Vanatehnika Lustisõidust osavõtjate arv on endiselt kasvutrendis - 16.07.2024 loeti Männikul kokku ligi 160 autot ja ka mõned mootorrattad. Üks ekipaaz püüdis kokku lugeda tee äärde meid tervitama tulnud inimesi ning loobus numbri juures 1500, kuna Rapla linnas oli juba võimatu ka umbkaudselt hoomata inimeste arvu. Selline suur huvi ja tähelepanu paneb meile kõigile (st ka igaühele üksikult) suurema vastutuse kanda ühiselt teatud väärtuseid. Need on paika pandud korraldajate tuumiku poolt ning on ajas veidi kohandunud, kuid põhilises osas jäänud samaks. Oluline on ka see, et keegi ei tee rahvahääletust, ei langeta otsuseid neis küsimustes demokraatia põhimõtete järgi või vähemuse huvisid arvestades. Osavõtjate valikul oleme liikumas pigem kinnise ürituse suunas ning ei ole välistatud, et tulevikus on osalemise aluseks organiseerumine mõne vanatehnika klubi liikmeks.
Aga käime mõned põhimõtted üle:
1. Osalev sõiduk peab olema vähemalt 35 aastat vana - palun ärge valetage väravas oma auto vanust. Erandkorras on aktsepteeritud ka seda, et konkreetset mudelit hakati tootma vähemalt 35 aastat tagasi, aga siis peab olema ka konkreetne auto just seesama mudel - 1992 a Ford Escortiga ei saa osaleda, kuigi Ford Escort on tootmises juba 1968. aastast. Ka uuem facelift samast mudelist ei ole sobiv.
2. Osalev sõiduk peab olema võimalikult originaalses seisukorras ning aktsepteeritav on vaid ajastukohane tuuning. Kui on soov paigaldada oma autole led-tuled, mudelile sobimatud veljed, mugavad istmed või värvida see tehase valikust erinevasse värvi, siis tuleb leida auto eksponeerimiseks mingi teine koht. Vanatehnika Lustisõidu identiteet on algusest peale olnud originaalses seisukorras sõidukid ning see tänase korraldusmeeskonnaga ei muutu. Põhimõtteliselt peaks sõiduk olema sellises seisukorras, et musta numbri taotlemine oleks vaid vormistamise küsimus. Ei ole välistatud, et tulevikus piirataksegi osavõtt üksnes musta numbriga sõidukitele. Sellise karmi otsuse tegemise vältimiseks tulebki igal osalejal kriitiliselt mõelda, millise auto või mootorrattaga ta osaleb. Üks osa sellest üritusest on NÄITUS ja lävend näitusel osalemiseks on just selline. Ja sõiduk peab olema puhas ning esteetilise välimusega.
3. Lustisõitjad on liiklusnõudeid täites eeskujuks kõigile teistele. See tähendab, et tänavaliikluses osaletakse ja kolonnis sõidetakse ainult nõuetekohaselt registreeritud, tehnoülevaatuse läbinud ning kohustuslikku liikluskindlustust omava sõidukiga. Männiku platsile võib tuua ka neile nõuetele mittevastava sõiduki, kuid sellega ei osaleta teeliikluses. Me täidame kiirusepiirangu nõudeid, kasutame suunatulesid ja turvavöösid (kui need on olemas), rehve ei vilista, autot külglibisemisse ei vii, mootori pöördeid vajaduseta üles ei aja ning helisignaali üldjuhul ei kasuta. Vastupidine võib tunduda endale väga lahe ning võib-olla ka pealtvaatajad utsitavad kaasa, kuid on olemas veel inimesi, kellele ei meeldi, kui nende kodust või rahulikust jalutuskäigust möödub kolonn mürareostuse tekitajaid. Pealtvaatajatele käega lehvitamine ja pieteeditundega valitud kohtades lühike signaal on asjakohane, kuid kogu ruumi täitmine müraga ei tee meile au. Kolonnis hoiame vajadusel sellist vahet, et oma tavatoimetusi tegevad teised liiklejad saaksid teha meist möödasõitu ning vajadusel ka vahele reastuda. Ise möödasõite me ei tee, va olukorras, kus on selgelt näha, et eesliikuv sõiduk on kolonni kiirusest oluliselt aeglasem ning sel juhul ka see aeglane osaleja annab sellest märku. Sellisel sõidul on vaja tähelepanelikult jälgida ka enda taga toimuvat.
4. Osavõtjate suure arvu tõttu on sihtkohas parkimine alati väga keeruline. Üldpõhimõte on see, et kõik saabuvad sihtkohta korraga ning üldjuhul ka lahkuvad korraga. See ei ole kaubanduskeskuse parkla ning teineteise kinniparkimine on reegel, mida tuleb aktsepteerida või mitte osaleda. Seda saab vältida sõites vahetult enne sihtkohta jõudmist lihtsalt edasi - palun ärge jääge seisma ega manööverdama. Samamoodi tuleb käituda sihtkohas parkides. Iga manööverdav sõiduk röövib aega. Isegi kui seda suudate teha 30 sekundiga või 1 minutiga, siis kogu kolonni peale kokku teeb see mitukümmend minutit. Kolonnis taga sõitja ei tea, mis on manöövrdaja peas ja kui kaugele ta peaks jääma ootama. Lõpuks on kõik närvis ja siis tehakse vigu. Lisaks annab see eeskuju, et ka järgmine hakkab manööverdama. Üldjuhul ei ole üldse vaja tagurdada sihtkohas. Las jääda auto veidi viltu või sõbra autost eemale - jääme seisma nagu tavalises liiklusummikus. Raikkülas piisas vaid sellest, et üks osaleja otsustas jääda metsa ääres seisma ning kohe tegid seda ka teised järgi. Piisas ühe mehe soovist hakata tegema kolonnis tagasipööret ning kogu kolonn seisis mitu minutit paigal. Sujuvuse tagabki see, et sõidetakse järjest ja jäädakse teineteise järel ja kõrvuti seisma.
5. Korraldajate juhised on selleks, et leida kiireid lahendusi. Igaühel meist on omi häid ideid ning tagantjärgi tarkust, kuid ca 100 sõiduki 10 minutiga parkimine nõuab mõnikord ka karmimat sõna. Mootorimüra taustal võib see paista ka karjumisena ning kuna arutamiseks aega ei ole, siis võib korraldaja juhis tagantjärgi olla ka ebaotstarbekas, kuid selles ajahetkes on see nii vajalik. Palun austage seda. Ma isiklikult tänan pika-ajalisi osalejaid, kes on mõistvad ja on eelnimetatud printsiibid omandanud. Tänu teile õnnestubki asi üsna laduselt. Ja vabandan uuemate osalejate ees, et mõnikord reguleerija korraldus on järsk ja esmapilgul arusaamatu.
20.08.2024 toimub Vanatehnika Lustisõit veidi teistsuguses formaadis. Kogunemist Männikul ei toimu, vaid seekord on näitus Tallinna Lauluväljakul kell 18.00 kuni 20.00. Väravad avatakse ca 17.30. Kuna see on samaaegselt ka järgmisel päeval algava mälestussõidu Balti Kett 35 avanäitus Tallinnas, siis on osalemas hulk sõidukeid ka mujalt Eestist, Lätist ja Leedust. Kaugemad saabujad on Soomest, Poolast ja Ukrainast.
20.08.2024 toimub vaid näitus - ühist sõitu ega ekskursiooni ei toimu. Seetõttu on see hea võimalus tuua kohale sellist tehnikat, millega pikemat sõitu ei raatsi teha, kuid on huvitav teistele vaadata. Kui on vaja midagi treileril kohale tuua, siis andke teada ning leiame võimaluse saateauto kuhugi paigutamiseks. Sissepääs on Mere väravast, eelregistreerimine ei ole vajalik, kuid sõiduki sobivuse kontroll on tavapärasest kindlasti rangem.
Tänan korraldajate nimel kõiki osavõtjaid. Üldjoontes on kõik väga hästi ning meie kokkuhoidev seltskond on alati olnud oodatud külaline igas sihtkohas.