automoto.ee foorumid

Täisversioon: Autolehe "nipid"
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Lehti: 1 2 3
Mind pani kirjutama seda teemat siia Autolehe rubriik Nõunik kus iga nädal tuuakse välja mõni "kasulik nipp". Sirvisin paari Autolehte ja karp jäi sõna otseses mõttes lahti, paar stiilinäidet nende kasulike nippide kohta :

Kui ratas ei tule alt ära ?
Purunenud rehviga ratta vahetamisel võib kujuneda takistuseks selle kättesaamine auto alt - poldid või mutrid on nii kõvasti kinni, et lihtsalt ei jõua lahti keerata. Sellepärast ei tee paha, kui auto pakiruumis leidnub mõnekümnesentimeetrine torujupp, mille saab lükata rattavõtme otsa ja nii jõuõlga pikendada. Üldjuhul peaks sellest abinõust piisama, eriti kui kasutatakse korralikku rattavõtit.

Tule taevas appi ! Kuidas saab Autoleht, kes peab ennast üheks juhtivaks autoajakirjaks Eestis sellist asja soovitada ? Esiteks on võtme pikendamine elementaarsete ohutusnõuete räige rikkumine ! Teiseks miks on vaja keerata rattapolte kinni 100 nm jõuga ? Räägitakse küll, et auto tootjatehas on nii ette kirjutanud. Jah, võib kirjutada küll, kuid see on minu arusaama järgi rohkem selleks, et nad ei taha endale vastutust võtta selle koha pealt, et kui peaks ratas alt tulema mis on siiski korras auto puhul üsna ebatõenäoline, kuna rattapoldidi seisavad üsna tugevalt kinni tänu koonusele, mis on velgedel rattapoltide aukudel.
Aga see selleks, järgmine huvitav nipp :

Jaga rattapolte
Kui peaks juhtuma, et rattal on sõidu ajal poldid mingil põhjusel kadunud või lõhute need rattavahetuse käigus ei pea tingimata tee äärde uusi polte ootama jääma. Võtke ülejäänud ratastelt igaühelt üks polt ning asendage nendega puuduvad. Sel viisil kolme poldiga kinnitatud ratastega kannatab mõõdukal kiirusel sõita lähima remonditöökojani.

Milleks kogu see jama tühiste rattapoltide ümbes ? Kogu selle jama vastu aitab üsna lihtne nipp - " Määri rattapolte !! " Aga selle järelduseni pole siiamaani jõudnud Autolehe toimetajad, ehk liiga ebahuvitav ?
visible Kirjutas:Purunenud rehviga ratta vahetamisel võib kujuneda takistuseks selle kättesaamine auto alt - poldid või mutrid on nii kõvasti kinni, et lihtsalt ei jõua lahti keerata.

Mina peksan rataste kinnikeeramise momendil kommipoksi töömehe eemale ja teen seda ise tavalise rattavõtmega. Vahitakse küll lolli näoga aga olen eelnevalt küllalt n...i näinud ehk võtmeid kõveraks ja pooleks keeranud.
Romka Kirjutas:
visible Kirjutas:Purunenud rehviga ratta vahetamisel võib kujuneda takistuseks selle kättesaamine auto alt - poldid või mutrid on nii kõvasti kinni, et lihtsalt ei jõua lahti keerata.

Mina peksan rataste kinnikeeramise momendil kommipoksi töömehe eemale ja teen seda ise tavalise rattavõtmega. Vahitakse küll lolli näoga aga olen eelnevalt küllalt n...i näinud ehk võtmeid kõveraks ja pooleks keeranud.

Ise olen veel siiamaani ainult veljed koos rehvidega töökotta viinud kui rehve vahetada vaja, pärast keerad ise parajalt kinni ja pole mingeid probleeme aga kui lasta neil teha seda pneumaatilise võtmega siis võid kindel olla, et pärast üsna võimatu kätte neid saada normaalselt.
Autoleht on lasteaed. Mõtlesin neile kirjutada, kuid inimloomaga, kes suudab selliseid nippe levitada ei taha suhelda. Suht kulukas on keelatud nipp, mis kutsub selgelt eirama eeskirju.

Teel liikleva mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundi kontrollimise eeskiri1
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 17. novembri 2006. a määrus nr 95

§ 4. Sõiduki kontrollimisel avastatud vead

(2) Sõiduki kontrollimisel avastatud eriti ohtlikeks vigadeks (kontrollkaardil EOV) loetakse järgmisi rikkeid või puudusi:

9) velje kinnituspolt või –mutter on lahti või puudub;

§ 5. Tegutsemine kontrollimisel rikke või puuduse avastamise korral

4) Kontrollimisel avastatud eriti ohtliku veaga registrisse kantud sõiduki registreerimistunnistuse osasse «Tehnoülevaatused» teeb kontrollija sissekande «Liiklemise keeld», lisades oma allkirja, nime ja kontrollimise kuupäeva.

(5) Kontrollimisel avastatud eriti ohtliku vea tõttu omal jõul liigelda keelatud sõidukit võib olenevalt vea iseloomust edasi toimetada garažeerimis- või remondikohani või välisriigis registreeritud sõidukit riiki, kus ta on registreeritud, kas teisel sõidukil või puksiiris. Pärast eriti ohtliku vea kõrvaldamist tuleb registrisse kantud sõiduk esitada erakorralisele tehnoülevaatusele, milleks on lubatud sõita mööda lühimat teed lähimasse tehnoülevaatuspunkti. Sõitmisel peab juhil kaasas olema vastav kontrollkaart või selle ärakiri.
Mina olengi üritanud kirjutada, kui u aasta eest mingi lapsesuu seal jälle sõna võttis. Probleemi ei mäleta, ent kirjale (e-mail) ei tulnud mingit vastukaja. Kas siis oli asi kriitikameele puudumises enda suhtes või kurat teab mis. Sellest hoolimata tellin Autolehte edasi, sest tegelikult on tegemist ju ikkagi suht asjaliku ajakirjaga (võrreldes nt Autobildiga- srry, kui kedagi solvasinSmile.
Olen selle poolt,et mingi toru võtme pikenduseks vms. võiks autos ikka olla,mis sest et see pole ohutusnõuetega kooskõlas. Mis teed teepeal,kui polte/mutreid lahti ei saa? Sa võid neid määrida küll,aga igal autol sellest abi pole. Meil käib näiteks üks valuvelgedega Volvo,millel on alati rattapoldid nii kinni,et lahti saame neid keerata vaid võtmega,millel on ca. 1,5meetrine toru järgi... Pärast keerame poldid suht kergelt kinni,auto teeb õuel paar tiiru ja jälle totaalselt kinni... Kuigi poldid on ilusti määritud ja puha. Ei tea,mis imeauto see on.
Teiste sama marki autodega meil probleeme ei esine.
milles probleem ja mis nõuannetel viga ??? ega ajakirja ei loe ju ainult luksepad ja restauraatorid.ja mis on halba lisa jõuõla kasutamisel tegevuse lihtsustamiseks?
sorry,aga tõesti ei saa virinast aru?
Nõuanded päris asjalikud.Esiteks on nt.kaubikutel vaja ikka rattamutrid/poldid vähe kõvemini kinni vedada.Ebameeldiv ju kui koormat vedades ratas jeehat paneb....(p.s.endal ka torujupp kaasas millele lisaks vähe jämedam ristvõti).Teiseks on päris mitmeid valuvelgi mis päris pehmed.Keerad,pingutad ......ja tundub et lõppu ei tulegi.Neile ikka soovitav järelpingutus teha.Plekkvelg on ise nii ravwva et seal saab ühe korraga hakkama kui ise hooletu ei ole.Aga kui oled,või on keegi teine....siis juhtub et mitte vilunud kõrv,v.b.naisterahvas,samuti ka tihti tänavapildis märkamatuks mitte jääv melomaan ei kuule rattapoltide/mutrite lõtvumist ja kolinat.Juhtub sedagi et mõni polt/mutter ,,lendu,, pand.Siis küll poltide/mutrite jaotuse nõu asja eest.Iseasi kas see juht kes sellel sündida lasi ka parandamisega käsa määrima hakkab....
L.p Visible.See,et rattamutrid/poldid on koonuspinnaga ja ka velgedel sarnased pinnad ei ole veel garantii et nad lahti tulla ei võiks.Kindlasti on Su alukatel ka kumm ülevalhoidmiseks ja Sa loodad sellele kuid kumm venib ja püksid hakkavad pikapeale alla vajuma.
Sel ennemuistsel ajal kui ma veel Opel Kadett'iga ringi sõitsin, oli ka minul alati üks paras meetrine torujupp kogu aeg pagasnikus. Sai lihtsalt rattapoldile tavaline silmusvõti peale, toru otsa ja nii nad vajadusel lahti sai. + kujulise võtme väänasin korra lihtsalt ilma mingi tulemuseta kõveraks ja ometigi olin rattad ise sellesama võtmega alla kruvinud. Siiamaani ei tea, kuidas need poldid nii räigelt kinni jäid. Mosse ja Žiguliga pole sellist asja juhtunud. Nonde originaalrattavõti kannatab muidugi ka rõõmsalt kahe jalaga peale hüpata. On muidugi veel olemas selline asi nagu KEERMETÕRV. Aerosool. Peaks tagama selle, et kinni keeratud vindi ka 10 aasta pärast lahti saab. Rattapoltide peal pole veel katsetanud, rooliotste peal aga küll. Eks X aasta pärast näeb, kas ka toimib.
Autoleht on täitsa jama.Lasteaed koos.Teemad koguaeg korduvad.
Oot mis võtme pikendamises nii jube ohtlikku on? Mul on see meetrine torujupp, mis hästi padrunvõtme saba otsa sobib, garaažis täieõiguslik tööriist Smile

Poltide määrimise kohta ei oska midagi tarka kosta, mul käivad rattad nii tihti alt ära et roosteuss on juba asjast loobunud ja järab asenduseks koopaservi.
Tsitaat:L.p Visible.See,et rattamutrid/poldid on koonuspinnaga ja ka velgedel sarnased pinnad ei ole veel garantii et nad lahti tulla ei võiks.

Väitsin ma seda, et see on 100% kindel garantii lahti tulemise vastu ? Lihtsalt pole vaja rattapolte kinni keerata umbes 100 nm jõuga vaid see koonus ning mõistlikult kinni keeratud polt tagavad samamoodi selle, et ratas all püsib ning lisaks sellele ka veel võimaluse, et saad hiljem ratta kätte ka kui vaja.

Tsitaat:Oot mis võtme pikendamises nii jube ohtlikku on?

Kas nüüd just jube ohtlikku aga igal garantiiga võtmel on ära märgitud see, et võtme garantii ei kehti puhkudel kui oled ise võtit pikendanud ning see murdub, sest võtme saba on mõeldud siiski nii pikana nagu ta tehasest tuli ning ei pruugi taluda eriti suuremaid jõude. Ning kui võti peaks sellel ajal kui sa kahel jalal seal peal trambid järele andma siis võivad tagajärjed üsna ettearvamatud olla.
keeraja jõud ei ole ju võtit tehes ette antud?
Ise olen siiani rattavõtmel hüpeldes nad lahti saanud. (Vbolla järgmises Autolehes sees Smile Toru pikendusena kasutamine lahtikeeramisel on ju hea soovitus - pole vaja käsi ära väänata.
Garantii suhtes saan aru et kui vars katki läheb kui toruga väänata jääb jälg, aga padrunil? Siis vbolla muljub sisse mingid jäljed. Selleag seoses tuleb meelde mingi spordipoe müüja jutt- turskemad mehed ostsid pesapalli kurikad-2 nädalapärast tagasi - krt pooleks murdusid Smile OK garantiisse- sealt vastus "Teate mis jõudu on vaja kurika pooleks murdmiseks? Neid ei ole sihtpäraselt kasutatud!"
Mida ma selle võtme garantiiga üldse pihta hakkan? Kui võti läheb katki viskan lepikusse ja ostan uue ja parema. Siiamaani pole seda küll veel juhtunud (GeeTee, Kamasa). Jalgadega otsas trampimisest pole ei mina ega Autoleht sõnagi rääkinud.

Ja kuna Visible rumal jutt hakkab juba ära viskama, siis vaatasin järgi ka paari auto rattamutrite pingutusmomendid:
Ford Sierra, Scorpio, Escort - 85-100 Nm
VW Golf Mk2 - 110 Nm
VW uued tavamudelid - 122 Nm
VW Touareg - 180 Nm

Niipalju siis sellest, et "sajaga pole vaja kinni panna".
Rumala inimese käes võib iga torujupp üliohtlik olla, samas oskajale mehele tarvilik abimees. Tuleb lihtsalt rahvatarkust järgida. Keera-keera, aga pea vanasõna ka meeles.
loe: (keera-keera, aga ära p**** keera)
OT. kinni tuleb keerata täpselt puruks ja pool pööret tagasi.
See küll riivamisi puudutab teemat aga ikkagi.Kunagi 90-date alul käis mu vennas 81,aasta Transitiga Moskva all.koorem oli raske ja 2 tagaratast loksusid veljeaugud suureks ja poldid ka rikutud.Tagasi tuldi poldi-ja veljejaotusega.Kasulik nipp jutumärkidega?Ei,kui ikka koju tagasi tahad saada siis teed kõiki trikke.Nn.pika landi meestel on usutavasti ja kindlasti mahuka raamatu jagu neid ,,kasulikke nippe,,meenutada mis tagasi üle armsa Eesti piiri aitasid tuua.Siis võis juba rahulikult hingata ja lausa laiates öelda:nüüd juhtugu mis iganes.
Samuti oli mu üks ammune sõber vene armees komandöri autojuhiks olles oma Uazikul rehvid alt ära võtnud ja piki raudteed tagasi väeosa poole sõitnud.Mis teha kui teeolud järsku halvenevad.Ja see ei olnud jutt peale teist poolikut.Endale meenub lugu kuidas Audi bensiinipumba rikke pärast sai Kiilist koju sõidetud kütust klaasipesuri paaki kallates.Nõnda siis nende nippidega.
Jesper Kirjutas:Mida ma selle võtme garantiiga üldse pihta hakkan? Kui võti läheb katki viskan lepikusse ja ostan uue ja parema. Siiamaani pole seda küll veel juhtunud (GeeTee, Kamasa). Jalgadega otsas trampimisest pole ei mina ega Autoleht sõnagi rääkinud.

Ja kuna Visible rumal jutt hakkab juba ära viskama, siis vaatasin järgi ka paari auto rattamutrite pingutusmomendid:
Ford Sierra, Scorpio, Escort -  85-100 Nm
VW Golf Mk2 - 110 Nm
VW uued tavamudelid - 122 Nm
VW Touareg - 180 Nm

Niipalju siis sellest, et "sajaga pole vaja kinni panna".

Aga proovi siis rattapolt kuivalt 180 nm jõuga kinni keerata, sõida üks talv nii, et ratas pidevalt alla ja ürita siis see järgmine kevad tervelt lahti keerata, hiljem võid tulemustest ka rääkida.
Ok, vahet pole, sain enamvähem endale sellel teemal pildi selgeks mida selle foorumi rahvas sellest arvab, ei proovigi kedagi ümber veenda ning jään ka endal lollile jutule kindlaks, kuna siiani suutunud siiski kõik poldid ilma toruta ja tervelt kätte saada. Wink
Lehti: 1 2 3