jalgratta tagarumm
#1

Millise tootja jalgratta tagarumm?
Asi ise kasutamata ja pärineb I EW aegadest. Kodaraid mahub peale 36, korpus on kaetud nikliga. Määrdenippel on omanäolise luugi-vedru lahendusega. Võlli otsal oleval suurel ümmargusel mutril asetseb kiri "hier nicht öffnen"(siit mitte avada). Muid kirjeid-numbreid välisel vaatlusel ei tuvastanud.

[Pilt: 68h88x.jpg]

[Pilt: 2jcc19j.jpg]

[Pilt: 2b8bvt.jpg]

[Pilt: rb9nb6.jpg]
Vasta
#2

Kõige rohkem NSU rummu moodi, aga ei ole selline, nagu mina näinud olen.
Vasta
#3

Kust ja millise muu kaubaga seoses selline rumm välja tuli?

Mul on kuri kahtlus, et ta on CENTRIX, väga meenutab ta seda. Nimelt minu ühel 1941.a. aasta algul Eestis toodetud jalgrattal on CENTRIX vabajooks. Tõenäoliselt monteeriti see sinna seepärast, et sõjaoludest tingituna ei olnud Torpedo enam saadaval ja kusagilt vast suudeti keeruliste aegade kiuste muretseda partii CENTRIXeid.

Praegu on minu nimetet 1941.a. jalgratas veidi kaugemal ära - lumikate on ülipaks, ülejäänud kola on rattal ees, mida ei taha niisama lumehange tõsta jne, jne. Seega ei saa ma oma CENTRIXit praegu koheselt kontrollida, aga esimesel võimalusel teen seda. Äärmisel juhul kevadel peale suure lume sulamist, aga loodan siiski palju varem.

Kui ta on CENTRIX, siis on tegu arvatavasti selle sama ratta tootnud tehase varuosajääkidega.

NSU on muide palju teistsugune, kasvõi paksendrandid on äärikute juures VÄGA PALJU laiemad. Sai just 4 päeva tagasi oma ETEKA restaureerimise käigus NSU rumm puhastatud vanast niklist ja roostest ning see lihvimise ja poleerimise käigus uueks galvaanikaks ette valmistada. Kuna kevadel sai veel üht NSUd algosadest ehitatud, siis tunnen ma NSU rummu nüüd kindlasti une pealt ära.

Milline, muide, see vabajooks seest välja näeb?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Eks ikka sama kaup, millest ma portsu kodaraid Sulle müüsin - see oli aastaid tagasi kui mäletad.
Minu vähenäinud silmad CENTRIXit ära ei tundnud nii, et jälle targem. Rummu molekulideks harutanud veel ei ole - eks annan teada, milline pilt seest poolt avaneb.
Igatahes tänud info eest.
Vasta
#5

Kasutaks jällegi meeldivat võimalust Valdole vastu joriseda. Saan aru, et Centrix´i teema on ta meeled haaranud seoses ühe teise rattaga, aga...!
Ja ka NSU on teinud üsna erineva väljanägemisega rumme, seda teab Valdo ka kindlasti. Ise ona suures tarkuses pakun, et tegu pole mitte NSU ega ka centrixi rummuga (kuigi välistada ei saa ka neid variante), vaid tegu on lihtsalt tundmatu rummuga. Minu erakogus olev centrixi rumm ei ole hetkel lume all, katsun seda kaeda, samuti on mul mingi sarnase väljanägemisega tundmatu markeeringuteta rummujäänus, peale löödud mitmeid numbreid, võta kinni, mis on.
Vasta
#6

(29-12-2009, 12:53 PM)kass Kirjutas:  Kasutaks jällegi meeldivat võimalust Valdole vastu joriseda. Saan aru, et Centrix´i teema on ta meeled haaranud seoses ühe teise rattaga, aga...!

Ma ei öelnud, et see on Centrix, lihtsalt oletasin seda ühe võimaliku variandina.

Aga olgu... kaevan oma arvatava ARE/SÄDE 1941.a. Dollari suurte lumevallide ja mudrulademete tagant välja ja vaatan selle üksikasju veidi. Siis saab täpsemalt öelda, kas seesinane irdrumm on Centrix või pole.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

(29-12-2009, 12:53 PM)kass Kirjutas:  ... pakun, et tegu pole mitte NSU ega ka centrixi rummuga (kuigi välistada ei saa ka neid variante), vaid tegu on lihtsalt tundmatu rummuga.

Käisin oma 1940./41.a. Eestis valmistatud Dollaril ligi, kus Centrix all.

Kahjuks ei saa aga kõnelda ei poolt ega vastu. Jah, rumm üsna samasugune, ma mõtlen läbimõõdu, läbimõõdu ja laiuse suhte ning kodaraäärikutest väljaolevate rantide osas. Aga... paksendid minu Centrix'il veidi laiemad ja ääreseib pole sakiline (nagu sel irdrummul), vaid sile. Aga... ka Torpedo rumme tehti nii- ja naasuguste iluvidinatega. See mutter, kus on peal avamise keelukiri, on Dollaril aga vastu raami ja ei paista üldse.

Ja mis peamine, minu Centrix'il on rummu peal kirjad:

CENTRIX
401
Modell B
System
Gottschalk
Patent

Aga... jällegi, ka Torpedosid ja selle derivaate oli nii- ja naasuguste kirjadega ja hoopis ilma kirjadeta (nt Gamma, aga ka mõned 1920ndate lõpu isendid).

Lahenduse leiab vast siis, kui ma kunagi oma Dollari osandan, näiteks restaureerimiseks/korrastamiseks ja Centrix'i vabajooksu sisust fotod teen ning siia üles panen. Aga jälle ei luba, millal... sest praegu on mul korraga kolm Eestis toodetud ratast algosadeks võetud ja restaureerimises ning neljandat ei tahaks hästi neile samal ajal juurde lisada.

Lõpuks üks hädine pilt minu Centrix'ist (tehtud väga halvis tingimusis):

[Pilt: centrix.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Eestis kasutatud vabajooksud olid New Departure,Komet ,Astoria, Rotar, NSU(Sterling), Torpedo. Badenia ja FN /Belgia/ olid Torpedo täpsed koopiad,hakati tootma siis, kui Torpedo litsens lõppes. J.Mikiver ´Rattasõidu õpik´1930. Millegipärast ei ole Rootslaste Novo mainitud? Hakati tootma vist peale 1930ndat.
Vasta
#9

(30-12-2009, 22:31 PM)illi123 Kirjutas:  Eestis kasutatud vabajooksud olid New Departure,Komet ,Astoria, Rotar, NSU(Sterling), Torpedo. Badenia ja FN /Belgia/ olid Torpedo täpsed koopiad,hakati tootma siis, kui Torpedo litsens lõppes. J.Mikiver ´Rattasõidu õpik´1930.

Minul on lisaks veel Union, Victoria, Mundus, Novo, Eadie.

Ja Torpedo koopiatest on mul olemas KOD, GEO, LVF ja Perry. Ja Saar tegi 1940.a. Torpedo koopiat Säde.

Ja siison Torpedo sarnane Dürkopp, mis erineb esimesest ketaspiduri poolest.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

Mikiver 1930 a veel ei teadnud Sinu erakogust midagi. Minu teada tulid Sinu poolt nimetatud tegijad hiljem.
Vasta
#11

Imelik, et Mikiver Valdo erakogust ei teadnudRolleyes, aga tegelikult kulus ka mul omal üsna palju aega, et Valdo enda ja ta koguni jõudaSmile. Ise veel küsin, et kas Rotar tuleb lugeda Rotax või ongi see Rotar olemas. Ja Dürkopi rumm on ju ikka Torpedost erinev, see ketaspidur jms seal rummu sees eristab teda ikka täiesti. Eks neid rumme oli veelgi, aga ei tule praegu meelde midagi, oli vist ka justkui seniilsus ja skleroosRolleyes, aga kindel ei ole.
Lisaks minu erakogu esindus - Centrix on samasugune (olnud kunagi noorest peast), nagu Valdo pildil toodu.
Ksf? Illi123 küsimusele Novo kohta teatan, et varasematel rootsi Husqvarnadel olid Novo jooksude asemel näit. Rapid N ja/või Mikado vabajooksud. Kas Mikiver teadis seda?Rolleyes
Vasta
#12

Kontrollisin,Mikiver arvab ikka Rotar olema.
Vasta
#13

(30-12-2009, 22:31 PM)illi123 Kirjutas:  Badenia ja FN /Belgia/ olid Torpedo täpsed koopiad,hakati tootma siis, kui Torpedo litsens lõppes. J.Mikiver ´Rattasõidu õpik´1930. Millegipärast ei ole Rootslaste Novo mainitud? Hakati tootma vist peale 1930ndat.

Mul on ühe Badenia jäänuseid. Kuskil oli link kirjaga Badenia1926. Torpedost on tema üsna kaugel, mõõtmed on hoopis teised. Veo osa on jah Torpedo moodi, aga pidurivärk - käis sama põhimõttega, nagu veo osa kiilrullikutega, ent vastupidi ja rullikud surusid pronkskattega piduritrumlit laiali. Torpedol teadupärast surutakse seda trumlit laiali kahe koonuse vahele. Mäletan veel, et püüdsin seda rummu kuidagi komplekteerida, aga puudu oli kiilrullikute separaator. Alles on vist rummu kest, hammasrattaalune koonus tükkis kiilrullikute südamikuga ja see piduritrumli osa. Kiilrullikute südamik on pikk, ulatub peaaegu vastaspoole kodararingi alla ja teise poole koonus on piduritrumliga ühes tükis.
Vasta
#14

Mis rumm on see? Suurem. Toonitan veel kord, et väiksem rumm pildil on mõõdupuuks. On teada,et suurem rumm pärineb I EW aegadest, on kaetud kroomiga ja mahutab 36 kodarat.Mingeid kirjeid-markeeringuid ei tuvastanud.

[Pilt: 9pyz5h.jpg]

[Pilt: 2ewpfl3.jpg]

[Pilt: av3b0m.jpg]
Vasta
#15

(29-12-2009, 02:08 AM)onumeelis Kirjutas:  Millise tootja jalgratta tagarumm?
[...]
Võlli otsal oleval suurel ümmargusel mutril asetseb kiri "hier nicht öffnen"(siit mitte avada). Muid kirjeid-numbreid välisel vaatlusel ei tuvastanud.


Niisiis, minu 1941.a. Kiire (end. Are) rattatehase rattal all oleva Centrixi "hingeelu" on nüüdseks siin foorumis kõigile huvilistele vaadatav. Kui Sa enda oma lahti võtad, peaksid kiirelt tuvastama, kas Sinu isend on Centrix või pole.

Igatahes, kui ta on Centrix, on ta selle veidi vanem mudel veidi teise välimusega. Centrixi kasuks räägib igatahes asjaolu, et Sinu vabajooks on reguleeritav ja avatav paremast koonusest. Minu isendil (Modell 401)vasaku koonuse juures avamise keelukirja peal polnud, kuid vasak koonus oli mingi keermeliimina toimiva ollusega kindlalt võllile istutatud (fotodel selle jäänused küll juba eemaldatud).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne