Kahetaktilise mootoriga võsasae Dolmar lahkamine
#1
Teen oma näpuharjutustest eraldi teema. Niigi tekitasin võõra teema kaaperdamisega juba segadust...Sad

Sarnast teemat käsitlevad on veel lõimed:
Probleem trimmeriga Stihl fs55 ja Küsimus Stihl FS 450 võsasae kohta

Koondan nüüd oma muret puudutava leitu siia kokku - ehk on kellegi tulevikus abi. Siinkohal suur tänu kannatlikele kaasfoorumlastele Gravity ja Moto555, teie kirjutised on suureks abiks.

Patsient Dolmar MS-4510 aastast 2005. Praeguseks (suvi 2013) teinud umbes kolmkümmend paagitäit (ehk nelikümmend tundi). Kuni eelmise aasta suveni null probleemi. Tavapärane hooldus reduktorimäärde ja õhufiltri puhastamise näol ikka toimus, kuid midagi vahetada ei olnud vajadust.

Eelmisel suvel ühel vihmasel päeval aiaääri niites hakkas tembutama - peale seiskamist enam ei käivitunud. Kuni seiskamiseni käis kenasti, oli jõudu niita ja pöördesse läks isuga.

Küünalt maha võttes oli see punaka kihiga kaetud ja sädet netu. Selge - värske bensiin on küünla ära tapnud.

Vahetasin küünla uue universaalse vastu (viga?) ja tegin uue segu. Selle aja jooksul oli saag kenasti maha jahtunud. Külmast peast käivitus taas probleemideta ja osjad said jälle tamiili maitsta. Kuni oli käes järjekordne tamiilivahetuse aeg - kasutan Oregoni FlexiBlade "ketast". Kui püsin töötades ärkvel, siis kestab tamiilipaar pea tunni ära. Aga sõrmest jämedam oks või putk ampsab tamiili küljest. Ning see juhtub kohe, kui sarvis magama jääd...
Kuum mootor enam ei käivitunud. Küünal maha ja uurima. Seekord oli küünal korras - valge isolaator oli pooletunnise tööga omandanud kerge pruunika varjundi, küünal oli kuiv. Ja kuradi tuline...Sad Järgmisena kahtlustasin karburaatorit küünal oli ju kuiv. Kuniks seda lahkasin, jahtus mootor jälle maha. Karburaatorist mingit sodi ei ilmunud, membraanid olid terved ja venimata, sõel puhas, tihendid terved. Karburaatori ja silindri vahel olev kummikaelus oli terve ja elastne. Kuna kodus Walbro WT-225A karburaatorit ühegi mootori pealt laenata polnud, otsustasin mitte aretada ja ladusin kokku tagasi. Jälle käivitus kenasti ja laulis etteantud noodil. Kuniks tamiili jagus - peale hambavahetust enam ei käivitunud.

Peale võõra teema kaaperdamist pikenes kahtlusaluste nimekiri veelgi. Hakkasin neid ükshaaval kõrvaldama.

Esmalt ostsin õige küünla: Bosch WSR6F (Dolmari originaal 965603021 on Champion RCJ6Y, kuid mul on tšempionitega kana kitkuda veel Mazda ajast Big Grin ).
Karburaator sai uue tihendikomplekti. Kuna see on suurem lammutamine, sai kohe ka summuti ette võetud ja läbi tudeeritud. probleeme ei olnud. Silindri mõlemast avast paistis töötanud, kuid kriimudeta kolvihõlm...
Uute tihenditega kokku laotud karburaatori jaoks sai ka uus kütusefilter paaki pistetud ja puhastatud paagi rõhutasandit.

Mul õnnestus esimest korda elus välja rääkida tahhomeeter ja teha karburaatori häälestus selle alusel. Oma rahuloluks ei saa jätta märkimata, et mõõteriist vaid kinnitas mu senist praktikat reguleerida karburaatorit persetunnetuse järgi...Toungue

Tulemuseks oli veidi stabiilsem tühikäik ja kindel üleminek tühikäigult tööpööretele. Seni kippus korraks (nii kolmandiksekundiks) lämbuma enne, kui pöörded tõusma hakkasid.

Aga soojalt ei käivitu....Toungue

Mõõtsin surved kompressomeetriga ja sain tulemuseks 9+bar. Kuna mu kompressomeetril ei pea survekklapp, siis hakkab nõel kohe langema ja päris maksimumi üksi tehes ei saa kätte... 40+ kuubikulise silindri kohta pole paha tulemusBig Grin

Asjatundja sõnadest julgustust saanuna võtsin plaani karterisurvete mõõtmise. Mis küll lükkus edasi, kuna võsakas sai vahepeal talvituma sätitud. Kevadel õnnestus teha mõlemad testid ja tõdeda karter tihedaks. Tõsi, päris veatu see ei ole, kuna lõunaks vaakumi alla jäetud karterist oli alarõhk ära lahkunud paar tundi hiljem naastes. Samas ei saa ma olla lõpuni kindel, et mõni ühendus läbi ei andnud.Rolleyes Igatahes pool tunnikest püsis alarõhk kenasti 0,32 peal.

Sel kevadel olid lootused päris kõrgel, kuna säde tundus tugevam olevat. Aga esimene seiskamine kettatankimiseks andis tulemuseks vaid "...ümbruses lendavad suguorganid ja anatoomiaõpiku...", kui laenata üht kaasfoorumlastBig Grin

Kuuma mootori säde on olematu ja hüplik, külmal veidi parem. Seega sai kinnitust minu kahtlus, et süütemoodul on vigane. Pooli lehed on tõepoolest roostesed ja ka hoorattal oli näha väikesi kriipse. Otsustasin pooli nädalakeseks boileri otsa kuivama saata ja vahepeal tekitasin veel segadust süütepooli defekteerimise ja paigalduse võtete teemal . Eile haarasin boileri pealt sooja pooli ja kruvisin sae kokku. Teadmiseks teistele: kolmeks keeratud 80-grammine koopiapaber jättis minu lehtkaliibrite järgi 0,24 mm pilu ja hooratta magnet hoidis pooli kenasti omakohal kruvide paikasobitamiseks.

Koostamise võis lugeda õnnestunuks, kuna midagi halvemaks ei muutunud.Rolleyes Külmalt käivitub endiselt hästi, soojalt käima ei lähe. Jahtub maha ja käivitub taas. Alati....

Esimesed tööminutid põhjustasid küll ebameeldiva üllatuse liigmadala tühikäigu tõttu, kuid see allus kenasti L-kruviga sättimisele - midagi järelikult pooli uuspaigaldus tegi. Ka seguklapi piirdekruvi tuli veidi väljapoole keerata. Kruttimise tulemusena podiseb kenasti tühikäiku, välja ei sure ja kaasa ei vea. Pöördesse minekule ei oska midagi ette heita. Aga soojalt käima ei lähe...

Seega on järgmiseks soetuseks uue süütepooli hankimine. Sakslasele omaselt on selle hind päris krõbe: MakServ (kes Dolmarit ametlikult hooldab) pakub 111€ eest, ksf. Moto555 leidis Saksamaalt hinnaga 84 (+7 versand)... Mis on mõlemal puhul täpselt nii palju, et seda raha mul välja käia ei ole plaanis. Kuniks kosun, töötan pikkade puhkepausidegaBig Grin Hobivärk, saan töid sättidaToungue

Kuna ottomootor ei ole mulle päris võõras, siis kahtlustan ise lühiskeerde poolis. Ning ma ei ole üksi. Säde ju on, kuid äärmiselt nadi säärane. Olen kunagi Fordi lahjat sädet jälitades säärase pooliga hädas olnud. Tõsi, sel tegid lühiskeerud elu huvitavaks poolsooja kapotialuse korral. Poolivahetusega toona probleemid kadusid. Eks need kaovad ka nüüd, kui ma täiks uue pooli soetada.
Vasta
#2
(05-08-2013, 13:35 PM)v6sa Kirjutas: Pooli lehed on tõepoolest roostesed ja ka hoorattal oli näha väikesi kriipse.
...................
Kuna ottomootor ei ole mulle päris võõras, siis kahtlustan ise lühiskeerde poolis.

Lühiskeerud tekivad niiskuse (tekitab plaatide vahele rooste) tõttu paisunud trafosüdamiku ja lisanduva sooja mootori soojuse koosmõjul.
Proovi kord kohe käivitada, kui oled välja suretanud. Et mootori soe ei jõuaks levida poolini. Muidugi siis kui mootor on juba töösoe.

Jahtumise aeg kasuta õlle avamiseks!!
Инвалид информационной воины.
Vasta
#3
Vigane süütepool annab ka vahest märku pisikese plärinaga ja tekib ka mõtte,et karburaator on õhtal. Tegelikult tekitab paljusid anomaaliaid süütepool..... Ja vigast pooli annab teinekord päris otsida.... Kõige kavalam on laenata sõbralt samasuguse mootori süütepool ja asi ära testida. Mul on endal mitu ühte marki saagi ja hea on juppe ringi tõsta.Wink
Vasta
#4
mis õli sa kasutad ja mis vahekorras segad?
Vasta
#5
(06-08-2013, 01:34 AM)Moto555 Kirjutas: mis õli sa kasutad ja mis vahekorras segad?

Segu teen 1:40le, praegu on Stihli purgis saeõli. Bensiin 95E kohalikust tanklast (Kernu Krooning). Sama segu ja õli kolmele mootorile.

Kusjuures küünla tapnud kütus oli Alexela Soomekleepsuga püstolist...

(05-08-2013, 22:13 PM)TALUPOEG TALUJA Kirjutas: ...
Kõige kavalam on laenata sõbralt samasuguse mootori süütepool ja asi ära testida. Mul on endal mitu ühte marki saagi ja hea on juppe ringi tõsta.Wink

Ma kaldun arvama, et arvestades Eesti üldist Rootsilembust, on teise Dolmari leidmine kaunikesti tühine lootus. Mina enda oma ostsin veel Konekeskost ja see oli nende kolmas müüa.
Vasta
#6
Kui jutt õlide peale läks, siis oma tuttavate metsameeste soovitust edasi andes: kasutage ainult XP markeeringuga õlisid, eriti suvel. See õli pidi suutma põlemistemperatuuri madalama hoida. Suvel olevat eriti hästi märgata. LS õlisid võid kasautada kui teed paagitäie päevas ja eriti vinti ei anna. See väide muidugi ei pretendeeri apsoluutsele tõele aga mõned ringkonnad juhinduvad sellest loosungist.
Aquila captas non muscas.
Vasta
#7
Madalam põlemistemperatuur pigem tahmab vms kes seda ütleb mis see normaalne temperatuur on või kuidas ta nii kuumaks läheb, et käes ei kannata enam hoida aga fakt on see, et jaheda ja niiskema ilmaga käib mootor paremini , rohkem hapniku, kiirem ja puhtam põlemine ja õli on tähtsal kohal selles protsessis..

Hetkel soovitus Husqvarna HP õli, õige vahekord, seaded ja hooldatud masin ja gaasi vajutaja peaks teadma detailselt kuidas masinaga ringi käia..

Pliivaba küte omal kohal mõnel isendil aga solkküte teeb palju kurja

Kuigi Dolmaril on oma õli vahekorraga 1:100, 1:50 ja mingi muu õli puhul 1:40 siis igat odavat pläusti ei soovitaks kasutada ja ennem masina kasutamist korralikult manuaali läbi lugeda mida tohib mida mitte ja Dolmari manuaal sisaldab ka vigade kirjeldust sh sinu viga lihtsalt lahti seletatult
Vasta
#8
(06-08-2013, 18:22 PM)Moto555 Kirjutas: ...
sh sinu viga lihtsalt lahti seletatult

Jep, seal on pea poolte (sh. sädeme puudumine) vigade puhul kirjas: pöörduda volitatud hooldusesse. Ehk siinkandis MakServi.Toungue

Sest tavakasutajat ei huvita, MIKS sädet ei ole. Tema tahab, et masin laulaks ettantud noodil. Mina ei liigitu kuidagi normaalse kasutaja alla...Toungue

Mis puudutab õlisid, siis vahekorda 1:100 julgeks ma pruukida siis, kui mootor käiks pidevalt ehk palgatööl. Aga minu oma teeb paaki kolm (sedagi viimasel ajal nii paarikümneminutiste sutsakate kaupaRolleyes ) ja seisab jälle kuukese...

Õlisem segu minu võsakale halba ei tee - katalüsaatorit ju pole. Katiliste mootorite omanikud peavad ette vaatama.

Ka praeguse õlipurgi küljel on lubadus, et võib pruukida 1:50le. Ma siiski olen nii lahjat vältinud - sama segu söövad ka mu vanemad mootorsaed ja neile tundub kuidagi kohatu nii lahjat leent pakkuda.Rolleyes Sestap ka 1:40le - kindel on kindel. Seda enam, et mul kulub aastas kõigi oma kahetaktiliste toitmiseks nii liitri jagu õli. Ega selle omadused avatud pudelis parane...Toungue
Nojah, tegelikult on õlipurgi dosaatorils lihtsalt 125 ml märk...Rolleyes

Kui varem sai tõsisemalt trimmereeritud, siis sai küll konkreetse ettevõtmise tarvis 1:100 segu tehtud otses kaasa tulnud Dolmari kirjaga purgist võet õliga, aga nii tõsiseid ettevõtmisi oli äkki 10 liitri jagu päris esimestel aastatel...

Muide, too eelmisel suvel meie hulgast lahkunud küünal oli tehaseküünal ja 1:40 ei olnud küll sellele mingeid tahmaseid märke jätnud. Normaalselt kohvipruun ja üsna viisaka sädevahega oli enne, kui Alexela "standardikohane" põlevvedelik selle kenasti punaseks värvis.

OT ka.
Samast kanistrist sai paagitäie ka Dolmar 100S mootorsaag ja selle küünal tõmbus samuti punakaks. Tõsi, elas selle paagitäie üle ja käis selle kevadeni. Siis langes inimese ignorantsuse ohvriks ja hukkus kangelaslikult tööpostil, jäädes langeva tüve alla. Pakun, et peale punastamist jõudis teha kaheksa-kümme tundi. Etteheiteid talle ei ole.
OT off.

Kui nüüd hakkan meenutama, siis sama jant oli ka mootorsaelaade tootega Partner 351XP, millele sai ämmale puid lõigates sisse valatud viimaseks paagitäieks paari aasta vanune saesegu. Seepeale lahkus säde olematusesse ja selle taastas alles uus süütepool. Tõsi, se saag läks vana kütusega töötades ka sigatuliseks - ilmselt ei vastanud viimane enam eriti standardileToungue

Seega on arutelu Dolmari käivitusprobleemi üle lõppenud: võsakas hakkab käima alles siis, kui koonrist omanik täib toimiva pooli soetada.Cool

Üldist juttu kahetaktimootorite teemal mahub siia aga juurde ikkaBig Grin

(06-08-2013, 18:22 PM)Moto555 Kirjutas: ...
Hetkel soovitus Husqvarna HP õli,
...

Mis ajast Husqvarna ise õli toodab?
Vasta
#9
pisike targutus Viljandi Nurme Meeliselt - ennem olgu õli tiba rohkem kui vähem. No mul oli ka siin oma Stihli teemas pilt ka kolvist üleval, kui sõideti silma järgi lisatud õliga.
Veel pole maha löödud
Vasta
#10
Õlil on halb omadus jääkide näol igale poole kuhu vaja ei ole kinni põleda..

Sõltuvalt ilmast, seadest, küttest oktaanarvust millest veel hapniku kogusest õhust küttesegusegu temperatuurist-põlemiskiirus silindris, temperatuurid paras kompott..

Mis ajast Husqvarna õli teeb ei tea pudelil kirjas made in sweden ja ise toodavad aga kus honduuras tegelikult see koogelmoogel kokku segatud on jään vastuse võlgu

Resistants on antud kiloomides
NGK
[Pilt: SPARKPLUGS.jpg]
Champion
[Pilt: champion.JPG]
Vasta
#11
mul ka dolmar ms4510x, see ka 3 aastat vana ja pool õhtul, Pärnumaal peaks olema veel Jaanus Heiteril samasugune võsakas. Mina hakkan miskit teist pooli pääle timmima vist. mulle makserv pakkus 89euriga seda pooli
Vasta
#12
mhhhh oleks asjatundmatu küsimus! Olles peaaegu 15 aastat metsas tööd teinud ja sealset tehnilist elu näinud paneb küll imestama et poolid "saba" annavad. Mu oma kahel võsasael HQ 244 ja Stihl FS450 läksid ennem otsatihendid kui poolid. Kettsaed sama moodi. Praegu on 2 ketikat ja mingeid jamasi. Ju siis on mingi eurokotermann sisse paigaldatud tehases. Big Grin
Veel pole maha löödud
Vasta
#13
Dolmaril paistab olema häda selles, et pool on mootori ja kütusepaagi vahel, seal pole nii head jahutust kui oleks starteri pool. Mul saeremontija ütles ka, et vanemad husqvarna võsakad kus oli pool sama moodi vahel, neil olid ka kord aastas poolid lõppenud, uutel on teiselpool ja kestavad. Kumbal pool stihlil see pool on?
Minul töötamise aeg oli õues pea 28kraadi sooja ka mis aitas pooli ülekuumenemisele kaasa.
Aga siin arutelu käib, hortuluses on dolmar 109 ja 112 poolid sees 48 euroga, järgmine nädal saadan tuttavaga pooli tallinna, seal võrdlevad kui sobivad kinnitused, siis asendan selle odavamaga.
Kui iga 50l kütte järgi hakkavad lagunema, siis ei tahaks küll kallist hinda maksta, kuigi ega see 48eur ka miski odav raha pole.
Vasta
#14
Kui sa ta ostad siis käid juba korraliku summa välja tahaks tööd ka nagu teha selle asjaga
Vasta
#15
Eile sai siis maha kisutud süütepool. Pildi järgi on täpselt 1:1 dolmarite 109 ja 112 pooliga. Nüüd on jama selles, et mis vahe neil kahel mootorsae poolil on? Osad sahcs dolmar 112 poolid on digitaalsed mpi poolid osad jälle pole
Kui saan teise pooli kätte annan teada kas see odavam asendus sobis ja kuidas käib.
Vasta
#16
aaa seda ma ei teadnudki-no pooli asukohast, siis on küll kehvasti!!!!
Veel pole maha löödud
Vasta
#17
Ei tea, kas see jahutuse teema ikka on. Seal on piisavalt õhku võtta... Pigem kahtlustaks ma summutikopsikut, mis on sisuliselt vastu süütepooli ja mootori seiskamisel võib päris kenasti küttaWink

Pildi järgi on sarnased 11x pooliga küll. Pean oma D115 korraks avama - ehk ei peagi uut pooli ostma. Tänan vihje eest, Maisalup.
Vasta
#18
(12-08-2013, 16:24 PM)v6sa Kirjutas: Ei tea, kas see jahutuse teema ikka on. Seal on piisavalt õhku võtta... Pigem kahtlustaks ma summutikopsikut, mis on sisuliselt vastu süütepooli ja mootori seiskamisel võib päris kenasti küttaWink

Pildi järgi on sarnased 11x pooliga küll. Pean oma D115 korraks avama - ehk ei peagi uut pooli ostma. Tänan vihje eest, Maisalup.

Nu jaa. Alati tasub veenduda ,et igast tuulesuunajad ja kuumakaitse plekid on ikka alles ning korpus ja silindri ribid pole sodised.

Kuigi eks rohkem ole süütemooduli riknemine ikka sellest,et kehvasti on tehtud ning on tüüpviga. On masinaid millel üliharva süütemoodul läheb läbi kuigi samamoodi on silindri küljes ja summutaja lähedal.

Alati võib olla mingi mõju temperatuuril,korralikul ühendusel silindri ja süütemooduli vahel,süüteküünla margil ja sellel kui kõrgepinge juhtme isolatsioon on kehva. Aga see rohkem juba siuke pendlimeeste teema Big Grin
Vasta
#19
(12-08-2013, 20:03 PM)meli666 Kirjutas: Kunagi üks saeremontija väitis, et süütepooli läbiminekut põhjustab ka liiga suur või siis laiaks põlenud küünlavahe.

Loogiline - mida pikem sädevahe, seda kõrgemal pingel tekib läbilöök. Kuni ühel heal hetkel osutub lihtsamaks lüüa läbi sekundaarmähise keerdudevahelisest isolatsioonist kui sädevahest survetakti lõpul.

Neid küünlaid nähtud küll, mis vabas õhus sädet annavad, kuid mootoris mitte.
Vasta
#20
Näiteks autol(marki ei nimeta) on plokikaane küljes jalg, selle peale kinnitub
süütemoodul ja jala ja pooli vahel sisuliselt pole mingit vahet ja mis põhjus sellel ei ole aga tüüpveana kärsatab maha tihti selle konkreetse margi süütepoole..

Süüteküünlaid võiks regulaarselt vahetada hooldusväba jooksul nii nagu on soovituslik, sõltumata sellest, et ta paistab nagu hea välja ja tundub töötavat ka..

Kui saaks sellest Dolmari poolist masina küljes pildi ka mõne nurga alt oleks hea
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne