Jawa 354, 1964a (korralik krõhva)
#1

Minu kokkupuude Jawadega algas 5 aastat tagasi, kui sõber palus oma külkaga pilli mu hoovis hoiustada mõne nädala. Toona olin selle foorumi kontekstis ikka paras tehnika võhik ning näppe polnud õliseks teinud. Aga nagu öeldakse, siis eesmärk pühitseb abinõu. Toona sai valitud oma projekti kajastamiseks (ja ka abi leidmiseks) küll tiba vale koht: https://biker.ee/phpbb/viewtopic.php?f=56&t=94153

Eelmisel kevadel aga sai tehtud osta.ee-st üks emotsiooni ost. Jawa 354. Nägi väga räbal välja. Ainus pluss oli klappiv birka, mootori ja raami number. Kõik muu oli kas vale, räbal või hädapäraselt parandatud. Mõte oli, et mõnus oleks talvekuudel midagi nokitseda. Siin mõni pilt algsest olukorrast:

[Pilt: EdhWHNA.jpg]
[Pilt: VgPf6hS.jpg]
[Pilt: H6HQZPY.jpg]
[Pilt: HsoBhUA.jpg]
[Pilt: AlrkH7r.jpg]

Eelmisel kevadel sai siis tehtud esmane ülevaatus olukorrast. Iga viimne kui tross soovis välja vahetamist. Ketiratas lootusetult kulunud. Süütelukk rikutud, süütelüliti viidud istme alla, vasak jalaraud ära murdunud raami küljest, karteri tihend puudu (selle tõttu ja õli välja jooksnud), õhufilter puudu, tagumisel piduril paigaldatud vaid 1 klots, ketikatte tuunitud, küljeplekid lõigatud, piduripedaal vale, esiporikas vale, paak vale. Sadula osas on mul kahtlused, kas siis juba oli uuem tüüp või peaks olema viiul?

Sai ta korra enne esmast lähenemist käima omas mahlas (või õigem oleks öelda mahlata) korraks käima aetud:


Eelmisel kevadel tegin korda järgmised asjad: Pidurid, siduri trossi, gaasitrossi, uus kett, uus ketiratas, uued ketipingutid, vahetasin tagumised amordid kus polnud enam õli haisugi, paigaldasin aku, uue bensuvooliku, karteri pesu ja uus õli. Peale seda julgesin minna esimesele proovitiirule. Mis jäi küll tiba lühikeseks, sest üsna pea selgus, et laadumine puudub. Samas lühike sõit tähendas, et koju lükata on jälle lühem maa. Rolleyes

[Pilt: jeYT6HZ.jpg]

Mis plaan on? Noh, esmalt võiks jõuda sellisesse olukorda, et saaks ta kenasti arvele võetud. Ehk siis omas kastmes töökorda. Kuna ta on ikka korralikult elu näinud, siis täitsa prillikiviks siin ilmselt mõtet seda asja ajama pole hakata. Ilmselt korrastada mõnusa petina välimusega. Õnneks mul on eelmise Jawa renoveerimisest palju töökorras, ent vähem ratsitud juppe, mida kasutada ja ümber vahetada.

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#2

Eelmisel suvel ja talvel aga Jawa jaoks aega ei tekkinudki. Seepärast sai järgmine peatukk käsile võetud alles nüüd. Et temaga ikka sõita tuleks jalaraud ära parandada. Selleks ei saa üle ega ümber mootori ja mõne muu asja eemaldamisest.

[Pilt: ikFwuDX.jpg]
[Pilt: KBLm011.jpg]
Üleval natuke löga

[Pilt: 6UO825x.jpg]
[Pilt: gAABZe5.jpg]
Siin siis meie probleem

Valmistasin ette uue osa keevituseks. Kusjuures mõtlesin juba, et tuleb seda osa ise meisterdama hakata. Ent endalegi üllatuseks on see tükk Nõmme teel letikaup 15€ Üks jäi minust veel järele. Smile

[Pilt: dGjr0PM.jpg]
[Pilt: ykRYlb3.jpg]

Töö jäi enne keevitust pausile, sest tekkis väike kahtlus kas see jalaraud on seal raami suhtes sümmeetriliselt või mitte. Õige vastus on mitte. Paremale jääb 40mm ja vasakule 50mm.

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#3

Täitsa toreda masina otsa oled sattunud.
Tundub, et kantri sõiduks on taha paigaldatud jawa 634 hammasratas ja kuna see ei sobi originaal ketikaitsega kokku siis on ketikaitse ümber lõigatud.
Kuid mille pärast neid küljeplekke on lõigatud?
Külgkorvi pole sellel masinal vist kunagi olnud, tehasest väljunud soolona.
Vasta
#4

Seda kantrit oligi seal sõidetud nii, et hammakas kulunud korralikult Smile

Ma olen neid küljeplekke, millel alumine osa erinevatelt kõrgustelt maha lõiganud näinud ikka mitmeid. Nende plekkide alumised osad on natuke tüütud. Esiteks on nad kinnitatud nii, et tükk tegemist neid ära võtta. Ja teiseks ketile ligi saada on üsna kehv, kui see külg seal ees on. Kui sa alumised pooled ära lõikad, on võimalik need plekid kätte saada nõnda ühes tükis. Keegi on sinna plekist mingit sopatõket keevitanud (sisuliselt laiendanud alumise tagumise porilauda, nii et see ulatuks küljekarpideni), siis ma ei imesta üldse... Ükskõik mis külje alt seda jawat vaadata siis on näha, et hoolt ja armastust pole ta väga palju näinud. Ehk õnnestub talle viisakas pensionipõlv kinkida vähemalt. Tsikkel mälu järgi pärit lõunaosariikidest. Vist kuskilt põlvamaa kandist kui mu mälu ei peta.

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#5

Genekas koos releega on uuem pandud, selle eripäraks on et on võimsam kuid soovib ka rohkem pöördeid või võimsamat akut.
Kui vaikselt sõita tuledega siis tõmbabki aku tühjaks.
Läbisõidult on vist ringi peale teinud?
Vasta
#6

Tsitaat:Samas lühike sõit tähendas, et koju lükata on jälle lühem maa
Oota, kui mälu ei peta, siis 67-ndal aastal sõitsin Jawaga, mis võtme teises asendis käivitus akuta, mäest alla lükates kui üksi olin. Isegi alt laiade teksade põlve tõmbasin katki. Oli 250-ne.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#7

(27-04-2020, 20:10 PM)aavu Kirjutas:  
Tsitaat:Samas lühike sõit tähendas, et koju lükata on jälle lühem maa
Oota, kui mälu ei peta, siis 67-ndal aastal sõitsin Jawaga, mis võtme teises asendis käivitus akuta, mäest alla lükates kui üksi olin. Isegi alt laiade teksade põlve tõmbasin katki. Oli 250-ne.
Siis oli rohi rohelisem, taevas sinisem ja genekas laadis ka.
See asend oli vaid aku puudumiseks.
Vasta
#8

Läbisõitu peast ei mäleta, aga number oli nii väike, et kindlasti on üks tiir peal. Samas arvestades palju selle rattaga käna on pandud (paagi kinnitusel keevitused, jalarauad katki ja korduvalt keevitatud) siis ei imestaks üldse, kui lennuk koos spidoga mõnelt muult rattalt.

Sõitma minnes ma laadimist ei kontrollinud. Ja kuna süüteluku tagant on pooled juhtmed puudu, siis arvestasin, et laadimist inkideeriv lamp nii või teisiti tõde ei näita.

Küsiks selle süüteluku teise asendi kohta. Tean, et on võimalik elektrisüsteem seada nii, et saab ilma akuta sõita. Ise paigaldasin oma Jawa 360-le lahenduse mis on siiski akuga. Sellest, et süüte teises asendis saab ilma akuta käivitada (kui juhtmestik aku pealt sõitmiseks ühendatud), kuulen esimest korda. On see nüüd mingi küla jutt või ongi nii?

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#9

ratsoup Kirjutas:Sellest, et süüte teises asendis saab ilma akuta käivitada (kui juhtmestik aku pealt sõitmiseks ühendatud), kuulen esimest korda. On see nüüd mingi küla jutt või ongi nii?
Saab, aga jooksma peab ikka. Selles suhtes vahet pole, kummas asendis võti on. Vasakpoolses asendis on aku lihtsalt elektrisüsteemist välja lülitatud.
Vasta
#10

Vahepeal jõudsid esmased varuosad kohale Slovakkiast.
[Pilt: FWs0dMI.jpg]

Leidsin täna õhtul veidi mahti ning keevitasin jalarauadade toru raami külge. Värvisin paljad pinnad suvalise kättejuhtuva punase värviga pindade kaitsmiseks. Kuna enamik sest jääb mootori varju, siis ajutiselt käib kah.

[Pilt: HQMa15J.jpg]

Enne mootori tagasi panekut tuleb spidomeetri kaabel kätte saada. Ei tahtnud teine heatahtlikult esimese tõmbamise peale eralduda. Uus kaabel ka olemas.

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#11

Mootori küljest? Kruvi ikka väljas? Eks see ratta alt lennanud sodi ja mudruga kinni on pesas.
Vasta
#12

Kruvi keerasin ikka enne lahti jah. Ei tea kuidas see nii kõvasti sinna kinni jäänud on.

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#13

Puhasta auk korralikult ära, eemalda sidurikaan, seal on veel üks fiksaator kruvi ja siis saad togida trossi koos tihendi ja spidomeetri hammakaga karterist välja.
Vasta
#14

Täna sai natuke löga koristatud mootorist.
[Pilt: Bwcn3II.jpg]
[Pilt: 0VLshDj.jpg]

Mootor uuesti peal. Spido tross tuli ka peale väikest uuristamist ikkagi vabatahtlikult välja.
[Pilt: 5vb0BvY.jpg]

Osta.ee-st õnnestus soetada mudelile kohane esiporilaud
[Pilt: GhWUkPn.jpg]

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#15

Vahepeal on hulk asju tehtud. Mõni õhtu nädalas nipet-näpet ikka tehtud. Otsustasin ära vahetada summutid ja leegitorud viisakamate vastu. Seda tehes selgus muidugi, et summuti kinnituskronsa on murdunud. Vasak pool on üldse kunagi pauku saanud. Jalaraud oli ära murdunud, esiamordi juures pleki sees mõlk. Etteruttavalt selgus ka tõsiasi, et kahvel (või prillid) on kõver.

[Pilt: NXShlQ8.jpg]

[Pilt: QvflWdA.jpg]

[Pilt: rhxn67O.jpg]

Summutid vahetatud, terve ratas lõpuks komplekteeritud mõtlesin, et oleks aeg käivitust proovida. Peale sai pandud teiselt Jawalt varem maha võetud karbuss, mis oma seadetega peaks kindlasti käivituse tagama. Eks ta käis enne ju ka, aga lihtsam oli teda käima lükata ausalt öeldes.


Väsitasin oma vasaku jala ära, tulemuseks mõned lubavad popsud ja loik Jawa all maas. Garaaž ka sellise kaldega, et välja tuleb ikka sõita, mitte lükata. Siis selgus, et küünla luhtmed olid nii nirus seisus, et üks oli lahti tulnud vahepeal. Vahetasin need ära ning asendasin mingi võõra süütepooli Jawa originaaliga. Küünlad said ka puhastatud nõgis. Käima ma teda ikka keldris ei saanud. Eks põhjust võib ka siit otsida:

[Pilt: 8XZhLOS.jpg]

Siis selgus, et 5 aastat vana aku, mis oli ainult 1 hooaja sõitnud ning mida oli siiski talviti laetud, oli üles öelnud. Ostsin uue aku ning kuni see esimest korda laadus, mõtlesin, et hea küll, vahetan esimese porilaua ära. Muidugi võttis see märkimisväärselt kauem kui plaanitud. Vaid 1 polt tuli lahti vabatahtlikult. Ja mis kõige halvem, amortide küljes olevad tikkpoldid murdusid ära. Keevitasin sinna uued.

[Pilt: aXNaqtz.jpg]

Vana porikas istus peale nagu valatud. Ainult, et Kovrovetsi rehv istus sinna nii kuradi napilt, et ratast ringi liigutades oli võimalik veenduda, et velg on kõver. Big Grin

[Pilt: bn8o7AW.jpg]

Kruvisin oma teise jawa "transiitmärgina" peale ning sõit nõmmelt mustamäele võis alata. Selgus siis üsna peatselt, et esihark on kõver. Ilmselt mõlemad rattad on kõverad, ning esiamortides pole absoluutselt õli. Aga kohale ma jõudsin. Tegelikult oli üldse esimene kord soolo jawaga sõita, kui nüüd enne esmast remonti paarsada meetrit testi maha arvata.

[Pilt: ov5go2p.jpg]

Ja arvele ta sai. 1 päev tuhtini kuskil arhiivides. VIN koodiks sai 354+raami nr, sest puhtalt raami number olevat mingi muu sõidukina juba väidetavalt arvel.


Mis edasi?
Tähelepanu vajavad piirkonnad:
1) Rattad vaja sirgeks saada. Ei tea kas neid vanu kodaraid annab pingituda või on see lootusetu üritus?
2) Amordid tuleb pilbasteks kiskuda. Puksid tahavad kindlasti vahetust. Lisaks natuke õli ei tee paha.
3) Esikahvel, või siis prillid tuleb üle vaadata. Miskit on kõver ning tuleb välja vahetada.
4) Käiguhoovaga on mingi error, peale käigu lülitust ei tagasta hooba õigesse kohta. Tuleb jalaga tihti tagasi aidata.
5) Elektrisüsteem on üsna horror. Laadimistuli, tühikäigutuli, pidurituli, signaal ja kindlasti midagi veel ei tööta. Nähes juhtmepusa esitule all, sai selgeks mulle, et tuleb uus juhtmestik paigaldada.
6) Korralikud küljeplekid peaks alla saama.

Kui need nipet näpet asjad nüüd kõrvale jätta, siis julgeks sõita kiiremini kui 50km/h. Järgmisel hommikul igatahes läks esimese matsuga tööle, hoolimata kehvavõitu kompressioonist. Rolleyes

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#16

Räägi täpsemalt nendest kõveratest prillidest, kuidas nad kõverad on?
Käigu hoova keskasendit hoiab automaatsiduri süsteem, veoketi hammasratta juures.
Vasta
#17

Nagu ma ütlesin, ma pole veel esiosa pulkadeks lammutanud. Aga reaalsus on selline, et et sõita otse, tuleb rooli paar kraadi viltu hoida. Esitule korpuse alumine plekk, kust amordid läbi lähevad, on vasaku amordi juurest kortsus. Mis viitab sellele, et on mingi põnts kunagi tehtud ning kuskilt on järgi andnud.

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#18

Proovi sellist trikki:
Keerad amordiprillid lahti ülevalt ning ka alumised tule alt.
Hoiad esiratast põlvedega kinni ning keerad veidi kätega lenksust.
Kui piisavalt sirge siis krutid uuesti kinni tagasi.
Vasta
#19

Loetud päevad tagasi sai oma pühapäeva pilliga lustisõidul käidud. Paraku sihtpunkti asemel jõudsin vaid kuhugi Loo kanti. Vahetult enne seda tõmbas Narva maanteel korraks mootori kinni. Lasin maha jahtuda, ning tegin mõlemasse silindrisse topka õli. Valasin paaki igaks juhuks ka ning keerasin kütusesegu tummisemaks. Nii sain Nõmmele ära sõidetud.

Täna kakkusin mootori lahti ning tulemus on siin.

[Pilt: o5LK6Mw.jpg]

[Pilt: 9kz2ybD.jpg]

[Pilt: AMG7ieC.jpg]

Et kolbe kätte saada sai meisterdatud abinõu. Kuumaga kuidagi ei tahtnud tulla, või siis ma ei kuumutanud piisavalt. Rolleyes

[Pilt: nm4YLXm.jpg]

Pahandus lähemalt:
[Pilt: vm5yOCY.jpg]
[Pilt: 4UhdU6r.jpg]
[Pilt: ZHFJvgd.jpg]

Kinni võttis parem kolb. Ülemine rõngas on kolvi sisse pressitud kinni. Deformeerimine on jätnud ka silindri seinale korralikud jäljed. Vasakul kolvil / silindril pole häda midagi.

Miks nii juhtus? Mul endal on kaks teooriat:

1) Lahja segu
2) Keegi unustas eelmisel aastal Jawa kütuseganistrisse õli lisada

Esimese teooria kasuks räägib tõsiasi, et eelmise hooaja lõpul sai paigaldatud uus karburaator, millega polnud veel maantee kuuma antud. Vastu räägib aga pruunikad küünlad:
[Pilt: RJsMKuM.jpg]

Teist teooriat idee poolest ju saaks testida. Osa kütust ju kankus alles veel. Aga huvitav kuidas seda teha? Oleks hea põhjusele jälile jõuda. Smile

Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller
Vasta
#20

Kurb. Sad

Kui vana kütus oli? Praeguse aja kütused ei seisa ületalve ilma hapnemataSmile

Kuna kinni läks üks, siis ilmselgelt oli mitu viga korraga.

Teoorias võiks õli sisaldav kütus jätta kuivatuspaberile suurema pleki, kui täna tanklas müüdav kokteil. Päris plekita ei aura ükski kütus enam ära. Sad
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne