IŽ Jupiter 2 uuele elule

No vat, oma aja Jawa ja Jupiter on veelgi rohkem sarnased, kui oleks osanud arvata.

Aga uurides õhufiltrit selgus materjalide abil, et viimase alla peaks käima spetsiifiline kummist tugijalg. On kellelgi aimu, kas sellist müüakse ka või on mõnel kaasfoorumlasel säärane kasutuskõlbulik isend üle? Minu mootori õhufiltri korpus on sarnane ja klambritega, nagu pildil, aga alla olid topitud mingid kummi ribad, mis ei tundunud päris õiged olema, ega olegi. Lisaks tekkis küsimus, et ka keegi on filtri sisu ka ümber ehitanud nö. kuivaks? Mõtted liiguvad vahetatava filterelemendi originaalse korpuse sisse integreerimise suunas, sest tamiilist pusa on küll kuidagi küsitav oma filtreerimisvõimekuse osas.

       
Vasta

1976 aasta uuel Jupiter-3-l olid poest ostes seal samuti kummiribad all.

Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Vasta

Mäletan ka kahte paksu kummiriba, mis olid mootori peal olevate ribide vahel.
Vasta

Hmm...mul konkreetselt Jupiter 2 varuosade kataloogi kahjuks pole ja ega kogemusi ka minevikust, seetõttu usaldasin internetist leitut. Imelikul kombel paistsid sealt mulle sellised tulemused Jupiter 2-e õhupuhastiga seonduvalt. Aga mul oli ka kaks ca 10mm paksust kummiriba mootori risti ribide vahel. Kas vähemalt see oletus on õige, et klambriga suletav õhupuhasti korpus on vanema Jupiteri oma ja uuemad on juba kruvidega neljast nurgast?

Siin on minu õhupuhasti alt poolt. Tollel on ka selline nokk (küll juba osaliselt lahkunud) all korpuse servas, mille külge kinnitub netist nähtud ja minu poolt eeldatud kummist "king":

   
Vasta

Minu 65 aasta omab ka klambriga suletavat filtrikorpust.
Lisaks on risti mootori peal 2 kummist riba.
Paksus 8mm, pikkus 60mm, laius 20mm
Vasta

74a jup kolmel oli õhupuhasti nurkadest kruvidega kinni ja nagu ütlesin kahe paksu kummilindi peal. Vitsaga tõmmati kogu krempel mootori külge.
Tõendeid pole, ainult mälu.
Vasta

See kummist tugi, mis su pildil on on Planeta oma, Jupiteril käib kaks kummiriba nagu eelevalt mainitud. Õhupuhasti alune osa on Planeta ja Jupiteri karteril erinevad.

Õhupuhasti on võimalik paberfiltrile ehitada väga lihtsalt, küll aga filter element töötaks tagurpidi. Ehk õhk liiguks seest välja. Keerukama lahenduse, kus filter õigetpidi töötaks võiks keegi  ka ära teha.


PS 84', 83', 82', 80', 79', 77', 76', 75', K-15, K-16, M-15; M-16
Vasta

Tänan vastamiste eest! Eks siis panen ka uued kummiribad filtri alla  Smile 
Filtrit on muidugi ümber lihtsam teha nii, et paberfilter on sees vertikaalselt ja töötab nö. tagurpidi, aga sedasi ma ei plaaninudki idee tasandil asja lahendada. Esmasel vaatlusel tundub mulle, et Jawa 350 õhufilter sobib IŽ õhupuhasti korpusesse ka mõõtudelt risti sisse, ainuke probleem on karburaatori poolne filtri õhuvõtuava, mis on ovaalne ja vajab ilmselt vahetükki, mille külge ka pika poldiga filter kinni tõmmata.

   
Vasta

Tere
Mõõtude kohapealt jään võlgu, aga Jawa 559-l on ovaalne paberfilter.
Vasta

Hilisemal 559-l, s.t mudelil 559/07 (alates 1967.a, kuigi loomkatse näitas sellist ka juba 1966 a. lõpu rattal) on samasugune õhufiltrielement nagu mudelil 360 ehk et püstine, ringikujulise põhjaga ning ühest otsast suletud. Sellega seoses on teistsugune õhufiltrikorpuses olev vahetükk.

Pildil oleva õhufiltrielement tundub pärinevat üldse mudelitelt 634 ja 638, küll ümmarguse põhjaga ja ühest otsast kinni, kuid läbimõõdult jämedam.
Vasta

Mõtlesin natuke kastist välja ja tulemus - ilmselt võiks vaadata ka profitolmuimejate filtreid.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta

Ma siiski mõtlesin, et jääks ikka kasti sisse ja ostsin Jawa 638 õhufiltri, mis sobib mõõtudelt ning millele lähiajal asun vahetükki tegema, et see filtri korpusesse kinnitada. Sisemine õhuvõtutoru tuleb välja juurida, muud üle ei jää.

   

Sai ka pulkadeks võetud Jupiter 2 ja üks 56-e esiamortide paar, aga teleskoobi torud on ikka nii ära korrodeerunud ja uurdeid täis, et ma neid taastada küll ei viitsi. Treib päris uued roostevabast. Ja ärge te kartke, et roostevaba on pehmem, toru seinapaksus on 4mm ja krossile selle pilliga ei minda. Vähemasti ei korrodeeru enam edaspidi. Smile 

   

Liivapritsi sai saadetud ka summutid ja sadulate raamid. Kuigi Planeta 4 sadul oli uus ja lahti võttes ka raam üsnagi korralik ning korrodeerumata, ei meeldinud mulle tema viimistluskvaliteet - oli justkui värvi sisse kastetud, mitte värvitud ja siin-seal rebast ka juba seljas.

   

Õnnestus vahepeal leida ka üks korralik ja päris sirge originaalne summuti (minimaalsete mõlkidega) ehk moodustada normaalne paar. See lootus aga kustus kergelt, sest peale pritsi osutus, et viimane on sõelaks seestpoolt kohati idanenud, nii et liiv haukas augud läbi. Nüüd peab ka mõtlema, mis neist summutitest üldse saab...seestpoolt puhastus ootab veel ees. Resonaatorid said ka puhastatud, et neid šabloonidena kasutada. Tuleb ilmselt roostevabast uued teha. Paelub ka mõte, et äkki keegi suudab roostevabast ka uued summuti plekid voolida...

       

Ja lõppeks sai korrastatud pasun ja triibutatud ratast oma äranägemise järgi. Originaaliarmastajad võivad nüüd kividega hakata loopima Smile 

   
Vasta

Tagasi pisiasjade juurde. Sai siis võetud ja see õhufilter ümber ehitatud. Filterelemendi alla ehitasin nö. sahtli, mis filtri korpuse serva ilusti sisse istus ääreliistude vahele ning seejärel liimisin Würth silikoonliimiga selle kinni. Alguses sai tehtud ka väike valearvestus, mille hiljem ära silusin. Nimelt plaan oli pikkade keermelattidega tõmmata filter kinni taldmikule, paraku nii aga ei saa hiljem filtrit korpuses välja, kuna pole seda ruumi kuskilt võtta. Seetõttu lõikasin need kaikad maha parasjagu nii palju, et M6 jätkumutter keermeliimiga tugevalt põhja keerata ning M6x50 poltidega filter siis jätkumutritesse kinnitada ja nii, et filter on pingutatud ja poldid põhjani vastu keermelati otsasid. Tegelikult istub see filter ka 60mm äärikusse väga tihedalt sisse. Filter on tagant otsast kinni valatud ja kaks polti, mis sealt läbi kummi tulevad on väga tugevalt tihendatud materjali enda istu poolt.

       
       

Täna tulid treialitemaalt tagaamortide kolvivarred kätte, saab ühe paari tagavaraks teha ja mõned seemneks jätta.

   

Taaskoostasin ka esilaterna, mis hõlmas endast spidomeetri lahti võtmist, puhastatamist, määrimist ja odomeetri ära nullimist. Sama puudutas süütelukku. Mõnus nokitsemine. Kuna elektrisüsteem saab olema 12V, siis võtsin ette ka laternas paiknevad indikaatorlambid. Algne plaan oli vahetada nende eriliste soklitega 6V hõõgpirnide kolvid 12V ja 2W vastu, aga siis mõtlesin, et topin hoopis LED-d sisse. Mitte mingid hiinakad, vaid valisin ja tegin need ise koos pinge stabiliseerimise ja vastupolaarsuse kaitsega, et nende valgusjõud ei sõltuks niivõrd pööretest, isegi siis, kui kasutada magneetosüüdet ilma akuta, kus pinge võib kuni 17V tõusta. Rookisin siis pirnide soklid tühjaks ja teised sisud sisse. LED-de läätsed viilisin lamedaks, et valgust hajutada ja täitsin pealt sulaliimiga, et asi paremini sees püsiks. Testisin ka ära ja ise olen rahul. Ülejäänud valgustid saavad siiski sisse hõõgpirnid, muidu hakkab äkki generaatoril igav.

       
   

Järgmiseks peab tegelema sadulaga, mille alusraam on juba uuenduskuuri saanud ja alustama peab uue katte tegemist. Pluss veel esiamordid, mille materjal peaks ka varsti saabuma, et uued teleskoobi torud teha.
Vasta

Kuna pisiasjadega tegelemine hakkas tasapisi otsa saama, mitte, et seda rohkem poleks, siis otsustasin liikuda korraks edasi suuremate sammudega. Tundus, et on õige aeg juba ratast kokku laduma hakata. Selleks otstarbeks tuli üle vaadata veel tagakiige puksid, mis tundusid alguses nii korralikud ja ilma lõtkuta, et ma ei vaevunud neid isegi mitte avama - liikus algselt väga kergelt ja ilma lõtkudeta. Plaan oli tagakiige õigel hetkel lihtsalt avada, puhastada ja määrida ning uuesti kokku panna. Lahti võttes aga selgus, et see pilt nii roosiline ei olnud. Puksid olid ikka täiesti läbi ja sõrmedel ka jäljed peal - püsis oksiidi najal tihe Smile . Tormasin siis poodi vaatama, kas sealt midagi asemele leiaks. Leiduski miski komplekt lausa, millest lõpuks kõlbasid kasutada ainult puksid. Sõrmed olid pehmest terasest, halvasti treitud, joonelised, ilma määrdekanaliteta ja lõtkusid hullemini puksides kui vana komplekt. Kiige polt oli ka justkui armatuuri vardast lõigatud, samuti ilma määrdekanalita ja o-rõngad ei mahtunud kuidagi sinna, kuhu oleks pidanud. Seetõttu puhastasin vanad ja karastatud sõrmed oksiidist ja peale "keevitunud" metalli jääkidest, lihvisin-poleerisin ning panin need kokku uute puksidega ja sobilike o-rõngastega. Sai isegi väga hea, sest suuremad kahjustused olid õnneks vanade pukside kanda jäänud. Kuna lahti võttes läksid puruks ka kiige sees olevad karastatud distantsrõngad, mis on sõrmede ja kiige keskel asuva distantstoru mõlemas otsas, siis lõikasin need uued 6304 laagri sisesaalest, millest täpselt kaks rõngast sai teha õigete mõõtude ja paksusega. Ilma nende rõngasteta hakkab kiige muidu lõtkuma telgsuunas. Juhtumisi leidsin Planeta 5 varuosade kataloogist, et pannakse tagakiigesse ja ka 6201 laagrid (12x32x10mm), üks kummalegi poolele, aga mulle see mõte ei meeldinud, kuna üks laager tundub kuidagi väga kõhna, sest kuuli puutepind on sisuliselt punkt ja teiseks ei saa ta ju pöörelda, vaid töötab ainult kindlas väikses sektoris. Nii et sel korral laagreid panema ei hakanud.

       

Edasi oli lootus, et läheb juba kergemini. Aga võta näpust, siis alles nikerdamine algas, sest küll oli vaja siia-sinna puks teha, kuskile õige paksusega seib jne  Smile . Pool päeva kadus käest hetkega, aga seejärel oli seis järgmine:

       

Tagaratas läks alla varuteljega, sest kroomimisse pole veel asjad läinud. Seda põhjusel, et vaja on ära proovida leegitorude sobivus ja neid ehk järele aidata, mis tähendab, et tuleb järgmiseks kohe mootor raamile saada. Hetkeseis on selline, et tagajooks on koostatud ja ratas ei ole enam pea alaspidi  Smile  ning pidur töötab ilma lõtkudeta. Küljekarbid said samuti külge ja käib elektriosade peale sättimine. Süütepoolile nimelt tuleb ka väike vahetükk teha. Lisaks liimisin silikoonliimiga raami alla ka kummipuhvri, et seisuhark ei kollerdaks vastu raami ja ei lõhuks ära värvi kummalgi pool. Tekkis ka mõte leida seisuhargi jalgade otsa "kummikud". Mõne sõiduauto pedaalikummid näiteks, mis peale tõmmata. Jalapleki mõõt on 50x42mm, nii et selle järgi äkki kuskilt leiab miskit sobilikku. Viimasel pildil ruttasin korra sündmustest ette ja proovisin tagaporilauda rehvi peale, et veidi aimata uut väljanägemist  Toungue

       

Paar tagatule katet said ka järele aidatud ja lihvitud-lakitud.

   
Vasta

Uhke värk! Võimas teema, vinge ettevõtmine ja tasemel sooritus nagu nad kõik Sul ikka on!  Mõni foto on nii hea või ka ka hariv, et läks erakogusse talletusele.  

Viimasel ajal on endal ka peas mingi krõks käinud ja olen hakanud nägema omamoodi ilu nendes taksikoerakõrvakujulistes poriplekkides, millest veel esimene on kõrgel kurgu all traaversi küljes. Pluss väike esilatern... Aega on see võtnud muidugi aastaid, tuleb tunnistada Big Grin 

Mina pean 2T350cc klassis Jupiteri Jawa-st kangemaks rattaks - lihtsalt kõik tuleb üle käia, et vedrustus, pidurid, mootor õigesti toimetaksid (ja mida hilisemad , seda " krassisemad" nad igalt poolt olid) - Jawaga sai ilmselt kohe normaalselt sõita

Edev baik tuleb. Varsti neid Ühtesid ja Kahtesid enam soodsalt ei leia.
Vasta

Panen mõned märkimisväärsemad tegevused jälle kirja.
Plaan oli seisuhargile kummikud jalga leida ja see läks üllatavalt lihtsalt. Esimene pood mis ette jäi ja milleks oli Fixus, sisaldas kohe õiget asja. Mingid Mini pedaalikummid olid kohe nagu valatult õiges mõõdus. Nüüd saab siis ka porise ilmaga välja minna.  Smile

       

Otsustasin raamile külge liita ka roolimehhanismi ja ega selle juures midagi keerulist ning märkimisväärset muud öelda polegi, kui et silm reageeris uuele roolilaagrikomplektile kahtlustavalt ning otsustasin üle mõõta kõik laagri kuulid. Nii juhtuski, et ühes laagrikomplektis oli kaks kuuli suuremad, kui olema pidid. Normaalmõõdus kuul peaks olema 5,5mm, aga nagu valmistajariigis ikka ette tuleb, kui õige mõõt otsas, võetakse järgmine, milleks osutusid kaks 6mm kuuli. Novat siis.

   

Enne tuli aga muidugi raamile külge neetida masina sildiandmed. Ei olnud isu seda miskipärast uut teha, vaid jätsingi ta sellisena, nagu ta läbi aja ennast oli vedanud - et jääks killukenegi midagi vana kuskile peidetud kohta. Aga siis ei läinud kaua, kui peale mõningast passimist võtsin pintsli ja musta värvi ning otsustasin toda ikkagi retušeerida ja veidi värskendada. Minu arust sai jällegi täitsa hea Toungue 

   

Järgmine märkimisväärne asi, mida pajatada, on magneeto. Mingil põhjusel mõtlesin osta selle kohalikult kaupmehelt ja pidi olema kohe Jupiterile väga sobilik, aga kokku pannes sai kohe selgeks, et see pole see...vaid see on 634 Jawa oma. Noh, ei hakanud ma seda tagasi viima, sest teist tal ka polnud rohkem ja kuna Jawa ja IŽ Jupiter on rohkem sugulased kui ma alguses oleks arvanud, lausa nagu poolvennad või nii, siis kinnitused kõik klappisid, tuli puurida veidi ümber kinnitusavad ja saigi asetuse õigeks. Kaabli läbiviigukumm muidugi ei sobinud, aga see oli kõige väiksem mure, millele oli lahendus sahtlist võtta. Ja seda mina mõtlesin, et miks müüjal käis õrnalt üle huulte, et midagi tuleks lõigata...

       

Viimaseks selleks korraks avaks jälle Jawa ja IŽ perekonnaalbumit. Kellele tuntud asjaolud, kellele mitte. Aga minu üllatuseks vene tehnikal paljulevinud KP-12 kütusekraan esineb täpselt identsena ka Jawa mopeedidel. Mis inspireeris mind see kole vidin hoopis Jawa 350/559 kütusekraani vastu vahetama. Ei meeldi mulle see KP-12 monstrum. Samuti on minu üllatuseks tikutulega taga otsitud IŽ kaitsmepesa identne Jawa omaga. Leidsin viimati Tagadilt päev otsa kastides sobrades poolteist komplekti, aga jah, oleks võinud hoopis vabamalt võtta Smile 

   

Järgmine kord jälle. Hetkel on lõpetamisel elektriosa ehitamine, mis on peaaegu et valmis ja tuleb teha ka mõned trossid. Elektriossa punusin kohe sisse ka suunatulede osa, et siis hiljem vaadata, kuidas ja kas need üldse sobiks lõppkompotile.
Vasta

muidu ilus töö.ise oleksin tegelenud seisuhargi kummidega enne värvimist ja siis juba lihtne sobitada.kui kumm suts suurem siis keevitad jala talla suts suuremaks täpselt kummi järgi või vastupidi.
Vasta

(01-03-2020, 09:58 AM)muska71 Kirjutas:  muidu ilus töö.ise oleksin tegelenud seisuhargi kummidega enne värvimist ja siis juba lihtne sobitada.kui kumm suts suurem siis keevitad jala talla suts suuremaks täpselt kummi järgi või vastupidi.

Esmalt peaks tänama neid, kelle kriitikalatti olen ületanud ja häid sõnu pälvinud. Smile

Mis puudutab seda seisuhargi kummikute juttu, siis kõik on õige, oleks vaid tulnud enne värvimist sellel mõttele. Kuna see on olnud lihtsalt üks emotsionaalne kulgemine tundmatu lõppeesmärgi poole, siis paljud mõtteid on sündinud just eelnevatele tulemustele ja ajaga, sest paraku ei suutnud ma lõppvisiooni oma peakujus kohe ette näha - ei tegele ju vanatehnika taastamisega iga päev ja kui jälle mõni hoog peale tuleb, siis on asju, mis meenuvad tegemise käigus ja tekib kogemusi, mis tulevad alles järgmisel korral kasuks. Aga ma olen ka seda usku, et maailm on niipalju erinevat sodi täis, et alati on kuskil olemas ka sobilik asi, tuleb ainult vaeva näha ja see üles leida. Ja veel üks märkus. Mul on erinevaid sarnaseid seisuharke majapidamises ning kõik nad on veidi erineva jalapleki mõõduga Smile . IŽ-56-l näiteks on gramm suuremad "jalad" (+5mm siit-sealt), aga gramm suuremaid kummikuid eksisteeris ka poes ja isegi sama mustriga.
Vasta

Mis kraani panid ja kus müüakse?
https://jawa.ee/toode/kutusekraan-4/ -?

Endal oleks ka samale rattale vaja - see vene uustoodang on nii kräpp, et hakkas juba paari aastaga lekkima.
Vasta

(02-03-2020, 12:08 PM)rulli Kirjutas:  Mis kraani panid ja kus müüakse?
https://jawa.ee/toode/kutusekraan-4/ -?

Endal oleks ka samale rattale vaja - see vene uustoodang on nii kräpp, et hakkas juba paari aastaga lekkima.

Jah, seesama vigur ja sama koht. Pole veel jõudnud külge monteerida, keerme poolest klapib, ainult Jawa paagisisene filter ei mahu läbi vooluava paaki - see tuleb asendada eraldiseisva vooliku vahelise filtriga, mis ongi palju kontrollitavam lahendus. Lisaks tundub, et tuleb paagi vooluava siiski gramm suuremaks puurida, et kraani ülaosas olevat koonuspinda saaks paremini tihendamiseks ära kasutada, ilma selleta jääb liiga veerekese peale. Selline plaan oli peale esmast vaatlust.

   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne