Jawa 354 1959 projekt - küsimused
#1

Tere

Alustan üht uut projekti, mille puhul plaanin esmakordselt musta numbrit taodelda. Jawa 354 aastast 1959. Sõitnud 10 000 km - seisma jäi 1962 (bensiin paagis on samast aastast). Töötan koos ratta omaniku ja tema pojaga (omanik on sama mees, kes selle 1959 Moskvast Balti jaama tulnud kastiga kätte sai). Ratas on usaldatud minu juurde, omaniku peres sõitjaid ei ole - omanikuks jäävad ikka nemad. Ratas on üliheas seisukorras ja sealjuures täiesti omas mahlas - minu hinnangul tuleb sellisest projektist isegi vingem tulemus kui täielikult ennistatud rattast. Mootor on kinni - selle teen korda. Lisaks vaja veel sadulat, summuteid, akut ja kaitsmepesa akupoolset osa.

Enne töö alustamist on tekkinud mõned küsimused seoses sellega, et ratas jääks võimalikult originaalilähedane.

Sadul:
Sadula sisu on kivikõva, "nahk" on ka päris kange. Christon OÜ saatis pildi väga ilusast sadulast, mille nad on teinud, kuid küsin siit, kas see on ikka õigeim lahendus? Ehk on saada sadulanaha replikat?
   

Aku:
Kas on saada nö aku välimist kesta, mis meenutaks originaal akut - selle sisse saaks panna näiteks tänapäevase 6V geelaku?

Kaitsmepesa aku poolne osa:
Pakkuge, kellel olemas.

Kui päriselt tööks läheb, postitan pilte ka. Ratas hetkel garaažis - mõne nädala pärast võtame moto maha.

Terv
Morse
Vasta
#2

Tere mehed.
Enne,kui päris tööks läheb ,lase ratas mõnel tsiklieksperdil üle vaadata,oleks ju hea,kui ei peaks asuma taastama seda enam,et väidetavalt hästi säilind isend.
Katsuge olla.
Jaan.

Katsuge olla...
Vasta
#3

Lisaks - kui on tõesti kindlasti originaalsena säilinud, oleks võibolla ka ekspertidel ühtteist sealt kõrvataha panna. Reigo Vilu võiks näiteks olla pädev mees selleks.
Vasta
#4

Ma olen seda ratast näinud. Mina paneks ta elutuppa seisma ja kui selline veel peaks ette sattuma, ostaks kõhklemata ära. Peamine probleem on kinniroostetanud mootor ja see, et summutid alt läbi mädanenud on. Muu oli väga ilus n.ö paatina ja eksponaadiks sobib see ka praegusel kujul.

Akuma akusid liigub aeg-ajalt ostas.

Sadula osas on nii, et kui ma kevadel nägin Võrus uut ja kasutamata sadulat ning selle istme kuju siis ma pole samasugust rohkem kahjuks turul näinud. Vahet pole kelle kaasaegne toode on n.ö shvammi kuju ikka mööda ja muidugi erinevate kaasaegsete tootjate õmblustöö kvaliteet on ka erinev (ja nagu see ikka on).


P.S kirjutan pikema e-maili, kui tagasi kodumaal. Praegu Vilniuses konverentsil.
Vasta
#5

Kui omanikuks jäävad nemad, kas siis sulle jääb restaureerimistöö või pead kogu remonti finantseerima ka?

Mõtle see asi enne läbi, kui oma aega ja raha hakkad kellegile teisele kuuluvasse masinasse panema.
Vasta
#6

Ole nii hea ,saada mõni pilt,kui väga tüli ei tee.Ei pea siia keskonda panema,võid mulle ka saata kui väga suur saladus ei ole.
tel.52 74284
Vasta
#7

Mõned eksperdid on ratast juba näinud. Jawaga (ja veel ligi kümne erineva tsikliga) olen ise 15 aastat sõitnud. Selle aja jooksul ka (m.h. Jawa) mootoreid remontinud. Originaalsuse osas mingit suurt prohmakat teha ei kavatse. Õnneks on seal väga vähe teha. Kindel soov on jätta pill nii, et oleks omas mahlas ja võimalikult selline nagu ta täna välja näeb (ehk siis 1962 välja nägi - k.a. väike mõlk paagis, mille kohta on omanikul markantne lugu rääkida). Eelkirjutajaga on juba varasemalt kokku lepitud, et tuleb vaatab veel täpsemalt üle ja teeb pildid jmt. Eks siis jagame seda infot teiega. Kes veel on huviline infot ammutama, siis olen valmis näitama. Mootor tuleb maha mõne nädala pärast.




Hea ilmaga teatrisse võiks ikka sõita selle pilliga aga pikemas perspektiivis on idee kellegi muuseumi pakkuda.

Istmega on keeruline. Mulle see tänapäevane ilus sadul ei meeldi. Pean veel otsima. Muuseas - kui originaal nahk on ilma mõradeta aga lihtsalt väga rabe. Kas seda kuidagi turgutada saaks?

Kas see võiks olla õige ajastu aku?
https://www.kuldnebors.ee/search/varuosa...e355f3.jpg
Vasta
#8

(04-10-2019, 08:26 AM)uko Kirjutas:  Ole nii hea ,saada mõni pilt,kui väga tüli ei tee.Ei pea siia keskonda panema,võid mulle ka saata kui väga suur saladus ei ole.
tel.52 74284

Korraldan viisakama fotoshooti ja panen fotod üks hetk siia üles. Ei taha ilusat ratast garaaziriiuli taustal tehtud mobiilifotoga vähendada Smile
Vasta
#9

(03-10-2019, 19:51 PM)tõnn Kirjutas:  Kui omanikuks jäävad nemad, kas siis sulle jääb restaureerimistöö või pead kogu remonti finantseerima ka?

Mõtle see asi enne läbi, kui oma aega ja raha hakkad kellegile teisele kuuluvasse masinasse panema.

Masinasse panen hulga oma aega. Teen seda väga hea meelega, sest täna on võimalik see masin veel kunagisest Gonsiori tänaval olnud garaažiuputusest tekkinud kahjustusest päästa üsna lihtsalt (juppe on saada). Ja mulle teeb see suurt rõõmu, kui säärane masin jälle ühes tükis on. Mul on hetkel kahe garaaži peale 7 tsiklit. Ei tunne vajadust antud ratast omada. Omaniku pere on meie perega lähedane ja rahaasjad saame aetud. Niisiis: asi on läbi mõeldud. Avan seda teemat üldse ainult sel põhjusel, et nadi oleks siin kirjutada sellest projektist kui enda omast, kuigi seotud on veel 2 inimest. Aga tänan soovituse eest - olen sinuga nõus.
Vasta
#10

Võta kõigepealt maha paak ja silindrikaaned, ehk on lihtsalt kolvid kinni silindrites.
Veidi õlis leotamist ning puuklotsiga togimist aitab kolvi liikma.
Siis kerge silindri hoolimine või poleerimine ja ehk ei peagi mootorit lahti kiskuma.
Vasta
#11

(04-10-2019, 10:01 AM)morse Kirjutas:   Muuseas - kui originaal nahk on ilma mõradeta aga lihtsalt väga rabe. Kas seda kuidagi turgutada saaks?

Sadul kaenla ja jaluta läbi ettevõttest kus tegeletakse nahahooldusega ja küsi nõu. Näiteks : https://forlux.ee/

Isetegijale on päris põnev: https://www.youtube.com/watch?v=HvvGLMMTyFw

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#12

(04-10-2019, 11:42 AM)tõnn Kirjutas:  Võta kõigepealt maha paak ja silindrikaaned, ehk on lihtsalt kolvid kinni silindrites.
Veidi õlis leotamist ning puuklotsiga togimist aitab kolvi liikma.
Siis kerge silindri hoolimine või poleerimine ja ehk ei peagi mootorit lahti kiskuma.

Plaanisin jah proovida. Teen seda laua peal, mitte raami vahel. Aga lootust eriti ei ole. Karterist sain kätte sama palju õli kui vett...

Kuna mootor on ikka VÄGA kinni (leotamine läbi küünla avade pole siiani tulemust andnud), siis kardan, et silindritega võib pahasti olla ja võibolla isegi 3. remondiga jääb roosteauk näha. Aga eks seda näeb siis kui lahti hakkan võtma.
Vasta
#13

(04-10-2019, 13:39 PM)indrek1000 Kirjutas:  
(04-10-2019, 10:01 AM)morse Kirjutas:   Muuseas - kui originaal nahk on ilma mõradeta aga lihtsalt väga rabe. Kas seda kuidagi turgutada saaks?

Sadul kaenla ja jaluta läbi ettevõttest kus tegeletakse nahahooldusega ja küsi nõu. Näiteks : https://forlux.ee/

Isetegijale on päris põnev: https://www.youtube.com/watch?v=HvvGLMMTyFw

Tänan! Uurin seda teemat.
Vasta
#14

Jawa puhul on tegemist päris-kunstnahaga ja seda vist enam pehmeks ei saa.

Kui katki ei ole, siis säilita nii, nagu on.
Sõitmiseks muretse omale teine sadul.
Vasta
#15

Äkki saaks mõned pildid,ma ise teen 1960-nenda aasta jawat,musta nr muidugi taga ei aja,aga istmest tahaks küll pilti.Mul originaalis musta värvi terve ratas,suvel tõin Tsehhist kogu kroom detailid uued.

Opel Manta B 2x 1980:Toyota Celica Supra 1983
Vasta
#16

(04-10-2019, 19:12 PM)hundu615 Kirjutas:  Äkki saaks mõned pildid,ma ise teen 1960-nenda aasta jawat,musta nr muidugi taga ei aja,aga istmest tahaks küll pilti.Mul originaalis musta värvi terve ratas,suvel tõin Tsehhist kogu kroom detailid uued.

Tere

Pilte teen terve kuhja. Esimesed ilupildid on olemas ja tulevad siia üles. Kutsutud on ka spetsialist, kes oskab hästi viidata olulistele pisidetailidele. Teeme ka nendest pildid ja paneme üles.

Mootor on endiselt veel raami vahel. Sadula olemasolevast nahast proovime siiski asja saada. Pannakse uus sisu. Loodan parimat. Ka sellest ühel hetkel pilte.
Vasta
#17

ksf gruppen oli eile minu garaazis. Pildistasime masina korralikult üles - ta lubas pildid siia ka postitada.

Hea uudis on see, et võtsime sidurikaane ja silindripead maha ning saime mootori isegi loksuma. Vasaku kolvi rõngastel paistab läbi väljalaske ava roostet. Ma leotan teda veel natuke...
Vasta
#18

Nii, ma siis panen natukene pilte rattast ja detailidest. Väga palju ei saa, sest siis on palderjani vaja või konjakit või kurat teab mida :Big Grin

Käisime ja tegime rattast mõned pildid. Võimas emotsioon ikka sellist ratast näha – midagi pole öelda! Hea uudis on see, et kolvigrupp veidi liigub nii, et veel leotades saab kinni paakunud rõngad lahti küll. Silindrid iseenesest puhtad aga vasaku silindri väljalaskest on näha, et vähemasti ühe rõngaga on küll probleem. See on kõik aga suht „#%¤#“ selle kõrvalt, et toda ratast võiks niisama vaatama jäädagi Big Grin
   
Mõneti on kahju, et rattaga kunagi üks nõukogude miilits väikse „kõksu“ tegi, mille jäljed on näha peamiselt bensiinipaagi küljel ja esitulekorpusel. 
   
Samas on aga jätkuvalt näha palju pisidetaile, mida ilmselt ainult sellisena säilinud rattal näha saabki. Omaette huvitav on kasvõi seegi, et osad poldid on „Li“ markeeringuga aga ilma kokkulugemata julgeks öelda, et enamus  M6 polte on ilma selleta ning neid pole lahti keeratudki kunagi ja samuti osad M8 poldid.
   
Silindripead on värvitud aga sama on tegelikult ka rataste ilukapslitega (esirattal värvitud kapsli südamik, tagarattal välimine rant). Loomulikult on pöiad keskelt matid ja ääristatud kuldtriipudega – viimaseid on küll juba vähe näha, kuid siiski need on seal! 
   
   
   
Rõõm oli näha ketikaitsme tagumise kruvi küljes jätkuvalt splinti (lõhistihvt), tagamaks seda, et ketikaitsmed ei saaks mutri lahti põrumisel laiali vajuda ja paksu pahandust tekitada. 
   
Tsingitud traadist klambrid küljeplekkide tihendite paigalhoidmiseks nagu ka vanasordi kraan ja paak ise (JAWA-CŽ)– puhas rõõm silma nuumata. 
   
Piduripöörade küljes olevad hoovad aga näituseks tunduvad värvitud olema helehalli värviga ja mitte tsingitud ning sadula all olevad tagatule juhtme pistikud on ilusad kruvidega klemmid koos kummist juhtmenumbriga.
   
   
Mida ma siin pikalt ikka praegu lobisen – lihtsam on pilte vaadata, kuigi nende üleslaadimisel siia, kvaliteet langeb kõvasti J
Head nautimist!
Vasta
#19

Siin siis mõned vaated veel.

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Vasta
#20

Lisan ka sadula pildid. Sellisena läks ta taastamisele:
   
   
   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne