Elementidega akupakkidest
#1

Teema on poolitatud sealt robotniikiteemast: https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=54864&pid=505978#pid505978

(14-09-2020, 20:39 PM)13piisab Kirjutas:  Eks ma tegelen mehaanikaga talvel, aga kuna viimasel ajal on mitmed asjad hiinamaalt üllatavalt kiirelt tulnud, siis akuruumi mõõtmise järel telliks ma aku ära ja vaataks, kas on abi. Kas hiinlaste akudega võib mingit jama olla? Kui gabariidid sobivad, prooviks 7,5Ah asemele 12Ah pista:
https://m.aliexpress.com/item/3306187087...3061870879&
...või siis 10Ah:
https://m.aliexpress.com/item/4000983063...0983063462&

Mille tarbeks on neil akupakkidel see otsastatud juhe?
Neid pakke annab ju ka poolitada? St sinist kilet eemaldades saab teha nt 2 füüsilist pakki? Mu ambrogio kõhus oli kaks akupaki-kohta, millest kasutuses on vaid üks.
 Kui akusi juba poolitama plaanis hakata siis ise taastaks pigem originaal aku nkonist tellitavate elementidega.
Otsastatud juhtme kohapealt pakuks, et kuna BMS väidetavasti noil hiinakail 20A, mida on vähe (võitu) nii suure aku tühjendusvooluks. Siis minumeelest too otsaga juhe on laadimiseks ning ühendatud BMS skeemiga. See ei lase laadida üle ja ka täiesti tühja akut ei võta järgi. Samas mootor vmisiganes on otse aku küljes ning loodetavasti saab seal mingi elektroonika aru kui üldpinge liiga madal.
 Enda akutrellil tegin nii, muidu hakkas päästikut vajutades välja lööma. BMS on nüüd ainult laadimist valvamas.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta
#2

Hiinlaste akupakkidest ja elementidest väga suur osa on rämps. Ei vasta mahtuvus lubatule ning ei kesta tuhkagi. Ilusad (Panasonic, Samsung jne) sildid kesta peal on hale koopia. Võimalik, et on usaldusväärseid akupakkide müüjaid, aga siis peab VÄGA suure hoolega eeltööd tegema. Kõige kindlam mulle teadaolev variant on just nkonist jupid tellida ning ise kokku panna täpselt selline nagu vaja. BMSi võib tellida hiinast.
Vasta
#3

Enne kui hakata akupatareid koostama, peaks teadma, kuidas on originaalne akuelement koostatud (mitu elementi jada- ja rööpühenduses). Näiteks Husqvarnal on akupatareisse paigutatud ka spetsiaalne mikrokiip, mis jagab teavet emaplaadile. Kas seda mikrokiipi saab kasutada uute akuelementide koostamisel või mitte, jään vastuse võlgu, kuid ilma õige mikrokiibita emaplaat uut akupatareid vastu ei võta. Tõenäoliselt on Ambrogiol sama lahendus.

Uute elementide valimisel peaks teadma, kui palju voolu hakatakse neilt küsima ja millistel pingetel akuelement hakkab opereerima. Seejärel valitakse õigete parameetritega akuelement, mõõdetakse iga elemendi individuaalne mahtuvus ja paralleeli (rööbiti) pannakse elemendid, mille mahtuvuse tolerants on kuni 2.5% Kui panna paralleeli väikse ja suure mahtuvusega akuelement, siis väikese mahtuvusega element kuumeneb laadimisel üle ja hävib õige pea (sellest on kirjutatud pikemalt siin). Alles siis keevitatakse akuelemendid omavahel kokku (jootmist kasutada ei tohi, sest see kuumutab viimased liialt üles ja element kahjustub), liimitakse temperatuuriandur(id), mikrokiip ja mähitakse keevis dielektrilisse materjali.

Lisaks olen veidi pikemalt sellet temaatikast kirjutanud ka siin.

Robotniidukite müük, paigaldus ja sõltumatu tehniline know-how: https://herizon.ee
Vasta
#4

heade mõõtudega hiinlaste akupakki ma ei leidnud ja ilmselt jääb selle puhul ka temp kaitse jms puudu.
Näis, kas hangin spotweldi, ühenduslinti ja elemendid.

Ambrogio ja selle aku sisud on manuspiltidel. Eks lähipäevil uurin lähemalt. Kaane külge minevad laadimisjuhtmed on peened niidid (vast 0,5mm2) ja ka aku külge minev on üpris peen (max 1,0mm2)


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#5

(15-09-2020, 23:09 PM)hendrik Kirjutas:  Enne kui hakata akupatareid koostama, peaks teadma, kuidas on originaalne akuelement koostatud (mitu elementi jada- ja rööpühenduses). Näiteks Husqvarnal on akupatareisse paigutatud ka spetsiaalne mikrokiip, mis jagab teavet emaplaadile. Kas seda mikrokiipi saab kasutada uute akuelementide koostamisel või mitte, jään vastuse võlgu, kuid ilma õige mikrokiibita emaplaat uut akupatareid vastu ei võta. Tõenäoliselt on Ambrogiol sama lahendus.

Kunagi oli electrolux akuga tolmuimeja nn. vars tüüpi mis enamuse elust seisis laadijas. Mingil hetkel hakkas aku tööaeg kolinal kukkuma ja viisin siis remonti äkki vist Renovaari vms. Aga seal olid mehed selle jamaga tuttavad ja ütlesid viisakalt et mõtetu teema. Sama probleem et kontroller ei tunne uusi elemente ära ja kõik. Eks see oleneb seadmest. Robot tolmuimeja (neato) ei köhinud uuendatud akupaki peale midagi.
Vasta
#6

Osadel akudel aitab see, kui elementide vahetuse ajaks väline pinge elektroonikale peale lasta, iga elemendi jaoks, just nagu pakk koostatud on. Aga see ei pruugi väga lihtne ülesanne teostada olla.
Vasta
#7

poolitasin teema - ilmselt tekib automotosse akujuttu rohkem. Võimalik, et ühel kenal päeval vahetatakse ka liikmete projektide all akuelemente jms Smile

Ambrogio akust ei saa ma pakki lammutamata aru. On 21 elementi 3+1 pakis (on pildil elementide all ühendustena tuvastatavad). Niiduki pardapinge on 24V, igal nn pakil (need 3 pakki ühenduvad oma plussi ja miinusega kõik ühise pistiku all plaati) on aga pinge 3,8V
kas keegi saab aru, mis loogikaga seal 3x4V arvutuse tulemiks 24V saadakse ja miks see lähenemine hea on? Ning mille tarbeks on veel vasakpoolne 3 elemendiga väiksem pakike?


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#8

(16-09-2020, 07:19 AM)virks Kirjutas:  
(16-09-2020, 00:51 AM)hendrik Kirjutas:  
(16-09-2020, 00:17 AM)13piisab Kirjutas:  Kaane külge minevad laadimisjuhtmed on peened niidid (vast 0,5mm2) ja ka aku külge minev on üpris peen (max 1,0mm2)

Need niidid peavad, kui rööbiti elemente juurde ei lisa. Vaata näiteks antud lehekülge, kus on kirjas, et 20 °C välistemperatuuri korral kuumeneb üksik 0.518 mm² läbimõõdu pindalaga juhe 5 ampri juures 60 °C'ni. Antud robotniiduki laadimisadaptri maksimaalne väljundvool on 5 amprit, kuid keskmine laadimise ajal 2.5 (7.5 Ah / 3 h), seega insenertehniline varu piisav.
Mis need lisa elemendid muudavad, kui laadija ei luba rohkem kui 5A? Laadimise aeg pikeneb, aga vool ei tõuse.
See, et laadija on 5 amprine, ei tähenda, et seda tohib 5 ampriga pikalt koormata. Näiteks teatud laadimisadaptritel on 80% koormatavuse nõue, mis tuleneb sellest, adaptri jahutus pole pikaaegseks täisvõimsusel laadimiseks piisav.
Mida rohkem rööpahelaid akupatareisse lisada, seda madalam on selle sisetakistus. Tavaliselt Li-ion laadimisadapterisse on integreeritud pingemuundur, mille väljundväärtus sõltub maksimaalsest lubatud laadimisvoolust. Kuna ümberehitatud akupatarei sisetakistus on originaalsest madalam, siis maksimaalse lubatud laadimisvoolu saavutamiseks peab laadija väljundpinge olema originaalsest madalam. Kuidas Te teate, et pingemuundur tuleb sellega toime?
Loomulikult, paljudel laadimisadaptritel on sisseehitatud koormuskaitse, mis lülib toite välja, kui vool liiga suureks läheb, kuid koormuskaitse ei piira voolu, vaid keelab temal täielikult edasise liikumise.

Robotniidukite müük, paigaldus ja sõltumatu tehniline know-how: https://herizon.ee
Vasta
#9

Moditud asjade originaallaadijatega paaritamine on üldiselt mission impossible. Ma laadin moditud Makita 18V akusid tavalise läpakalaadijaga u 80 protsendini, 20V on peale kirjutet, laeb 20,2 voldini.
Kuidas seda robotniidukiga teha, kahjuks ei tea.
Moditud - käsitsi balansseeritud või osaliselt vahetatud elemendid.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#10

(16-09-2020, 09:25 AM)13piisab Kirjutas:  poolitasin teema - ilmselt tekib automotosse akujuttu rohkem. Võimalik, et ühel kenal päeval vahetatakse ka liikmete projektide all akuelemente jms Smile

Ambrogio akust ei saa ma pakki lammutamata aru. On 21 elementi 3+1 pakis (on pildil elementide all ühendustena tuvastatavad). Niiduki pardapinge on 24V, igal nn pakil (need 3 pakki ühenduvad oma plussi ja miinusega kõik ühise pistiku all plaati) on aga pinge 3,8V
kas keegi saab aru, mis loogikaga seal 3x4V arvutuse tulemiks 24V saadakse ja miks see lähenemine hea on? Ning mille tarbeks on veel vasakpoolne 3 elemendiga väiksem pakike?
Antud robotniiduki kasutusjuhendis on kirjas 25.9 V - 7.5 Ah. Tavaliselt antakse akupinged nominaalpingel s.o Li-ion'i puhul 3.7 V / element. Lihtne jagamistehe (25.9 / 3.7) räägib meile tõsiasjast, et jadamisi on seitse rööpahelat ja ülaltoodud pildilt näeme, et rööbiti on kolm s.t ühe elemendi mahtuvus on 2500 mAh. Need lisajuhtmed, mis Teid segadusse ajavad, on vajalikud laadimiseks (igat rööpahelat laetakse individuaalselt, mitte kogu kremplit korraga). Selline individuaalne laadimine tagab õige lõpp-pinge rööpahelas. Kui laadida kogu kremplit korraga, siis teatud rööpahelad jääv ala-, teised ülelaetuks ning akupatarei amortiseerub kiiresti.

Robotniidukite müük, paigaldus ja sõltumatu tehniline know-how: https://herizon.ee
Vasta
#11

Ma plaanin alist tellida sellise testri, mida ka nkon müüa julgeb - vast on käsitletav mõõteriistana:
https://lygte-info.dk/review/Review%20Ch...%20UK.html

jadas elementide (st akupaki-) testreid ei näe ma pakutavat: kas need lähevad spetsiifiliseks ja kalliks?
Nt viidatud laadija suudab analüüsida üheaegselt 4 eraldi elementi - oma maamehe loogika ütleb, et kui laadija "pardapinge" oleks 12V asemel 4x4,2V=16,8V, oleks tal olemas oluline eeldus elemendipaki laadimiseks ja mõõtmiseks? Ning 21V pardapinge puhul saaks ka nt 18V nominaaliga käsitööriistade akud testitud?

postituse mõte on, et kas leidub kodukasutaja laadija-testreid, mis lubavad pakke mõõta neid laiali lammutamata?

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#12

RC (puldiautode) laadijad oskavad kogu paki korraga ette võtta. Levinumad on 2-6 elemendiga akude jaoks mõeldud laadijad. Aga selleks, et asi ohutu oleks, on iga elemendi pealt eraldi juhe pakist välja toodud mille kaudu laadija neid monitoorib ja balanseerib. Kokku siis 3 elemendiga aku korral 4 peenikest juhet. Tavaliselt on JST-XH pistik selleks kasutusel.
Vasta
#13

(10-01-2021, 11:31 AM)13piisab Kirjutas:  Ma plaanin alist tellida sellise testri, mida ka nkon müüa julgeb - vast on käsitletav mõõteriistana:
https://lygte-info.dk/review/Review%20Ch...%20UK.html

jadas elementide (st akupaki-) testreid ei näe ma pakutavat: kas need lähevad spetsiifiliseks ja kalliks?
Nt viidatud laadija suudab analüüsida üheaegselt 4 eraldi elementi - oma maamehe loogika ütleb, et kui laadija "pardapinge" oleks 12V asemel 4x4,2V=16,8V,  oleks tal olemas oluline eeldus elemendipaki laadimiseks ja mõõtmiseks? Ning 21V pardapinge puhul saaks ka nt 18V nominaaliga käsitööriistade akud testitud?

postituse mõte on, et kas leidub kodukasutaja laadija-testreid, mis lubavad pakke mõõta neid laiali lammutamata?

Pigem telli see, sest tuleb odavam, teeb sama töö ära ja mind pole see mudel veel aasta jooksul alt vedanud.
Kogu akupaki testimiseks on näiteks Automower'il sisseehitatud funktsioon, kuid kui see puudub, siis akupaki ühte rööpahelat saab testida näiteks ZB2L3 testriga (kuid see ei pruugi väga täpne olla). Selleks, et kogu akupakki korraga testida tuleb iga individuaalne rööpahel eraldi juhtmetega testrisse ühendada. Kas turul on olemas selliseid testreid, millel on iga testitava rööpahela jaoks eraldi juhtmed, tarbija ja ekraan, jään vastuse võlgu.

Robotniidukite müük, paigaldus ja sõltumatu tehniline know-how: https://herizon.ee
Vasta
#14

aitäh - olli viidatu on plokkskeemina siiski tavaline üksikelemendi tester, mis analoogselt mu ja hendriku viidatutega suudab mitme elemendiga korraga toimetada. Ilmselt ongi turvalisus põhjuseks, miks pakki / jadasse ühendatud elementide testimist lahkelt ei lubata: neid kodukasutaja (kes on vaikimisi rumal-kasutaja) genereeritud jamasid ei ole kellelgi vaja Smile

ma tellisin siiski Opuse: LiitoKalal ei leidnud viidet, et see määraks ka sisetakistust ja ei paista olevat ka korduvate tsüklitega mahtuvuse määramist nagu Opusel. Ehk siis mulle paistab LiitoKala pigem mõõtmisvõimekusega laadija, Opus aga laadimisvõimalusega tester. Mul on vaja eelkõige testrit. LiitoKala hind 23eur, Opusel 27,5eur - pole suurt vahet.
kusjuures tasub tähele panna: osadel laadija-testritel on piirangud ja nad suudavad mingeid toiminguid (mõõtmist) korraga teha vaid osades "slottides". Esialgu vaatasin mingit LiitoKalat, aga reviewdes toodi piirang välja ja jätsin selle variandi kõrvale. Muidu LiitoKala akude tagasisided olid kehvad - et kaup ei vasta kohe kuidagi lubatud nominaalile ja on "paras hiinakas" selle halvimas mõttes ehk omab nt poolt lubatud mahtuvust.

Sobrasin Ambrogio Service Menus ja sealt akumõõtmist ei leidnud. Oli miski menüü "diagnostics" vms, mille all menüüs baid "battery", millel omakorda valikud "enable" ja "disable". Oli vaikeseadena "disable": võimalik, et enable korral asub statsi korjama, aga kuna pole hooaeg jne, siis masin ringi ei koperda ja statsi ei teki.

Muidu mulle paistab, et mu niidukil on kõik 7 jadamisi elemendiplokki (nominaalpinge 25,9V. Igas plokis 3 elementi rööbiti) mahtuvuse kaotanud. Eeldasin, et kuna mahtuvus kukkus väga järsku, siis on mõni konkreetne lüli väsinud.

Nimelt tegin ca 2A koormusega (2tk 12V/21W pirni jadamisi) väikese tühjendamise:
- "Riiulist võttes" koormamata olekus pinge 28,3V. Laetud vast oktoobris ja ilmselt saatsin täislaetuna puhkama (st ei vaevunud akude säästmiseks neid tühjendama)
- koormus külge - pinge 27,5V. See oli eile lihtsalt proovides. Täna alustasin miskipärast koormatuna pingelt 26,5V. Suutis koormusega pinget hoida
- 1h20min pärast pinge 24,9V. Kõigil elementidel 3,55V
- 1h45min pärast 24,3V
- 2h30min pärast 22,2V
- 3h50min peal avastasin, et aku oli pinge välja lülitanud. St pirnid kustus, klemmid pingeta
- edasi kukkus pinge juba kolinal: koormus külge ja pinge 21,7V. Poole minuti pärast 21V
- paar minutit hiljem 19V. Elementidel pinge 2,56..2,73V ehk siis tühjana joonistas erinevusi välja, aga see pole enam tööpiirkond, niiet ilmselt ei näita suurt midagi?

on see tavapärane, et hunnik elemente (3x7=21tk) üheskoos äkksurma sureb?
plaanisin niikuinii vahetada kõik elemendid, aga lootsin, et mõned jäävad varuks - mu nn testi põhjal tundub aga paki 7,5Ah olevat kolmandik või vähemgi (st 2,5Ah elemendid on muutunud <1Ah-deks).

muide arvutasin huvipärast, mitu 2500mAh 18650 oleks vaja Leafi 24kWh akupaki (oli vist 360V. Elemendid on "padjakesed") asendamiseks. Vastus on 1296tk. Kaaluga 45g/tk polegi akud ise eriti rasked - alla 60kg. Aga ühenda ja paki neid - juba 21tk ühendamine paistab üpris tüütu Smile

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#15

Alla 3V elemendi kohta (ilma koormuseta) on akus olev energia hulk arvestuslikult juba 0% jah, seega väga väike tarbimine mõjutab pinget väga suuresti. Ja seetõttu balanssi niimoodi vaadata pole mõtet tõepoolest. 
Natuke jääb arusaamatuks, kuidas peaks üldse füüsiliselt olema võimalik akupakki testida ilma elemente ükshaaval mõõdistamata? Kuidas eristada, kas kahe elemdi korral on pinged 3V + 4V või 3,5V + 3,5V? Kõige tavalisem lahendus ongi see, et (suur) vool käib küll jadas kõigist elementidest korraga läbi, aga monitooringu ja balanseerimise juhtmed on eraldi igal elemendil. Laadimise lõpufaasis, kui laadimisvool juba väiksemaks läheb, kasutatakse samu monitooringu juhtmeid selleks, et kõrgema pingega elementidele väga väike tarbimine taha ühendada (alla 100mA enamasti). Ja kui seda teha piisavalt tihti, siis elemendid balansist välja ei lähe. Tundub mõeldamatu, et laadimiseks tuleks akupakk alati uuesti tükkideks võtta. Noh, statsionaarsest akust rääkides, mitte vahetatavate ekudega pealambist vm.
Kui üks element ära sureb ja akulaadija seda ei tuvasta, siis on kõigi teiste elementide surm kiire tulema, kuna hakkab toimuma ülelaadimine. Aga seda ei tohiks monitooringu olemasolul kunagi juhtuda. On täitsa tuleohtlik ka.
Vasta
#16

Liitokala akude kohapealt - ma pean kiitma. Kolm aastat tagasi soetatud 4 akut, mis peamiselt pealampi toidavad andsid mahtuvuseks sellel kevadel veel nii nagu ostes lubatud (3400mAh). Kasutan neid nii, et suvel pigem ei, aga talvel ilma lambita toast välja ei roni, peavad kylmas ka hästi. Äiale sai ka tellitud ja too pildus need punased Fired puha minema ja arvas, et muud ei tahagi.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#17

https://files.gwl.eu/inc/_doc/attach/Sto...asheet.pdf
A1865 2500mAh.
Kui koormasid 2A ja 3tundi (1C) saad akupanga mahtuvuseks 6Ah.Igati hea tulemus.
Muidugi hõõglamp tööpingel ei ole parim koormuseks, võiksid kolm 12V/21W jadasse panna ja uue katse teha (0,5C).
Mõõda siis vool laetult ja 3V (21V) korral.
Vasta
#18

Sul on õigus - ma olen hilisel tunnil loogikaga puusse pannud. Aitäh õige suuna eest!

Kuna pole kindel, mis seisust ma ikkagi alustasin, teen millalgi uue katse:
- laen aku roboti laadijaga täis. Teoorias võiks see tähendada 29,4V kanti (7x4,2V), aga saab näha
- tühjendan kusagile 25V kanti ehk 3,5..3,6V per element. Seal on alla kerides üks pinge-energia tabel
- vaatan aega ja arvutan paki mahtuvuse. Takistuse väärtuse täpsustan samuti

Ilmselt on netis hulgi õpetusi - kellel mõni hea leitud, siis jagamine on teretulnud!

Mu eesmärk polnud eile mahtuvuse määramine - otsisin lihtsalt mõnda väsinud pakki. Aga ei leidnud ja sellest on kahju - oleks kohe selge pilt. Praegu on üleval kerge selline lõhn, et äkki on viga mujal, kui elementides...

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#19

Mina ei tea akudest midagi, aga tekkis küsimus Hr Muski akude kohta. Tesla kasutab samuti 18650 elemente. Kas tõesti igat element monitooritakse laadimise ajal eraldi?
Vasta
#20

(13-01-2021, 17:00 PM)saarlane87 Kirjutas:  Mina ei tea akudest midagi, aga tekkis küsimus Hr Muski akude kohta. Tesla kasutab samuti 18650 elemente. Kas tõesti igat element monitooritakse laadimise ajal eraldi?
Tesla kolis uuele formaadile 2170 mingiaeg tagasi. Iga element ei ole eraldi monitooritav - ilmselt tootmiskulud läheksid koos hinnaga liiga kõrgeks.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne