Elementidega akupakkidest
#21

Et täpsem olla, siis tõepoolest, mitte igat elementi ei monitoorita eraldi vaid igat rööpühenduses olevat elementide kogumit. Rööpühenduses on teadagi pinged võrdsed, seal ei ole iga elemendi pinget eraldi mõõta mõtet. Akupakke tähistatakse stiilis "10s5p", "13s10p" jne. Kus siis 5p või 10p näitab rööbiti olevate elementide arvu ja 10s või 13s jadaühenduste arvu. Kokku siis vastavalt 50 või 130 elementi. Eraldi monitooring vaja lisada siis nii mitmele kui palju on jadaühendusi. Tesla aku on aga palju keerulisem. Seal ei ole päris nii, et on üks 100s100p aku kokku 10000 elemendiga. Vaid on palju eraldiseisvaid "akupakke", mis omakorda kokku ühendatud. Väidetavalt on auto isegi võimeline vigaseid elemente ära isoleerima süsteemist. Kindel on aga see, et iga rööbiti oleva elementide kogumi pinge on pardaarvutile teada.
Vasta
#22

muruhooaeg pole mägede taga - eelmisel lehel lähenesin oma nüüdseks 5a toimetanud ja nüüdseks küsitava (küsitavusest saab aimu just sügiseti - ilmselt kaste ja hooaja lõpuks tummisemaks muutunud muru) akuressursiga robotniiduki akupaki mahtuvuse määramisele ilma otseselt stopperit kasutamata. Nüüd tegin ühe tühjendamistsükli läbi ka iga 15min tagant voolu ja pinget kirja pannes. Koormuseks oli 2tk 12V/21W pirni jadamisi. Vool oli kogu tühjendamise vältel oodatust isegi stabiilsem - kuna tegu on "tont seda teab täpsusklassi" kodukasutaja-multimeetriga, üteme vaid üht komakohta arvesse võttes optimistlikult (st aku tulem-mahtuvust pigem üles hinnates), et vool oli pidevalt 1,8A.

allolev pilt räägib aku käitumisest. Lihtne järeldus on, et kuna täpselt kahe tunniga tühjenes aku nn kontrolleri-piiranguni (lülitas aku kaitsmiseks end välja. 21V ehk element-keskmise 3,0V pinge peal), siis aku mahtuvus on 2hx1,8A=3,6Ah. Mida on 7,5Ah nominaali arvestades vähe ehk siis paistab, et elementide ressursist on järel vähe.

mõõtsin tühjendatud elementidegruppe ka ilma koormuseta eraldi - kõik 3,47..3,49V; keskel erandina 3,36V. Võimalik, et temal on seal kuumem olnud, kui muudel. Samas tühja akut koormates see grupp kohe ei minestanud ja tühjenes sarnase silmnähtava kiirusega, nagu ka naabergrupp. Järeldasin maameheloogikaga, et ilmselt ei ole väsinud vaid see grupp vaid see on lihtsalt teistest veidi enam väsinud - on vast õige järeldus?

ülal on siin teemas viiteid, et osad pingeta jäänud kontrollerid keelduvad tööle hakkamast. Teen proovi ja eks töö käigus selgub, kas ja kuidas õnnestub.
kui keegi ei ütle, et mingil põhjusel peaks mingeid muid elemente kasutama, siis tellin 4tk varuga ehk 25tk neid: https://eu.nkon.nl/lg-icr18650-he4-2500m...aimed.html

(muidu elementide käitlemiseks vajalikud asjad ehk testri (Opus BT-C3100) ja elemendi-spotweldi soetasin juba üle aasta tagasi. Niiduhooaeg jõudis aga eelmine aasta kuidagi enne akupakiga mängima hakkamist kätte Smile)


Manustatud failid Pilt (pildid)
   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#23

Rahvusvahelist postisüsteemi proovile panemata saaks ka kohapealt elemente soetada.
Korra oleme härraga kaupa teinud, kaup vastas kirjeldusele, suhtumine korrektne.
https://www.okidoki.ee/item/18650-elemen.../11095240/
Vasta
#24

Aitäh, alfredo - Su viidatud kodanikult soetasin 25 elementi (need on koodi järgi 10A, 3200mAh). Neist 4+4+4+4 mahtuvuse olen testinud, tulemid on vahemikus 3237..3378mAh.
testimine on ajamahukas - 4 akut korraga, mu Opuse testriga läheb nende tervik-testitsükliks plus täislaadimiseks ca 12h. Seda siis 1A voolutugevusel, vaikeväärtuse 500mA puhul veel rohkem.

tegin väsinud akupakile veel värskelt laetuna (eelmine katse oli 2..3 nädalat varem laetud akuga) kontrollmõõtmise. Tühjendusvool endiselt 1,8A ümber, eelmise korra 2h asemel lülitas BMS aku välja 2,5h pärast. Ehk akus oli energiat eelmise katse 3,6Ah asemel 4,5Ah (1,8A x 2,5h = 4,5Ah). Kontrolliv kolmas katse - peaaegu 2,5h ehk samuti 4,5Ah. Loen 4,5Ah õigeks - ka vahemõõtmis-pinged olid teisel ja kolmandal katsel sisuliselt samad (manuspilt).
eeldan, et aku nominaal (2,5Ah per element, 7,5Ah per tervikpakk) antakse kah 4,2V->3,0V tsüklile. Ega väga muule anda saakski.
muidu robotniiduk annab laadides ühe mu multimeeteri järgi per element keskmiselt 4,26V (!), teise järgi 4,06V. Vast on tõde kusagil nende vahel. Igatahes laetud aku pealt järeldus: Ambrogio kasutab akude mahtuvust maksimaalselt. Väidetavalt on elementide eluiga sellisel puhul kordades lühem (elueaks ca 4 korda vähem tsükleid?!?), kui nt jättes 20% mahtuvusest kasutusest välja - tabel 4 seal.

eluea-vaade tekitas mõtte koostada uus akupakk uue ja ca 4V peale laadiva kontrolleriga, aga see ei ole hea mõte, sest:
1) ilmselt väljub niiduk dokist, arvestades lihtsalt akupinget (see on oletus, mitte fakt) ja ilmselt on vajalik pinge ca 7x4,2V. Kui kasutada BMSi, mis laeb aku nt 7x4,05V peale, võib masin dokki jäädagi
2) Aliexpressis paistavad kõik BMSd (otsisõna "BMS 7s") olevat 4,2V peale laadivad

Kuna praeguse BMSi taaskasutamisega võib tekkida tõrge ja Alist maksab uus alla 5eur, tellisin BMSi varuks - äkki jõuab isegi enne muruniitmishooaega kohale. Tõrkena pean silmas nt ksf-de poolt viidatud varianti, et (elemendivahetusel) pingeta jäänud elemendigruppi BMS enam ei lae.

Muidu otsisin kinnitust sellele ülal viidatud laadimispinge vs eluiga väitele, sest mulle tundub selle "kasuta 90% max mahuvusest ja aku elab 2x kauem. Kasuta 80% ja elab 4x kauem" väite taustal elementide mahtuvuse 100% kasutamine jabur. Konkreetsete numbritena muust allikast ma kinnitust ei leidnud, küll aga täiendavad vaated: eluiga ei vähenda mitte puhtalt ja otseselt laadimiskorrad vaid aeg, mil akuelement on nn ebamugavas pinge-tsoonis ning ka temperatuur. Sellest siis ka soovitused säilitada niidukit/akut osaliselt laetutena jahedas.
point: ehk pole see "100% mahtuvuse kasutamisel on eluiga ca 4x lühem, kui 80% kasutamisel" väide päris nii dramaatiline. Mu 5 suve töötanud niiduk väidab, et on teinud 1360 laadimistsüklit ja töötanud 3291h. Ambrogio loeb töötundide hulka ka doki otsimise.


Manustatud failid Pilt (pildid)
   
Vasta
#25

Mnjah, sel teemal olen ma ragistanud inimestega palju. Ei taha pähe mahtuda inimestele liitiumi loogika.
NiMh Eneloop Black on 500 laadimist, kõik. Lae, millal tahad, tühjast või pooltühjast olekust.
LiPo pakkide ja torude laadimine on ka 500 tsüklit, osad tootjad väidavad isegi 1400 DoD.
Loogika on aga selles, et kui kasutad liitiumi pakki 20% päevas  ja reedel paned laadima, on see 1 laadimine paki jaoks. Kui kulutad 20% päevas ja iga õhtu täis laed, siis viiendal päeval pole see 5 laadimist vaid siiski 1 laadimine. 
Reaalelus on muidugi palju muid tegureid nagu temp ja amprite hulk ja bla bla. Ei ole kellegi aega selle jaoks. 
Max võimsusega täis ja metsa siga otsima!
Vasta
#26

(27-03-2022, 12:34 PM)deus Kirjutas:  Mnjah, sel teemal olen ma ragistanud inimestega palju. Ei taha pähe mahtuda inimestele liitiumi loogika.
NiMh Eneloop Black on 500 laadimist, kõik. Lae, millal tahad, tühjast või pooltühjast olekust.
LiPo pakkide ja torude laadimine on ka 500 tsüklit, osad tootjad väidavad isegi 1400 DoD.
Loogika on aga selles, et kui kasutad liitiumi pakki 20% päevas  ja reedel paned laadima, on see 1 laadimine paki jaoks. Kui kulutad 20% päevas ja iga õhtu täis laed, siis viiendal päeval pole see 5 laadimist vaid siiski 1 laadimine. 
Reaalelus on muidugi palju muid tegureid nagu temp ja amprite hulk ja bla bla. Ei ole kellegi aega selle jaoks. 
Max võimsusega täis ja metsa siga otsima!
NiMh ja LiPo on täiesti erineval põhimõttel toimivad akud. Kui NiMh puhul rändab laadimisel/tühjenemisel piltlikult öeldes veemolekul katoodi ja anoodi vahel ja vastavalt suunale annab enda küljest ära või liidab prootoni (H+), siis LiPo puhul rändab piltlikult ainult Li-ioon (Li+) vastavalt katoodi ja anoodi vahel laadimisel/tühjenemisel. Lisaks on ka kõik muud komponendid, nagu elektrolüüt, katood- ja anoodmaterjalid erinevad. Seega on tegu kahe täiesti erineva süsteemiga ning seega ka nende laadimise ja tühjenemise katakteristika ja eluiga on erinevad.
Vasta
#27

Ei saa ülalt päris aru, aga vist ei ole küsimuse all väide, et "liitiumaku" eluiga sõltub tugevalt laadimispingest. Muidu ksf hendrik väitis, et Husqvarna niidukitel laetakse element ca 4,05V peale. Selles rakenduses mõistlik - dokki naasmine on alla 10% tööajast, niiet see lisatav 20% energiat ei määra otseselt tulemust. Tuleb iga viienda korra puhul üks laadima minek juurde ehk siis potentsiaalsest tööajast läheb kaduma 0,1x0,2=0,02 ehk max 2%.

Aga sellest ei tahtnud ma pajatada. Proovisin eile akusid kokku keevitada (nimetame siin spotweldimist keevitamiseks). Alis kiidusõnu pälvinud spotweld ei suutnud esialgi ühelgi režiimil 0,12mm lehekesi ei omavahel ega aku külge keevitada.
Panin elektroodid omavahel kokku, nn spotweld lasi välja veidi tossu ning enam ei moodustanud ise impulsse vaid jättis väljundi pinge pidevalt peale. Ning nii sai juba metallitükikesi sulama panna.
tulemus on küll kole kui öö ning garantiid sellel käkil ei ole, aga suund on õige ja ei saa välistada, et kõik elemendid suudavad vähemalt esialgu akupaki töös osaleda.
Kuna tulem on kahtlane, on plaan nüüd nokitsemises paus teha - ehk hakkab väidetavalt täna hiinamaa seljataha jätnud BMS lähikuudel kusagilt paistma ning ehk osutub see tõesti kasutuskõlbulikuks asjaks. Ma ei taha vana ja tegelikult siiski ca 60..70% nominaalmahtuvusest omavat akut BMS taaskasutamise eesmärgil ära lammutada.
manuses mõned pildid. Kes vigu näeb laita, see aitab lahkelt nõuga - või miks mitte ka jõuga. Ilmselt tekitan veel keevitustele lisa - on suurem tõenäosus, et asi püsib koos.

edit: väike õppetund: spotweldil on ikka ka primaarpoolel voolud täitsa märkimisväärsed. Mugavuse huvides jätsin endal need kaablid meetri pikkused ja arvasin 6mm2 kaabli (vist) olevat igati piisava. Need suudavad aga siiski soojaks minna - poleks arvanud


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#28

Ise unistasin kunagi millestki sellisest.



Õhtul tunnike-paar nokitsemist ja kui korra toidupoes käimata jätta, saaks relee osta. Pedaali leiab mõne vana õmblusmasina küljest, näiteks jäätmejaamast, kui ilusti küsida, juhtmejupid oleks ka olemas, kui otsida. Õnneks ei ole seni viitsinud asja ette võtta.

Parim mis sa olemasolevast teha saaksid, oleks ehk olemasolevad hiina vardad samamoodi klemmliistu vahele kompunnida?
Vasta
#29

mu uus BMS jõudis kohale ja sai paki külge ühendatud. Töötab ehk siis laeb ja katkestab vooluringi ka tühjenemisel.

jagan nn avastusi. Nagu ikka - võib täpsustada. See Li akude element vs pakk hingeelu on koostamis- ja laadimisloogikate vaates palju keerukam ja huvitavam, kui esialgu tundub Smile

elementide nominaalmahtuvuse järgi on uue paki mahtuvus 3 x 3,0Ah=9,0Ah
mu Opuse testri antavaid mahutavusi (pikk täistsükli-tühjendustest) uskudes on paki mahtuvus isegi ca 3x3,25=9,75Ah.

praktikas sain akupakki niidukiga laadides ja keskmiselt ca 1,7A vooluga tühjendades energiat kätte 4,16h x 1,7A = 7,1Ah. Paki keskmine elemendi tühjendamise sügavus oli 4,05V->3,21V.
mida ma eelnevalt tähele ei pannud - niiduk ei lae elemente siiski "pilgeni täis" (ehk 4,2V/element peale) - praeguses katses jäi keskmine laetud elemendi pinge 27,4V/7=4,06V peale. Ehk siis jämedalt 15..20% max energiast jääb akusse laadimata, mis on nominaali 9Ah puhul 1,35..1,80Ah.
ütleme optimistlikult, et akusse oli laetud 7,65Ah (85% nominaalist) ja testil sain sellest kätte 7,1Ah. Vast üpris ok, kuna 7 jadamisi elemendigrupi puhul määrab tühja aku nõrgim elemenigrupp - jõuab üks oma kiire eksponendina kukkuva pingeni ning pole enam oluline, kas ja mis energia teistes elementides alles on. Eeldades, et BMS ei lase üht elementi riknemis-pingest allapoole.

Lisatud graafikul+tabelil jaotised:
- "Uus aku" (graafiku roheline joon)
- ...ning nn vana akuga võrreldavuseks nihutasin samu uue aku mõõtmiseid, et algpinge (st energia-%) oleks vana aku testimisega sama. St must uue aku joon on, mida kannatab vanaga võrrelda. Sellele joonele vastav mahtuvus on 3,6(6)h x 1,7A=6,2Ah

mõõtsin ka peaaegu tühjenenud aku ning täiesti tühjenenud aku elementide pingeid ("element" on selles pakis tegelikult 3 elementi rööbiti). Üks neist paistis oma lõpliku 3,06V pingega esialgu teiste 3,34..3,42V pingete suhtes probleemne, aga arvestades, et päris lõpus (vast 3,2V kant?) on elemendis energiat väga vähe järel ja pinge kukub eksponendina, ei tasu sellest 3,06V väärtusest vast suurt numbrit teha. See grupp jõudis lihtsalt esimenesna "kolinal kukkumise tsooni" ja elementide nominaalist jäi välja võtmata ca 7,2% - on vast ok tulemus. Kui aga eeldada, et alglaetus oli 80% nominaalist, sain kätte lausa 98,6% energiast. See on juba mõõtetäpsuse suurusjärk.
muidugi kontrollisin esimese "õumaigaad" reaktsioonina kohe pakkide kooste-keevitused üle. Need olid ok. Üks lahtine element kolmest kaotaks muidugi mahtuvust 33%, mitte "1,4..7,2% nominaalist". Ehk siis ühendused on ok Wink
laetud aku elementide pingeid ma mõõta ei taibanud ja kuna masin on juba koos, siis vist seda enam tegema ei vaevu. On võimalik, et esimesena tühjenenud grupp laeti BMS poolt madalamale pingele, kui teised.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Pilt (pildid)
   

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#30

Mul tekkis järgmine küsimus:

Hoovis on elektri mootoriga laste auto, mille aku on 24v 12ah ehk selles kestas on 2 UPS`i akut sees 12v 12ah.

[Pilt: aku-12v-12ah-mwl.jpg][Pilt: OIP.7G1-DnVRnf6-6T8Rzsn4twHaHa?pid=ImgDet&rs=1]


Kui nüüd nobedate näppude ring sooviks seda rasket akut asendada kergema ja võimsamaga siis milliseid elemente, BMS`i ning laadijat võiks eelistada?

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#31

Kas 10A lubatud tühjenemisvsooluga elemendid jäävad Makita 4Ah (10x18650) aku taastamisel lahjaks?
Vasta
#32

Päris kindlasti. Seal tavaliselt 30 või 35A elemendid sees. Olen proovinud ka. Vb kuskil lihvija sees peavad vastu aga mujal kuumenevad üle ja koolevad ruttu ära.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne