21-08-2023, 21:57 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 19-09-2023, 17:20 PM ja muutjaks oli Lauri_L.)
Giugiaro Lotus Esprit
Minu jaoks on suurimaks unistuseks olnud selline vastuoluline Briti auto nagu Lotus Esprit - plastikust monokokk kere ja keskmootoriga kerge sportauto. Täitsa ausalt tunnistan, et esimese pisiku sain sellest autost siis, kui nõukaaja lõpus hakkasid levima VHS kassetid lääne filmidega. Meite külas töötas üks naabrinaistest tol ajal Tallinna-Helsingi parvlaeval võrdlemisi kõrgel ametikohal ning sealse pere lastel oli kodus nii videomakk kui ka filmiriiul. See oli esimene kord, kui nägin valget Esprit'd, millega Sir Roger Moore nii maa peal kui vee all miile mõõtis. Esmakordselt filmi vaadates ma sisust loomulikult aru ei saanud, sest eestikeelset tõlget ju polnud ning JB-st olin veel vähem kuulnud. Kuid auto välimus oli minu jaoks midagi ennenägematut... Ning olingi sellega müüdud. Hiljem muutus Esprit ka postriautoks, mida meite maal oli kombeks koos teiste vägevamate eakaaslastega seintele liimida. Ise olin selleks ajaks liimija kingadest juba välja kasvanud, kuid unistus autost elas edasi.
Desmond Llewelyn, Roger Moore ja Wetnellie
Tõsisemalt hakkasin Esprit soetamise peale mõtlema umbes 2006 aastal, kui koolid juba läbi käidud ning tekkinud oli palka maksev töökoht. Sai üritatud nii ja naa, aga lõpptulemusele (st.ostmisele) ei olnud kuidagi võimalik isegi lähedale saada. Kuni aastani 2015 sai elatud sisuliselt müügikuulutusi sirvides ning noh... unistades.
Lotuse asutaja Colin Chapman (üleval) ja Lotus Esprit disainer Giorgetto Giugiaro (all) koos Esprit prototüübiga (the silver car)
Esprit'del on olnud kokku neli disainerit. Kõik algas 70ndate alguses, kui Lotuse asutaja ning üks automaailma suurkujudest Colin Chapman (Anthony Colin Bruce Chapman) lõi käed ühe edukaima Itaalia autodisaineri Giorgetto Giugiaro'ga eesmärgiga luua Lotus'e esimene selle aja super-sportauto. Eesmärgiks ei midagi muud, kui astuda 70ndate suurte Itaalia poiste turule ning sealt kliente leida. Lotus oli selleks ajaks kuum nimi eelkõige mootorispordi vallas, kuid tulenevalt Briti maksupoliitikast ja toetuste/toetajate puudumisest vajas hädasti (ning pidevalt) lisaraha. Esprit loodi otseseks konkurendiks Ferrari 308-le ning Maserati Merak'ile. Giugiaro Esprit'i välimus töötati välja prototüüpauto Maserati Boomerang baasil ning tehniline pool võeti suures osas juba olemasolevatelt Lotus'e sportautodelt.
Lotus Esprit S1 1975 aastal Briti autoshowl
Esprit väljatöötamine algas aastal 1970 ning esimese nimeta prototüübini jõuti 1972 aasta teises pooles. Esimene valmis Giugaro Esprit nägi ilmavalgust 1975 aasta oktoobris Pariisi autonäitusel, kus see sai erakordselt sooja vastuvõtu osaliseks. Viimane G-Esprit lahkus tootmisliinilt 1987 aastal, olles olnud tootmises üle 10 aasta. Seejärel sai auto oma esimese suurema facelifti disaineri Peter Stevens käe all ning seda toodeti aastatel 1987-1994. 1994 aastal järgnes teine (väiksem) facelift, kus disainer Julian Thomson tegi omapoolsed visuaalsed muudatused ning uuendused. Thomsoni disainiuuendustega Esprit oli tootmises 1994-2004. 2002 aastal pani käe külge ka disainer Russell Carr, kes muutis ära auto tagapaneeli koos tagatuledega. Sellise väikese asja eest nimetatakse ka teda täna Esprit'i facelifti (järjekorras kolmanda) läbiviijaks. Esprit mudel kui selline sai lõpu 2004 aastal. Huvitava faktina võib siinkohal välja tuua selle, et Esprit oli üks viimaseid suures seeriatootmises autosid (koos Corvette C5-ga), mis omas klapptulesid (pop-up headlights).
Peter Stevens'i (üle)disainitud Lotus Esprit Turbo SE
Oli hetki, kus kaalusin ka uuemate Peter Stevens'i Esprit'de soetamist (sest nende hinnad on lihtsalt taskukohasemad). Siiski jõudsin iga kord arusaamisele, et vanim Giugiaro Esprit on see, mis on mulle kõige rohkem meelt mööda. Kui viia turule selline summa raha, siis peaks ikkagi saama täpselt selle, millest unistanud oled. Miks G-Esprit? Eelkõige aegumatu nurgeline/kandiline ja kiilukujuline disain - ehtsad 70ndad ja 80ndate algus. Mulle meeldivad madalad autod vaatamata komplitseeritud sisenemisele, väljumisele ning sõiduasendile. Ja Giugiaro Esprit on koos oma "kiiksudega" selle musternäide - auto kliirens maast on "üllatavad" 13cm ning katusejoon läheb keskmisel eesti mehel vöö kõrguselt (110cm). See tähendab, et Esprit on teataval määral isegi maastikusuutlik, kuid sisse istudes tunned ennast nagu pinalis. Aga see käib asja juurde ning on üks pool selle auto võlust.
Lotus'e tootmisliin ca 1980/81, fotol mudelite S2 komplekteerimine
Ühesõnaga tuleme tagasi aastasse 2015. Aastasse, mil hakkasin ostma oma esimest Giugiaro Esprit'd. Sissejuhatuseks märgin ära, et Giugiaro-disainitud Esprit oli täielikult käsitööna komplekteeritav ning seda toodeti 11 tootmisaasta jooksul kaheksas erinevas versioonis (kaubanduslik nimetus või modifikatsioon on vist kõige õigem tänapäevane termin) Suurbritannia Hethel'i tehases (kus valmivad Lotused tänapäevani):
Esprit S1 2.0L mootoriga / 1976-1978 / kokku toodeti 718tk
Esprit S2 / 1978-1981 (väikeste parandustega verioon S1-st) / kokku toodeti 1060tk
Esprit S2 JPS (mudel S2 sponsori JohnPlayerSpecial värvides) / 1978-1979 / kokku toodeti 147tk
Esprit S2.2 (mudel S2, mis sai uuema 2.2 liitrise mootori) / 1980-1981 / kokku toodeti 88tk
Essex Turbo Esprit (erimudel, mis sai 2.2l mootorile esimesena külge turbo / 1980 / kokku toodeti 45tk
Esprit S3 / 1981-1987 / kokku toodeti 767tk (mõnedel andmetel 763tk; sis. S3 HC versiooni)
Turbo Esprit / 1981-1986 / kokku toodeti 2274tk
Turbo Esprit HCPI (sissepritsega tubomudel) / 1987 / kokku toodeti erinevatel andmetel 500 ja 600 auto vahel ning eelkõige ühendriikidesse
*viimased neil kuulusid Esprit 3.seeriasse (S3 aka series 3)
Üks mõnusalt retro ja üsnagi detailne kokkuvõte Lotus Esprit valmimisest aastal 1984. Kellel huvi, see vaatab.
2015 aastaks olin suutnud kopikapõrsast nii palju nuumata, et päevakorda tuli Lotuse ostmine. Ning see oli juba etendus omaette... Allpool mõningad autod (tegelikkuses oli neid mõned kümned), mille ostmisele olin vägagi lähedal ja millest erinevatel põhjustel ilma jäin.
1982 Turbo Esprit dry sump (foto 2023)
2015, august. Soomes Vaasas tuli müüki 1982 aasta Lotus Turbo Esprit, tumesinine, kuiva karteriga mudel. Tol ajal, kui mälu ei peta, oli hind 17k kanti, mille olin enam-vähem ka kõrvale pannud. Olin juba müüjaga kirjavahetuses ning nakkasin ostma ühe otsa lennupiletit Vaasa. Mäletan, et A24 oli veel arvutis taustaks lahti. Väike refresh seal ning müüki oli tekkinud siinsamas Tallinnas hilise poisipõlve unistus R34 Skyline. Ja veel selle auto kohta võileiva hinnaga. Panin lennujaam.ee ajutiselt ootele, helistasin ning läksin masinat vaatama. Oli igati aus, sai tingida, emotsiooni ost, kulutasin olulise osa Esprit eelarvest ära. Kas olin pettunud. Tegelikult ei olnud. Pärl oli ka see masin - siiani alles ja pühapäevaautona kasutusel tänaseni. Kusjuures seesama Esprit on vahepeal saanud tubli värskenduse ja leidis 2023 aastal omale uue omaniku (üleval foto müügikuulutusest) Soomest Helsingist hinnaga üle 60k.
1985 Esprit S2, Holland 2018
2018 varakevad. Hollandis tuli müüki 1985 aasta Lotus S3, punane. Selleks ajaks oli odavama otsa (loe: kindlasti remonti vajava) Esprit hind juba oluliselt tõusnud ja küsiti 29000 eurot. Auto oli üllatavalt väikese läbisõiduga (16000km) ning müüs kohalik diiler. Võtsin ühendust müüjaga. Tundus aus kaup olevat, kuigi läbisõidu numbrit uskuda ei saanud. Suhtlesin müüjaga nädala reedesel päeval ning võtsin esmaspäeva hommikul taas ühendust sooviga ost ära kinnitada. Auto oli müüdid reede õhtul sularahaga ostjale. Hiljem tuli välja, et ostjaks üks kohalik Lotuse entusiast, kellega olin varasemalt läbi erinevate foorumite suhelnud ja kes lubas mul aidata sobivat autot madalmaade piirkonnast leida. No ja selle Esprit'i leidis ta oma sõbrale - mitte minule. Läinud oli ka see rong.
1987 Turbo Esprit HCPI (High Compression Petrol Injection), US 2018
2018 suve lõpp. Taas Hollandis tuli müüki ameerikast imporditud viimase otsa (1987) Lotus Turbo Esprit HCPI, musta värvi. Väidetavalt kerge mootoririkkega auto ning kõvasti päikese käes põletada saanud (vähesed kerepaneelide deformatsioonid, värvikahjustused). Mäletamist mööda oli hinnaks 28500€. Kuna aga tegemist oli võrdlemisi hinnatud modifikatsiooniga G-Esprit'st, otsustasin ikkagi südame kõvaks teha. Taas suhtlus müüjaga (mis oli igati tipptasemel). Ka seekord palusin nädalavahetuse mõtlemisaega, sest auto ei olnud sõitev. Püüdsin olla targem ning broneerisin auto esmaspäevani. Esmaspäeval andsin teada, et ootan arvet. Vastus oli, et kolleeg müüs auto nädalavahetusel ära. Vabandas, et oli unustanud kolleegi broneeringust teavitada. Ühesõnaga oli tuju selleks aastaks läinud.
1987 Esprit S3 HC, Prantsusmaa 2021
2021 veebruar. Prantsusmaal müügis kena ja nägus punane 1987 Lotus Esprit S3 HC. Taas diiler müümas. Auto tundus kena, kuid kui vaatasin diileri tagasisidet veebist, siis nii mõnelgi kliendil oli ütlemist olnud. Sain aru, et suures osas tegemist uuemate kasutatud autode teatavate garantiiprobleemidega. Pidasin seda kohaliku turu omapäraks. Auto oli müügis olnud umbes kuu aega, kui otsustasin, et ostan ära. Taas võtsin müüjaga ühendust. Paar kirjavahetust oli, kus müügiesindaja andis auto kohta infot jne. Seejärel enam kirjadele ei vastatud. Mis seal ikka, helistasin, kohe mitu korda helistasin. Lõpuks keegi tüdruk võttis vastu ja informeeris mind, et see masin müüdi juba maha eelmise aasta lõpus (ehk 2020 lõpus). Et mida asja... keegi üritas mulle müüa autot, mis oli juba ammu müüdud.
1977 Esprit S1, Poola 2022
2022 kevad. Poolas müügil valge 1977a Esprit S1. Müüjaks eraisik. Hinda küsiti kohalikust rahast ümberarvestatuna 34000 eurot. Esmapilgul (fotodelt) tundus olevat kena auto, paari väga haruldase lisavarustusega. Saadeti ka usinasti pilte seest ja väljast. Vin numbri kontrollimisel selgus, et auto oli algselt hoopis kollane. See tähendas automaatselt seda, et küsitud hind on korralikult overkill. Tingisin hinna pisut alla. Palju ei antud - ca.32k peale sain. Olin minemas vaatama. Viimasel hetkel küsisin igaks petteks fotosid põhja alt. Auto oli põhja alt kole nagu öö (S1 ja S2 olid värvitud raamiga, hilisemad mudelid kõik kuumtsingitud raamiga). Raamil kahjustused ning mootori osa alt täis õli ning muud sõnnikut mis sinna aja jooksul kinni kleepub. Enam ei üritanud selle müüjaga tegeleda. Kusjuures sama auto on tänaseni müügis, müüja sama, küsitakse juba pikalt üle 40k.
2022 suvi. Saksamaa, 140km Frankfurtist. Müügil punane 1977a Esprit S1. Ameerikast imporditud. Kere päikesepõletustega, sisu fotodelt heas korras, müüja sõnul mootor kapremonditud lombi taga. Suhtlemine viisakas. Fotodelt mitte ehk nii kobedat autot sundis vaatama minema võrdlemisi madal hind (28,6k oli tol hetkel turu madalaim hind S1 mudelile, müüja oli nõus 26k peale vastu tulema). Lennupilet tasku ja vaatama. Oli ikka auto see. Kere osa oli päikese käes korralikult deformeerunud. Värv igalt poolt "ämblikuvõrke" täis. Sisse istudes oli ehmatus suur. Sisu oli küll terve, kuid rebenes igal katsumisel siit-sealt. Ilmselt samuti pika päikese käes seismise tulemus. Mootor käivitus hädapärast kahe silindriga. Meeletu hall suits taga, õli tilkus summutist, detailid korrodeerunud. Ühesõnaga mahavisatud raha sõidule. Ehe näide sellest, kuidas fotodel romu ilusaks muutub.
2023 aastaks olin Lotuse ostu plaanid sisuliselt maha matnud. Kuigi jah, veebis hoidsin ikka silmad lahti. Hinnad olid juba piisavalt tõusnud, et eelave enam osta ei lubanud. Lisaks oli suur osa ostueelarvest käimasoleva garaaži ehituseks ära kulutatud. Oma rolli mängis veel varasem Brexit, mis tähendas UK masinatele automaatselt ca 30-35% hinnalisa. Seis ei tõotanud head.
1985 Esprit S3, Rootsi 2023
2023 kevad. Rootsis tuli müüki valge 1985a Esprit S3 - uuena Rootsi müüdud masin. Nägus auto ja tundus ka enam-vähem korralik ning väheste vigadega olevat. Küsiti selle eest 32k (konverteeritud Rootsi kroonidest), mis oli tänast päeva arvestades väga hea hind. Eelarves seda finantsi paraku aga ammugi ei olnud, kuid garaažis seisis hobiautona kasutult Mistubishi 3000GT VR4, millega ma ei olnud kunagi sina-sõbraks saanud. Lisaks oli selle auto varuosade hankimine täielik piin. Mõeldud-tehtud ja Mitsu läks müüki. Nädala võrra oli tõusva päikese maa šedööver müügis, kui tuli automaatteade müügiportaalist, et Rootsi valge S3 on uue omaniku leidnud. Vandusin südamest. Ja siis muidugi tekkis koheselt ka Mitsubishile ostja. Kuidas sa jätad müümata, kui lubatud oli. Viisakas noormees, maksis ausalt küsitud hinna ning lahkus. Edu uuele omanikule.
1986 Esprit S3, Rootsi 2023
2023 suvi. Üsna peata olek oli pärast kõike seda eelnevat saagat ning korduvaid pettumusi. Hinnad olid tänaseks eest ära sõitnud ning varasemad vähesed head pakkumised kas käest ära libisenud või müüjate nahka läinud. Olin arusaamisel, et tulevane automaks (ja eelkõige auto esmase registeerimise maks) saavad olema ja ongi viimaseks naelaks minu Lotuse ostu kirstus. Hobi on hobi, kuid kuskilt tuleb igale inimesele ette piir, mil kogu ettevõtmine muutub mõtetuks. Maailmas on muidki asju teha... Aga ära iial ütle iial. Olin parasjagu arvuti taga ja lappasin carsandclassic.com portaali. Üllatavalt oli peamiselt UK autosid müüvasse portaali tekkinud punane 1986 Esprit S3, mille taga ilutses Rootsi lipp. Sattusin sellele peale põhimõtteliselt koheselt, kui kuulutus aktiivseks muudeti. Müüja Rootsis tähendas seda, et minu jaoks oleks see auto olnud käibemaksu- ja tolli vaba ning võrdlemisi kodu lähedal. Vaatasin müügikuulutuse fotosid. Auto tundus vägagi sile. Müüjaks Rootsi väikelinna Falkenberg sportautode diiler Scuderia Falkenberg. Info kohaselt oli auto originaal, täieliku ajalooga ning keskmisest paremas korras. Mis aga võrreldes muu turul leiduvaga paigutaks selle Lotuse kallima otsa autodega samale pulgale. Ainuke kahtlus tekkis sellest, et miks see auto ei olnud müügis kohalikes Rootsi automüügiportaalides. Hinnaks oli märgitud POA ehk küsi hinda. POA kuulutused mulle sugugi ei meeldi. 99% on selliste taga inimesed, kes püüavad sinus huvi tekitada ja seejärel löövad kirve selga. Aga tegin erandi paljalt sellepärast, et tegemist Rootsi autoga ning suhteliselt viisakat kodulehte omava diileriga. E-kirja päringuga panin õhtul pärast tööpäeva minema, vastus oli käes järgmise päeva lõunaks. Selleks hetkeks oli auto ilmunud (taas ilma hinnata) ka Rootsi Blocket.se müügiportaali. Müüja kinnitas vastuses, et tegemist on originaalses konditsioonis autoga, TÜV just lõppenud ning täis hooldusajalugu on kaasas. Lisas veel mõningaid detaile, et mis autoga tehtud ning mis vaja teha oleks (jutu järgi värv kahjustunud, salongi pisut kohendatud, mootor hea, raam hea). Hinnaks küsiti 260000SEK. Arvasin, et hinda küsitakse ikka eurodes/naelades nagu välisportaalides kombeks ja nagu oleks kohane mitte-Rootsi kodanikust ostuhuvilisele. Võtsin arvuti ning lõin numbrid kokku. Küsitud hind eurodes oli tol perioodil 21600 (Rootsi kroon totaalses madalseisus). Hetkeks võttis sõnatuks. Kas võib olla nii palju alla turuhinna ja kus on konks? Alla 35000€ (koos tarnekuludega Eestisse) oli võimatu üldse sõitvat ja veel vähem sõitvat ülevaatusega G-seeria Esprit isendit leida, enam-vähem viisakad autod algasid 40k-st. Mõte oli kohe, et nüüd või mitte kunagi. Isegi kui masin on olulise mootoririkkega, läbi mädanenud raamiga vms hädaga, on tegemist ikkagi hea pakkumisega. Ei oodanud enam päevagi ning saatsin müüjale kinnituse ära.
Seega juulis 2023, pärast pea 17 aastat kestnud kinnisideed Giugiaro Esprit'st ning pärast 8 aastat aktiivset seiklemist müügiportaalides (lisaks sajad kirjavahetused erinevate müüjatega), õnnestus unistuste auto ära osta - 1986 aasta punane (Calypso Red) Lotus Esprit S3. Tegin ilmselt kõige lollima liigutuse, mida üks vähegi endast lugupidav autohuvilisest inimene teha saab - ostsin ilma sõidukit nägemata välisriigi müüjalt 37 aastat vana briti sportauto, mis omas konkurentsitult turu kõige odavamat hinda. Ning maksin täis ostusumma müüja pangaarvele ette ära. Mis saaks valesti minna ???
... jätkub
Minu jaoks on suurimaks unistuseks olnud selline vastuoluline Briti auto nagu Lotus Esprit - plastikust monokokk kere ja keskmootoriga kerge sportauto. Täitsa ausalt tunnistan, et esimese pisiku sain sellest autost siis, kui nõukaaja lõpus hakkasid levima VHS kassetid lääne filmidega. Meite külas töötas üks naabrinaistest tol ajal Tallinna-Helsingi parvlaeval võrdlemisi kõrgel ametikohal ning sealse pere lastel oli kodus nii videomakk kui ka filmiriiul. See oli esimene kord, kui nägin valget Esprit'd, millega Sir Roger Moore nii maa peal kui vee all miile mõõtis. Esmakordselt filmi vaadates ma sisust loomulikult aru ei saanud, sest eestikeelset tõlget ju polnud ning JB-st olin veel vähem kuulnud. Kuid auto välimus oli minu jaoks midagi ennenägematut... Ning olingi sellega müüdud. Hiljem muutus Esprit ka postriautoks, mida meite maal oli kombeks koos teiste vägevamate eakaaslastega seintele liimida. Ise olin selleks ajaks liimija kingadest juba välja kasvanud, kuid unistus autost elas edasi.
Desmond Llewelyn, Roger Moore ja Wetnellie
Tõsisemalt hakkasin Esprit soetamise peale mõtlema umbes 2006 aastal, kui koolid juba läbi käidud ning tekkinud oli palka maksev töökoht. Sai üritatud nii ja naa, aga lõpptulemusele (st.ostmisele) ei olnud kuidagi võimalik isegi lähedale saada. Kuni aastani 2015 sai elatud sisuliselt müügikuulutusi sirvides ning noh... unistades.
Lotuse asutaja Colin Chapman (üleval) ja Lotus Esprit disainer Giorgetto Giugiaro (all) koos Esprit prototüübiga (the silver car)
Esprit'del on olnud kokku neli disainerit. Kõik algas 70ndate alguses, kui Lotuse asutaja ning üks automaailma suurkujudest Colin Chapman (Anthony Colin Bruce Chapman) lõi käed ühe edukaima Itaalia autodisaineri Giorgetto Giugiaro'ga eesmärgiga luua Lotus'e esimene selle aja super-sportauto. Eesmärgiks ei midagi muud, kui astuda 70ndate suurte Itaalia poiste turule ning sealt kliente leida. Lotus oli selleks ajaks kuum nimi eelkõige mootorispordi vallas, kuid tulenevalt Briti maksupoliitikast ja toetuste/toetajate puudumisest vajas hädasti (ning pidevalt) lisaraha. Esprit loodi otseseks konkurendiks Ferrari 308-le ning Maserati Merak'ile. Giugiaro Esprit'i välimus töötati välja prototüüpauto Maserati Boomerang baasil ning tehniline pool võeti suures osas juba olemasolevatelt Lotus'e sportautodelt.
Lotus Esprit S1 1975 aastal Briti autoshowl
Esprit väljatöötamine algas aastal 1970 ning esimese nimeta prototüübini jõuti 1972 aasta teises pooles. Esimene valmis Giugaro Esprit nägi ilmavalgust 1975 aasta oktoobris Pariisi autonäitusel, kus see sai erakordselt sooja vastuvõtu osaliseks. Viimane G-Esprit lahkus tootmisliinilt 1987 aastal, olles olnud tootmises üle 10 aasta. Seejärel sai auto oma esimese suurema facelifti disaineri Peter Stevens käe all ning seda toodeti aastatel 1987-1994. 1994 aastal järgnes teine (väiksem) facelift, kus disainer Julian Thomson tegi omapoolsed visuaalsed muudatused ning uuendused. Thomsoni disainiuuendustega Esprit oli tootmises 1994-2004. 2002 aastal pani käe külge ka disainer Russell Carr, kes muutis ära auto tagapaneeli koos tagatuledega. Sellise väikese asja eest nimetatakse ka teda täna Esprit'i facelifti (järjekorras kolmanda) läbiviijaks. Esprit mudel kui selline sai lõpu 2004 aastal. Huvitava faktina võib siinkohal välja tuua selle, et Esprit oli üks viimaseid suures seeriatootmises autosid (koos Corvette C5-ga), mis omas klapptulesid (pop-up headlights).
Peter Stevens'i (üle)disainitud Lotus Esprit Turbo SE
Oli hetki, kus kaalusin ka uuemate Peter Stevens'i Esprit'de soetamist (sest nende hinnad on lihtsalt taskukohasemad). Siiski jõudsin iga kord arusaamisele, et vanim Giugiaro Esprit on see, mis on mulle kõige rohkem meelt mööda. Kui viia turule selline summa raha, siis peaks ikkagi saama täpselt selle, millest unistanud oled. Miks G-Esprit? Eelkõige aegumatu nurgeline/kandiline ja kiilukujuline disain - ehtsad 70ndad ja 80ndate algus. Mulle meeldivad madalad autod vaatamata komplitseeritud sisenemisele, väljumisele ning sõiduasendile. Ja Giugiaro Esprit on koos oma "kiiksudega" selle musternäide - auto kliirens maast on "üllatavad" 13cm ning katusejoon läheb keskmisel eesti mehel vöö kõrguselt (110cm). See tähendab, et Esprit on teataval määral isegi maastikusuutlik, kuid sisse istudes tunned ennast nagu pinalis. Aga see käib asja juurde ning on üks pool selle auto võlust.
Lotus'e tootmisliin ca 1980/81, fotol mudelite S2 komplekteerimine
Ühesõnaga tuleme tagasi aastasse 2015. Aastasse, mil hakkasin ostma oma esimest Giugiaro Esprit'd. Sissejuhatuseks märgin ära, et Giugiaro-disainitud Esprit oli täielikult käsitööna komplekteeritav ning seda toodeti 11 tootmisaasta jooksul kaheksas erinevas versioonis (kaubanduslik nimetus või modifikatsioon on vist kõige õigem tänapäevane termin) Suurbritannia Hethel'i tehases (kus valmivad Lotused tänapäevani):
Esprit S1 2.0L mootoriga / 1976-1978 / kokku toodeti 718tk
Esprit S2 / 1978-1981 (väikeste parandustega verioon S1-st) / kokku toodeti 1060tk
Esprit S2 JPS (mudel S2 sponsori JohnPlayerSpecial värvides) / 1978-1979 / kokku toodeti 147tk
Esprit S2.2 (mudel S2, mis sai uuema 2.2 liitrise mootori) / 1980-1981 / kokku toodeti 88tk
Essex Turbo Esprit (erimudel, mis sai 2.2l mootorile esimesena külge turbo / 1980 / kokku toodeti 45tk
Esprit S3 / 1981-1987 / kokku toodeti 767tk (mõnedel andmetel 763tk; sis. S3 HC versiooni)
Turbo Esprit / 1981-1986 / kokku toodeti 2274tk
Turbo Esprit HCPI (sissepritsega tubomudel) / 1987 / kokku toodeti erinevatel andmetel 500 ja 600 auto vahel ning eelkõige ühendriikidesse
*viimased neil kuulusid Esprit 3.seeriasse (S3 aka series 3)
Üks mõnusalt retro ja üsnagi detailne kokkuvõte Lotus Esprit valmimisest aastal 1984. Kellel huvi, see vaatab.
2015 aastaks olin suutnud kopikapõrsast nii palju nuumata, et päevakorda tuli Lotuse ostmine. Ning see oli juba etendus omaette... Allpool mõningad autod (tegelikkuses oli neid mõned kümned), mille ostmisele olin vägagi lähedal ja millest erinevatel põhjustel ilma jäin.
1982 Turbo Esprit dry sump (foto 2023)
2015, august. Soomes Vaasas tuli müüki 1982 aasta Lotus Turbo Esprit, tumesinine, kuiva karteriga mudel. Tol ajal, kui mälu ei peta, oli hind 17k kanti, mille olin enam-vähem ka kõrvale pannud. Olin juba müüjaga kirjavahetuses ning nakkasin ostma ühe otsa lennupiletit Vaasa. Mäletan, et A24 oli veel arvutis taustaks lahti. Väike refresh seal ning müüki oli tekkinud siinsamas Tallinnas hilise poisipõlve unistus R34 Skyline. Ja veel selle auto kohta võileiva hinnaga. Panin lennujaam.ee ajutiselt ootele, helistasin ning läksin masinat vaatama. Oli igati aus, sai tingida, emotsiooni ost, kulutasin olulise osa Esprit eelarvest ära. Kas olin pettunud. Tegelikult ei olnud. Pärl oli ka see masin - siiani alles ja pühapäevaautona kasutusel tänaseni. Kusjuures seesama Esprit on vahepeal saanud tubli värskenduse ja leidis 2023 aastal omale uue omaniku (üleval foto müügikuulutusest) Soomest Helsingist hinnaga üle 60k.
1985 Esprit S2, Holland 2018
2018 varakevad. Hollandis tuli müüki 1985 aasta Lotus S3, punane. Selleks ajaks oli odavama otsa (loe: kindlasti remonti vajava) Esprit hind juba oluliselt tõusnud ja küsiti 29000 eurot. Auto oli üllatavalt väikese läbisõiduga (16000km) ning müüs kohalik diiler. Võtsin ühendust müüjaga. Tundus aus kaup olevat, kuigi läbisõidu numbrit uskuda ei saanud. Suhtlesin müüjaga nädala reedesel päeval ning võtsin esmaspäeva hommikul taas ühendust sooviga ost ära kinnitada. Auto oli müüdid reede õhtul sularahaga ostjale. Hiljem tuli välja, et ostjaks üks kohalik Lotuse entusiast, kellega olin varasemalt läbi erinevate foorumite suhelnud ja kes lubas mul aidata sobivat autot madalmaade piirkonnast leida. No ja selle Esprit'i leidis ta oma sõbrale - mitte minule. Läinud oli ka see rong.
1987 Turbo Esprit HCPI (High Compression Petrol Injection), US 2018
2018 suve lõpp. Taas Hollandis tuli müüki ameerikast imporditud viimase otsa (1987) Lotus Turbo Esprit HCPI, musta värvi. Väidetavalt kerge mootoririkkega auto ning kõvasti päikese käes põletada saanud (vähesed kerepaneelide deformatsioonid, värvikahjustused). Mäletamist mööda oli hinnaks 28500€. Kuna aga tegemist oli võrdlemisi hinnatud modifikatsiooniga G-Esprit'st, otsustasin ikkagi südame kõvaks teha. Taas suhtlus müüjaga (mis oli igati tipptasemel). Ka seekord palusin nädalavahetuse mõtlemisaega, sest auto ei olnud sõitev. Püüdsin olla targem ning broneerisin auto esmaspäevani. Esmaspäeval andsin teada, et ootan arvet. Vastus oli, et kolleeg müüs auto nädalavahetusel ära. Vabandas, et oli unustanud kolleegi broneeringust teavitada. Ühesõnaga oli tuju selleks aastaks läinud.
1987 Esprit S3 HC, Prantsusmaa 2021
2021 veebruar. Prantsusmaal müügis kena ja nägus punane 1987 Lotus Esprit S3 HC. Taas diiler müümas. Auto tundus kena, kuid kui vaatasin diileri tagasisidet veebist, siis nii mõnelgi kliendil oli ütlemist olnud. Sain aru, et suures osas tegemist uuemate kasutatud autode teatavate garantiiprobleemidega. Pidasin seda kohaliku turu omapäraks. Auto oli müügis olnud umbes kuu aega, kui otsustasin, et ostan ära. Taas võtsin müüjaga ühendust. Paar kirjavahetust oli, kus müügiesindaja andis auto kohta infot jne. Seejärel enam kirjadele ei vastatud. Mis seal ikka, helistasin, kohe mitu korda helistasin. Lõpuks keegi tüdruk võttis vastu ja informeeris mind, et see masin müüdi juba maha eelmise aasta lõpus (ehk 2020 lõpus). Et mida asja... keegi üritas mulle müüa autot, mis oli juba ammu müüdud.
1977 Esprit S1, Poola 2022
2022 kevad. Poolas müügil valge 1977a Esprit S1. Müüjaks eraisik. Hinda küsiti kohalikust rahast ümberarvestatuna 34000 eurot. Esmapilgul (fotodelt) tundus olevat kena auto, paari väga haruldase lisavarustusega. Saadeti ka usinasti pilte seest ja väljast. Vin numbri kontrollimisel selgus, et auto oli algselt hoopis kollane. See tähendas automaatselt seda, et küsitud hind on korralikult overkill. Tingisin hinna pisut alla. Palju ei antud - ca.32k peale sain. Olin minemas vaatama. Viimasel hetkel küsisin igaks petteks fotosid põhja alt. Auto oli põhja alt kole nagu öö (S1 ja S2 olid värvitud raamiga, hilisemad mudelid kõik kuumtsingitud raamiga). Raamil kahjustused ning mootori osa alt täis õli ning muud sõnnikut mis sinna aja jooksul kinni kleepub. Enam ei üritanud selle müüjaga tegeleda. Kusjuures sama auto on tänaseni müügis, müüja sama, küsitakse juba pikalt üle 40k.
2022 suvi. Saksamaa, 140km Frankfurtist. Müügil punane 1977a Esprit S1. Ameerikast imporditud. Kere päikesepõletustega, sisu fotodelt heas korras, müüja sõnul mootor kapremonditud lombi taga. Suhtlemine viisakas. Fotodelt mitte ehk nii kobedat autot sundis vaatama minema võrdlemisi madal hind (28,6k oli tol hetkel turu madalaim hind S1 mudelile, müüja oli nõus 26k peale vastu tulema). Lennupilet tasku ja vaatama. Oli ikka auto see. Kere osa oli päikese käes korralikult deformeerunud. Värv igalt poolt "ämblikuvõrke" täis. Sisse istudes oli ehmatus suur. Sisu oli küll terve, kuid rebenes igal katsumisel siit-sealt. Ilmselt samuti pika päikese käes seismise tulemus. Mootor käivitus hädapärast kahe silindriga. Meeletu hall suits taga, õli tilkus summutist, detailid korrodeerunud. Ühesõnaga mahavisatud raha sõidule. Ehe näide sellest, kuidas fotodel romu ilusaks muutub.
2023 aastaks olin Lotuse ostu plaanid sisuliselt maha matnud. Kuigi jah, veebis hoidsin ikka silmad lahti. Hinnad olid juba piisavalt tõusnud, et eelave enam osta ei lubanud. Lisaks oli suur osa ostueelarvest käimasoleva garaaži ehituseks ära kulutatud. Oma rolli mängis veel varasem Brexit, mis tähendas UK masinatele automaatselt ca 30-35% hinnalisa. Seis ei tõotanud head.
1985 Esprit S3, Rootsi 2023
2023 kevad. Rootsis tuli müüki valge 1985a Esprit S3 - uuena Rootsi müüdud masin. Nägus auto ja tundus ka enam-vähem korralik ning väheste vigadega olevat. Küsiti selle eest 32k (konverteeritud Rootsi kroonidest), mis oli tänast päeva arvestades väga hea hind. Eelarves seda finantsi paraku aga ammugi ei olnud, kuid garaažis seisis hobiautona kasutult Mistubishi 3000GT VR4, millega ma ei olnud kunagi sina-sõbraks saanud. Lisaks oli selle auto varuosade hankimine täielik piin. Mõeldud-tehtud ja Mitsu läks müüki. Nädala võrra oli tõusva päikese maa šedööver müügis, kui tuli automaatteade müügiportaalist, et Rootsi valge S3 on uue omaniku leidnud. Vandusin südamest. Ja siis muidugi tekkis koheselt ka Mitsubishile ostja. Kuidas sa jätad müümata, kui lubatud oli. Viisakas noormees, maksis ausalt küsitud hinna ning lahkus. Edu uuele omanikule.
1986 Esprit S3, Rootsi 2023
2023 suvi. Üsna peata olek oli pärast kõike seda eelnevat saagat ning korduvaid pettumusi. Hinnad olid tänaseks eest ära sõitnud ning varasemad vähesed head pakkumised kas käest ära libisenud või müüjate nahka läinud. Olin arusaamisel, et tulevane automaks (ja eelkõige auto esmase registeerimise maks) saavad olema ja ongi viimaseks naelaks minu Lotuse ostu kirstus. Hobi on hobi, kuid kuskilt tuleb igale inimesele ette piir, mil kogu ettevõtmine muutub mõtetuks. Maailmas on muidki asju teha... Aga ära iial ütle iial. Olin parasjagu arvuti taga ja lappasin carsandclassic.com portaali. Üllatavalt oli peamiselt UK autosid müüvasse portaali tekkinud punane 1986 Esprit S3, mille taga ilutses Rootsi lipp. Sattusin sellele peale põhimõtteliselt koheselt, kui kuulutus aktiivseks muudeti. Müüja Rootsis tähendas seda, et minu jaoks oleks see auto olnud käibemaksu- ja tolli vaba ning võrdlemisi kodu lähedal. Vaatasin müügikuulutuse fotosid. Auto tundus vägagi sile. Müüjaks Rootsi väikelinna Falkenberg sportautode diiler Scuderia Falkenberg. Info kohaselt oli auto originaal, täieliku ajalooga ning keskmisest paremas korras. Mis aga võrreldes muu turul leiduvaga paigutaks selle Lotuse kallima otsa autodega samale pulgale. Ainuke kahtlus tekkis sellest, et miks see auto ei olnud müügis kohalikes Rootsi automüügiportaalides. Hinnaks oli märgitud POA ehk küsi hinda. POA kuulutused mulle sugugi ei meeldi. 99% on selliste taga inimesed, kes püüavad sinus huvi tekitada ja seejärel löövad kirve selga. Aga tegin erandi paljalt sellepärast, et tegemist Rootsi autoga ning suhteliselt viisakat kodulehte omava diileriga. E-kirja päringuga panin õhtul pärast tööpäeva minema, vastus oli käes järgmise päeva lõunaks. Selleks hetkeks oli auto ilmunud (taas ilma hinnata) ka Rootsi Blocket.se müügiportaali. Müüja kinnitas vastuses, et tegemist on originaalses konditsioonis autoga, TÜV just lõppenud ning täis hooldusajalugu on kaasas. Lisas veel mõningaid detaile, et mis autoga tehtud ning mis vaja teha oleks (jutu järgi värv kahjustunud, salongi pisut kohendatud, mootor hea, raam hea). Hinnaks küsiti 260000SEK. Arvasin, et hinda küsitakse ikka eurodes/naelades nagu välisportaalides kombeks ja nagu oleks kohane mitte-Rootsi kodanikust ostuhuvilisele. Võtsin arvuti ning lõin numbrid kokku. Küsitud hind eurodes oli tol perioodil 21600 (Rootsi kroon totaalses madalseisus). Hetkeks võttis sõnatuks. Kas võib olla nii palju alla turuhinna ja kus on konks? Alla 35000€ (koos tarnekuludega Eestisse) oli võimatu üldse sõitvat ja veel vähem sõitvat ülevaatusega G-seeria Esprit isendit leida, enam-vähem viisakad autod algasid 40k-st. Mõte oli kohe, et nüüd või mitte kunagi. Isegi kui masin on olulise mootoririkkega, läbi mädanenud raamiga vms hädaga, on tegemist ikkagi hea pakkumisega. Ei oodanud enam päevagi ning saatsin müüjale kinnituse ära.
Seega juulis 2023, pärast pea 17 aastat kestnud kinnisideed Giugiaro Esprit'st ning pärast 8 aastat aktiivset seiklemist müügiportaalides (lisaks sajad kirjavahetused erinevate müüjatega), õnnestus unistuste auto ära osta - 1986 aasta punane (Calypso Red) Lotus Esprit S3. Tegin ilmselt kõige lollima liigutuse, mida üks vähegi endast lugupidav autohuvilisest inimene teha saab - ostsin ilma sõidukit nägemata välisriigi müüjalt 37 aastat vana briti sportauto, mis omas konkurentsitult turu kõige odavamat hinda. Ning maksin täis ostusumma müüja pangaarvele ette ära. Mis saaks valesti minna ???
... jätkub