maagaas ballooni
#7

Kodugaasi baloonis on propaan, ehk C3H8, mis keeb normaalrõhul -42C juures, kuid on 0C juures vedel 5 atm rõhu all ja +30C juures vedel 10 atm rõhu all - ehk nn "kodustes tingimustes" saab propaani hoida vedelana (vedelikel on mitusada korda suurem tihedus kui gaasidel) lihtsas paarkümmend atm taluvas baloonis (nagu nõukogude aegsed punased kodugaasi baloonid olid).

Maagaas, ehk metaan CH4 keeb normaalrõhul -161C juures, kuid on vedel veel -80C juures 40 atm rõhu all.
Kõrgematel temperatuuridel ei saa metaani enam vedelana hoida mistahes rõhu all (kriitilisest punktist kõrgemal temperatuuril ei saa gaasi veeldada).
Seetõttu ei saa metaani toatemperatuuril hoida "tihedana" veeldatud olekus, vaid teda saaks hoida suure rõhu (ligi 200 atm) all kokku surutud gaasina - ehk maksad kalli kõrgrõhu balooni eest, maksad kalli kõrgrõhu kompressori eest, kuid tulemuseks saad vähesel hulgal balooni surutud metaani.

Näiteks nõukogude 50 liitrine kodugaasi baloon mahutab ligi 20kg vedelat propaani (propaani tihedus 507 kg/m3) - kui sinna tavalise laiatarbe kompressoriga suruda 8 atm peale kokku metaani, siis mahuks vaid 400 liitrit, ehk 0.4 m3, ehk 0.5 kg normaalrõhul olevat metaani.
20kg propaani või 0.5kg metaani samas baloonis on suur vahe.

Põhimõtteliselt saaks metaani hoida vedelana suurtes termostes (väline soojus ei aurusta termoses olevat metaani nii kiiresti) normaalrõhul veeldatuna mingi aja - see eeldaks vedela lämmastiku veeldamise jaama olemasolu, mis kodustes tingimustes kisub veidike ulmeliseks.

Samas kasutatakse 200 atm peale kokku surutud metaani Saksamaal autokütusena (erdgas, ehk CNG nime all - mitte segi ajada propaaniga, mida kutsutakse autogas, ehk LPG).
Pannes www.mobile.de detailotsingusse ainsaks otsingu kriteeriumiks vaid kütuse "erdgas CNG", saab mitmeid alla 1000 euro pakkumisi kasutatud autode kohta milles on maagaasi kõrgrõhu baloonid peal - nii saaks maagaasi hoidvad kõrgrõhu baloonid koos reduktoriga sümboolse hinna eest ja nii oleks maagaasi baloonide küsimus mõistliku hinna eest lahendatud.

200 atm võimekusega (mitme astmeliste: 8 atm -> 50atm -> 300 atm) kompressorite hinnad algavad mõne tuhande euro piirimailt - näiteks akvalangi baloone täidetakse kompressoriga, mille jõudlus on 100 liitrit/min, ning mis löövad 12 liitrise 200 atm akvalangi balooni täis ligi 20 minutiga, omades jõuallikana kas 5hj bensiinimootorit või 3 KW elektrimootorit.
Ilmselt on analoogsete (mitme astmeliste) maagaasi kompressorite hinnad samas suurusjärgus.

Kokkuvõteks: lihtsate vahenditega saaks tavalise kompressoriga maagaasi (metaani) kokku suruda 8 atm peale (terve garaaz on punaseid nõukogude aegseid odavaid gaasibaloone täis) - kui tahta vähese ruumalaga lahendust (nagu 200 atm all olev CNG autodes), siis läheb see oluliselt kallimaks.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
maagaas ballooni - Autor: vootele - 09-12-2009, 23:04 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: veix__ - 10-12-2009, 01:39 AM
RE: maagaas ballooni - Autor: Veteran - 10-12-2009, 09:00 AM
RE: maagaas ballooni - Autor: Prii - 10-12-2009, 10:02 AM
RE: maagaas ballooni - Autor: veix__ - 10-12-2009, 10:18 AM
RE: maagaas ballooni - Autor: Alts - 10-12-2009, 12:43 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: xyzwt - 10-12-2009, 13:42 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: veix__ - 10-12-2009, 14:13 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: giordanobruno - 10-12-2009, 14:59 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: 2715 - 10-12-2009, 21:41 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: aavu - 10-12-2009, 23:35 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: Timm - 10-12-2009, 23:25 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: giordanobruno - 11-12-2009, 11:52 AM
RE: maagaas ballooni - Autor: hulgus - 11-12-2009, 12:20 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: 2715 - 11-12-2009, 12:58 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: giordanobruno - 11-12-2009, 13:09 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: Ranno - 13-12-2009, 16:07 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: vootele - 13-12-2009, 19:20 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: aavu - 13-12-2009, 20:42 PM
RE: maagaas ballooni - Autor: 2715 - 14-12-2009, 10:30 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne