Prügi veo autod läbi aegade
#1

Võtaks teemaks prügi veo autod Eestis (Tallinnas) läbi aegade.
Minu mälestused neist piirduvad kahjuks vaid MAZ ja KAMAZ tüüpi masinatel, mis magalarajoonides rataskonteineried tühjendasid ning kitsatel vanalinna ja Nõmme tänavatel vuranud GAZ platvormil ja kraanaga varustatud ratasteta konteinereid tühendanud masiantel.

Kuidas aga toimus prügivedu enne seda aega?

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta
#2

Mingi ajal tegutsesid vähemalt Viljandi spetsiaalse \"kastiga\" GAZ-53-d, mis vedasid siis neid kandilis konteinereid. Täis tõsteti peale, tühi asemele.

Üks variant oli veel kinnise kuudiga 53, millel oli veidi praegusi prügiveomasinaid meenutav konku. See vedas üldjuhul eraisikute prügi.

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#3

Tallinnas ,eriti vanalinnas olivad prügiautod GAZ 51d.Prügikastud olid nagu tünnid .Auto tagaosas oli lift mis siis noid üles tõstsid.Tünnid keerati kummuli ja lükati lifti pääle.Toda ei mäleta mis süsteemiga too töötas.Nood MAZid tulid kasutusele kuskil 70 lõpul.Norba (oli vist nendemark).Üks KAMAZ oli vist Hamsteri mingi nimi oli veel.
Vasta
#4

Siis olid veel51- 52-53.Tagumine osa suht sarnane tänavapuhastusautole.Tollel käis tagant luuk lahti ja see saast valati sinna otse prügikastist.Nood autod sõitsivad parkides,bussipeatustes,kevadel korjasid puulehti kokku ja talvist saasata.Kogu see värk oli suht must ja haisev.
Vasta
#5

Mina mäletan kodukohas Kehras GAZ-51 ja 52/53 marki prügiveoautosid. Taga oli selline tõstuki moodi kraana ja platvormi peale läksid kahelt realt sellised Vene tüüpi standardi prügikastid (sellised ruudukujulise põhiplaaniga) peale. Ehk siis - kaste ei tühendatud mitte autosse, vaid veeti kokkukogutud kastid prügimäele (kohalikule), kus need ümber kallati ja tühjad kastid tagasi toodi.

1970te lõpul ja 80te algul tegi asulas peamiselt tööd tehasele kuuluv 51, igavesti mõlkis kabiiniga. Hiljem tulid 52-d/53-d, kus kastide laadimine/tagasitoomine toimus samal viisil.

Kusagil 1982. aasta paigust on mul meeles veel seik, kus Jägalas resideerunud Vene sõjaväeosa 52-prügiveoauto sõitis eramute rajoonis teelt välja, kraavi ja kraavis ümber paiskudes vastu teetruupi. Kabiin oli puhta kägaras, klaasid purud ning erinevas lömmisuse astmes hulk prügikaste oli kahh ümbruskond täis ning sekka veel sealt välja lennanud prügi kahh. Mina pauku ei näinud; kuulsin vaid hirmsat kolinat ja mäletan vaatamna minnes rattad püsti masinat ja kaste/prügi vaid.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

Nii 60-ndate lõpus-70-ndate algul olid Rakveres prügiautod GAZ 51, millel prügi tagaotsa luugist sisse kallati või kühvliga visati, auto sees oli prügipress. Tollal olid vanade majade hoovides veel betoonist või tellistest suured prügikastist, kuhu prügi pealt luugist sisse visati. Tagaküljel madalal oli teine luuk, kust siis prügivedajad rämpsu autosse kühveldasid. Pärast puistasid prügikasti kloori. Haises nii ja teisiti.
Olid ka veel sibivanamehed (täpselt nii neid kutsuti). Neid oli Rakveres kaks tükki. Liikusid hobuvankritega, millel paak peal ja tühjendasid kopaga kuivkäimlaid, kuhu auto lohviga juurde ei pääsenud.
Üks juhtum, mida mäletan, oli pisut hiljem, seitsmekümnendate keskel Gaz 53-ga, mis vedas prügikonteinereid. Nimelt olid konteinerid tihti hullusti roostes. Tuli konteineril tõstmise ajal põhi alt ära ja kogo kraam valgus välja. Autojuht vahtis natuke aega prügihunnikut, lasi siis põhjata konteineri külili sinna peale ja sõitis minema.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#7

Siin pilt prügiautost GAZ 93.
[Pilt: gaz93M_Migo.jpg]

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#8

smolin Kirjutas:Siin pilt prügiautost GAZ 93.

Kus nimetet isend seisab?

Märkused auto kohta:

- Ei IIAL ei pandud tehases 51/93dele tehases alla 53 kolme avaga velgesid (alates 1966 pandi ühe lukustusrõngaga 52 kuue auguga velgesid, varem kahe lukustusrõngaga kuue avaga 51A omi)

- Ei iial ei värvitud esitulevõrusid ega väikeste \"tilktulede\" korpust kerevärvi, vaid alati mustaks.

- Ei iial ei värvitud stangetagust plekki mustaks, vaid reeglina kerevärvi.

- 51/93 veljed värviti tehases (v.a ehk tuletõrje jms) alati mustaks


Nii et auto välimus/komplektsus on paljus omalooming.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

Pildiloleva auto analoogiga olen ligemale pool aastat prügi vedanud. Ei olnud ma prügi-vanamees vaid sel ajal siis prügi-noormees ilmselt. Hiljem tuli auto õige sohver siniselt lehelt tagasi ja mulle anti analoogne 53. Mõned aastad hiljem sain tuttuue hüdrokraanaga prügiveoki. Kraanaga tõsteti konteinerid peale ja prügimäel kallutati selesama kraanaga neli konteinerit korraga maha. Konteinerid olid põhja pidi alusraami küljes ja siis seda raami tõstetigi. Selleks, et auto kummuli ei läheks tõstmisel, lukustati tagasild ära. Seal olid väiksed hüdrosilindrid, mis lasti vedrupaki vastu. Vahel unus see maha võtmata. Sõitu alustades sai aga sellest kohe aru.
Vanema tüübi autol oli taga suur roop, mida liigutas pikk hüdrosilinder. See tagumine gondel loobiti prügi täis ja siis viis roop selle ülesse-suurde kongi. Et roobi tagasi tulles prügi jälle alla ei kukuks oli üleval piikide süsteem. Roobi üles liikudes tõstis hüdro jõud kõigepealt piigid üles- enne alla tulemist suruti piigid (nagu drellid vangla ustel) prügile ette. Prügi maha kallutades tõuseb see tagumine kobakas kõigpealt üles ja siis kong kallutab prügi välja.
Vasta
#10

valdo Kirjutas:
smolin Kirjutas:Siin pilt prügiautost GAZ 93.

Kus nimetet isend seisab?
Pilt pärit siit.
Näib, et prügiauto on monumendiks tehtud. Aga miks redel tagaotsas?

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#11

Teamillal need MAZ baasil \"prükkarid\" meie tänavatele ilmusid? KAMAZ baasil ja \"väljamaa\" prügikogujaga\" auto(d) tulid vist olümpiamängudeks?

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta
#12

PETSS Kirjutas:Siis olid veel51- 52-53.Tagumine osa suht sarnane tänavapuhastusautole.Tollel käis tagant luuk lahti ja see saast valati sinna otse prügikastist.Nood autod sõitsivad parkides,bussipeatustes,kevadel korjasid puulehti kokku ja talvist saasata.Kogu see värk oli suht must ja haisev.

Neid mäletan minagi 70nendatest,vedasid meie prügi (Käos,siis oli veel kruusa tee ka ja vanad ripp laternad) ära ja meile poisikestele oli see suursündmus. Hirmus hais, tolm ja kärbsed! Prügivedajad olid vahest isegi veits vintis!! Oh seda vana haisvat nostalgiat!Smile

Just a man!
Vasta
#13

Haapsalu kandist mäletan N.ajast kahte liiki GAZ-53 prügiautosid-
a)tõstuki ja platvormiga; b)tagantlaetavad.MAZe ja KamAZe Läänemaal seks otstarbeks ei kasutatud.Taebla asulat valitses N.ajal aga Haapsalu EPT ning selle ettevõtte korraldada olid ka kõik kommunaalasjad.Ning Taebla prügiveok oli lihtne GAZ-53B kallur,millel kabiini ja kasti vahel tavaline Vene hüdrokraana.Konteinerid tühjendati kasti ja kõik. Konkreetne masin on muide praegugi alles ja päris heas korras,kuid kasutusotstarbe praegu siiski teine...Smile
Kuskil 1992-93 läks Haapsalu linna kommunaalmajandus ülke Ragn-Sellsile (kes erastas tollase Haapsalu Kommunaalkombinaadi) ning siis asendus ka Vene tehnika Volvodega.
Ning täna nägin Tallinnas ühte sellist GAZ-53 prügiautot sõitmas,millel pealisehituse paremal küljel miski konteinerihaaratsi moodi seade küljes-ehk siis külglaadimisega masin?Igatahes kere tagumine osa tundus sel suht hermeetiliselt kinni olevat.
Vasta
#14

MAZid koos nonde NORBAdega ilmusid 77-78 aastal.Ma võin küll eksida aga minu mälu järgi tulid nood Kamazid ikka tükk aiga hiljem.Ragn-Sells il oli mõni aasta tagasi ka sääne auto ,mis konteinari üle kabiini tühjaks lasi.Praegu pole sellist enam näinud.
Vasta
#15

Kes hästi mälu pingutab, sellel meenub. Norba esimene prügiauto tuli Tallinna 1939. aastal Rootsist. Oli teine ilmselt orange ja kallutas kasti tühjaks, samuti pressis prügi kokku. Seda võib detailselt näha vanas doc. filmis. Mis temast pärast sai, ei tea täna vist enam keegi.
Vasta
#16

Pole neid MAZ-prükkareid näinudki... Huvitav, millised nad välja näevad?
Kolm-neli aastat tagasi liikusid Tartus veel suured küljepealse tõstukiga Kamazid ja GAZ-id. Prügikastide käpa otsa ajamine oli mõlemal päris oskustnõudev töö, mida saatis alati suur kolin ja krigin. Ja kui kast oli üles vinnatud, rappus auto päris kõvasti. Kui mu mälu ei peta, siis oli GAZ-idel külje peal olemas ka spetsiaalne tugikäpp, mille sai kasti tühjendamise ajaks alla lasta, et auto liiga kaldu ei vajuks. Meenub ka seik, kus GAZ ei jõudnudki kasti üles vinnata, vaid hakkas imelikku häält tegema ja juht kiirustas kasti alla laskma. Samas on kasti ülesvinnamine ja \"katuseluugi\" kaudu tühjendamine ikka väga algeline meetod. Tänapäevased masinad on hoopis midagi muud.
Vasta
#17

Eesti Raudtee AS müüb enampakkumisel GAZ53a Prügiautot, asi seisab Balti jaama lähedal tasulises parklas juba pikemat aega.
[Pilt: 607943.jpg]
Vasta
#18

Tolle prügiveoautoga pole tänapäeval vist midagi teha,pole enam selliseid prügikastegi olemas(arvan,sest pole neid tükk aega juba näinud).
Reg. numbreid kaasa ei anta.
Kõrval olev mosse on ka kurvas seisukorras.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#19

Tapal on küll selliseid prügikastid kasutusel aga auto ,mis neid tühjendab on KAMAZ i baasil.
Vasta
#20

smolin Kirjutas:Nii 60-ndate lõpus-70-ndate algul olid Rakveres prügiautod GAZ 51, millel prügi tagaotsa luugist sisse kallati või kühvliga visati, auto sees oli prügipress. Tollal olid vanade majade hoovides veel betoonist või tellistest suured prügikastist, kuhu prügi pealt luugist sisse visati. Tagaküljel madalal oli teine luuk, kust siis prügivedajad rämpsu autosse kühveldasid. Pärast puistasid prügikasti kloori.
Minu lapsepõlves, 60-ndate lõpus-70-ndate algul liikusid Tallinnas Nõmmel ka sellised GAZ 51 baasil pressiga prügiveomasinad. Kühvellabidad olid nende põhivarustuses, kuna prügikonteinereid ei olnud ja enamasti briketituhk ja okkad-lehed tuli meestel kõik käsitsi peale kühveldada. Prügi koguti meie kandis kas puidust külgede ja kaanega prügikasti (kutsuti pühkmekastiks) millel puhastamiseks esikülg maha käis või lihtsalt hoovisügavusse hunnikusse. Kuna talvel külmas prügilasu suureks läbikülmand rõuguks, siis käis prügivdu ikka soojal ajal. Prügivedaja kabiini taga oli pressil luugike-midagi kapi sarnast. Sinna panid prügivedajad neile meeldima hakanud leidusid. Prügivedamise romantika seisnes veel selles, et üks meestest reisis objektilt objektile mitte kabiinis vaid kas kabiini või pressi juures astmelaual.
Tollal olid nii sibid kui prügivedajad oma teenistuselt samal pulgal taksojuhtide, kaevurite ja kohvikeetjatega. Majavalitsuse majadest laekus prügivedajatele tagasihoidlik kuupalk, erasektorist-haltuuralt aga 3-5 rubla tühjendamiskorralt.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne