AS Kapsi & Ko töökoda
#1

Tuleb välja, et AS Kapsi & Ko töökoda väärib Eesti jalgrattatööstuse seisukohalt ka omaette teemat. Infot on küll vähe, aga midagi siiski.

 
Alustuseks AS Kapsi & Ko poolt müüdud jalgrattamarke firma reklaamidest:
1929-31 EXCELSIOR, THE ROYAL CYCLE, ROYAL VELO, VIRGINIA, MARATON, RUNWELL
Vahepealsest perioodist markidega reklaame pole leidnud
1937-38 DIAMANT (ka 1939), BORA, KURMARK, ELDI, HERKULES, ALPINA, SIRIUS (Saksa), PFEIL, RALEIGH, CYKLON, RIALTO
 
Vasakul üks väheseid leitud reklaame, kus mainitakse jalgrataste omatoodangut („kroomrattad oma tööstusest“), ilmus Päevalehes 1.05.1937 (sama ka Uudislehes 13.05.1937). Paremal reklaam Uus Eestis 21.06.1938.
       


Riigiarhiiv, ERA.969.6.202:
12. septembril 1938 esitas AS Kapsi & Ko majandusministeeriumile palve tegevusloa saamiseks oma elektritarvete ja mehaanikatöökodadele Rüütli 15 ja Raua 61.
AS Kapsi & Ko elektritarvete ja mootorsõidukite parandustöökoja sisustuse ja tööde kirjelduse järgi koosnes töökoda 6 ruumist:
   1) elektritarvete paranduse ruum (parandatakse raadioaparaate, triikraudu, keedunõusid, laualampe, armatuure jm väiksemaid elektriaparaate)
   2) metallitööde ja akkumulaatorite monteerimine (valmistatakse elektri-laualampe, jalgrattaraame ja monteeritakse valmisosadest akkumulaatoreid; parandatakse jalgrattaid, akkumulaatoreid jm).
   3) akude laadimisruum
   4) värvimise ruum (värvitakse ja poleeritakse jalgrattaraame, laualampide aluseid jm)
   5) ääsi ja poleerpingi ruum (väiksemad metallitööd, poleerimine, nikeldamine)
   6) garaaži ja mehaanika tööde ruum (uute autode ja mootorrataste hoiuruum, väiksemad parandustööd)
Töötajaid oli ette nähtud maksimaalselt 15.
Linnavalitsuse teatise järgi oli Raua 61 projekti järgi garaaž, mille kasutamist töökojana ei lubatud, ja Rüütli 15 oli ruumide loomulik valgustus ja kõrgus ebapiisav ning ministeeriumil paluti projekti mitte kinnitada. Raua 61 töökoja avamiseks luba ei antud, Rüütli 15 / Harju 46 luba samuti ei antud ja nõuti ruumide ümberehitamist. Rohkem mingeid dokumente selles toimikus ei ole.
Netis on väljas Tallinna Kultuuriväärtuste Ameti Ehitustoimikud. Harju 46 / Rüütli 15 kaust:
http://www.tarkvarastuudio.ee/kult_v_ame...mplate.htm
Seal on muuhulgas sama ülaltoodud töökoja kirjeldus, aga ka arhitekt A. Soansi tõend augustist 1939 ümberehituste tegemise kohta (kdr 42). Nähtavasti täideti nõuded ja töökoda sai tegutsemisloa.
Lisaks leidub seal ka töökoja plaan (kdr 43):
[Pilt: 43.jpg]
(http://www.tarkvarastuudio.ee/kult_v_amet/06-349-525/download/43.jpg)


ENSV-perioodi statistiliste aruannete järgi:

1939. aastal monteeriti Harju 46 asunud AS Kapsi & Ko töökojas 269 jalgratast ja 1 mootorratas. Töökoja toodangu hulka 1939. a-l loeti veel jalgrattaosadest: 66 jalgrattaraami, 309 juhtrauda, 114 esikahvlit, 220 juhtraua käppa, 660 vänta, 19 esipiduri stanget, 14 esipiduri heeblit. (ERA.R-10.1.115)

1940. aasta esimese 9 kuu jooksul jaanuarist septembrini monteeriti AS Kapsi & Ko töökojas 323 jalgratast ja 18 mootorratast ning valmistati 262 jalgrattaraami ja 50 jalgratta juhtrauda. 1940. a. oktoobri kohta andmed puuduvad. 1940. a. novembris monteeriti juba natsionaliseeritud töökojas 31 jalgratast ning valmistati 40 jalgrattaraami ja 60 jalgrattaratast. 1940. a. detsembris monteeriti 15 jalgratast ning valmistati 50 jalgrattaraami ja 40 jalgrattaratast. Veel valmistati laualampe, monteeriti akusid ja tehti mitmesuguseid elektrotehnilisi ja raadiotöid (parandused jm). (ERA.R-10.1.110, ERA.R-10.1.111, ERA.R-10.1.115)

Kokku monteeriti seega Kapsi & Ko töökojas 1939-1940 vähemalt (oktoobri andmed puuduvad) 638 jalgratast ja 19 mootorratast ja valmistati 418 jalgrattaraami.

Oktoobris 1940 nägi nats. AS Kapsi & Ko töökoja 1941. a. plaan ette 380 jalgratta ja 15 mootorratta monteerimist ning 300 jalgrattaraami valmistamist (ERA.R-10.1.115). Aga 1941. aastast ühtegi Kapsi töökoja või selle järglase toodangu aruannet ei leidnud.


Aga 1941. aastal korraldatud tööstusloenduse järgi (ERA.R-10.1.200) oli Tallinna Tööstuskaubastu Elektrotehnika-töökoja a.-k. nr 12 ehk endise AS Kapsi & Ko 1940. a. toodanguks 32 jalgratast (enne nats-imist 18 ja peale nats-imist 14) ja 250 triikrauda (100/150). Monteerimisest, raamidest jm jalgrattaosadest pole juttugi, samas kui kuuaruannetes ei leidu jällegi sõnagi triikraudade kohta...
Vasta
#2

Kapsi jalgratast pole sattunud nägema, küll aga on olemas selle teemaline jalgrattakell.

[Pilt: P1013072.JPG]
Vasta
#3

Huvitav oleks teada, mida kujutas endast mootorrataste "monteerimine", omatoodang see justkui olla ei saanud. Aga mis see siis oli?
Vasta
#4

Kapsi jalgrattakell on hea, polegi vist varem näinud.

Mootorrataste osas võib ainult arvata, mida ja millest kokku pandi.
Kas Diamante, mida Kapsi müüs? Neid oli 1.01.1940 kergemootorratastena arvel 36.
Kapsi müüs ka Ilo abimootoreid ja Ilo nime all oli arvel tervelt 172 kergemootorratast.
Kapsi enda nime all polnud igatahes arvel mitte ühtegi mootorratast.
Tsiklitest esindas Kapsi peale Diamanti veel AJS-i ja Velocette'i. 1938 müüdi ka Eldit ja 1934 Jamesi.
Aga vaevalt, et päris suuri rattaid monteeriti. Võib-olla pandi lihtsalt jalgratastele abimootorid peale.
Vasta
#5

1936. aastal monteeriti AS Kapsi & Ko töökojas osadest 1200 jalg- ja mootorratast (2500.- kr) ja 2000 akut (2500.- kr); valmistati 15 raadioaparaati (1500.- kr) ja 500 elektri-laelampi (3500.- kr); mitmesuguseid parandustöid tehti 13 000.- kr väärtuses.
Töökojas oli 10 töölist ja 1 tehniline spetsialist.
(1937. a. majandusloendus, Riigiarhiiv ERA.1831.1.4869, lk 5 jj)
Vasta
#6

1200 jalg- ja mootorratast ning 2500.- krooni nagu lihtviisi omavahel ei klapi, erinevalt raadiote ja laelampide tükihindadest. Ka akude kohalt see suhe imelik?
Vasta
#7

Summa on väike jah. Üks võimalikke seletusi oleks, et see on ainult monteerimistööde hind, mitte valmis toodete müügihind.
Siis tuleks umbes 2.- krooni ratas. See võiks olla  rohkem kui lihtsalt "rattad alla ja latern külge", aga kas päris raamitoorikule kõigi juppide monteerimise välja veaks?
Vasta
#8

SIIN lehel on oluliselt väiksemad rattatoodangu numbrid, koos arhiiviviidetega.
Vasta
#9

Austet ksf! manic on ka selle veebikülje autoriks...

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#10

Nii on jah Smile

Väiksemad numbrid käivad 1939. ja 1940. aasta kohta.
Need on siin teema esimeses postituses ka samad.
Vasta
#11

Juba mõnda aega on selgunud tõde ühe siitki foorumist läbi käinud jalgrattaraami embleemi kohta. Valatud märk Pika Hermani kujutise ja tähekombinatsiooniga ASK. Nimelt käis facebookist läbi info ühest jalgratta raamist koos juurdekuuluvaga, millel oli nimetatud silt ja Kapsi kirjaga kell. Ksf! Kopraonu informeeris mind sellest huvitavast leiust ja ksf! Valdo doetas selle mõne aja pärast Velomuseumi kollektsiooni kaunistama. Nii et salapärane kiri ASK ei tähenda mitte Armeespordiklubi, nagu oleks loogiline arvata, vaid ilmselt hoopis AS Kapsi. Sildi pilt Varbolast ka juurde

[Pilt: 2isbnug.jpg]
Vasta
#12

Ei taha ma mitte olla selline linnuke, kes igas teemas siristab aga kuna ksf! kass selle Kapsi ja KO teema jälle ette tõstis, siis kõigepealt tuleb asjaosalisi õnnitleda suurepärase detektiivitöö puhul ja öelda, et suurepärane töö. 

Teise asjana lisan siia info, et ühel ksf!-il oli vahepeal jalgratas nimega Diadem, millel oli küljes ka Kapsi ja Ko kell. Diadem on ilmselt Diamanti tehase töö ja raaminumber langes Diamanti toodangus aastasse 1940. Seega võib ehk teha järelduse, et Kapsi ja Ko müüs ka Diadem marki rattaid kuna nad Diamante nagunii juba müüsid.
Vasta
#13

Siristan,mis siristan aga Kaps ja co oli ikka rohkem raadiotehnikaga tegelev(millega minu paps tegeles,ja kirjandustki tollest ajast alles)
Vasta
#14

(14-10-2016, 22:11 PM)linnuke Kirjutas:  Siristan,mis siristan aga Kaps ja co oli ikka rohkem raadiotehnikaga tegelev(millega minu paps tegeles,ja kirjandustki tollest ajast alles)

Ah soo, siis pean küll vabandama! Kas kustutame nüüd jalgrattajutu ära?
Vasta
#15

Miks nüüd nii kohe Rolleyes RolleyesLihtsalt vahemärkus
Vasta
#16

Kaps ja co kiire otsing annab tõesti miskit raadiovärki esmalt. Kas ikka on vaja linnukest peksta, ma olen temaga kohtunud ja võin kinnitada, et ei ole tarvilik see vaenulikkus.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#17

(14-10-2016, 23:05 PM)Marko Kirjutas:  Kaps ja co kiire otsing annab tõesti miskit raadiovärki esmalt. Kas ikka on vaja linnukest peksta, ma olen temaga kohtunud ja võin kinnitada, et ei ole tarvilik see vaenulikkus.
Linnukest pole keegi peksnud, enamus sellest kasside ja linnukeste juttudest on ju sõbralik tögamine, igal foorumil ongi vaja oma kasse, linnukesi. Et päris OT poleks, siis Kapsi ja Ko veoka pilt "Rannawärava mäe all, elektrijaama wastas"

[Pilt: 1_1_1877739.jpg]
Vasta
#18

(14-10-2016, 23:05 PM)Marko Kirjutas:  Kaps ja co kiire otsing annab tõesti miskit raadiovärki esmalt. Kas ikka on vaja linnukest peksta, ma olen temaga kohtunud ja võin kinnitada, et ei ole tarvilik see vaenulikkus.

Hakkan ise ka aru saama, et tuleks hoopis kedagi teist peksta! Aga otsingutest ja raadiovärgist on siin teemas juba eelnevalt viide olemas lgp. ksf! Manici põhjalikule tööle
http://raadiotuba.and.ee/kapsi.html
Ja kui kõik on läbi pekstud, kes seda väärivad, siis loodan, et tuleb mõni "kuri lõimevader" ja kustutab liigse mula siit asjalikust teemast ära!
Vasta
#19

(16-01-2015, 18:40 PM)manic Kirjutas:  Tuleb välja, et AS Kapsi & Ko töökoda väärib Eesti jalgrattatööstuse seisukohalt ka omaette teemat. Infot on küll vähe, aga midagi siiski.

 
Alustuseks AS Kapsi & Ko poolt müüdud jalgrattamarke firma reklaamidest:

1937-38 DIAMANT (ka 1939), BORA, KURMARK, ELDI, HERKULES, ALPINA, SIRIUS (Saksa), PFEIL, RALEIGH, CYKLON, RIALTO
 

Rialto, ma kordan - RIALTO !
Rialto võrr või jalgrattaraamile kohandatud Rialto nr. AF 4323
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=43224
Mida te sele peale kostate? Ja ärgem siia teemasse jama kirjuta, selleks on muid teemasid piisavalt!
Lisan siia ka, et meil on hetkeks teada ALPINA v51XX (naiste jlgr 1937)ja ASK e?53XX (meeste jlgr raam).
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne