  Sad
Vasta
#46

Videod sain korda. Tahab pikki Youtube aadresse saada ja lühike link ei toimi.
A seerianumbri osas hea point, mille peale ma ise ka mõtlesin, et see ei saa nii vormi valatud olla.
Süütenurga seadistamise kohta leidsin veidi õigema Fordson Super Major-i juhendi internetist, mis ütleb, et nurk peab olema 23°. Kuidagi kahtlane tundub, et see nurk saab nii paigast ära olla ja mootor ikka töötab.
Vasta
#47

14 12 64 lõhnab valuvormi tegemise kuupäeva järele.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#48

(09-01-2020, 00:55 AM)nastik Kirjutas:  ...
Kuidagi kahtlane tundub, et see nurk saab nii paigast ära olla ja mootor ikka töötab.

Need pajad käivad kuidagimoodi igast asendist, kui ainult sissepritse enne sisselaset ei juhtu. Sedapalju ikka kütust silindrisse ja eelpõlemiskambrisse jääb, et pauk lahti läheks, kui slindris õhul soe hakkab.

Kiitus julguse eest asja elustada ja seda ka teistele näidata.
Vasta
#49

Eks see oma lolluse eksponeerimine natuke julgust nõuab jah. Aga tore kui palk silmas kiiresti kätte näidatakse. Mootori seerianumbri leidsin igal juhul eest paremalt ploki peale toksituna ilusti üles.    

Kõrgsurvepumba reguleerimise uurimisel tuli õige reguleerimismärk välja 180° pumba otsaratta valelt poolt. Mõtlesin, et ratas on ilmselt pumba otsa kogemata vale pidi saanud ja võtsin pumba maha. See teooria aga vett ei pidanud, sest ratas käib pumba võlli otsa kiiluga ja saab olla seal ainult ühte pidi. Kuna aga see ratas juba maha sai võetud ja võll logises kahtlaselt siis sai avatud ka otsakaaned ja see vaatepilt ei olnud kuigi ilus. Rattapoolsest võlli laagrist ei olnud alles midagi peale sisemise ja välimise saale. Mõned kuulid veeresid korpusest välja. Kuna võll on jäigalt ühendatud mootoriga siis sai see ilmselt sellisena toimida ja simmerling ka natuke toetas.    
Tagumine laager läks kaane maha võtmisel pooleks    

Kuidas nende laagrite või siis laagrist alles jäänud saalede kätte saamine tegelikult käib ma ei tea. Mul midagi paremat pähe ei tulnud kui valmistasin keevitusaparaadi abil sellise seene ja tõmbasin välja. Kuna võll oli ka natuke viga saanud ja enne sellele tähelepanu ei pööranud siis tuleb tunnistada, et tuli päris suure tõmmitsa ja nii umbes 1000 Njuutonmeetrise jõuga (meetri pikkuse õla otsas 1000 kg)
       
Kui intelligendid on mingi parema mooduse aukudest laagrite kätte saamiseks välja mõelnud siis oleks muidugi tore teada.

Kätte ma need laagrijäänused igal juhul sain ja ilmselt saab ka uued laagrid sisse aga siis saabub põhiküsimus, et kui ma pumba tagasi peale panen ja märkide järgi ära reguleerin siis on süüde eelnevast ca 180° erinev. See aga tähendaks seda, et enne töötas mootor 180° vale süütega. Kas selline asi on üleüldse võimalik? Üritasin googeldada ja enamus väidab, et ei ole aga samas leidusid üksikud vihjed, et olla selliseid juhtumeid nähtud. Kui keegi oskab kommenteerida oleks tore.
Vasta
#50

Midagi abi sellest vist ei ole aga saime t150k käima kui oli pump 180 kraadi valesti. Läks tõmmates ja suitses palju. Öeldi et pole võimalik aga läks ikka. Starterist käivitamine ei andnud lootustki, samas tõmmates läks peaaegu kohe.
Vasta
#51

Tsitaat:See aga tähendaks seda, et enne töötas mootor 180° vale süütega. Kas selline asi on üleüldse võimalik?
On ikka võimalik, aga siis peab pumba peal pihustitorud ka sassi ajama  Big Grin
Vasta
#52

Hmm, öö on küll hiline ja vaim pole peale pikka plekitööpäeva värske aga.. Aga kui seerianr oli seal kus vanal Fordsonil ja leek korstnas oli, kui töötas... kus sellel sõbral "esimene silinder" asub muidu kirjanduse järgi? Jaotushammasrataste pool otsas või siduri pool otsas. Kui lihtne tal pihustitorusid valesti ühendada on?
Vasta
#53

Tsitaat:umbes 1000 Njuutonmeetrise jõuga (meetri pikkuse õla otsas 1000 kg
vajalik täpsustus 1 kNm ei ole 1 tonn meetri kohta (isegi mitte 1000 kgf.m)  Smile
Vasta
#54

Kas te Kult saite T150-ne käima 180 kraadi vale süütega ilma pihustitorusid ümber tõstmata? Raskelt läks ta küll see on tõsi aga pihustitorude valesti ühendamine ei tundu realistlik.    
Esimene silinder asub traktori ees otsas, st sidurikojast kõige kaugemal. Teada sain seda nii, et vaatasin lahti võetud mootorit ja seal on kepsu peale numbrid tehase poolt pressitud.

Mitte et ma koolifüüsikas ülearu tugev oleks aga 1 Njuutonmeeter on 1 Njuuoniline jõud, mis rakendub 1 meetri kaugusel oleva punkti suhtes. 1 Njuuton on aga jõud, mis 1kg massiga kehale annab mõjumise suunas kiirenduse 1 m/s.
Ma järeldaksin, et 1Nm = 1kg / 1m kauguselt; 1000Nm = 1000kg / 1m kauguselt ja 1 m/s kiirenusega
Vasta
#55

(26-01-2020, 10:07 AM)nastik Kirjutas:  Kas te Kult saite T150-ne käima 180 kraadi vale süütega ilma pihustitorusid ümber tõstmata? Raskelt läks ta küll see on tõsi aga pihustitorude valesti ühendamine ei tundu realistlik.
Esimene silinder asub traktori ees otsas, st sidurikojast kõige kaugemal. Teada sain seda nii, et vaatasin lahti võetud mootorit ja seal on kepsu peale numbrid tehase poolt pressitud.

Mitte et ma koolifüüsikas ülearu tugev oleks aga 1 Njuutonmeeter on 1 Njuuoniline jõud, mis rakendub 1 meetri kaugusel oleva punkti suhtes. 1 Njuuton on aga jõud, mis 1kg massiga kehale annab mõjumise suunas kiirenduse 1 m/s.
Ma järeldaksin, et 1Nm = 1kg / 1m kauguselt; 1000Nm = 1000kg / 1m kauguselt ja 1 m/s kiirenusega
   
Siin on saada terve mootor, mis võiks olla märksa korralikum kui see pilt kõrgsurvepumba seest välja paistab.
Vaevalt ta nüüd nii läbi on aetud paikse mehhanismi käitamisel kui praegu olemasolevad mootorid.
Üsna kindlalt on sellise kuivalt käimisega ka tõukurite pesad ja rullid ära rikutud ja pritsemoment pole sugugi konstantne suurus enam.
Mis aga pool ringi valesti pandud pumpa puudutab siis eelkambritega mootor töötab niimoodi piisavalt hästi et ära petta.
Käivitus on raske, ajab sinist suitsu ja töötamise hääl on jäik ning pritsenurga muutmine ei mõju.
Nimelt kunagi ma ostsin sellise kolkswageni mootoridoonoriks ning omanik väitis et pihustid on läbi et suitseb ja ma tulin sellega teisest riigi otsast koju ning vahetasin ka pihustid ja kõrgsurbepumba ära mis ei teinud asja kuidagi paremaks.
Külmalt ja poolsoojalt ilma küünalde või eetrita käima ei läinud aga soojalt poolest pöördest.
Vasta
#56

Aga sa vaata siiski seda, kuidas klappide järgi see tööjärjekord võrreldes kõrgsurvepumbas toimuvaga on... Kui kahe silindri laks paigas on ja kahel mööda on siis võib ka nii tuld korstnasse ajada ja justnimelt selle company traktori mootorite toodangu puhul on ennegi juhtunud, et tööjärjekorda loetakse teisest otsast, sõltumata kepsudele löödud markeeringust. Meil muidugi oli lihtsam sest mootor oli laual kapitaali ajal.
Vasta
#57

Kg väljendab kaalu.Jõuna suhestub,1Kg=9,81N.Kõrgsurvetorud lahti ja nookurite kaan maha ja mootorit käsitsi ringi ajada,pritse hetkel klapid suletud ja saab järjekorra suhtes selgust.
Vasta
#58

(26-01-2020, 10:07 AM)nastik Kirjutas:  Kas te Kult saite T150-ne käima 180 kraadi vale süütega ilma pihustitorusid ümber tõstmata? 

Torud olid nii nagu pidi, ma nii väga ei tundnud huvi ka mis või kus, käisin lihtsalt vahepeal targutamas ja teise 150-ga käima tõmbamas. Aga nii kui pump sai uuesti 180 kraadi keeratud läks kohe käima.
Vasta
#59

Tsitaat:Kg väljendab kaalu.Jõuna suhestub,1Kg=9,81N
ma sellele tähelepanu juhtisingi, et kui meetrise õla taha rakendada 1000kg kaalu, on see njuutonites mitte 1000 vaid pigem 10000 (täpsemalt siis 9810 N ,aga kes neid kopikaid ikka taga ajab , suurusjärgud peavad paigas olema. Ennemgi algajad mehaanikud puusse pannud, et 100 Nm kinnitatava poldi taha pannakse meetrine vars ja vajutatakse kogu oma 100kg kehaga peale, ise imestades et kuidas see polt nüüd pooleks läks Smile  )
Vasta
#60

(17-09-2019, 00:19 AM)nastik Kirjutas:  Esimestest avaldunud probleemidest andis kohe tunda kole kange rool.  Hüdradosaator, mis on ehitatud silindrisse aitas keeramisele kaasa minimaalselt kui üldse. Muidu kannatas veel kuidagi ringi sõita aga kui midagi esikopas siis oli pööramine ikka põhimõtteliselt võimatu. Rahvusvahelistest foorumitest sai kinnitust ka tõsiasi, et see on tüüpviga, millel põhjuseid võib olla mitmeid alustades õlifiltrist. Nii et enne silindri kallale asumist sai asjad üle vaadatud, hoovastik ja vardad sirgeks pressitud, šarniirid, mille loks oli ca 1cm vahetatud. Paremaks ei läinud. Silindri kohta leidsin joonise, millelt võis teha kindla järelduse, et ise ma selle remontimiseks võimeline ei ole:

Õnneks leidub aga Rakvere kandis kuldsete kätega hüdramees, kes asja korda tegi. Peab tunnistama, et esimesel katsel sai korda küll ainult ühele poole pööramine. Nii on ka muidu päris huvitav ringi sõita, et paremale keerab ühe näpuga aga vasakule kahe käe ja looma jõuga. Hea, et matsu ei pannud aga palju ei puudunud ka, sest vahepeal sai ikka nii ka natuke maad liigutatud. Teisel katsel aga tulemus super ja asi töötab nagu uus, 50 aastat tagasi.

Kui saladus pole, siis sooviks kontakti saada selle meistrimehega. Oma IH B-2275 kannatab sama vaevusega ja korra olen lasknud remontida aga paremaks ei läinud.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne