naisterahva jalgratas "Original Standard Cycle" 1936 (Eesti töö?)
#1

Ratas on valmistatud 1936. aastal (aastaarv tagaratta Torpedo-rummul), raaminumber on 0734215. Ratas on saadud üsna kulunud välimuses - rikutud galvaanika ja vigastustega värv -, kuid peaaegu täiskomplektsena. Puudu on ainult esisilt (alles on needid), leistangikäepidemed ning kleidivõrgud. Muud detailid on kõik küljes ja tõenäoliselt algsed, sh kett, pedaalid, kell, tööriistakott, porilauaebmleem jms.

Mahakistud esimärgist on näha selged kontuurid. Samade kontuuride ja mõõtmetega kleebismärk on raami püsttorul ning kannab teksti "Original Standard Cycle" ning kilbi kohal krooni. Kuigi embleem on kulunud, on ta suures osas loetav ning algne välimus enam-vähem tuvastatav. Võib oletada, et samasugune ja samade kirjadega on olnud ka tänaseks puuduv esimärk.

Ratta juures on hulk detaile kindlalt Saksa päritolu - Torpedo tagarumm, Unioni esirumm (kilbi keskel U-täht), 1930ndate teise poole tüüp-pedaalid, tagahelkur jms. Samas viitaks silt kindlalt Inglise päritolule, sest ei ole teada, et Saksa tootjad oleksid sellise ingliskeelse nimetusega ratast teinud. Seepärast võib oletada, et tegelikult on ratas Eesti päritolu - kokku pandud kättesaadavatest (pms Saksamaalt toodud) detailidest ning külge-peale pandud ingliskeelne silt.

Ratta üks iseloomulikumaid detaile on esiporilauda kaunistav lõvikuju, mis on 100% identne 1930ndate lõpu Rudonidega (vt 1938.a. naisterahva-Rudoni, kus on embleemi könt säilinud). Kui neid rattaid omavahel veel võrrelda, hakkab silma palju teisigi sarnasusi - täpselt identne leistang, täpselt identsed esikahvlilaagri detailid, täpselt identne tagahelkur (Rudonil küll purunenud), täpselt identne tagakahvel (sh mõlemal tagaotstest kroomitud), identsed raaminumbri sisselöömise rauad koos tavaga, et kuuekohalisele numbrile on 0 ette pandud. On muidugi ka erinevusi - sadulas, raami esiosasm, ketikaitses jms -, aga kuna need rattad pandi kokku import-detailidest, on see loogiline.

See viib mõttele, et äkki on nimetatud ratas valmistatud samas töökojas, kus valmistati Rudonisidki?

Kuna on plaan ratas taastada algsele lähedasse seisu, siis ootaksin kommentaare, eriti nendelt, kelle erakogus on ligilähedasi või samu rattaid-jäänuseid. Eriti oleksin huvitatud sildist, mis kannab kirjasid "Original Standard Cycle" - kindlasti on kellelgi see säilinud. Muidugi annab teha replika, aga võimaluse korral tuleks eelistada algset silti. Sildi neetide vahe on 45 või 46 mm.

Ratta muud eripärad - Hassia ketikaitse, KRZ-tähisega kell, lapiku otsaga esipidurikang (päris 1930ndate lõpul tulid juba tselluloiskattega), kaheosalise peene rombmustriga pedaalikummid. Raam oli kaunistatud peene kuldse paaristriibuga (suur osa säilinud), porilaudadel ja velgedel triibud tõenäoliselt puudusid.

Lõpuks pildid sellisena, nagu ma ratta sain:

[Pilt: standard_01.jpg]

[Pilt: standard_02.jpg]

[Pilt: standard_03.jpg]

[Pilt: standard_04.jpg]

[Pilt: standard_05.jpg]

[Pilt: standard_06.jpg]

[Pilt: standard_07.jpg]

[Pilt: standard_08.jpg]

[Pilt: standard_09.jpg]

[Pilt: standard_10.jpg]

[Pilt: standard_11.jpg]

[Pilt: standard_12.jpg]

[Pilt: standard_13.jpg]

[Pilt: standard_14.jpg]


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne