Elektritööd ja ühendamine
#1

Tere.
Ei leidnud selle taolist teemat, aga seoses automotondusega tuleb ikka ette ka elektritööriistu kus on vahest vaja teada elektrist ühtteist, siis lisan uue teema.

Mureks nimelt elektrimootori käivitus. 
Kas on siin pädevaid isikuid kes oskkavad öelda mida on vaja et üks tööstusvoolu mootor end käima veaks ja toimiks tõrgeteta? 
Vaja oleks teha lülituskarp ühele 5.5kw 400v mootorile kus on nupp, kontaktor ja sujuvkäiviti nagu ma aru saan? 
Hea oleks kui võtaks ühendust elektriasjades pädev isik ja pakuks abi selle koostu koostamisel ja vajalike osade hankimisel ja vaev saab tasustatud vastavalt kokkuleppele. 
Kuna ma ise pädev pole ja kogemused/teadmised tööstusvooluga puuduvad, siis ei hakkaks elektriga ise mängima.
https://www.xn--triistamarket-imba.ee/et...-400v-55kw
Mootor ise siis oleks selline
Vasta
#2

Kas see sujuvkäiviti on sul vajalik või arvad, et seda on mootorile vaja? Mida see mootor ringi ajab?
Vasta
#3

Kui kohe käivitades koormust järel ei ole, või on minimaalne, siis kõlbab käivitamiseks tavaline 3 faasiline C16 kaitsmeplokk.

Ostan 1989-1997 a Toyota hilux / VW  Taro Pick-upi, alates romust kuni ideaalses korras autoni ja nende varuosi.
Vasta
#4

Põhimõtteliselt on võimalusi mootori käivitamiseks kolm:
1. Kontaktorkäivitus, kas siis otse või täht kolmnurk
2. Sujuvkäiviti
3. Sagedusmuundur

Esimesed kas vajavad lisaks mootorikaitse automaati, muundurile piisab kaitselülitist. 
Ilma mootorikaitseta lihtsalt kaitselülitiga käivitades ei kaitse mootorit miski ja ülekoormuse korral võib mootor maha põleda.
Kõige lihtsamaks lülitamiseks üks fikseeruv kaheasendiline lüliti, või siis kaks mittefikseeruvat surunuppu, nii kuidas endale mugavam tundub. Kõik muu  (märgulambid, hädaseiskamine jne.) ei ole töötamise seisukohalt otseselt vajalik aga on tihtipeale soovituslik või lausa kohustuslik.

Kui saaks paari lausega kirjeldada, mis rakendusega tegu saab öelda milline lahendus kõige mõistlikum ning mis see ka maksma läheks.

\"cogito ergo sum\"- mõtlen järelikult olen olemas
Vasta
#5

Mootor hakkab vedama palgihöövlit, kus on pöördeid ca 6000-8000. See vajab jõudu.
Lisaks materjali sättimine võtab aega ja käivitamine/seiskamine on tihe.
Ei meeldi kui mootor tühja üürgab kõrva ääres ja samas on valus kuulata kui mootor kargab käima nii, et tuled võtab hõõguma laes ja kogu võimsus läheb mootorisse mis kaablitest läbi mahub. 
Seiskamise seen on minu jaoks primaarne. Sama oluline nagu hingamine. Juhtub ikka asju ja hea kui saab kohe seisma. 
Lisaks lõpplülitid ja lolluste tegemise piirajad tulevikus oleks head. Pea on ikka loll vahest ja hea kui miski piirab käivitamise kui see ohutu ei ole.
Vasta
#6

Alustuseks on sul ehk üle nõuka aegseid magnetkäiviteid, ja mõni termokaitse, saaks ka nendega asjad aetud. Aga kui soovid uutest asjadest, siis laias laastus on sul vaja

kontaktorit: 
https://www.elektrikaup.ee/kontaktorid-m...gory_id=82
mootorkaitselülitit:
https://www.elektrikaup.ee/mootorikaitse...ory_id=225
ja nuppu sisse välja lülitamiseks.
Vasta
#7

(27-01-2021, 23:15 PM)maisalup Kirjutas:  Mootor hakkab vedama palgihöövlit, kus on pöördeid ca 6000-8000. See vajab jõudu.
midagi lonkab korralikult,5,5 kilo mootor ja soovime 2800 rpm ajada lakke ehk kiirendav ülekanne.kiirendav ülekanne teadupärast vähendab jõudu ja aeglustav suurendab.kui tahad jõudu ja pöördeid siis pea ikka min 7-10 kilo mootori vaatama.mul on kodus 300mm lai höövel ja kiirendav ülekanne ja mootor ca 7 kilo kanti.snitti võidd ka paksusmasinalt võtta,et kui võimas mootor seal on?tera laius oli vist 600mm ja max laast 5-6mm ja ka seal on pöörded laes,et puhast puidu pinda saada.olen tisler ja teadmised puidust olemas.
Vasta
#8

(28-01-2021, 10:08 AM)huvi5 Kirjutas:  Alustuseks on sul ehk üle nõuka aegseid magnetkäiviteid, ja mõni termokaitse, saaks ka nendega asjad aetud. Aga kui soovid uutest asjadest, siis laias laastus on sul vaja

kontaktorit: 
https://www.elektrikaup.ee/kontaktorid-m...gory_id=82
mootorkaitselülitit:
https://www.elektrikaup.ee/mootorikaitse...ory_id=225
ja nuppu sisse välja lülitamiseks.
Sa teed vist nalja? Või tahad sa seletada kuidas need konkreetsele mootorile mittesobivad komponendid saavutaksid üldse teemaalgataja soovitud mootori sujuva käivituse, kui nende vooluparameetrid oleksid isegi sobivad?
Vasta
#9

(28-01-2021, 10:22 AM)qwerty009 Kirjutas:  
(28-01-2021, 10:08 AM)huvi5 Kirjutas:  Alustuseks on sul ehk üle nõuka aegseid magnetkäiviteid, ja mõni termokaitse, saaks ka nendega asjad aetud. Aga kui soovid uutest asjadest, siis laias laastus on sul vaja

kontaktorit: 
https://www.elektrikaup.ee/kontaktorid-m...gory_id=82
mootorkaitselülitit:
https://www.elektrikaup.ee/mootorikaitse...ory_id=225
ja nuppu sisse välja lülitamiseks.
Sa teed vist nalja? Või tahad sa seletada kuidas need konkreetsele mootorile mittesobivad komponendid saavutaksid üldse teemaalgataja soovitud mootori sujuva käivituse, kui nende vooluparameetrid oleksid isegi sobivad?
No las teemaalgataja mõtleb välja, kas ikka on sujuvat käivitust tingimata vaja. Ja küll poest tulevad üle leti õiged asjad, lihtsalt pilt peab ees olema, mida ja kuidas küsida.
Vasta
#10

seuke kiirepöördeline ja ilmselt ka arvestatavat massi omav asi,
mida pidevalt sisse-välja lüljutatakse, võiks äkki mingit sidurit vahel omada? 
kas sniti võtmiseks mõnd tehasetoodet pole kuskil näha?
sujuv käivitus muidugi teeks ka elu palju ilusamaks.

edit: äkiliseks seisma jäämiseks vaja pidurdamist ka.
Vasta
#11

Siin on ainuõige 3 lahendus, ehk siis sagedusmuundur. Nimelt sujuvkäivititel on piiratud lülituskordade arv (olenevalt tootjast ja võimusest kuni 10 korda tunnis). Kuna mass on arvestatav ning materjali sättimiseks on vaja kiiret seiskamist (ilmselt ei ole aega oodata kuni mootor vabajooksul seiskub), siis ilmselt on vaja muundurile lisaks ka pidurdustakistit.

\"cogito ergo sum\"- mõtlen järelikult olen olemas
Vasta
#12

Sagedusmuundur pidurdab küll aga teatud piirini. 
Kui on vaja ikka äkitselt seisma jääda siis on mootori külge pandud mehhaaniline pidur. Näiteks on sellised asjad lintsaagidel ehk ka mujal. 
Sagedusmuundur oleks aga hea valik käivitamiseks ja reguleerimiseks. Omab ka häid omadusi mootori kaitseks jms.
Vasta
#13

Sagedusmuundur koos välise pidurdustakistiga võtab selle 3000rpm mootori koos seal taga oleva inertsmassiga 1 pöörde pealt kinni vajadusel. Sellist pidurdust saab kasutada aga ainult rihmülekande puhul kus rihm asja vajadusel veidi leevendab.
https://youtu.be/_Qhw9SaylyU
Vasta
#14

Võlli laius 300-400 sõltub mis välja võlub, vaja veel käia kandidaate vaatamas. Pöörded sõltuvad sellest ka mitme teraga võll õnnestub hankida- mida rohkem terasid võllil seda vähem on pöördeid vaja. 
 Mootor 5.5 on miinimum, kahtlen ka ise selles veidi ja kindlam tundub 7.0kw, samas tänapäevased höövlid 400 laiusega kasutavad 4.0kw mootoreid ja saab töö tehtud. 
Mul max laiust vaja harva ja edasiliikumis kiirus ei ole prioriteet ning hiljem on alati võimalus suurem mootor peale tõsta. Elektrisüsteemi teekski max 10 kw mootori varuga, et saaks vajadusel lihtsasti ümber tõsta. 
Värske puidu hööveldus võib tõesti rohkem võimsust vajada kuna niisket puitu on höövlil raskem lõigata kui puitu, kuid ideaalis märga tuleb harva ette. 
Mootori pidurdus ei ole oluline, kuna höövel võtab alt poolt ja see võib seiskuda omasoodu, materjali sättimide ajaks lükkan selle eest ära mitte ei tööta höövli all/peal, ja võimalus on tõesti ehitada ka mingi pidurisüsteem sinna külge(jalakast klots vastu võlli pidurdamiseks nagu vanadel aegadel)
Puidulõiketehnoloogiaga olen kursis- omalgi paber taskus, et oskan neid masinaid ja puitu kasutada.

Olekski vaja selgeks teha mis siis kõike vaja on selleks ühendamiseks, kuna interneeduses on palju variante. Üks variant on ka mootori kaitselüliti ja täht-kolmnurk lüliti.
Nõukaaegsetest komponentidest niipalju, et igasugused vanastajast pärit komponendid puuduvad ja vargile ei lähe seega kõik osad tuleb poest eurode eest koju tarida.
Vasta
#15

Siis on lihtne 12A (10-16A) mootorikaitse ja kontaktor. Start/Stop nupp ja hädastop igaks juhuks.
Komplekt kontakte nuppudele 2tk NC ja 1NO. Mingi 60-100€ läheb sinna ehk
Vasta
#16

Alates 5,5st edasi muundurite hinnad teevad ka hyppe. Muidugi peenhäälestamist saad selle seadmega hulga teha, kas vaja see on isekysimus. Kasutatud muundureid kannatab võtta küll, lihtsalt peab vaatama, et mingi paber kasvõi netist leida oleks. Viimase sain jooksma Youtube video järgi - muudkui pausid ja sead parameetreid. Üldjuhul nad kusagilt kilbist välja roogitud ja siis vaja tehase algseaded taastada.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#17

(28-01-2021, 12:14 PM)qwerty009 Kirjutas:  Sagedusmuundur koos välise pidurdustakistiga võtab selle 3000rpm mootori koos seal taga oleva inertsmassiga 1 pöörde pealt kinni vajadusel.
...

Rumal küsib, kuhu pannakse tekkiv energia? Kõik jääb mootori jahutada? Või peab ka sagedusmuunduri vedelasse hapnikku pistma?
Vasta
#18

Soojuseks läheb see energia.

See on hädapidur ju, kui sul on valida, et kas saen käe otsast või lasen mõne vasetüki liiga soojaks, siis kumma sa valid?
Vasta
#19

Teoreetiliselt, kui sagedusmuundur mootori pidurdamiseks täitsa lühisesse laseb, siis peaks jah enamus sooja mootorisse jääma. Sest sealne mähis omab ju sel juhul kõige suuremat takistust selles "vooluringis".
Vasta
#20

(28-01-2021, 13:57 PM)v6sa Kirjutas:  
(28-01-2021, 12:14 PM)qwerty009 Kirjutas:  Sagedusmuundur koos välise pidurdustakistiga võtab selle 3000rpm mootori koos seal taga oleva inertsmassiga 1 pöörde pealt kinni vajadusel.
...

Rumal küsib, kuhu pannakse tekkiv energia? Kõik jääb mootori jahutada? Või peab ka sagedusmuunduri vedelasse hapnikku pistma?
Energija hajub soojusena, valdav enamus sagedusmuunduri pidurdustakistil.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne