Erik Kirjutas:no ma ei mõelnudki embleemi... rohkem kuju, kinnituste asetsemist jne...
Embleem ongi aga see, mis \"reedab\" asja päritolu. Vähemalt N. Liidu üli-unifitseeritud tehnika korral, kus erinevate tootjate eesmärgiks ei olnudki kaasaegsele turumajandusele nii ülitavaline tehniliste unikaal-lahenduste (kuju ja kinnituste) originaalsus ja selle kaudu turunishi võitmine, vaid pigem \"vana ja hea\" äraproovitu ehk juba teiste tehaste poolt edukalt toodetava taastootmine.
Et miks teha aastaid kuluvat kallist tootearendust, kui see on naabertehase pealt valmis kujul või pea valmis kujul kopeeritav? Jääb stardiperiood ära ja rahvamajandusele saab toota arvuliselt rohkem mootorrattaid (külmikuid, pesumasinaid, tanke, jalgrattaid vms). Niikuinii on turg riigi poolt jagatud ning põhjatu, kandes nimetust riiklik plaan. Tehased olid kõik nagunii riigi omand.
Kui nüüd \"moskvalas\"-võrridest rääkida, siis Degtjarovi nimeline ja Minski tehas olid Moskva tehasega võrreldes paremas seisus - Moskva tehase 125ne oli end juba heast küljest näidanud, mistõttu jäi üle sarnaseid vorpima hakata. Ja Moskva tehase tootearendusega on ka sotid selged - suur osa esialgsest \"tootearendusest\" seisnes selles, et pärast suure sõja lõppu pidi Saksamaa maksma kolossaalseid sõjakahjusid, mille käigus nõukogudemaa spetsialistid kruvisid lahti DKW tehase RT 125 tootmisliinid ja tarisid need Moskvasse. Ja vähemalt 1946. aasta M-1-A Moskvad sisaldasid hulgaliselt Saksa laojääkidest tükkegi
Seda vähemalt esialgu. Hilisem tootearendus siiski toimus, sest mainitud kolme tehase järgmised mudelid hakkasid üksteisest (ja ka RT 125st) tasapisi kaugenema mitmete sõlmede (amordid, paak vms) osas. Ja üks tehastest - nimelt see kuulipritse tootev - otsustas kümmeke aastat hiljem RT 125 alusel töömahtu suurendada hoopiski 175ni, pannes aluse \"jänestega jawale\"
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembri lõpuni avatud L.P 11-18