10-09-2024, 11:22 AM
Üle saja aasta foorumisse sattununa vaatasin, et ülipõgusalt on kliimaministeeriumi uut vaimusünnitist puudutatud automaksu teemas, kus see ilmelt ka hääbub.
Vanatehnika seisukohast üldisemalt on tegelikult erinevalt automaksust selle jäätmeseaduse muudatusega seoses suuremad probleemid, kui lihtsalt rahakoti kergendamine. Kui jätta välja nö "musta numbriga" tehnika, siis selle eelnõu järgi justkui igasugune sisuliselt riiulil seisev mitte kasutusel olev vanem sõiduk on ülimalt keskkonnaohtlik jääde, mille peaks kiiremas korras utiliseerima. Jah, tuuakse sisse tõndamiskohustus, mille alusel sõiduki eksisteerimisel saab seda kahe aasta kaupa registrist ajutiselt kustutada, aga juba ainuüksi see punkt tekitab minu jaoks hulga küsimusi. Pikendamist hakkab otsustama mingisugune tehnikakauge ja pigem -vihkajast anonüümne ametnik, kes peab jälgima ainult seda, et äpist tulevad ajatemplid ja GPSi kordinaadid klapiks ning sõiduk oleks tuvastatav ja see neile meeldival viisil ladustatud.
Lammutusõiguse osas lähevad ka asjad karmimaks ning lammutajal peab olema leping vastava auto lammutamiseks tootja või tootjaid ühendava liiduga. See siis mulle arusaadavalt tuleb miskist direktiivist, mis sätestab autotootjale laiendatud vastutuse ka selle utiliseerimisel. Nüüd minu jaoks läheb olukord huvitavaks näiteks automargi esindaja lammutamisel, mille tootjat enam ammu ei eksiteeri ning samas on tegu isendiga, mille küljes võetud kasutamiskõlblikele varuosadele tegelikult veel turg olemas oleks. Lammutaja seda vastu võtta ei saa, kuna puudub leping (kui see tootjaid ühendav keha juhuslikult ka olematuid tootjaid ei kata), järelikult ainus lahendus on terves tükis pressi alla...
Lisaks, kui mul on soetatud millalgi komplektne auto, selleks, et sellelt taastamisel olevale ja lõpuks teoreetiliselt ka tunnustuse saavale vanasõidukile varuosi võtta, siis ei saa ma mittekomplektset sõidukit anda ka lammutamiseks ning juba hetkel pole õigust seda vastu võtta ja lammutustõendit väljastada ka metallikokkuostul. Seal juures oli vist küll klausel, et puududa ei tohi "olulised" osad, küll aga ma tean hulgaliselt sõidukeid, mida ongi soetatud just nende oluliste osade doonoriks.
Hetkel planeerime oma klubiga (Full Throttle Club) saata Riigikogule järjekordse pöördumise, milles mõningatele valupunktidele eelnõu sõnastuses viitame. Võimalik, et tuleb ka laiem ühispöördumine, nagu ka automaksu puhul tehtud sai, selleks läbirääkimised käivad.
Ehk kui kellelgi on ka mõtteid selle eelnõu koha pealt, siis oleks tänulik sisulise diskussiooni eest
Vanatehnika seisukohast üldisemalt on tegelikult erinevalt automaksust selle jäätmeseaduse muudatusega seoses suuremad probleemid, kui lihtsalt rahakoti kergendamine. Kui jätta välja nö "musta numbriga" tehnika, siis selle eelnõu järgi justkui igasugune sisuliselt riiulil seisev mitte kasutusel olev vanem sõiduk on ülimalt keskkonnaohtlik jääde, mille peaks kiiremas korras utiliseerima. Jah, tuuakse sisse tõndamiskohustus, mille alusel sõiduki eksisteerimisel saab seda kahe aasta kaupa registrist ajutiselt kustutada, aga juba ainuüksi see punkt tekitab minu jaoks hulga küsimusi. Pikendamist hakkab otsustama mingisugune tehnikakauge ja pigem -vihkajast anonüümne ametnik, kes peab jälgima ainult seda, et äpist tulevad ajatemplid ja GPSi kordinaadid klapiks ning sõiduk oleks tuvastatav ja see neile meeldival viisil ladustatud.
Lammutusõiguse osas lähevad ka asjad karmimaks ning lammutajal peab olema leping vastava auto lammutamiseks tootja või tootjaid ühendava liiduga. See siis mulle arusaadavalt tuleb miskist direktiivist, mis sätestab autotootjale laiendatud vastutuse ka selle utiliseerimisel. Nüüd minu jaoks läheb olukord huvitavaks näiteks automargi esindaja lammutamisel, mille tootjat enam ammu ei eksiteeri ning samas on tegu isendiga, mille küljes võetud kasutamiskõlblikele varuosadele tegelikult veel turg olemas oleks. Lammutaja seda vastu võtta ei saa, kuna puudub leping (kui see tootjaid ühendav keha juhuslikult ka olematuid tootjaid ei kata), järelikult ainus lahendus on terves tükis pressi alla...
Lisaks, kui mul on soetatud millalgi komplektne auto, selleks, et sellelt taastamisel olevale ja lõpuks teoreetiliselt ka tunnustuse saavale vanasõidukile varuosi võtta, siis ei saa ma mittekomplektset sõidukit anda ka lammutamiseks ning juba hetkel pole õigust seda vastu võtta ja lammutustõendit väljastada ka metallikokkuostul. Seal juures oli vist küll klausel, et puududa ei tohi "olulised" osad, küll aga ma tean hulgaliselt sõidukeid, mida ongi soetatud just nende oluliste osade doonoriks.
Hetkel planeerime oma klubiga (Full Throttle Club) saata Riigikogule järjekordse pöördumise, milles mõningatele valupunktidele eelnõu sõnastuses viitame. Võimalik, et tuleb ka laiem ühispöördumine, nagu ka automaksu puhul tehtud sai, selleks läbirääkimised käivad.
Ehk kui kellelgi on ka mõtteid selle eelnõu koha pealt, siis oleks tänulik sisulise diskussiooni eest