Saare tehase naisterahvaratas 1940.a. - nüüd Kalamaja Muuseumis
#1

Alates esmaspäevast on Eesti Jalgrattamuuseumi kogudesse kuuluv Saare tehase 1940. aasta naisterahvaratas deponeeritud Tallinna Linnamuuseumi filiaalina tegutsevasse Kalamaja muuseumisse. Enne deponeerimist sai ratast veidi korrastatud ja komplekteeritud (restaureerimiseks ei tihkaks seda nimetada, kuna näiteks enamike kroomitud detailide kroomkatete taastamine seisab veel tulevikus ees), kuid rahvale näitamiseks sai varasemast veidi viisakam välimus rattale antud.

Nimelt asus Kristjan ja Otto Saare jalgrattatehas Kopli tänaval Kalamaja piires ning kuna Kalamaja Muuseum on enda missiooniks võtnud Kalamaja ajaloo tutvustamise, võiks neil üks Saare tehases toodetud ratas siiski rahvale näitamiseks olemas olla. Muuseas on see ratas raaminumbriga 7923 valmistatud juba ajal, mil bolševikud olid likvideerinud meie rahvusriigi ning Saare tehas oli natsionaliseerimise tulemusena Säde tehaseks ümber nimetatud. Seetõttu on rattasildilt ka maha kraabitud tekst Kr. Saar & Ko.

Tegu on muuhulgas juba viienda Eesti Jalgrattamuuseumi ajaloolise jalgrattaga, mis on meil hetkel deponeeritud teistesse Eesti muuseumitesse. Üks 1935. aasta Dürkopp on meil jätkuvalt Eesti Ajaloomuuseumi Maarjamäe lossi püsiekspositsioonis "Minu vaba riik". Üks 1930. aastate ETK meesteratas asub Paide vallitornis, mis toimib meie ajalugu omapärases vaates avavas Ajakeskuses Wittenstein.  Üks iseehittatud piimaveoratas on alates sellest suvest deponeeritud meil Imaveres tegutsevasse Eesti Piimandusmuuseumisse. Ning üks 1940. aasta naisteratas Sirius Triumph  asub Kärus tegutsevas Käru Muuseumis ja on Käru Muuseumi välinäitusega ligi aasta jooksul läbi käinud pea kogu Eesti.
[Pilt: 377269070_7052147314798057_4097496080725...e=650A26EC]

[Pilt: 375987589_7052146758131446_7960174229270...e=650A7394]

[Pilt: 375867235_7052147228131399_2014903164901...e=650A3A92]

[Pilt: 375865434_7052146951464760_2373736800005...e=650B1B3D]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

(16-09-2023, 18:01 PM)jaan mmc Kirjutas:  Mis otstarbega metall nupp seal esihargi teljetorul paremal pool, ülal on ?

Pöördtõugete leevendi - munakiviteel keerati peale, et käsi ei raputaks. Oli tüüpdetail tollastel Saksa, Inglise ja Eesti ratastel, ei tuntud Rootsi ratastel.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne