TIG keevitamine, materjalid
#1

edit: teema kasvas välja keevituse valimise teemast

Jah, saad keevitada terast ja roostevaba terast. Õhemast materjalist mingit vee või gaasikindlat ühendust on muidugi veidi keerulisem saada, kuna kui tahad keevitust lõpetada, siis pead elektroodi lihtsalt kaugemale viima materjalist. Kaugemale viies kaarleek võimendub enne kui katkeb ning viimasesse kohta kus kaarleek oli tekib pisike auk nn pinhole. Sellest saab mööda nii, et liigud enne lõpetamist kiiresti elektroodiga kõrvale külma materjali peale ning tõmbad seal elektroodi ülesse. Või võtad abilise keevitamisel ,kes potekat näpib Wink
Vasta
#2

(17-01-2022, 17:51 PM)2715 Kirjutas:  
(17-01-2022, 17:23 PM)tõnn Kirjutas:  Kõige hiinakam hiina elektrood inverter on olemas.
Sellele kõlbaks siis ainult sobiv käpp külge monteerida ning saab kodustesse tingimustesse sobiliku kvaliteediga keevitada?
Ilma kõrgepingesüüteta ei kanna vist musta ja roostevaba metalli kellelegi sobiva kvaliteediga keevitada...
Esimese süütamisega on elektroodi ots läinud, leek uitab ringi ja mis keevitus sealt tulla saab...
Kui, siis nagu vanasti oli grafiitplaat, millelt võtad kaare üles ja alustad keevitust.
Korralikult nõela teravuseks lastud ots esimese korraga ei hävi, st defekt on mikroskoopiline ning leek jääb ilusti konkreetseks. Aga jah paari korra järel annab juba tunda (leek jalutab ning süütamine ise muutub iga korraga samuti raskemaks). Teritada saab kontaktsüütega südamest.
Vasta
#3

Saab ka röndkeni alla teha ilma hf süüteta, probleemid on pigem kaare lõpetamisel. Mõnes kohas ei tohi kõrgsagedust kasutada. 

Tõnn sul on sellist vaja. https://shop.cedo.ee/keevitusp_u00f5leti...m8051.html
Vasta
#4

Tõnn, kontrolli esmalt, et sinu olemas oleval aparaadil oleks kontatksüütega TIG-i režiim olemas. Kui on, siis esmased katsetused saad ka kasutaja pvr lingitud põletiga teha.
Aga pigem on elu näidanud, et algaja saab normaalset õmblust kontaktivaba süütega aparaadiga.
Vasta
#5

(18-01-2022, 12:21 PM)qwerty009 Kirjutas:  
(18-01-2022, 10:10 AM)muska71 Kirjutas:  
(18-01-2022, 09:48 AM)mopple Kirjutas:  Siis pole ka masinal TIG-i võimekust. Tavaliselt on paneelil tumbler ning juures elektroodihoidiku ja ülesse suunatud noolega TIG põleti piktogrammid.
Minu isiklik soovitus oleks oodata, eelarvesse raha juurde koguda ning kasvõi kasutatult ikka kontaktivaba süütega aparaat otsida. Lisandub niikuinii veel argooni(ballooni), reduktori, täitetraadi, põleti kuluosade jne. kulud.
Nii on.Ka mul kast ja kontaktiga süüde ja no ei õnnestu...Õnneks ka elektrood keevitus ja elektroodina kasutangi.
See TIG nupp või selle puudumine ei mõjuta inverteril kuidagi TIG keevituse võimalust. Ainuke asi mis see teeb (hiinakatel ei pruugigi midagi teha) on TIg reziimil töötsükli muutus. TIG reziimis pulseerib 100% ning ca 40% vahel seatud voolust. Vahe tavalise 100% seatud voolureziimi vahel on marginaalne. 
Kui varem pole TIG keevitusega keevitanud ning arvad, et võtad kätte ning keevitad, siis nii see ikka ei ole. Kui elektrood ei ole korrektselt teritatud ei saa sa seda isegi süüdatud. Lihtsalt õige nurga all ning terav ei ole korrektne. Teritussuund peab olema pikki elektroodi ning pinnaviimistslus peab olema võimalikult hea.

Tegin kiire guugeldamise ning omakorda peab veel väikese paranduse sisse viima.

Tõesti, kui kui kaar on juba süüdatud, siis ei ole alalisvoolu (constant current) vooluallikale vahet, kas kaar põleb volfram või tavalise elektroodi ning keevitatava detaili vahel. Vahe tulebki sisse kaare süütamisel.
Kraapsüütamise puhul tuleb elektroodi vastu detaili kraapida ning samal ajal elektroodi ots juba hakkab hõõguma ning seega on väga lihtne elektroodi otsast ka volframi tükke maha kraapida.
Tõstmisega süütamisel piisab lihtsalt elektroodi tipu detailiga kontakti viimisest. Aparaat tunneb, selle kui lühise ära, ning alandab ajutiselt väljundi tühijooksupinget. Põleti kergitamisel aga taastatakse pinge tavatasemele ja kaar süttib, tehes süütamise lihtsamaks. Tänapäeval on sama tarkust edasi arendatud ka kaare kustutamiseks. Näiteks Froniuse TransPocket seeria aparaadid oskavad põleti kõrgemale tõstmise peale sujuvalt kaare lõpetada.

Andmed pärit siit: https://www.everlastgenerators.com/blog/...atch-start
Vasta
#6

Keevitusel + massi ja miinus käppa. Volframi ots teravaks, kui võimalik pikisuunas, õrnalt argoon jooksma ja peaks keevitama.
Vasta
#7

(02-11-2020, 13:53 PM)CHRhmm Kirjutas:  
(27-10-2020, 01:13 AM)tõnn Kirjutas:  Kas sellist säästu TIG`i kõlbab kasutada?

https://www.osta.ee/inverterkeevitus-tig...87531.html
Mul selline nässakas olemas - emotsiooni ost, ei vaadanud, et tal AC-TIG puudu.
Aga midagi ikka annab kokku täristada.

Siiani elektroode kasutanud - minu olematute keevitajaoskustega sai mõned mustamtealli asjad kokku täristatud küll, kuid... las see olla.
TIG polnud siiani veel kasutanud aga mõte on ka seda proovida - võimalus ju on. Ega ma kohe hakkagi vajalikke detailide peal proovima, enne selleks ikka õppedetailid, millest pole kahju.
Kuskilt peab ju alustama (tean ka seda, et TIG pole algajale keevitajale hea aga las ma käkerdan), pigem oleks hea leida vähemalt õiged materjalid - siin juhiseid küsida on juba ka paras julgustükk, sest kõik on tugevad proffid ning soovitatakse enne õpipoisiks kuhugi minna. Lähekski, kui Rakvere kandis keegi juhendaks.
Gaas AR/CO2 segu + reduktor saab hangitud, masin see sama BLACK TIG 200, TIG varras punasega märgitud ja hetkel ots lame - eks püüan selle siis ka n.ö. 15 kraadise teravikuks lihvida piki varrast...  nüüd natuke teine küsimus on täitetraadil.
mis tüüpi/tähisega täitetraati võiks kasutada 60ndate mootorratta detailidele (detailid 1,6mm plekike). Erinevate juhiste järgi peaks traat olema oluliselt peenem, kui keevitatav detail e. nt 0,8 - sellist varrast ei leidnud. Jällegi juhendati kaitsegaasiga kasutatavale MIG traadile - neid ju ka erinevaid.
Saan aru detailide puhastamisest + ilma keevisevannita tihedalt kokku panna + maadlemine süütamistega jne... aga vähim mis eelnevalt saab teha on õiged materjalid hankida keevitamiseks.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#8

Vastuseks eelmisele postitajale. Rakvere ametikool teeb tasuta kursusi nii tig, migmag ja elektrood keevitusele, sügisel ja kevadel tavaliselt. Selle aasta kevadene grupp on juba täis. https://rak.ee/et/training-calendar?trai...e=training
Vasta
#9

TIGi jaoks on puhast argooni vaja.
Vasta
#10

TIGi jaoks on vaja puhast argooni, arg+co2 seguga ei tee sa midagi antud juhul.
Vardaid ostes ütle müüjale, et pehme terase/kontruktsiooniterase keevituseks. 1,6mm diam.
Konstruktsiooniterase puhul ei ole keevitusliite visuaalse kvaliteedi mõistes vahet mis traati sa sinna parasjagu sisse sulatad. Ei ole tegelikult vahet ka tugevuse mõttes, kuna täidismaterjalil on suurem tugevus, kui su torul.
Vasta
#11

(27-01-2022, 11:25 AM)Kult Kirjutas:  Vastuseks eelmisele postitajale. Rakvere ametikool teeb tasuta kursusi nii tig, migmag ja elektrood keevitusele, sügisel ja kevadel tavaliselt. Selle aasta kevadene grupp on juba täis. https://rak.ee/et/training-calendar?trai...e=training
Järelikult see rong sõitis ära... ja jääb oma pea  Rolleyes
OK. Puhta argooni siis hangin.

keevitaks nii toru, kui ka nt porikaid jms plekikesi

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#12

(27-01-2022, 11:15 AM)CHRhmm Kirjutas:  Gaas AR/CO2 segu + reduktor saab hangitud, masin see sama BLACK TIG 200, TIG varras punasega märgitud ja hetkel ots lame - eks püüan selle siis ka n.ö. 15 kraadise teravikuks lihvida piki varrast...  nüüd natuke teine küsimus on täitetraadil.
mis tüüpi/tähisega täitetraati võiks kasutada 60ndate mootorratta detailidele (detailid 1,6mm plekike). Erinevate juhiste järgi peaks traat olema oluliselt peenem, kui keevitatav detail e. nt 0,8 - sellist varrast ei leidnud. Jällegi juhendati kaitsegaasiga kasutatavale MIG traadile - neid ju ka erinevaid.
Saan aru detailide puhastamisest + ilma keevisevannita tihedalt kokku panna + maadlemine süütamistega jne... aga vähim mis eelnevalt saab teha on õiged materjalid hankida keevitamiseks.
Tig keevituse jaoks on sul vaja puhast argooni.
Enamik Mig keevituse traati mida meiekandis süsinkterastele müüakse on ER70S, see sobib ideaalselt, vasetatud ja libe. Alguses on raske nii peenikest traati sööta, 1.2 saab hädapärast hakkama. 1.6 on juba väga hea. Mig rulliga on see häda, et traat ei ole sirge. Kui sa Tartukandis asuksid siis annetaksin sulle paar varrast katsetamiseks. Kui homme vaja ei ole siis ehk saab mõne Rakverre ka aidata

PS: punase otsaga vardad on pisut radioaktiivsed, seega teritamisel soovitatav respikat kasutada. Alfakiirgus läbi naha ei tungi, kuid kopsus teeb paha.
Vasta
#13

(27-01-2022, 13:50 PM)pvr Kirjutas:   Alguses on raske nii peenikest traati sööta, 1.2 saab hädapärast hakkama. 1.6 on juba väga hea.

Ehk aitab siin vana nipp, mida sai kasutatud gaasikeevituse juures? Kui sobiva läbimõõduga traati ei olnud, sai paar-kolm peenemat trelli abil patsiks keerutatud ja tööl teine minek kohe. Toode on ka ilus sirge  Smile

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#14

(27-01-2022, 11:25 AM)Kult Kirjutas:  Vastuseks eelmisele postitajale. Rakvere ametikool teeb tasuta kursusi nii tig, migmag ja elektrood keevitusele, sügisel ja kevadel tavaliselt. Selle aasta kevadene grupp on juba täis. https://rak.ee/et/training-calendar?trai...e=training

Jõhvis pole kursus veel täis kuid õppetöö käib väljamaa keeles.

TIG-keevitamine ja detailide järeltöötlemine / TIG сварка и обработка деталей | Juhan - täienduskoolituste infosüsteem

Läinud aastal läbisin seal 40 tundi poolautomaat ja elektrood keevitus kursuse.

Mõned tunnid võõrkeelset jutuvada ning enamus ajast sai keevitust praktiseerida, anti materjalid kokku ja ainult "anna minna"

Hiljem sain ka vastava paberi, et käisin kohal.


Edit.

Tahaks sinna veel minna tasuta õppele kuid võidetavalt enne ei alustata kui grupp on täis.

Kui siin veel huvilisi leiaks siis võiks koos minna.

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#15

(27-01-2022, 14:03 PM)Marko Kirjutas:  
(27-01-2022, 13:50 PM)pvr Kirjutas:   Alguses on raske nii peenikest traati sööta, 1.2 saab hädapärast hakkama. 1.6 on juba väga hea.

Ehk aitab siin vana nipp, mida sai kasutatud gaasikeevituse juures? Kui sobiva läbimõõduga traati ei olnud, sai paar-kolm peenemat trelli abil patsiks keerutatud ja tööl teine minek kohe. Toode on ka ilus sirge  Smile
Tigi puhul see lahendus ei aita .Leek ( kaar ) läheb lappama.
Vasta
#16

(27-01-2022, 16:21 PM)linnuke Kirjutas:  
(27-01-2022, 14:03 PM)Marko Kirjutas:  
(27-01-2022, 13:50 PM)pvr Kirjutas:   Alguses on raske nii peenikest traati sööta, 1.2 saab hädapärast hakkama. 1.6 on juba väga hea.

Ehk aitab siin vana nipp, mida sai kasutatud gaasikeevituse juures? Kui sobiva läbimõõduga traati ei olnud, sai paar-kolm peenemat trelli abil patsiks keerutatud ja tööl teine minek kohe. Toode on ka ilus sirge  Smile
Tigi puhul see lahendus ei aita .Leek  ( kaar ) läheb lappama.
MIG traadiga jändamine pigem ei tasu ära. Kui kuskilt lähedasest keevitustarvete poest lahtiselt kilo kaupa täitetraati ei pakuta, siis telli https://www.mkt.ee/tig-vardad-sg2-2-00mm...rafil.html.
Järgmine nõuanne on, et kindlasti telli kohe varuga volframelektroode ja terita need ette ära, soovitatavalt trelliga lintlihvijal kuid käiaketas on ka OK, ideaalne oleks muidugi teemantketas. Ekonoomitada saab, kui elektroodid keskelt pooleks lõigata ning omakorda mõlemalt poolt teritada.
Ja kindlasti tasuks ennem Youtubest tutvustavaid videosid vaadata, materjali on igas levinumas keeles. Esmalt tasuks plaadile sirgeid õmblusi vedida, edasi juba nõrkõmblused ja siis ruumisasendid/torud. Materjal kindlasti eelnevalt võimalikult palju puhastada mehaaniliselt ja hiljem atsetooniga.
Vasta
#17

(27-01-2022, 17:06 PM)mopple Kirjutas:  Järgmine nõuanne on, et kindlasti telli kohe varuga volframelektroode ja terita need ette ära, soovitatavalt trelliga lintlihvijal kuid käiaketas on ka OK, ideaalne oleks muidugi teemantketas. Ekonoomitada saab, kui elektroodid keskelt pooleks lõigata ning omakorda mõlemalt poolt teritada.
Mis värvi neid elektroode võtta?
google jutujärgi võtaks pigem kuldse või halli.
Igasuguseid videosid juba TIG asjandustest vahtinud - kuid eks üks kord pea ise tegema ka, ainult vaadates oskajaks ei saa.
Jõhvi koolitus jääb nii sama vuramise mõttes kaugeks.

Ostan Minsk M103 (1963a) ja Kovrovets K58 -le ning '73a Jawa 360 + velorex korras osasid 
Vasta
#18

keevituse valimise teemas oli juba päris palju praktilisi juhiseid keevitamiseks. On eraldi teema vääriline ja ülal olevad on teise teemast poolitamisega siia liigutatud.

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#19

(27-01-2022, 17:27 PM)CHRhmm Kirjutas:  
(27-01-2022, 17:06 PM)mopple Kirjutas:  Järgmine nõuanne on, et kindlasti telli kohe varuga volframelektroode ja terita need ette ära, soovitatavalt trelliga lintlihvijal kuid käiaketas on ka OK, ideaalne oleks muidugi teemantketas. Ekonoomitada saab, kui elektroodid keskelt pooleks lõigata ning omakorda mõlemalt poolt teritada.
Mis värvi neid elektroode võtta?
google jutujärgi võtaks pigem kuldse või halli.
Igasuguseid videosid juba TIG asjandustest vahtinud - kuid eks üks kord pea ise tegema ka, ainult vaadates oskajaks ei saa.
Jõhvi koolitus jääb nii sama vuramise mõttes kaugeks.
Alalisvoolule on tõesti nii hall (WC20, 2% tseerium) kui ka kuldne (WL15, 1,5% lantaani) OK. Sinised (WL20, 2% lantaani) on universaalsed, sobivad nii alalis- kui ka vahelduvvoolule.
Võimaluse korral tasuks eelistada tunnustatud tootjate nagu Trafimet, Binzel jne elektroode. Võivad küll natuke rohkem maksta kui suvalised hiinakad, kuid kvaliteedis saab kindel olla.
Tasuta kursuseid pakuvad ka teised õppeasutused. Ennast panin kirja 8. veebruaril algavale üldisele keevituskursusele Tallinna Tööstushariduskeskuses.
https://koolitus.edu.ee/calendar?q=keevi...te&order=A
Vasta
#20

Võta sinised (2% lantaani) - kõige universaalsemad.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne