restaureeritud naisterahva jalgratas Riga-26, 1958.a.
#1

Ratas sai soetatud 2005.a. Suursõidu ajal ühes vahepeatuses. Kroom oli säilinud talutavana, raam aga keevitatud ja üle värvitud ning tagaratas oli vahetatud.

2007.a. jaanuaris sai ratas tõsisemaks restaureerimiseks ette võetud. Tagumine, deformeerunud ja keevitatud osa raamist sai täielikult asendatud, leitud sai õige tagaratas ning mõned kroomdetailid paremate vastu vahetatud. Sai ka leitud kõik puuduvad pisiasjad ja ajastule õiged rehvid koos ajastu ventiilidega. Värvkate koos kaunistustega sai täielikult uuendatud vanade eeskujude alusel. Kroomi osas kasutasin säilinut (st paremaid säilinud osi üle oma kõikide doonorite), midagi üle kroomima ma ei hakanud. Sama kehtis tsinkosade (poldid, mutrid, seibid, kodarad jms) kohta, mis kogusin samuti kokku parimad üle kõikide doonorite.

Restaureeritud tulemus on näha piltidel. Veidi küsitavusi jäid tekitama järgmised asjad:
- Tööriistakott kinnitus tavaliselt sadula taha, sel sadulal aga polnud vastavaid aasasid ja ma neid panema ei hakanud. Kuna ostes sai selle nagunii eraldi paberisse pakituna kaasa, olen kuulnud, et nii mitmedki kinnitasid ta juba algselt pakiraami toru külge nagu minagi.
- Ratas on terve elu sõitnud Viljandimaa, mina kruvisin talle külge aga Tallinna 1960ndate aastate numbrimärgi.
- Esiembleem võis olla puna-sinises kombinatsioonis värvitud. St - kuni ca 1957-58 aastani ta tavaliselt oli värvitud, hiljem, 1960.a. paiku enam sageli ei viitsitud seda teha. Ma ei tea, mismoodi oli sel rattal selle detailiga tegu - mingeid värviosakesi sildilt igatahes ei paistnud.
- Puudu on pump ja kleidivõrgud.
- Puudu on pakiraami vedru.

Muus osas peaks kõik olema õige ja autentne. Alates aprillist 2007 asub ratas kõigile huvilistele vaatamiseks Palmse mõisas Tehnikamuuseumi kollektsiooni deponeerituna.

Teadmiseks teistele kaasfoorumlastest Riga ratta fännidele ja taastajatele - minu andmetel mudel Riga-26 alates selle ilmumisest 1958 kuni tootmise lõpetamiseni 1961 kevadtalvel ei muutunud. Seega kõlbab see restaureeritud ratas eeskujuks teistele kõikidele Riga-26 taastajatele, seda enam, et ta on avalikkusele vaatamiseks ka väljas.

Küll aga varieerus veidi värvilahendus/välimus järgmistes nüanssides:

- Peale musta põhivärvi oli kasutusel ka tumeroheline, tumesinine ja tumepunane. Sinisel ja punasel variandil eelistati kuldsete kaunistuste asemel tihti hõbedasi (ma ei ole küll kindel, kas kõikidel). Kaunistuste muster ja kaks punast rõngast püsttorul oli kõikidel Riga-16/26del samad (Riga 16 on Riga 26 meesterahvaratta vaste).

- Lisaks kroomitud porilaudadele/velgedele kasutati ohtralt ka värvitud variante. 95% oli reegliks, et värvitud porilaudadele vastasid ka värvitud veljed (ma olen näinud elus ühte ratast, kus olid värvitud porilauad, aga kroomveljed). Värvitud porilauad/veljed omasid tavaliselt keskel laia triipu (toon-toonis põhivärviga) ja mõlemal pool seda kahte kitsamat triipu. Kitsamad triibud olid hõbedased/kuldsed vastavalt sellele, mis värvi oilid raami "3-3-3----" kaunistused. Kunagi, kui saan aega, pean foorumisse panema punase, sinise ja tumerohelise värvitud velje näidised (mul peaks kõik eri variandid originaalvärvis olemas olema).

- Kui mustal rattal olid värvitud porilauad/veljed, siis keskmine lai triip puudus. Ühe sellises värvilahenduses 1958./59.a. meesterahvaratta Riga-16 olen siin foorumis ka eksponeerinud.

Erinevusi eellasega, kuni 1958. aastani toodetud naisterahvarattaga Riga-20 ei hakka ma siin üle lugema. Kõik soovijad võivad need fotodelt ise leida, kuna olen ühe tehasevärvis säilinud 1957.a. Riga-20 siin foorumis ka eksponeerinud.

Lõpuks ka pildid:

[Pilt: riga26_1.jpg]

[Pilt: riga26_2.jpg]

[Pilt: riga26_3.jpg]

[Pilt: riga26_4.jpg]

[Pilt: riga26_5.jpg]

[Pilt: riga26_6.jpg]

[Pilt: riga26_7.jpg]

[Pilt: riga26_8.jpg]

[Pilt: riga26_9.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Kõigepealt, ratas on ilus, nagu ikka Smile

Ühe väitega ei taha aga nõustuda:
(14-01-2010, 14:14 PM)valdo Kirjutas:  - Kui mustal rattal olid värvitud porilauad/veljed, siis keskmine lai triip puudus. Ühe sellises värvilahenduses 1958./59.a. meesterahvaratta Riga-16 olen siin foorumis ka eksponeerinud.
Ühe kuni paari säilinud ratta põhjal sellist üldistust teha on natuke liiast. Lisan teine kord siia pildid musta värvi porikast laia triibuga keskel.

Indrek
Vasta
#3

(14-01-2010, 14:34 PM)indrek Kirjutas:  Kõigepealt, ratas on ilus, nagu ikka Smile

Noh... eks ta hädapärast ehk käib kahh... Vähemalt eemalt vaatamiseks Wink

(14-01-2010, 14:34 PM)indrek Kirjutas:  Ühe väitega ei taha aga nõustuda [...] Lisan teine kord siia pildid musta värvi porikast laia triibuga keskel.

Mis värvi lai triip? Kuna punasel on ta punane, sinisel sinine ja rohelisel roheline, siis mustal peab ta olema must ehk olematu Smile Ja eks neid näiteid, mille põhjal ma seda järeldust tegin, pole mitte 1-2, vaid ikka kümneid ja kümneid Smile. Esimene ratas, mille ma poisikesena endale sõitmiseks üles ehitasin (nii algsena ja hästi kui oskasin), oli 1959.a. Riga-16. Korjasin osad küla pealt, metsaalustest, prügimägedelt jms kokku. Sellal, 1980ndate aastate algul, liikus/vedeles Riga erinevaid modifikatsioone igal pool külade vahel ikka masskogustes. Ja üldistused erinevate värviskeemide kohta tegin ma enda jaoks just siis, kui nähtavat toormaterjali oli veel tohututes masslademetes igal pool. Sedan'd küll, et enda erakogusse soetasin eri variantide näidised tunduvalt hiljem, nii alates 1990ndate esimesest poolest kuni tänaseni Smile

Aga... aitäh teadmiste avardamise eest - näha tahaks seda mustapõhist laiatriibulist!

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Tore jalgrattas.Lisan veel,et rohelistel jalgrattastel kasutati ka hõbedaseid kaunistusi.[/font]
Vasta
#5

(14-01-2010, 14:51 PM)valdo Kirjutas:  Aga... aitäh teadmiste avardamise eest - näha tahaks seda mustapõhist laiatriibulist!
Hea meelega lisan fotod! Muide, ma seni arvasin, et see on levinum variant.
   
Vasakul: must taust, hõbedased peened triibud äärtes; lai roheline triip keskel
Paremal: must taust, kuldsed peened triibud äärtes, lai roheline triip keskel

Punase laia joonega varianti ei leidnud külmast garaaþist üles Sad

...või olen ma millestki väga valesti aru saanud?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne