Mootori valimine väiketraktorile
#1

Teretame.
Olen siin pisut hädas oma mötetega.
 Asi selles, et plaanis ehitada pisikene traktor a’la avandi stiilis. 
Algne plaan kasutada 15hp ühesilindrilist horisontaalvölliga hiinakat sai tagasilöögi kui sain teada et 10 pump vajan normaalseks tööks 9kw energiat.
 Aga plaanin kasutada kahte pumpa- 10 ja 16. Kusjuures 16 oleks pöhiliselt lisaks liikumiskiiruse suurendamiseks.
Et siis hüdromootor veab, töstesilinder ja keskpööramise silinder.
Nüüd pöhiküsimus:
Kas oleks möistlikum kasutada kahesilindrilist 20hp horisontaalvölliga hiinlast vöi näiteks kasutatud Kubota D1005 mootorit.
Sillad valmis, raamitegu pooleli ja vaja oleks ära otsustada.
Tänud ette ja taha.
Vasta
#2

Kui Kubota olemas, siis see on kindlasti "päris" mootor.
Need õhkjahutusega universaalmootorid pole loodud pikalt kestma.
Sobivad muruniidukile, halumasinale, generaatorile ja muudesse kohtadesse, kus väga palju töötunde ei kogune.
Kubota stiilis päris mootorid uhavad näiteks külmutushaagistel öö-päev läbi tuhandeid ja tuhandeid tunde, ilma kulumis märke ilmutamata.
Selline omab ka kasutatud peast rohkem resurssi, kui paiskõlitusega "hobikardi mootor"
Vasta
#3

Mootorit veel ei ole. Hiinakad saaks saksast, Kubota leidmine peavalu.
Minule möistliku raha eest.
Vasta
#4

(07-05-2022, 22:33 PM)rehepapp Kirjutas:  Mootorit veel ei ole. Hiinakad saaks saksast, Kubota leidmine peavalu.
Minule möistliku raha eest.

L-kaubanduses näiteks saada suures valikus:
https://soov.ee/17959450-kubotayanmar-mo...tails.html
Muidugi, need ilma radiaatorita, see vaja juurde mõelda. Hüdropump ka otse külge panemise teema ei ole. Aga kui peanuppu on, tehtav.
Selle kõik läbi teinud.
https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid487070
Pumba aretamine.
https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid493615
Lõpptulemus. Asi valminud ja töös juba mõnda aega. No pole midagi võrrelda miskise 2 silindrilise bensiinimootoriga. Need jäägu ikka "maanteele kiiruse taga ajamiseks", diisel on ikka töö tegemiseks. Kütusekulu vahe ka tuntav.
Vasta
#5

Väiksel Avandil endal on V2 mootor Kohleritlt, mis päris mängu enam ei ole.
Omab täiesti survega määrimist, on õliradikas ja filter ka.
Kubota kolmesega võrrelda siis on see Kohler ikka oluliselt pisem ja sinna mingit suuremat mootorit on raske ära mahutada ja veel radikaga koos.
Selle võimsuse tarviduse pärast samas ei peaks väga põdema, kui ma õieti aru saan et tahetakse tekitada kaks käiku, et aeglane-jõulisem on pumbaga 10 cm3 ja kiirem kahe pumba koostöös.
Ega ei pea ju kiirema käiguga sama veojõudu arendama kui aeglasemaga ja seda vist ka ükski masin ei tee?
Kui rõhk suureks läheb ja jõust puudu tuleb saab ju ühe pumbaga jätkata.

Suurem probleem on kasutada fikseeritud tootlikusega pumpa sõitmiseks, mis pole kuigi hea plaan.
See teeb kasutamise täiesti ebaloogiliseks, kus oleks vaja aeglaselt ja jõuliselt mingit liikumist teostada, kuid kiiruse vähendamine jagajast osa õli paaki laskmisega saavutame küll väiksema liikumiskiiruse aga võimsuse vajadus jääb sama suureks ning see muutuks soojuseks.

Samuti laiatarbe odavad hüdrojagajad on väga äkilised ning ei sobi kuigi hästi täpseks sõitmiseks, kuna tõstavad enne rõhu üles et näiteks silinder tagasi ei vajuks.
Siis peaks olema lisaklappidega jaotur, kus algul avatakse port, kuid seal on tagasilöögiklapp mis ei lase alla vajuda ning alles siis hakatakse survet tõstma, mis teeb asja märksa sujuvamaks.

Pigem soovitaks ikka kuskilt näpistada ja hankida muutuva tootlikusega pump sõitmiseks, mis kaotab kõik need puudused.
Vasta
#6

(07-05-2022, 23:04 PM)meli666 Kirjutas:  
(07-05-2022, 22:33 PM)rehepapp Kirjutas:  Mootorit veel ei ole. Hiinakad saaks saksast, Kubota leidmine peavalu.
Minule möistliku raha eest.

L-kaubanduses näiteks saada suures valikus:
https://soov.ee/17959450-kubotayanmar-mo...tails.html
Muidugi, need ilma radiaatorita, see vaja juurde mõelda. Hüdropump ka otse külge panemise teema ei ole. Aga kui peanuppu on, tehtav.
Selle kõik läbi teinud.
https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid487070
Pumba aretamine.
https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid493615
Lõpptulemus. Asi valminud ja töös juba mõnda aega. No pole midagi võrrelda miskise 2 silindrilise bensiinimootoriga. Need jäägu ikka "maanteele kiiruse taga ajamiseks", diisel on ikka töö tegemiseks. Kütusekulu vahe ka tuntav.
Kunagi sai seda kodulehte vaadatud ning mootor ehk isegi mõistliku hinnaga (töötunnid ning seisukord on muidugi teadmata), kuid see mootor ei sisalda mitte midagi. Ei radikat, starterit, generaatorit, sidurikoda ning kui need sealt juurde vaadata, siis ei ole hind enam nii mõistlik :/

Aga teemaalgatajal oleks ehk hea ära märkida masina konfiguratsioon. St kas tuleb 4 hüdromootorit nagu Avandil ning kindlasti on maisnal ka tõstesilindrid ja ehk ka hüdrauliline rool? Nagu eelnevalt mainiti, siis fiks tootlikkusega pump ei ole kuidagi optimaalne sujuvaks masina opereerimiseks ning lisaseadmed tahaksid kindlasti omaette pumpa, kuna laaduril käivad kõik need tegevused ju tihtilugu samaegselt sõitmine, hüdrosilindri liigutamine ning roolimine.
Kui plaanis samamoodi nagu Avandil suure väändemomendiga otseveo mootorit kasutada, siis seal on väänemomendi saavutamiseks vaja 250bar survet. Mingi 150bariga käitub see mootor väga mannetult, ei võta ka 15 kraadist tõusu masinaga. Hammasratas pumbale on sellised rõhud pidevaks tarbimiseks mitte eriti optimaalsed.

Kui lisad oma konfiguratsiooni muutuva tootlikkusega pumba ning sinna taha fiks pumba, siis pead arvestama, et see kompott koos mootoriga muutub aga väga pikaks.
Vasta
#7

Väga suured tänud. Lugemist teie jagatud linkidelt on üksjagu.
Aga möningad selgitused.
Palusin Hydroscandist konfi ja pakkumist süsteemile ja nende soovitused olid siis pöhiosas sellised.
Kaksikpump 10+16 cm3/r
Hüdr.roolivõim 80 cm3/r (M+S) 150bar
Ger.mootor 200 cm3/r 32mm (OMS) Cont
Hüdrosil. HMB 60/30/800; GE25
Hüdrosil. HMB 60/30/300; GE25
Hüdrosil. HMB 50/25/250; GE20
Jagajad P40 tüüpi

Algselt oli plaan panna kardaanile ketiratas ja selle otsa hüdromootor. Aga ei viitsi selle kardaaniga jamada ja panen vist mölema difri otsa oma mootori.
saab sillad öiget pidi jätta. Lihtsalt üks mootor käib tagurpidi.
See muutliku tootlikusega pump on pisut segane minujaoks, aga eks uurin.
Sillad on 01 omad, tegin kitsamaks, alla lähevad 26” avandi veljed rehvid.
Keskelt keerab.
Nende Türi omadega suhtlesin ja saaks mootori ka, aga nad ei ole saatnud pilte müüdavast asjast.
Seega ei tea mis kompleksuses ja olukorras asi on. Lihtsalt Saarest Türile vaatama minna on ka jama. Pärast ei lähe kaubaks ja ongi päev läinud.
Praegu on jah see mootori valik köige tähtsam, vaja raami edasi teha ja ilma mootorita keeruline.
Panen paar pilti ka illustreerimaks kuhu jöudnud olen.
[Pilt: AM-JKLXojq9K_Vz6j6lx6gTUd_O5N2fLxYpMoKf7...authuser=1]

[Pilt: AM-JKLWznGw1wsNncYJEwqJoRREqTEls5F0xLgMP...authuser=1]
Vasta
#8

Avandil välditakse pikaks muutumist vertikaalvõlliga mootoriga, mille otsas on hammasrihmaratas.
Pumbal on sama ja see torn on otsaga kosmose poole keeratud sest muidu see sinna kuhugi ei mahuks.
Selle rihma vahetus on muide väga, väga ebamugav tegevus.
Niisama on Avandil pumpadega probleem, kus jagatakse üht pumpa rooli ja tõstmise vahel ning kui tahad näiteks kaubiku uksest asja sisse tõsta et autot ära ei lõhu siis tuleb ikka higimull otsaette, kus tahtes kergitada ja samal ajal rooliga sättida ei tee ta õieti kumbagi, kuna ühe pumba õli on jagatud prioriteetklapiga.
Uuematel on pumpasid pisut rohkem, kuid seal on eraldi pump tööorgani käitamiseks mis midagi muud ei tee.
Seega roolile võiks ikka oma pump olla miinimumprogramm laaduri konstrueerimisel.

Edit:
Otsisin välja kiirelt ühe pumba näitlikustamiseks milline välja näeb ja hinnaklassi.
https://www.ebay.com/itm/255007148077?ha...SwBWBgvFow
Hoova külge pedaal ja nii ta sõidab.
Tagaotsas on kork, mille asemele saab panna järgmise pumba ja selle otsa järgmise jne kuni vajalik arv täis saab.
Vasta
#9

Üks mõte on, et pumba "torni" mitte liiga pikaks venitada, kasutada roolimiseks mingi masina roolivõimu pumpa? Eest rihmarattalt ei teki roolimiseks ülemäärast külgtõmbe jõudu (genekas nagunii tuleb?) Hea mõte on rooli hüdraulika ahelasse ühendada veel hüdroaku (nn, "gaasipall" nagu vanadel Audidel ja Citroenidel) ühtlustab ilusti madalamatel pööretel pumba pulseerimise.
Kas roolimine on mõeldud lahendada dosaatoriga? (valmis komplekti saab, kui keegi lammutab väiksemat sorti mast-tõstukit)
Vasta
#10

Ohohh!
Kas ma saan nüüd öigesti aru et see Hydro-gear pump juhib ainult liikumist?
Millise tootlikusega peaks see pump olema et toita kahte veomootorit?
Roolimine vist tuleb jah dosaatoriga(orbitooliga). Sellele siis ka eraldi pump?
Ja töö tegemiseks samuti eraldi pump?
Ehk siis kolm eraldi süsteemi. Vöi kannatab midagi kokku panna? Samas peab arvestama jah eraldi pumbaplokiga mida käitab üks hammasrihm.
Ja kui vöimas see mootor vöiks olla? 20-25hp jaguks?
Natuke peab kahjuks rahakotti ka vaatama Sad
Vasta
#11

Milleks hammasrihm? Kui masin tuleb täis hüdro, siis suur pump (pumbad) läheb kohe hooratta otsa. Saab ka ühe ainsa pumbaga, aga nagu siin varem välja toodud, siis samaaegsel kasutamisel (sõites üritada tõsta või tõstmise ajal manööverdada) võib esineda ebamugavusi.
Kui seda masinat just maanteel ei hakata kasutama transpordiks siis mootorit pole mõtet väga üle dimensioneerida (väikesed Avandid on 13HP mootori, nelja hüdromootoriga ja töötavad/sõidavad väga edukalt)
Vasta
#12

Pilte ei ole näha.
Vasta
#13

Loodan, et nüüd on näha.
Kui mitu pumpa ühte otsa laduda, ei mahu ära.
Ruumi kokkuhoiu möttes oleks möistlik teha eraldi plokk ja rihmaga vedada.
Ma arvan?
Vasta
#14

Mul väiksel kopal on üks pump pandud soonrihmaga väntvõllipealt vedama. Hooratta otsas on 2 pumpa töötegemiseks ja  eest vända otsast on siis lisapump sõitmise jaoks.
Lisaks peaks olema kuskil üks 4 -sil  külmagregaadi mootor.

Bensiinis peitub kiirendus - diislis vingu hais.
Vasta
#15

(08-05-2022, 13:21 PM)rehepapp Kirjutas:  Ohohh!
Kas ma saan nüüd öigesti aru et see Hydro-gear pump juhib ainult liikumist?
Millise tootlikusega peaks see pump olema et toita kahte veomootorit?
Roolimine vist tuleb jah dosaatoriga(orbitooliga). Sellele siis ka eraldi pump?
Ja töö tegemiseks samuti eraldi pump?
Ehk siis kolm eraldi süsteemi. Vöi kannatab midagi kokku panna? Samas peab arvestama jah eraldi pumbaplokiga mida käitab üks hammasrihm.
Ja kui vöimas see mootor vöiks olla? 20-25hp jaguks?
Natuke peab kahjuks rahakotti ka vaatama Sad
Pumbal oleva hoova liigutamisega saab õli hulka muuta nullist kuni pumba maksimumini sujuvalt.
Tegin veel elu lihtsamaks ja käisin tootja kodulehel vaatamas pumpade andmeid.
https://www.hydro-gear.com/product/pumps/
Tegu PY pumbaga, mis annab ühele pöördele maksimaalselt pisut üle 21 cm3 pöördele.
Kuna mina ei tea ja ei saagi teada millised on need veomootorid mida on vaja "toita" käsitleks vaid ülekandesuhte leidmist sellise teaduse nagu matemaatika abil.
Kui me soovime liikuda hüpoteetilise masinaga kiirusega 10 km tunniga, ratta ümbermõõt on meeter ja mootor karjub 2000 pööret minutiga näeb see umbes nii välja:

10 km läbimisel teeb meetrise ümbermõõduga ratas 10 000 pööret ja väntvõll (kui ei ole gaasiturbiin) jõuab 60 minutiga teha 2000x60=120 000 pööret.

seega meil on vaja aeglustada ratta pöörlemist 120 000/10 000=12 korda.

Teadmata sildade ülekandearve oletame, et hüdromootor on otse ratta otsas ja ei oma sisemist reduktorit, võiks see välja näha nii:

Pump annab pöördele lihtsustatult(ei viitsi arvutit võtta) 21 cm3 pöördele ja minutis karjub mootor 2000 pööret.

21x2000=42 000 kuupsentimeetrit minutis. 42 000/1000=42 liitrit minutiga.

Kui me tahame nüüd saada veomootori mahtu cm3/pöördele et sõita 10 km tunniga, siis vajalik ülekandearv oli meil 12 et seda saavutada.

Seega 12x21=252 cm3/pöördele on vajalik maht.

Juhtimine oleks küll tungivalt soovitav teha eraldi pumbalt, kuna selle teistega jagamine ei taha isegi suurematel inseneribüroodel kuigi hästi õnnestuda ja mina küll ei panustaks, et mina suudan selle ära lahendada ilma tööomadustes kaotamata.
Tõstmist ei saa ka muutuva tootlikusega pumbalt võtta, kuna eeldatavalt tuleb esilaadur ja seda täita ilma edasiliikumiseta on rohkem ulme ja seega mina panustaks kolmele eraldi süsteemile mis üksteist ei sega.

Kas mootori võimsusest jätkub?
Oleneb kasutaja soovidest.
Kui loogiliselt läheneda, siis igasuguse sisepõlemismootoriga suurendame ülekandearvu kui soovime suuremat veojõudu, ehk vahetame käigu alla ja kui me kohalt püüaks minna 4 käiguga, siis see oleks nagu me keerame pumba tootluse kohe maksimumini ja paratamatult sureb mootor välja.
Kui aga käsitleme pumpa mõistlikult ja anname järele kiiruses kui vajame suurt veojõudu, siis piisab ka väga tagasihoidlikust võimsusest ning 20 hj on rohkem kõvatamise teema.
Kindlasti suudab ta toimetada ka 15 hj toel, kuid suurema mootoriga kaasnevad teatud mugavused.
Näiteks mootor ei pea karjuma ja teeb vajaliku töö ära madala pöördega, omades samas ka võimsuse reservi.
Üle 20 hj on aga juba küsitav, et milleks seda vaja on väiksele kehvade sõiduomadustega asjale, mis enamasti liigub ebatasasel pinnal ja ei suuda oma kiiruse potentsiaali kuidagi ära kasutada.

Kui arvutuskäigus on vigu, palun lahkelt viidata.
Eksimine on inimlik:mida rohkem eksid seda inimlikum oled...
Vasta
#16

Ma töesti tänan!
Midagi sai selgemaks ja midagi uurin juurde.
Ülekanne lada 01 oma- miski vist 4.0. Kas loogika vöiks olla selline, et kui üks mootor 200 siis kaks mootorit 100?
Vöi hüdraulikas selline loogika ei kehti?
Oluline oleks ka see, et saaks pisut väiksema mootori peale, odavam ja gabariidilt ka pisem.
Mul veel ei ole hüdoasju ostetud, seega oleks veel vöimalik valida- et kannataks osta ja oleks ka saada.
Samas päris säästukaks ka ei aja.

Veelkord, suur tänu!
Vasta
#17

(08-05-2022, 23:16 PM)rehepapp Kirjutas:  Ma töesti tänan!
Midagi sai selgemaks ja midagi uurin juurde.
Ülekanne lada 01 oma- miski vist 4.0. Kas loogika vöiks olla selline, et kui üks mootor 200 siis kaks mootorit 100?
Vöi hüdraulikas selline loogika ei kehti?
Oluline oleks ka see, et saaks pisut väiksema mootori peale, odavam ja gabariidilt ka pisem.
Mul veel ei ole hüdoasju ostetud, seega oleks veel vöimalik valida- et kannataks osta ja oleks ka saada.
Samas päris säästukaks ka ei aja.

Veelkord, suur tänu!
Mina arvutasin ühe mootoriga, mis otse ratast veab ja kui 2 mootorit siis jah tuleb see kahega jagada.
Kuna sillad aeglustavad 4 korda, siis tulemus võiks välja näha nii:

252/2=126 cm3 ühe mootori töömaht.

Kuna silla reduktorid ka 1:4 siis midagi sellist:

252/4=63 cm3 ühe mootoriga ja kahega siis 63/2=31,5

Juhin veel tähelepanu ratta tegelikule läbimõõdule, mis vaevalt meeter on.

Palun lahkesti arvutada samas järjekorras samade tehetega asendades numbrid oma projektilt mõõdetutega, kui just keegi ära ei tõesta et arvutused õiged pole.
Vasta
#18

Tsitaat:Mina arvutasin ühe mootoriga, mis otse ratast veab ja kui 2 mootorit siis jah tuleb see kahega jagada.


Kas kaks mootorit ühendatakse rööbiti? Sel juhul nagu avatud diffriga auto, et ringi käib see, kummal takistus väiksem. Sümmeetrilise keskliigendiga masinal aga liiguvad esimesed ja tagumised rattad sama trajektoori pidi. Seega vajadust "keskdiffri" järele justkui ei ole. Ehk oleks mõistlik mootorid ühendada järjestikku? Tagab selle, et mõlemad mootorid pöörlevad alati sama kiirusega, olenemata takistusest. Vooluhulk jääb sel juhul arvutustes samaks nagu ühe mootoriga.
Vasta
#19

Eeldame, et veomootoriks kasutad muutuva tootlikkusega mootorit ca 20cc millel on integreeritud charge pump 6cc. Muutuva tootlikkusega pump koos mootori(tega) töötab closed loop süsteemis. See tähendab, et mootori ja pumba vahel voolab voolikus kogu aeg üks ja sama õli, muutub ainult suund sõltuvalt sellest kas sõidad edasi või tagasi, veidi tuleb uut õli sellest ,et mootorite drain pordist on alati väike leke tagasi paaki. Selline süsteem kuumeneks mõistagi kiiresti üle. Selle jaoks on muutuva tootlikkusega pumpa tavaliselt integreeritud charge pump. See on seadistatud ca 20bar survele ning tagab selle, et kolbpumbal oleks alati õlisurve (et ei tekiks kavitatsiooni) , eriti järsul suuna muutusel sõitmisel ning see õli mis läbi pumba korpuse (üle 20bar ülerõhu klapi) tagasi paaki voolab jahutab seda closed loop's olevat õli
Selline pump on kasutusel näiteks Avant 400'l Pondioli Pavesi HPP2 seeria. Aga eelnevat süsteemi disainides peaks kindlasti mõtlema sellele et õli jahutus oleks tagatud kas eelneval või muul moel. 

Igaks juhuks paar sõna pumpade vooluhulga osas.
Võtame aluseks, et max päärded mida kasutad on 3600rpm tulevasel mootoril.
Kui sa paned sinna 10+16cc tandemi ning muutuva tootlikkusega pumbal on 6cc charge pump, siis tuleb tootlikkus kokku: 3600x(10+16+6) = 115l/min
See tähedaks näiteks seda, et paagist peaks tulema 50mm sise diam voolik, et hoida imipoole õli liikumiskiirus soovitatud tasemel.
Absoluutne miinimum paagi mahtuvusele sellise vooluhulga puhul oleks imo 100l. 
Kas see traktor on näiteks sarnane Avandile mis saab näiteks kühvliga killustikku tõsta? St on vaja veojõudu edasi suunas ning samal ajal siis 10 või 16cc pumbaga silindrit liigutada. 
Eeldame, et 2000rpm*6cc kolbpumbale ning *16cc hüdrosilindrile on samaaegne koormus @190bar. Mingi 15hp mootor oleks ennast siin poole pöörde pealt seisma jätnud.
Usun, et siin juba näed mitut probleemi. St kõik on ristisõltuvuses ning pumpade tootlikkust pead allapoole tooma.
Vasta
#20

Imestan et keegi ei ole veel kirjutanud et odavam oleks juba uus väiketraktor osta...  Big Grin 
Mis on muidugi ka 100% õige...

Aga muidu tundub tulevat väga äge putukas, jõudu tööle ja jälgin põnevusega.

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne