Ajalugu õhuavarustes.
#1

Tunnen lihtsalt huvi, kui paljud foorumlased huvituvad lennumasinate ajaloost. Ise olen mudeleid ostnud ja kokku kleepinud ja värvinud (põhiliselt Luftwaffe klassika).
Aga on tekkinud igasuguseid tahtmisi asju näha ja kuulda. Näiteks nooremad tehnikahuvilised vist ei teagi, mis häält teeb moosiriiuli An2 tähtmootor.
Siit edasi oleks huvitav kuulda mõne lendava kindluse tähtmootorite kvartetti. Peaks päris võimas olema.
Vedelikjahutusega V12, mis oli ees enamikel maailmasõja lahingulennukitel, teeb ka kindlasti täiesti kordumatut häält.
Ja omaette ooper peaks olema esimeste reaktiivlennukite hääl. Nende mootorid olid suht pisikesed ja turbiinid väikse läbimõõduga, samas oli pöörete arv kõigest 8000min-1. See hääl peaks kaunis jäme olema, midagi An72 kanti.
Vasta
#2

Isiklikult tunnen vanade lennukite vastu päris suurt huvi ja oman ka 99% kindlat teavet paari sõjaaegse Saksa lennuki asukoha kohta Wink

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#3

http://www.artexpert.ee/muuseum/

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#4

Natuke ka kosmose poole,päris huvitavat infi saab leida näiteks:

http://www.russianspaceweb.com
http://www.urbin.de
http://www.spacefacts.de
http://www.raumfahrer.net
või ka NASA kodukalt
Muide,venelaste süstiklaeva Buran piloodiks oli esmalennul ette nähtud leedulane Rimantas Stankevicius (minu teada ainuke Baltimaadest pärit kosmonaut),paraku ei jõudnud Vene shuttle kunagi mehitatud lennule.
Vasta
#5

mõnede (enamuse) eestis liikuvate ja lähiajaloos liikunud lennumasinate pilte jms infot võib siit küsida:
bbmm@mail.ee


Vasta
#6

Viimasel nädalal kahel korral ajas väljast kostev heli mind välja jooksma ja taevasse vaatama. Esmalt tundus midagi Soomest saabuva reaktiivi moodi, ent heli oli ebaühtlane. Läksin siis ôue ja nägin Pirita kohal reaktiivhävitajat tiirutamas. Vist oli see tshehhide treeninglennuk. Paistis, et vennad kaifisid masinat, vahel oli külg maa poole. Surmasôlme ega selililendu ei teinud, ju vist ei julgenud vôi ei tohtinud linna kohal.
Teine kord oli alles eile depoos, kui mind meelitas vagunist välja lapsepôlvest tuttav suure tähtmootori lörin, mis kaasnes moosiriiuli AN2-ga. Ent sedapuhku startis lääne poole pesuehtne DC3! Lennuki siluett oli sellise spetsiifilise stiiliga, mis tuletas kohe meelde nôukaaegsed sôjafilmid.

Muidu pidi see uunikum aafrikas suht levinuid olema ja üks olla kogun Eesti registris! (omanik on rootslane)
Vasta
#7

USAs on juba palju endise idabloki lennukeid tekkinud!Paar aastat tagasi lendasin Wilga\'ga.See on minu üks lemmikuid.
Tean veel kolme MIG\'i ja ka kahte An 2. Ja mitut erinevat kopterit ja muid lennukeid. Need kõik on Oregon - Washington kogujate käes. Oregonis on paar väga head lennuki muuseumi ja ühes on ka originaal \"Spruce Goose\" lennuk. Tillamook\'is asetseb ka blimp\'i (dirizaabel? vist eesti keeles) angaar.

Just a man!
Vasta
#8

Midagi on ju eestis veel säilinud, ja erinevatel lennupäevadel neid näeb ka. Nii Eesti kui väljamaa omasid. DC3-sid on Rootsis-Soome veteranpilootide hoole all veel üsna kõbusaid, ja näiteks Kärdla lennupäevadel oli sel suvel neid 3 tk korraga kohale, haruldasematest külalistest on seal käinud veel Boeing Stearman (ka \"klassika\"), Pitts Special, SAAB 91, L39 ja loomulikult ka AN2.
Samas on kahlus, kas kunagi, kui Eesti viimaste AN-2-de lennuressurss täis saab, leidub siin maal kedagi kes suudaks neid niimoodi korras hoida, kui näiteks SAS \"lendavate veteranide\" DC3. Eestis ei näe enam näiteks viimase \"klooni\" ehk IL14, lennukit, milles mina esimesed õhusõidud tegin Kärdla ja Tallinna vahel, samuti on kadunud Jak40d.
Vasta
#9

Blimp on täispuhutav ôhulaev, mille balloonil puudub sôrestik. Veel on olemas pooljäik ôhulaev, mille ballooni all on mingi roots, mis ballooni sirge hoiab. Konkurentsitult parim riist on ikkagi tsepeliin, mille kere on üleni sôrestikuga. Kui blimpidel hakkab suurel kiirusel balloonikest laperdama ja sôitu takistama, siis tsepeliinidel see probleem puudub ja sestap on kôik ôhulaevarekordid sôidetud tsepeliinidega. Tsepeliini ainus puudus on see, et teda ei saa kokku pakkida ja ta vajab hiigelangaari.

Muidu esimest korda sain lennata Pärnu lennupäevadel. Valik oli lai, pruut kippus cessna peale. Aga mul oli neist siiber, seriaalides nähtud neid tülgastuseni. Valisin Jak18, kuna leidsin, et üks ôige lennuk peab olema tähtmootori, alumise tiiva ja ümmarguse sabaga. Ja kui juba huvilend... Noh kui rääkida huvisôidust ja oleks valida Mosse407-a60 ja 90-date Opel Astra vahel, pole raske arvata, kumma kasuks üks vanarauahaige otsustab.

Maitse üle vôib kakelda.
Vilgast kôndisin suure kaarega mööda ja môtlesin, mis inimene see vôis olla, kes sellise kirve leiutas. Muidu disaini osas on minu arvates parim ikkagi luftwaffe värk, keskele jäävad ameeriklased ja viimaseid juuste leiutasid inglased.
Keegi arvas, et stuka on sôja koledaim lennuk ja Spitfire ilusaim, siis mina leidsin, et Stuka on 30-date jäiga teliku ja kandilise metallennuki disaini tipp. Ja ku vôtta Fw190D-9, siis selle kôrvale ei maksa Spitfire-t panna. Kisuks ropuks. Veel tasuks märkida ka sôjaeelseid prantsuse lennukiloojaid, kes tegid kenasid, sihvakaid hävitajaid ja pommitajad klassifitseerusid \"stiilseteks kirvesteks\", mille tegumoe automaailma analoogiks on Citroeni \"inetu pardipoeg.\"

Aga AN2 pole ma ammu lennus näinud. Pärnus seisis üks vaatamiseks, vist oli kaitseliidu oma ja ülejooksuga. Muidu töökorras. Kas neid veel meil üldse lendab? Piibel käis môni?
Vasta
#10

Heh,heh...
Mina siin Vaikse ookeani rannikul vahest ikka näen vene moosiriiuleid lendamas,kuna vennad kogujad ikka oma kraami lennutavad. Siin on näha pea kord kuus isegi täielikku WWII lennukite eskadrilli mis koosneb täiesti erinevaist õhujõududest.
Korraga olen näinud koos lendamas nii 20 lennukit. Kõige lahedam on seda heli kuulata! Täielik kaif. Northwest\'is on kokku kuskil paartuhat vana lennukit kogujate käes.Nii,et niipea siin suvel lennukite heli kaifimisest puudust ei tule. Viimase 5-7 aastaga on ka palju CCCP lennukeid tekkinud.
Vilga\'st mulle ka disain ei meeldi kuid lennuk on nagu kopteri ja kerglennuki ristand. Rooli pole, on kang ja maandub aeglaselt ja tõuseb kähku. Pole mingit erilist rada vaja. Ainult, et hirmus kerge teine, nagu Robinsoni koperdaja.
Et aru saada mis lennukid ringi lendavad panen paar linki ka:
http://www.tillamookair.com/
http://www.airhighways.com/airshows2.htm
http://www.seaside-helicopters.com/


Just a man!
Vasta
#11

Eks Ameerika riigikord ja kliima ole vanade lennukite säilimist soodustanud. NLiidus Poleks eralennuk kône allagi tulnud, sôjast säilinud hävitajad olla ilma relvadeta veel 50-datel lennanud sportlennukitena, kui ressurs läbi sai, läksid kôik riiklikul käsul vanarauda, nagu ka bussid, laevad ja vedurid.
Olen nagu kuulnud, et Ameerika sôjaaegne lennukipark jäi suures osas kuhugi kôrbe vedelema ja fanattide lennukid on kôik just sealt pärit. Kas USAAF müüb neid vrakke ja juppe siis vanaraua hinnaga kôigile, kel raha jätkub vôi?
Ei näinud piltidel ühtki La-d ega Me-d, kôik oli ameerika värk.
Vasta
#12

LA-sid ilmselt ei säilinud nii kaua, et oleks saanud ameeriklastele müüa, taastatavast FW-st oli alles kusagil juttu. Kohta ei mäleta kus (Õigemini ei taastata vaid ehitatakse replika, ainuke originaaldetail oli tagaratas Smile, mootorid venemaaltm An2 täht mis on BMW kloon). Väikesemahulises lennukite surnuaias olen sõjaväeteenistuse ajal 1984 aasta suvel kõndinud, kusagil Kaliningradi oblastis. Vedelesid maas purukslõigatud 2-mootoriliste pommitajate kered, ilmselt SB-d vms. Täpsemalt ei osanud siis identifitseerida, ja pilte kahjuks teha ei saanud. Tiivad olid ära viidud, sisustus ka läinud, el. juhtmestik oli veel sees, mootorigondlid tühjad. Võimas, aga nukker vaatepilt.
Kaitseliidu An2 peaks aeg-ajalt ikka lendama, suudaks nad teda ikka käigus pidada....
Vasta
#13

Üks AN-2 asub Raplamaal,TU.134A asukohta teavad vist kõik.
Vasta
#14

2 AN 2´te lendavad kaitsejõudude käsutuses. Täiesti kõbusad ja ressurssi peaks jaguma. http://www.slk.ee/

kel tõsine huvi mõnede eesti registris olevate lennumasinate kohta siis küsige pilte. Näiteks üks väga kurva saatusega R.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   


Vasta
#15

An-2 hääl: http://home.hiwaay.net/~jlwebs/an2welcome.html
Lendav An-2 Eestis: http://www.airlivonia.ee/Lennupark.htm ja http://www.airliners.net/open.file/680306/L/
Vasta
#16

Nende AN-2 kohta käib ka üks nali: Eesti õhujõudude võitlusvõime langes poole võrra, kuna üks kahest An-2st läks katki....

See, et Ameerika sõjaaegsed lennukid seisavad siiani kõrbes, on linnalegend. On küll üks suur vanade lennukite seisupaik, mille nime ma hetkel ei suuda meenutada, kuid sealne lennukipark pärineb üldjuhul Korea/Vietnami sõja ajast.

Lisaks on USA-s kord, et militaarmasinad läbivad enne erakätesse minekut demilitariseerimise, see aga tähendab üldjuhul gaasikeevitusega lennukist oluliste juppide väljalõikamist. Moodsaid reaktiive aga üldse ei müüda.

Edit: kohast on juttu siin: http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/exp.../06.amarc/

http://www.thepepper.com/tucson_airplane_graveyard.html

http://www.pbs.org/wgbh/nova/xplanes/boneyard.html

Asp


Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#17

Aspelund Kirjutas:Nende AN-2 kohta käib ka üks nali: Eesti õhujõudude võitlusvõime langes poole võrra, kuna üks kahest An-2st läks katki....
Asp

Parandaks natuke: langes vast 1/3 võrra? Big Grin
Nüüd muidugi juba 1/5 kui robinsone ka arvestada.

aga siin siis EV 1. (ja ainuke) õhueskadrill.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   


Vasta
#18

Linnalegend...

Tähendab seda, et sõjaaegsed lennukid on ammuilma leidnud koha muuseumides ja kogudes ja kehvemad neist läinud doonoriteks. Alles jäänud vaid pärastsõjaaegne tehnika. Muidu pidi neid F86-i erakätes olema küll, ent B52-st ei käi ka miljardäride jõud üle.
Vasta
#19

Eks ka sõjaaegseid lennukeid leitakse veel siit/sealt, sest maailm on suur ja ikka leidub mõni varjuline romula/angaar, kust vanametalli korjajad pole veel suutnud üle käia.

Aga vana lennuki pidamine, eriti lendavas konditsioonis on megakallis tegevus.

Asp


Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#20

Eks ta vist on kallim jah kui vana auto pidamine.
http://www.airliners.net/open.file/248024/L/

Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne