Saare tehase tsikkel EMSA kogus
#61

Ma ei oleks seda vana ja mõttetut teemat enam torkinud kui mitte see ajakiri poleks ette sattunud...
Mida kosta siis ksf! Sassi postituse peale?
No ei ole selle masina lahendused head ja originaalsed. Ja ei ole see masin (küllaltki suure tõenäosusega, 99,9%) Saare tehasega seotud. Vändad on aga lihtsalt tagaratta piduri lülitamiseks (puudub tagaratta piduripedaal). Lisaks on fotomaterjal petlik, pildilt võib jääda mulje, et ka esihark ei sobi selle raamiga kokku jne...Siin on lahenduseks minna kohapeale asja uurima.
Mida me oleme antud teema põhjal siis õppinud?
Et oli EW mootorrattaspordi kandepind ahtake, nende võrride kohapealt lausa väga nigel, seda praktiliselt polnudki.
Ja väita, et see võrr, millega Seeman sõitis, oli Saare tehase esindustsikkel, pole õige. Pole seda (tegelikku Saare oma) eriti kusagil reklaamitud kui Saare tehase toodangut, rohkem on mainitud, et Villiers 123 või 125 ccm masin. Ja Seemani ning selle Villiersi 123 ccm kohta on andmeid ainult 1937 - 39 aastatel, täpsemalt ainult 2 aasta jagu vist.
Ksf! Aspelund on siin kirjutanud toetudes Ksf! Märt Karu kogutud pärimustele Saare tehase tööliselt hr. Sõelsepalt, et........
"Võidusõiduratastest.
Siin ma refereerin Märt Karu teadmistepagasit.
Saare tehase endine mehhaanik Henno Sõelsepp kinnitas temaga peetud vestluses, et Saare tehases ehitati paar või mõned võidusõidumootorratast. Asja peamiseks eestvedajaks oli Leo Seeman. "

Mida arvata? Ehitati paar või mõned... Selge on, et ehitati vähemalt 1 123 ccm Villiers mootoriga "Tempo" analoog. Selle kohta on andmed olemas, pildid, kirjutised Seemani sõitudest. Kas oleks olnud vajadust selle lühikese Seemani sõitmise ajal ( 37 - 39) vaja ehitada 2 või paar analoogset aparaati? Ilmselt mitte. Ehitati väidetavalt Seemani initsiatiivil. On väidetud, et vana Saar polnud üldse tsikli või võrride tootmisest huvitatud olnud, et rohkem töötajate huvist oli asi toiminud. (lihtsalt väide, ei enamat).
Kas siis need väidetud 200 ja 250 ccm Villiers mootoriga tsiklit (millest üks täiesti säilinud on) ei ole tegelikult sinna "2 või mõned võidusõiduks ehitatud tsiklid" alla kuuluv? Mingiteks seeriatoodangu prototüüpideks (säilinud 250 ccm aparaadi põhjal) neid nagu arvata ei saaks? Ja milleks muuks neid oleks pidanud ehitama, kui võistlemiseks või tulevase toodangu prototüüpideks? (tehase kontekstis?).
Ja milleks üldse ehitati selle teema sündi põhjustanud aparaat, kui antud masina võistlusklasi kandepind oli niivõrd ahtake, kes seda tegi ja milleks? Selge peaks olema, et ilmselt pole sel asjal mingit seost saare tehasega, v. a. kui tõesti Seeman algselt tegi mingi aparaadi mingisuguse vanakooli raami baasil ja sai ehk tehase kaudu mootori ja pärast tegi teise võrri tehase raami, paagi, rataste ja kogu koostu baasil, sealt tuleks ka 2 või mõned. Aga sel juhul oleks ebareaalne, et algne (humoorikas ja koduvillane) variant oleks säilinud sellisel kujul meie päevini, vähemalt mootor oleks sealt maha võetud ja ära kasutatud kusagil mujal järgmise relva tootmisel ....

Mida kokkuvõtteks öelda?
Pole vaja vanades asjades sonkida, las jääda meile Ümera lahing, Saare võidusõidutsikkel jms rahvuslikud legendid!
Siia foorumisse kirjutagem rohkem õigetesse alafoorumitesse, nagu "naljanurk", ostan, müün ja vahetan ning sellest, kuidas pottsepaauto kongi soojaks saada. Keda huvitab aga antud võrr, minge kohapeale, suruge ksf! Emsa (kes pole igaks juhuks siia foorumisse peale novembrikuud sisse registreerinud) vastu seina, laske aparaadi kummid tühjaks ning võtke ventiilid ära....

Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne