Keskeakriis neljas vaatuses ehk ČZ 175 Typ 450
#1

Kuivõrd on kurdetud projektipäevikute vähesuse üle, üritan anda ka enda tagasihoidliku panuse.

Proloog

Olin varasemalt kuulnud paljusid nooremaid ja vanemaid vanatehnika huvilisi ütlemas, et tegemist pole hobi, vaid hoopis haigusega, mis on ajas üha süvenev. Keskealise üksiku vanamehena võin nüüd kinnitada, et nii see on ja ma tunnen end täiesti lootusetult tõvestatuna. Ma ei tea, kas see on keskeakriis, mis olukorda võimendab, aga iga päev või õhtupoolik, mille ma kulutan vanatehnika uurimisele, paneb mind üha enam tundma, kuivõrd kütkestav see (sõltuvus)haigus õigupoolest on. Esimesed märgid minust kui potentsiaalselt tõveohvrist ilmnesid juba kooliajal, mil sai igatseva pilguga igasuguste Pannoniate-JAWAde müügikuulutusi vahitud ja unistatud: kui oleks vaid raha, ostaksin endale mootorratta. Raha aga eriti ei olnud ja ülikooli minemisega kadusid paariks dekaadiks ka sellised unistused…

Eelmise aasta sügisel ühte garaaži koristades jäi mulle paljude vanade mootorrataste hulgast silma üks tšehhi kaunitar, mis ei lasknud mul pikalt öösiti magada. Hiljem samas garaažis korduvalt abitööliseks käies läksin seda ikka vaatama ja silitama.

Mootorratas

See mootorratas oli ČZ 175 Typ 450 ja tänasest kuulub ta lõpuks minule.

ČZ 175 Typ 450 tootmisaastad jäid ajavahemikku 1959-1968 ning kõnealuse isendi sünniaastaks on 1962. Mudeli eellaseks oli ČZ ja JAWA koostööna valminud JAWA-ČZ 175 Typ 356, mida toodeti 1960. aastani. Erinevalt oma eellasest toodeti ČZ tüüpi 450 juba täielikult ČZ egiidi all ning disainis tehti mõningaid tehnilisi muudatusi, mille hulka kuulusid muu hulgas raami puhul varasema ristkülikukujulise profiili asendamine ČZ-le omase ümara profiiliga. Samuti asendusid kaks väljalasketoru ühega ning mootor muutus pisut võimsamaks.

Eks tulevikus saan isendi ajaloost pikemalt kirjutada.

Seisukord

Erinevalt minu JAWA mopeedist, mille sain suurelt jaolt algosadeks lammutatuna, on käesoleva isendi komplektsus ja algne säilivus hoopis teisel tasemel. Tsikkel on kaetud ohtra tolmu ja lögaga, kuid enamikul plekkdetailidel paistab olevat originaalvärv säilinud ning birkal olevad raami- ja mootorinumber kattuvad reaalsusega. Mootor käib kenasti ringi, käigud vahetuvad ja amordid toimivad.

Seisukorda peab hakkama veel süvitsi hindama, ent praeguseks olen täheldanud järgmiseid puudujääke:
  • paagil olev logo on vale värvi, seega pole ilmselt algne paak, aga õnneks on ka teine potentsiaalne kandidaat olemas; eks näis, kumb sinna lõpuks peale läheb,
  • vasakpoolne riistakast pole algne: sees on näha punast kruntvärvi,
  • vasakpoolne küljepaneel on kõver,
  • esimene porilaud on kohati läbi roostetanud,
  • süütekaanel on väike mõra sees,
  • süüterootor, -staator ja -plaat on kadunud, aga küll need veel välja tulevad,
  • tagatuli on puudu,
  • tagumise helkuri asemele on mingi porno installeeritud,
  • (+ küll neid asju veel välja tuleb).
[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Plaanid

Tõtt-öelda ma päris täpselt ei teagi, millised on mu pikemad plaanid selle mootorrattaga. Esialgu tahaks lihtsalt puhtaks küürida ja mootori käima saada. Kuivõrd tsikkel tundub suuremalt jaolt algne, siis võib kaaluda algsena säilitamist, kuid teisalt on need täielikult taastatuna ikkagi väga pilkupüüdvad.

Eks hakkan siis vaikselt muude tegevuste kõrvalt meie kõnealust tšehhitari puhastama ja rohkem teavet koguma. Kohtumiseni.
Vasta
#2

Sa tee nendest küljekarpidest parem seestvaated. JAWA ja CŽ-i karbid on mõlemad erinevad, kuigi vastastikku vahetatavad. Summuti paistab suurema venna küljest pärit olema.
Mul on DeLux versioon sellest mudelist ja vist on tegelikult digitaalsena kataloog/manuaal kusagil kõvakettal olemas, kui tarvis.

Aga muidu jõudu. Vahelduseks tore lugeda!
Vasta
#3

Vägev pill!
Mul on ka selline, punane DeLux.
Ega mul sel masinal muud eesmärki polegi kui kord suve jooksul panen kõik masinad käima, panen hoovile ritta, pesen seebiveega puhtaks, lükkan garaasist tolmu kühvlile ja masinad garaasi tagasi.

[Pilt: 20230909_111320.jpg]

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#4

Tänan vastamast ja pilti jagamast. Mul kohe kaks küsimust selle peale vastu tulistada:

1. Mis erinevusi peaks otsima ČZ ja JAWA karpide puhul? Hüppan homme garaažist läbi ja teen pildid.

2. Viimasel pildil on näha süütekaanel ČZ logo, kas logo olemasolu sõltub kuidagi mudeli tüübist/alamtüübist/väljalaskeaastast? Minul on 450.02, selle kaantel logod puuduvad. Olen saanud ühte Typ 356-t imetleda ja sellel on logo olemas...
Vasta
#5

Nagu lubatud, võtsin karbid lähemalt üles. Vasaku karbi puhul on ka näha, et tegelikult ei taha ta justkui sinna pleki vahele eriti hästi passida. Ehk ksf! gruppen ja teised teadjamad oskavad anda oma hinnangu.


[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]
Vasta
#6

Akukarbil tuleb tagant-ülevalt juhe sisse, JAWA omal oleks aku eest sissetuleku koht, suure ümmarguse ava näol. CŽ-il on karbi ülaosas juhtme sissetulev kanal. Tööriistakarbil peaks olema esimese kinnituse kohal täiendav pilu, millest tuleb läbi õhupuhasti ja porika vahele mineva kattepleki kinnitus. Lihtsam on vist, kui teen pildi detailist mida mõtlen, kui et seda kirjeldada arusaadavalt Big Grin 

Parandus: kataloogivaade, detail 10a
   
Vasta
#7

Leidsin ühe pildi veel, mis pisut teise nurga alt sai tehtud. Akukaabel on sisse toodud keskelt, aga klambriaugu kõrval on veel mingi ümar ava.

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne