Pooletonnise mootori tõstmisest
#1

Säästmaks  JUMZimootoriteemat teemakohatust, viin diskussiooni uude teemasse.  Heideti ette kodukootud lahenduse heakskiitmist , selmet seda hukka mõista.

Jutt siis sellest pildist:     

Tunnistan avalikult, et pole kummagi oponendiga nõus ja eriti käis mulle hinge pihta võrdlus kellegi kunagi võib-olla kasutatava lehmaketiga. Pildil on selgelt näha, et konkreetne kett on keevitatud lüliga ja hulga jämedam, kui nõukaaegne keevitamata 4-mm vardast painutatud "raudkett". Kas järgmiseks toome mängu "jalgratta piduritrossi"?

On tõsi, et tõstetöödel peab kõigi kasutatavate vahendite varutegur olema mitmekordne. Kunagistest koolimaterjalidest on meeles kuuekordne varutegur. Eks austet õppinud oponendid parandavad, mis on hetkel kehtiv nõue standardi järgi. Seega näiteks oleva 540 kg mootori tõstmisel peaks tõstevahendite SUMMAARNE purunemistugevus olema 3240 kg. Mootor ripub kolme ketiharu otsas, ühes harus on D-seekel (ja mitte oomegaseeklid!) otsetõmbel keti suunas, teises harus tõesti halvasti külgtõmbele. Ehk igale harule langeb vähemalt 180 kg (1766 N)  tõmmet. Kui palju täpselt, ei oska arvutada (ja ilmselt pole vajagi). Julgen arvata, et kasutatud materjalid ületavad tegelikult vajaliku tõmbe suurusjärgu võrra.


Pildilt ei paista  keti ja seekli mõõt, aga hinnates siduri ja käivitusmootori hooratta mõõdu järgi, siis ilmselt on seeklid vähemalt 12 mm ja kett 8 mm lüliga. 

Ehituspoe seekli katketugevust ei suuda hetkel leida ja õuest otsima minna ka jaksa, aga "päris asja" kohta on Certex kirjutanud 600 kg:


https://www.certex.ee/seekel-sms-1577c-p81297. Oletame, et ehituspoe seekel on kaks korda kehvem ehk jääb 300 kg. Kaks seeklit kannavad seega 600 kg. Või vähem, kui materjal ongi veel kehvem. Igatahes kandsid need kaks seeklit ära 540 kg purunemata.

Keegi ei tea, kui suurt tõmmet tõstmiseks mittesertifitseeritud seekel kannatab. Loomkatsed on näidanud, et UAZ ei suuda 12mm seeklit puruks tõmmata, belaruss suudab. 8 mm seekli tõmbas UAZ pooleks, pirukamosse ei suutnud. Talvine loomkatse näitab, et kaks 12 mm "ehituspoeseeklit" on piisavad, et koos tonnise tropiga tõsta autolt deforeerumata maha tonn suurkotti pakitud graniitkildu.

Kuigi austet oponentide kriitika on juriidiliselt korrektne ning kehtib igati hinnaliste või ohtlike asjade tõstmisel ohutuse tagamiseks, siis kodustes oludes ühe nõukatraktori mootori tõstmiseks kärule ja sealt uuesti maha on kuuekordse varuteguri ja kangtaliga mootori kontrollitud kallutamise võimaluse tagamine minu hinnangul lihtsalt kohatu eputamine.

Teistsugused arvamused on muidugi võimalikud ja igaüks teeb neist omad järeldused.

Seda teemat palun arendada ohutu tõstmise suunas. Luban mitte kodukootud lahendustele kaasa kiitmisega austet asjatundjate jagatavat infot rohkem solkida. On ju tõstmine üsna ohtlik tegevus, mille juures me harva piisavalt ette mõelda võtameSmile
Vasta
#2

(13-04-2022, 22:29 PM)v6sa Kirjutas:  Säästmaks  JUMZimootoriteemat teemakohatust, viin diskussiooni uude teemasse.  Heideti ette kodukootud lahenduse heakskiitmist , selmet seda hukka mõista.

Jutt siis sellest pildist: 

Tunnistan avalikult, et pole kummagi oponendiga nõus ja eriti käis mulle hinge pihta võrdlus kellegi kunagi võib-olla kasutatava lehmaketiga. Pildil on selgelt näha, et konkreetne kett on keevitatud lüliga ja hulga jämedam, kui nõukaaegne keevitamata 4-mm vardast painutatud "raudkett". Kas järgmiseks toome mängu "jalgratta piduritrossi"?

On tõsi, et tõstetöödel peab kõigi kasutatavate vahendite varutegur olema mitmekordne. Kunagistest koolimaterjalidest on meeles kuuekordne varutegur. Eks austet õppinud oponendid parandavad, mis on hetkel kehtiv nõue standardi järgi. Seega näiteks oleva 540 kg mootori tõstmisel peaks tõstevahendite SUMMAARNE purunemistugevus olema 3240 kg. Mootor ripub kolme ketiharu otsas, ühes harus on D-seekel (ja mitte oomegaseeklid!) otsetõmbel keti suunas, teises harus tõesti halvasti külgtõmbele. Ehk igale harule langeb vähemalt 180 kg (1766 N)  tõmmet. Kui palju täpselt, ei oska arvutada (ja ilmselt pole vajagi). Julgen arvata, et kasutatud materjalid ületavad tegelikult vajaliku tõmbe suurusjärgu võrra.

Keti mõõdu 8mm on mootori omanik algses teemas öelnud.

Rääkida ainult tõmbest saab vaid sel juhul kui tõstuk ei sõida mootor käpa küljes kõlkumas. Elik siis mootor üles, transport mootori alla, mootor transpordivahendile.

Kõige sitemast kohast tegelikult enne täpsemalt juttu ei teinud. See ketilüli, mis valesti paigaldatud seeklisse kinnitub, on ilmselt tegelikult kogu kompoti nõrgim koht. Esiteks mootori raskus murrab seda, teiseks tundub pildilt, et see töötab seekli suhtes kangina.

Keti ümber kahvli mähkimine on samuti Väga Halb Praktika - jällegi tugevusvaru ilmselt piisab, tõstmine õnnestus, võitjate üle kohut ei mõisteta. Aga tõmbele mõeldud kett seal kahvli ümber deformeerub huvitavates suvalistes suundades. Ja kui minna sama ketiga järgmist tõstet tegema, sest see lahendus töötas, ei ole tugevusvarud enam need, mis eelmisel korral.

Rigging on üks selline valdkond, kus ohutuseeskirjad on kahjuks verega kirja pandud. Ja kui korrektse(mad) lahendused on ajaliselt ja rahaliselt võrdsed pildil nähtava soetusega, miks mitte neid kasutada.

P.S. Nõustun, et kangtali oleks siin overkill.
Vasta
#3

Kett ümber kahvli keritult on köki-möki ja vaevalt et ta seal deformeerub.
Aga nagu varem on tähelepanu juhitud, siis käpa otsa peal olev seekel on täiesti valesti paigaldatud. (zoomige piti suuremaks, siis näete)
Seal toimub tõmme ainult seekli kinnitus keermele)
See keermest välja vupsamine on ennustamatu suurus.
Ise olen ehituspoest saanud seeklid millel ühel sai näpitsatega keere "üle keeratud" ja teisel polnud U-l üldse keeret sees!
Vasta
#4

Kui nüüd veel õli tulle valada selle JUMZtüki mootori tõstmise juures siis selliseid kette ei tohi tõstmise juures üldse kasutada vaatamata tugevusvarule kuna ei hakanud silma taatlemise birka keti luku juures.

Aga antud teema juures oleks huvitav kuulda spetsialistide kommentaari, et kuidas seletab selle keti, trossi  ja kaprontropi kasutuse  lahti mäeinseneriteadus.
Kasutusel on paralleelselt ju kõik kolm.

Enamuses  kasutatakse kaprontroppe. Rauatehastes ei näe sa ühtegi ketti ega trossi. Puhas kaproni teema. Ladudes igal pool puhas kapron.

Käisin just garaaži  all vaatamas kaprontroppe mis sakslane mulle kinkis. Selle suure helduse põhjustas birka mis küljest ära tuli töö käigus. Korralikud tropid aga ühel birkat netu ja tõsta ei tohi. Terve komplekt läks äraviskamisele. 
Troppid ise on 3m pikad ning oma "kehaehituselt" on umbes sellised kui koormarihm kahe korra keerata.

Samas on huvitav lugeda birka pealt andmeid või õigemini vaadata pilte mis seletavad lahti tropi kasutamise.
Sirge tropiga võib tõsta 2T. Kui teha ümber detaili silmus siis 1,6T.  Kui panna tropi mõlemad silmused üles  konksu külge ja tropp on sirge   siis võib ümber haaratuna tõsta 4T raskust.??  Kui tropp on 45 kraadi all konksu suhtes siis võib tõsta 2,8T.

See on teema mis tõesti intrigeerib!  Tuleb vist sukelduda raamatutesse.

Aquila captas non muscas.
Vasta
#5

Samasugused ketid ja seeklid on ju originaalis mootorikraanadel komplektis, kui ei sobiks, siis ei oleks. Ise tõstan enamus asju 10mm musta ketiga(tõstekett). On ka  6mm must kett, see kannataks ka vabalt jumzi mootorit. Sellega lihtsalt see häda, et liiga väike ja kadunud enamus ajast.
Vasta
#6

Oleks ma teadnud, et selle pildi postitamine niipalju elevust nende kettide koha pealt tekitab siis loeks vist panematta jätnud Sad

 Olgu lisatud, et too mootor kellegi pea kohal kordagi ei rippunud ja riskiga, et midagi võib puruneda oli arvestatud, st lähedusse kedagi ei lasknud treilerilt teda maha tõstes, ehk, et treilalt 20 cm ülesse, treila alt ära ja siis juba alla tagasi aluse peale millega sai teda ka siis omakorda juba altpoolt tõstes transporditud.

Muus osas, ohutustehnika on oluline, aga selliste kodumajapidamis tegevust juures vast jääme mõistuse piiresse.
Vasta
#7

(14-04-2022, 10:01 AM)nõkapõka Kirjutas:  Oleks ma teadnud, et selle pildi postitamine niipalju elevust nende kettide koha pealt tekitab siis loeks vist panematta jätnud Sad

....

Muus osas, ohutustehnika on oluline, aga selliste kodumajapidamis tegevust juures vast jääme mõistuse piiresse.

Ma protesteerin otsustavalt kahetsemise osas! Vahelduseks üks tehniline sisuline arutelu, kus mõned kodanikud saavad välja elada oma halvasti ütlemise võimaluse puudust ilma, et teema algataja pahandaksSmile  Paugutage terviseks!

Ohutustehnika on oluline. Aga selle juures on siiski mõistlik jälgida ka kulu-tulu suhet. Ehk kui ma tõstaks miljoni maksvat 480 kg kaaluvat analüsaatorit, siis jah, käiku läheks kogu tõstereeglistik, kaasa arvatud koosiinusarvutus nurkade mõjule tõmbepinge määramiseks. Aga vanaraua hinnas asja tõstmisel ilmselgelt ei ole mõtet koma saagida kolmeks.

Tõstetroppide tõmbepinge rehkendus on kohe koht, kus koolimatemaatika trigonomeetriat vaja läheb Cool
Vasta
#8

(13-04-2022, 23:44 PM)Sax Kirjutas:  ...
Aga nagu varem on tähelepanu juhitud, siis käpa otsa peal olev seekel on täiesti valesti kett on seeklis ebaõnnestunult paigaldatud. (zoomige piti suuremaks, siis näete)
Seal toimub tõmme ainult seekli kinnitus keermele)
See keermest välja vupsamine on ennustamatu suurus.
...

See on ka ainus asi, mille üle üldse siin arutleda.

   

Ilmselt oleks antud paigalduse juures olnud julgem tõsta, kui kett oleks olnud seeklis kahvli pealt. Siis oleks polt hakanud tööle paindele ja tõmme keermele oleks olnud kordades väiksem.
Vasta
#9

Keda huvitab, siis võib 90.-€ eest osta enesele natuke oskusteavet ja võimalik, et ka  tervist - https://www.oskuskoolitus.ee/koolituste_...-koolitus/
Vasta
#10

(14-04-2022, 10:51 AM)v6sa Kirjutas:  
(13-04-2022, 23:44 PM)Sax Kirjutas:  ...
Aga nagu varem on tähelepanu juhitud, siis käpa otsa peal olev seekel on täiesti valesti kett on seeklis ebaõnnestunult paigaldatud. (zoomige piti suuremaks, siis näete)
Seal toimub tõmme ainult seekli kinnitus keermele)
See keermest välja vupsamine on ennustamatu suurus.
...

See on ka ainus asi, mille üle üldse siin arutleda.



Ilmselt oleks antud paigalduse juures olnud julgem tõsta, kui kett oleks olnud seeklis kahvli pealt. Siis oleks polt hakanud tööle paindele ja tõmme keermele oleks olnud kordades väiksem.


See oli mu ketileiutise juures jah kõige nõrgem koht Big Grin See kuramuse seekel ei läinud kahvli otsas olevast august läbi, nii, et oleks korrektselt jäänud kandma ja ise ka korra mõtlsin, et kuramus, äkki tõmbab pooleks, aga siis nentisin, et see seekli polt oli vähemalt 12mm ja pinge jäi puhtalt sellele keermele ja , seega mõtlsin, et metsa, riskime ja ei hakka muud leiutama.

Aga nagu õeldd, oleks tutikat lääne mootorit upitanud oleks hoopis teise tõstevarustusega tegutsenud, vanaraua puhul- oleks ta sealt paarikümne cm kõrguselt prantsatanud, no, oleks kirunud ennast aga poleks vist vanarauda läinud.
Vasta
#11

Tsitaat:Oleks ma teadnud, et selle pildi postitamine niipalju elevust nende kettide koha pealt tekitab siis loeks vist panematta jätnud [Pilt: sad.gif]
Väga hea et panid  Big Grin

Võibolla tulevikus päästab see kellegi varbad, et meenub "oot-oot, AMF-is räägiti, et saab paremini"
Vasta
#12

Tere

Kunagi on meelde jäänud rusikareegel 1mm "terastraati" kannatab 2 ca 200kg tõmbele. Ehks selle pildi juures oleks tugevusvaru dohuijaaaaa,kui me räägime ca 500 kuni 600 kg tõstmisest. 
Seda, et keegi hakkab koduste toimetamiste juures rääkima tõsteketi taatlemisest jne. Vastaks klassikute sõnadega: "Tule taevas appi". 

Üldiselt on see arutelu siin hea näide, miks siit foorumist inimesed ära kaovad. Ka selle pildi omanik mõtleb kindlasti ennem kolm korda kui uusi pilte plaanib panna või kui üldse enam teemat kajastab.

Katsuge aru saada, et kodus toimetajal ei ole vaja iga tõstmise jaoks taadeldud tõstevahendeid ja iga keemia jaoks ohutuskaarti jne.

TO sax : Osta tõstevahendeid paremast poest,isegi tööriistamarketi seeklitel pole mitme aasta jooksul sellist jama kohanud.

Kaubavedu kaubikuga Tallinnas ja Harjumaal 56906136
Olemas ka autotreiler 2800 kg kandevõimega,millega aegajalt hädalisi aitan.
Vasta
#13

(14-04-2022, 12:58 PM)zurik Kirjutas:  Tere

Kunagi on meelde jäänud rusikareegel 1mm "terastraati" kannatab 2 ca 200kg tõmbele. Ehks selle pildi juures oleks tugevusvaru dohuijaaaaa,kui me räägime ca 500 kuni 600 kg tõstmisest. 

Päris nii ei saa võtta. Sest ristlõike pindala ja läbimõõdu vahel pole mitte lineaarne vaid ruut suhe. Tavalise ehitusterase tõmbetutugevus on ümmarguselt miskit 300 N/mm2 kohta. Keskmine traat ei ole kindlasti tavaline ehitusteras (suvaline lehmakett võib küll olla), aga arvutusi teha võib ikka.
1 mm diameeter teeb ristlõike pindalaks 0,8 mm2. Ehk siis tõmbetugevus garanteeritult oleks 240N ehk 24 kgf. Reaalselt küll käe vahel naljalt katki ei tõmba, ju siis oleneb ka sulamist ja jumal teab millest veel. Aga ega varu seal palju pole.
5 mm diameetrit teeb rislõikeks aga juba 20 mm2. Mis annab tõmbetugevuseks 600 kgf.
10 mm diameetriga tuleb tõmbetugevus ca 2400 kgf.
Ja nii edasi...
Vasta
#14

Tsitaat:Sirge tropiga võib tõsta 2T. Kui teha ümber detaili silmus siis 1,6T. 
Seda silmuse asja on meeles juba noorpõlvest. Selline trikk, et palutakse nöör kahe käe vahel puruks tõmmata. Ei õnnestu. Õnnestub, kui ühe käe ümber teha selline seos ja teisest otsast järsult tõmmata. Nöör kulutab end soojenemisega katki. Nii oskan mina seda seletada. Ehk oskab keegi paremini.


Manustatud failid Pilt (pildid)
   

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#15

Korrektseid termineid kohe meenutada ei suuda, aga olukord on võrreldav selle pildiga.

   

Kui selle poisi kehakaal on 70 kg, siis köiele mõjuv jõud on 390 kgf.

Sama loogikaga saab näiteks kergemat sõiduautot täiesti edukalt mülkast välja tõmmata. Panna pikk köis auto ja puu vahele ning siis kahekesi köit keskkohast risti suunas sikutada. Saavutatav tõmbejõud on oluliselt suurem kui otse tõmmates.
Vasta
#16

Vahelduseks füüsikute ja lüürikute vaidlusele

Vasta
#17

Teoreetikutele: ärge võtke asju nii traagiliselt. Mootori omanik põhjendas piisavalt hästi miks ja kuidas. Pealegi, see s!tane 500 kg pole kindlasti selline kaal, mis 8 mm keti puruks tõmbaks. Olgu see kett origin või nn lehmakett. Rahulikult kannataks sellist raskust ka ühe haaraga tõsta eeldusel, et ei rapsi. Ok, seekli vale asend (lisaks liialt käpa otsal kõlkumisele) on so-so aga muus osas - pole hullu midagi.

See veduri tõstmise klipp: hirmsasti sarnane praegu Ukrainast levitatavatele videotele. Teeäär tehnika juppe täis...
Vasta
#18

Jätkake samas vaimus, teoreetikud! Ilmselgelt varsti see foorum "kantakse maha" ja jumzi mootor ei ole kindlasti mitte 500kg. 400 tuuri peaks eluskaal jääma.
Vasta
#19

(14-04-2022, 21:51 PM)I.A Kirjutas:  ... jumzi mootor ei ole kindlasti mitte 500kg. 400 tuuri peaks eluskaal jääma.

Erinevad allikad annavad kuivkaaluks 505 kuni 555 kilo.
Vasta
#20

Arutleda võib igasuguste asjade üle, teemaalgataja(mootori tõstja), ei teinud kindlasti midagi valesti ses suhtes, et postitas. Meile siin meeldibki vaielda ja tõde otsida. Kodus võib tõsta ka viimase peal tugevusvaruga, kui teatakse mida tehakse ja kedagi ohtu ei seata. Tõsteteenus on teine teema. Metall on remonditav ja tundetu. Inimelu habras. 

Minuarust ei peaks ksf. V6sa nii paaniliselt kartma, et keegi foorumist lahkub, isiksused on erinevad, kõigile ei sobigi selline keskkond, kus kõik saavad kommenteerida. Koguaeg on siin inimesi tulnud ja läinud ja foorum on nagu ühiskond ikka, mis kasvab ja areneb ajaga. Meile ei peagi meeldima see areng ja muuta seda on pea võimatu. Võib vaid rongilt maha astuda, kui tundub, et enam ei ole tarvis või ei meeldi. Paljud on seda teinud. Palju jaburam oleks käia ja kommenteerida ja luua muljet, et sulle kõik meeldib ja kaasa kiita, kuigi mingit sisu asjal ei ole.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne