Yanamr L100 mootorile eelsoojendus sisselaskekollektorisse
#1

Tegemist 1 silindrilise 400CC diiselmootoriga millel puudub tehase poolt eelsoojendus. Külmaga käivitamine seeläbi mõistagi problemaatiline. 
Visuaalsel vaatlusel paistis ainuke variant olevat teha sisselaskeokllektori ning õhufiltri vahele 20mm paksune alumiiniumist flants kuhu sisse panna mingi kompaktne eelsüüteküünal.
On kellelgi mingit kogemust palju sisselaskekollektoris olev soojendus reaalselt aitab?
[Pilt: 20211205-104322.jpg]
Sisselaske õhuava kõrgus ca 4cm, flantsi paksus ülevalt kus on eelsoojendusküündla keere oleks ca 1cm. Oskab keegi mõnda sellist kompaktset eelsüüteküünalt soovitada mis sinna ilusti istuks? Netis surfates selliseid pikkuse mõõte kuskil ei kirjuta.
Vasta
#2

Osad vanemad kaubikud, a.la Transit, Ducato, traktorid, T40 olid taolise lahendusega. Mingi kasu ikka oli, kui neid sellistena toodeti....
Vasta
#3

Hullemaks see kindlasti ei tee, see on selge, kuid neil eelsüüteküünaldel tundub voolutugevus veidi mannetu olevat.
Tehasepoolsel sisselaskekollektori soojendusel on vast võimsust rohkem.
Taolisele väikemootorile on muidu 500W eelsoojendus tehase poolt, kuid pole sellele mudelile ning hind on ka paras kirves.
https://www.lsengineers.co.uk/air-pre-he...gines.html

Parim mis siiani leidnud olen on: https://aeromotors.ee/kataloog/article/1...gn984-beru
nn kütteelemendi osa pikkus 30mm, voolutugevuseks 14A (ca 160W), kogupikkus 67mm.
Vasta
#4

Transitil kasutatakse sarnast asja:

https://www.amazon.com/Holland-Manifold-...B07QFXVMT8

Ja töötab nigu miki. Vähemalt minu 1998 aasta omal.
Vasta
#5

See viimane on silindri sisene. Ei sobi kollektori sisse.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#6

Minu arvates pole seda auto küünalt mis mõeldud kasutada põlemiskambris kus temale satuvad kütuseosakesed mis sellest süttivad mõtet sisselaskesse toppida.
Alla 200 pöörde minutis diisel kindlasti ei käivitu ja sel kiirusel 1 väntvõlli pööre kestab 0,3 sek.
Ühe pöörde jooksul toimub 2 takti ja seega sisselase kestab 0,15 sek ja selle ajaga möödub sellest kuumast pulgast 550cc õhku ja ainus tulemus on, et tal on valgem minna.
Et soojendusest reaalne kasu oleks peaks sinna peale siis kütust pritsima mis põledes temperatuuri tõstaks.
https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/to...nal-594571
Selline näiteks.

Teise võimalusena selline elektriline küttekeha, millel on piisavalt pinda et õhuga kokku puutuda, midagi sellist:
https://www.kanthal.com/en/industries/au...reheaters/
Selle võib ise ka keerata nikroomplekist aga keeramise kohad peab kindlasti kinnitama et ta loksuma ja vibreerima ei hakkaks mis lõpeb silindrisse jõudmisega.
Vasta
#7

Vana transiti küünlad ei soojenda puhtalt elektri jõul - sinna läheb diisli toru külge, elekter paneb diisli põlema ja sealt see soe siis tuleb. Lisaks veel all poolraami küljes õnnetus kohas juhtplokk, mis armastab märjasurma surra ja klapp diisli juhtimiseks. Kui töötab, siis läheb käima küll.

Kui käivitamine käib kohas, kus 220 volti seinast kätte saada võimalik on, siis suvalisest paarikilovatisest tööstuslikust föönist odavamat varianti vast ei leia. Kollektori ja õhufiltri vahele kolmik, kuhu fööni ots mugav susata.
Vasta
#8

Vene põka 25 ja 40 kolledes kasutatav spiraal toimib väga edukalt,see punaseks lasta on efekt sama kui kuumaõhu puhur.Olin ka kunagi pessimist selle spiraali suhtes,aga testitud ja soovitan.Ega midagi paremat nagunii sinna välja ei mõtle.Diisel nõuab käivitamisel sooja ja kui seda talle pakkuda siis ka käivitub.
Vasta
#9

See juhtplokk Transitil rehkendab minu teada ainult välisõhu temperatuuri.
Soomest tulnud, rüsaks aetud kiviaegsetel metsamasinatel oli küünal ühendatud väikese lisapaagiga, kust kütus vabavooluga peale jooksis.
Küünal avas kuumuse toimel temas asuva kütuse pealevooluks klapi, mis jahtumisel ise sulgus.
Kui tekib kahtlus, et see klapp millegi pärast ei sulgu, siis võib ju kindluse mõttes ka silenoidi torule vahele panna, millist teed nii mõnigi masinaomanik oli läinud, kuid praktika on näitanud, et siis küünal lihtsalt ei tööta korrektselt.
Vasta
#10

Kas käivitamine on igapäevane protseduur või vaja aeg-ajalt tuli silindrisse saada? Kas käivituse hetkel ulatuks teine käsi kollektorini?
Kui vaja vahel käima panna ja käsi ulatub kollektorini, siis mina keeraks 3/4 kuulkraani kollektorisse ja selle kaudu ajaks gaasipõletiga sisselaske kuumaks.
Vasta
#11

https://www.heavydutykits.com/product/tr...eere-4-5t/

John Deerile käib selline. 12V ja 700W

Meile lähemalt saab

https://www.ebay.com/itm/254816094234?ha...SwB65f45If

Ma selliseid just kaks tükki ostsin ja panen need väheke modifitseeritud ja selle käigus kunagi kaotatud eelsoenduse asemele oma 5,9L cumminsile Smile
Lähevad ka sisselaske torudesse. Parem vast ikka kui mitte midagi ja ainult defaga seinas istuda. Samas on see elektrijuhtme otsas olemine ju praegu popp ja noortepärane. Big Grin

Kõik abistavad tegevused orkide arvukuse vähendamiseks. 4x4 ja muude vajalike autode korrastamine ning kõiksugu eriprojektid.
MTÜ Toeta Ukrainat EE522200221082095744 Swedbank`is ja märgusõnaks (Autod Viimsist rindele)
Vasta
#12

(05-12-2021, 15:38 PM)Janka Kirjutas:  See juhtplokk Transitil rehkendab minu teada ainult välisõhu temperatuuri.
Soomest tulnud, rüsaks aetud kiviaegsetel metsamasinatel oli küünal ühendatud väikese lisapaagiga, kust kütus vabavooluga peale jooksis.
Küünal avas kuumuse toimel temas asuva kütuse pealevooluks klapi, mis jahtumisel ise sulgus.
Kui tekib kahtlus, et see klapp millegi pärast ei sulgu, siis võib ju kindluse mõttes ka silenoidi torule vahele panna, millist teed nii mõnigi masinaomanik oli läinud, kuid praktika on näitanud, et siis küünal lihtsalt ei tööta korrektselt.

Selle küünla paigalduseks piisakski küünla kollektorisse paigaldamisest, sinna isevoolu teel kütuse võimaldamisest(seda väikest paaki täitis originaalis enamasti pihustite tagasivool, paagis piisava taseme saavutamisel jooksis ülejäänu otse paaki tagasi) ja lüliti kaudu toite toomisest. Siis 20-30 sekundit voolu et spiraal punaseks ja tuli kollektorisse saaks ja...

Näide kodumaa kaubandusest- https://www.pmkaubamaja.ee/et/pollumajan...66108.html

Kui kolle käeulatuses nagu neil väikeste mootoritega masinatel tihti siis saaks kätt kollel hoides ka aru kui tuli üles tehti.
Vasta
#13

(05-12-2021, 20:14 PM)CORRADOg60 Kirjutas:  Selle küünla paigalduseks piisakski küünla kollektorisse paigaldamisest, sinna isevoolu teel kütuse võimaldamisest(seda väikest paaki täitis originaalis enamasti pihustite tagasivool, paagis piisava taseme saavutamisel jooksis ülejäänu otse paaki tagasi) ja lüliti kaudu toite toomisest. Siis 20-30 sekundit voolu et spiraal punaseks ja tuli kollektorisse saaks ja...

Näide kodumaa kaubandusest- https://www.pmkaubamaja.ee/et/pollumajan...66108.html

Kui kolle käeulatuses nagu neil väikeste mootoritega masinatel tihti siis saaks kätt kollel hoides ka aru kui tuli üles tehti.
 T3 Transiti sarnase/sama süsteemi kontrolli juhendi järgi hakkab ta tööle ca 0 kraadi juures. Aju annab küünlale kuuma, kui see piisav, kustub eelsüüte tuluke ja peaks starterit andma. Starterit andes avatakse kütuse solenoid ja diisel voolab küünlasse/kollektorisse, peale starteri andmise lõppu antakse tuld veel 8 sekundit et mootor tööle jääks. Et sellist süsteemi mujale aretada (ilma ajuta) peaks piisama kahest iseennistuvast tumbler/lülitist-algul annad ühega küünalt, starterit andes teise lülitiga veel kütet lisaks. Ainuke küsimus on, kas peale süttimist peaks küünal elektrit edasi saama või süttinud diisel põleb edasi ise.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta
#14

(05-12-2021, 22:24 PM)Tegelane5 Kirjutas:  
(05-12-2021, 20:14 PM)CORRADOg60 Kirjutas:  Selle küünla paigalduseks piisakski küünla kollektorisse paigaldamisest, sinna isevoolu teel kütuse võimaldamisest(seda väikest paaki täitis originaalis enamasti pihustite tagasivool, paagis piisava taseme saavutamisel jooksis ülejäänu otse paaki tagasi) ja lüliti kaudu toite toomisest. Siis 20-30 sekundit voolu et spiraal punaseks ja tuli kollektorisse saaks ja...

Näide kodumaa kaubandusest- https://www.pmkaubamaja.ee/et/pollumajan...66108.html

Kui kolle käeulatuses nagu neil väikeste mootoritega masinatel tihti siis saaks kätt kollel hoides ka aru kui tuli üles tehti.
 T3 Transiti sarnase/sama süsteemi kontrolli juhendi järgi hakkab ta tööle ca 0 kraadi juures. Aju annab küünlale kuuma, kui see piisav, kustub eelsüüte tuluke ja peaks starterit andma. Starterit andes avatakse kütuse solenoid ja diisel voolab küünlasse/kollektorisse, peale starteri andmise lõppu antakse tuld veel 8 sekundit et mootor tööle jääks. Et sellist süsteemi mujale aretada (ilma ajuta) peaks piisama kahest iseennistuvast tumbler/lülitist-algul annad ühega küünalt, starterit andes teise lülitiga veel kütet lisaks. Ainuke küsimus on, kas peale süttimist peaks küünal elektrit edasi saama või süttinud diisel põleb edasi ise.

Minu viidatud küünal lülitatakse näiteks vanematel traktoritel originaalskeemi järgi ilma igasuguse automaatika või masinapoolse kontrollita. Eelsüüte asend on nn starteri lülitil voolu ja starteri asendi vahel. Keerad 20-25 sekundiks eelsüüte peale, selle aja jooksul peaks tegema kollektorisse "tule", ja siis starteri asendisse. Vool on peal seni kuni võtme tagasi lased. Mingit eraldi kütuse pealevoolu reguleerivat seadet ei ole.

http://86.43.94.97/moodlecp9a/mod/glossary/showentry.php?courseid=4&concept=Thermostart

Põllumehe kaubamajast(sealt sai link pandud) pole ostnud aga tootja originaalid on töötanud küll.
Vasta
#15

Minu suurel janmaril on see sisse pandud. https://www.pmkaubamaja.ee/et/sm8-12v-25...4-641.html
2.5 ruuduse juhtme võtab sulama 6ruudune läheb kergelt soojaks, ei saa öelda, et need vähe tarbivad. 
Spiraali osa oli vist 40mm kõrge... Pole kodus, et üle mõõta, keere igatahes on m18
Vasta
#16

Näiteks OM314 mersu mootoril pole ka eelsüüteküünalt. Temal on tehase poolt paigaldatud juhipoolsele uksepostile pump koos väikese purgikesega. Enne käivitamist pumbaga sutsakas õuhkat ja käima. Pole seda süsteemi ise kasutanud, aga sisselaskekollektori lõdvikusse süstlanõel, sinna osta peenike voolik ja brake cleaneri pudel teeb suht sama välja. Brake cleaner sellepärast, et võrreldes käivituseetriga on käivitamine palju pehmem.

Kas antud lahendus ka väikeste mootorite peal samamoodi toimib, pole ise katsetanud.




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#17

(06-12-2021, 08:27 AM)maisalup Kirjutas:  Minu suurel janmaril on see sisse pandud. https://www.pmkaubamaja.ee/et/sm8-12v-25...4-641.html
2.5 ruuduse juhtme võtab sulama 6ruudune läheb kergelt soojaks, ei saa öelda, et need vähe tarbivad. 
Spiraali osa oli vist 40mm kõrge... Pole kodus, et üle mõõta, keere igatahes on m18


kui sealt nimest välja lugeda 25A ? siis teeks see 12V juures 300W

samas 25A on 2,5mm2 juhtme piiri peal  kus päris sulama ei peaks küll hakkama 
4 peaks olema OK ja 6 mm2 varuga ja see ei peaks soojaks minema
kuskil on miskit siis viltu kas on A rohkem või on näiteks ühendused kehvad ....
Vasta
#18

(05-12-2021, 13:54 PM)Mahno Kirjutas:  Vana transiti küünlad ei soojenda puhtalt elektri jõul - sinna läheb diisli toru külge, elekter paneb diisli põlema ja sealt see soe siis tuleb. Lisaks veel all poolraami küljes õnnetus kohas juhtplokk, mis armastab märjasurma surra ja klapp diisli juhtimiseks. Kui töötab, siis läheb käima küll.

Kui käivitamine käib kohas, kus 220 volti seinast kätte saada võimalik on, siis suvalisest paarikilovatisest tööstuslikust föönist odavamat varianti vast ei leia. Kollektori ja õhufiltri vahele kolmik, kuhu fööni ots mugav susata.

Kinnitan.

Kasutan sama viisi ka oma saska käivitamiseks <-10 kraadistel temperatuuridel. Paarist minutist piisab, et lasta sisselaskekollektor käesoojaks ja sellestki juba piisab. Algne hõõgküünal põles maha ja polegi viitsinud seda taastada.

Kui käivituskohas seinavoolu ei ole, siis läheb muidugi huvitavamaks.
Vasta
#19

(05-12-2021, 22:42 PM)CORRADOg60 Kirjutas:  Minu viidatud küünal lülitatakse näiteks vanematel traktoritel originaalskeemi järgi ilma igasuguse automaatika või masinapoolse kontrollita. Eelsüüte asend on nn starteri lülitil voolu ja starteri asendi vahel. Keerad 20-25 sekundiks eelsüüte peale, selle aja jooksul peaks tegema kollektorisse "tule", ja siis starteri asendisse. Vool on peal seni kuni võtme tagasi lased. Mingit eraldi kütuse pealevoolu reguleerivat seadet ei ole.

http://86.43.94.97/moodlecp9a/mod/glossary/showentry.php?courseid=4&concept=Thermostart

Põllumehe kaubamajast(sealt sai link pandud) pole ostnud aga tootja originaalid on töötanud küll.
 Näib et sellise mehhaanilise "automaatikaga" eelsüütaja paigaldamisel on kõige keerukam kollektorisse keermestatud pesa tekitamine. Kütet annaks riistapuule kas tagasivoolust või väikese pudeli/paagikesega- voolu aga tummisema tumbleriga. Siis saaks vajadusel ka peale käivitamist kuuma õhku anda ning sooja ilmaga ei kulutaks mõttetult seda küünalt.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta
#20

Kunagi sai Ebayst ostetud selliseid soojendusi. Toimivad hästi ja kannatavad ka kasvõi mitu minutit aku taga hoida.
Eks muidugi sisselaske kollektorile külge sobivus tuleb ise lahendada.
Voolutarve pildil.
Kas ta nüüd kõige parem lahendus on, ei tea.
                     
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne